Nederlandse special forces

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/07/2011 | 07:17 uur

StrataNL

Citaat van: Jellington op 13/10/2013 | 00:54 uur
Ik weet dat er in 2 jaar niet op dit topic is gereageerd maar alsnog...
Als men ervoor kiest op het KCT en/of Marsof meer te gaan gebruiken ben ik van mening dat ze er ook flink in moeten invensteren ook(nadat ze alle tekorten op het gebied van materieel hebben opgelost natuurlijk). Koop wat Light Utility Helikopters (bijv. Litlle Bird,) voor het KCT, of train alle operators in HAHO sprongen. Dit is allemaal natuurlijk erg onwaarschijnlijk maar ehh, geef toe, het zou wel kicke zijn...

Wie zegt dat het KCT/MARSOF niet gebruikt wordt? Erg kicke ja...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Jellington

Ik weet dat er in 2 jaar niet op dit topic is gereageerd maar alsnog...
Als men ervoor kiest op het KCT en/of Marsof meer te gaan gebruiken ben ik van mening dat ze er ook flink in moeten invensteren ook(nadat ze alle tekorten op het gebied van materieel hebben opgelost natuurlijk). Koop wat Light Utility Helikopters (bijv. Litlle Bird,) voor het KCT, of train alle operators in HAHO sprongen. Dit is allemaal natuurlijk erg onwaarschijnlijk maar ehh, geef toe, het zou wel kicke zijn...

Cigarz

#45
Citaat van: Tanker op 03/08/2011 | 23:07 uur...Zijn de US Army Rangers "special operations capable" ?

Ja. Zij zijn geen SF, maar kunnen wel zelfstandig Special Operations uitvoeren en SF ondersteunen.

Maar ze zijn ook off-topic, want niet Nederlands ;)

Tanker

Citaat van: Cigarz op 03/08/2011 | 22:12 uur
De naam "Special Forces" behoort toe aan de US Army Special Forces.  Alle speciale eenheden die niet tot de US Army Special Forces behoren, heten dus eigenlijk Special Operations Forces (eenheden die speciale operatiën uitvoeren). Omdat dit schijnbaar voor het overgrote deel van de militaire weld te ingewikkeld is, worden in de (militaire) volksmond al gauw alle speciale eenheden 'Special Forces' (SF) genoemd. Net zoals alle speciale eenheden die in kleine groepjes opereren, in de volksmond al gauw 'Commando's' worden genoemd en iedereen die werkzaam is bij de Koninklijke Marine, volgens RTL-nieuws een 'Marinier' is...

Resumé overflakkee; Er is slechts één 'Special Forces', namelijk de US Army Special Forces.
Alle andere speciale eenheden die 'Special Operations' uitvoeren, zijn 'Special Operations Forces'
Daarnaast zijn er een aantal reguliere eenheden die gekoppeld zijn aan deze speciale eenheden ter ondersteuning van de speciale operaties, welke meestal worden aangeduid met 'Special Operations Capable'...

Zijn de US Army Rangers "special operations capable" ?

Cigarz

De naam "Special Forces" behoort toe aan de US Army Special Forces.  Alle speciale eenheden die niet tot de US Army Special Forces behoren, heten dus eigenlijk Special Operations Forces (eenheden die speciale operatiën uitvoeren). Omdat dit schijnbaar voor het overgrote deel van de militaire weld te ingewikkeld is, worden in de (militaire) volksmond al gauw alle speciale eenheden 'Special Forces' (SF) genoemd. Net zoals alle speciale eenheden die in kleine groepjes opereren, in de volksmond al gauw 'Commando's' worden genoemd en iedereen die werkzaam is bij de Koninklijke Marine, volgens RTL-nieuws een 'Marinier' is...

Resumé overflakkee; Er is slechts één 'Special Forces', namelijk de US Army Special Forces.
Alle andere speciale eenheden die 'Special Operations' uitvoeren, zijn 'Special Operations Forces'
Daarnaast zijn er een aantal reguliere eenheden die gekoppeld zijn aan deze speciale eenheden ter ondersteuning van de speciale operaties, welke meestal worden aangeduid met 'Special Operations Capable'...

Viking31B

Citaat van: boekje_pienter op 01/08/2011 | 07:27 uur
Citaat van: Viking21B op 16/07/2011 | 18:17 uur
Ik volg je geloof ik niet. Bedoel je te zeggen dat 11 LMB SOF is? (of bedoel je SOC?)

SOF: met de term Special Operations Forces worden eenheden bedoeld die niet behoren tot de Special Forces, zoals KCT en speciale eenheden van het KMarns, maar ook niet tot de reguliere infanterie...


oke je hoort me niet zeggen dat je ongelijk hebt, maar ik ben wel benieuwt hoe je daar bij komt.
Namelijk, zover ik weet is SOF een status wat je als eenheid kunt krijgen (zoals KCT en MSO) en heeft 11 LMB die niet.
SOC daarin tegen houd meer in dat je in staat bent om speciale taken (zoals die van SOF eenheden) uit te voeren echter zonder dat je het status hebt van SOF.

Special Operations Capable
From Wikipedia, the free encyclopedia
Special Operations Capable refers to special tasks that the tangible Marine Air-Ground Task Force units are capable in providing to the Fleet Marine Force (FMF), or foreign uniformed services of maritime regions worldwide. These task are similar to the roles that the United States Special Operations Forces are operationally responsible in providing the United States Special Operations Command (USSOCOM).
http://en.wikipedia.org/wiki/Special_Operations_Capable

boekje_pienter

Citaat van: Viking21B op 16/07/2011 | 18:17 uur
Ik volg je geloof ik niet. Bedoel je te zeggen dat 11 LMB SOF is? (of bedoel je SOC?)

SOF: met de term Special Operations Forces worden eenheden bedoeld die niet behoren tot de Special Forces, zoals KCT en speciale eenheden van het KMarns, maar ook niet tot de reguliere infanterie...

Viking31B

Citaat van: boekje_pienter op 16/07/2011 | 07:36 uur
Het gaat er dus om special forces vaker in te zetten, en niet om de bekende katjes uit de bomen te halen >:(

Probleem is dat NLD slechts zo'n duizend SF kent; bij uitbreiding van taken is het wellicht handig de meer reguliere infanterie-taken af te splitsen aan SOF: de infanterie van 11 LMB...

ik volg je geloof ik niet. Bedoel je te zeggen dat 11 LMB SOF is? (of bedoel je SOC?)

boekje_pienter

Het gaat er dus om special forces vaker in te zetten, en niet om de bekende katjes uit de bomen te halen >:(

Probleem is dat NLD slechts zo'n duizend SF kent; bij uitbreiding van taken is het wellicht handig de meer reguliere infanterie-taken af te splitsen aan SOF: de infanterie van 11 LMB...

Laurens

Citaat van: Oorlogsvis op 15/07/2011 | 15:51 uur
azijnzeikerij is het............

Citaat van: Oorlogsvis op 15/07/2011 | 14:28 uur
Hoezo ? twee man van die patrouille heeft er een boek over geschreven..Chris Ryan en McNab..en McNab heeft hiervoor de hoogste militaire onderscheiding gekregen van de Koningin...en jij trekt dit gewoon in twijfel...hmmmmm..wat is dat afgunst ?

Nee, waarheidsvinding, of zover dat gaat. Feit is dat er 3 boeken over het gehele beuren zijn geschreven die alle 3 direct confronterend zijn met elkaar. Zo staan er een aantal dingen in de boeken vermeld die geen van de heren heeft benoemd in de debriefing.

En nu weer back on topic, pm mag


tijmstoe

Waar heeft ie die medaille voor gekregen, voor het schrijven van een boek of voor de aktie. Ik denk de aktie. Voor het schrijven van een boek hoef je niet helfhaftig te zijn, maar moet je vooral commercieel kunnen schrijven. Overigens wordt McNabb en zijn collega auteur anti peristaltisch benaderd (uitgekotst) door de SAS...zo is mij ter ore gekomen (oeoeoeo....van wie zou ik dat hebben....)


Oorlogsvis

Citaat van: onderofficier op 15/07/2011 | 15:48 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 15/07/2011 | 15:46 uur
Citaat van: Laurens op 15/07/2011 | 15:18 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 15/07/2011 | 14:28 uur
Maar Bravo two Zero en SAS-Commando zijn levensverhalen van McNab....maar goed joh als jij en Onderofficier dat ook in twijfel willen trekken of die McNab wel echt een SAS-commando was die in Irak heeft gevochten en nog op vele andere plekken  ......dan weet ik het ook niet meer

Daarom zeg ik ook het gros(grootste gedeelte). Daarbij trek ik niet in twijfel dat het gebeuren van Bravo Two Zero echt heeft plaatsgevonden. (hoogstens dat het behoorlijk is aangedikt).
Hoezo ? twee man van die patrouille heeft er een boek over geschreven..Chris Ryan en McNab..en McNab heeft hiervoor de hoogste militaire onderscheiding gekregen van de Koningin...en jij trekt dit gewoon in twijfel...hmmmmm..wat is dat afgunst ?
Nee, realiteitisbesef   
azijnzeikerij is het............kom jij dan eens met een boek onderofficier/laurens van jou geweldige carriere als militair zoals het echt is ! dan koop ik jou boek !

onderofficier

Citaat van: Oorlogsvis op 15/07/2011 | 15:46 uur
Citaat van: Laurens op 15/07/2011 | 15:18 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 15/07/2011 | 14:28 uur
Maar Bravo two Zero en SAS-Commando zijn levensverhalen van McNab....maar goed joh als jij en Onderofficier dat ook in twijfel willen trekken of die McNab wel echt een SAS-commando was die in Irak heeft gevochten en nog op vele andere plekken  ......dan weet ik het ook niet meer

Daarom zeg ik ook het gros(grootste gedeelte). Daarbij trek ik niet in twijfel dat het gebeuren van Bravo Two Zero echt heeft plaatsgevonden. (hoogstens dat het behoorlijk is aangedikt).
Hoezo ? twee man van die patrouille heeft er een boek over geschreven..Chris Ryan en McNab..en McNab heeft hiervoor de hoogste militaire onderscheiding gekregen van de Koningin...en jij trekt dit gewoon in twijfel...hmmmmm..wat is dat afgunst ?
Nee, realiteitisbesef   
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Oorlogsvis

Citaat van: Laurens op 15/07/2011 | 15:18 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 15/07/2011 | 14:28 uur
Maar Bravo two Zero en SAS-Commando zijn levensverhalen van McNab....maar goed joh als jij en Onderofficier dat ook in twijfel willen trekken of die McNab wel echt een SAS-commando was die in Irak heeft gevochten en nog op vele andere plekken  ......dan weet ik het ook niet meer

Daarom zeg ik ook het gros(grootste gedeelte). Daarbij trek ik niet in twijfel dat het gebeuren van Bravo Two Zero echt heeft plaatsgevonden. (hoogstens dat het behoorlijk is aangedikt).
Hoezo ? twee man van die patrouille heeft er een boek over geschreven..Chris Ryan en McNab..en McNab heeft hiervoor de hoogste militaire onderscheiding gekregen van de Koningin...en jij trekt dit gewoon in twijfel...hmmmmm..wat is dat afgunst ?

Laurens

Citaat van: Oorlogsvis op 15/07/2011 | 14:28 uur
Maar Bravo two Zero en SAS-Commando zijn levensverhalen van McNab....maar goed joh als jij en Onderofficier dat ook in twijfel willen trekken of die McNab wel echt een SAS-commando was die in Irak heeft gevochten en nog op vele andere plekken  ......dan weet ik het ook niet meer

Daarom zeg ik ook het gros(grootste gedeelte). Daarbij trek ik niet in twijfel dat het gebeuren van Bravo Two Zero echt heeft plaatsgevonden. (hoogstens dat het behoorlijk is aangedikt).