Een baan na Defensie?

Gestart door Remmus, 15/07/2011 | 16:18 uur

KapiteinRob

Citaat van: onderofficier op 15/07/2011 | 18:18 uur
Leeftijd? Sorry, maar daar heeft die 45+ van (ik noem maar wat) ING ook mee te maken. Dat heeft niets te maken dat die persoon van defensie afkomstig is.

Mijn leeftijdgenoot van de ING kan bij de ABN, Fortis, de beurs, accountantsbureaux etc terecht. Er is toch echt maar 1 krijgsmacht in Nederland. En dus heeft de ING-er van 45 jaar wel degelijk (ietsje) meer kans om een baan te vinden.

Laurens

Tot november vorig jaar waren er hele goede mogelijkheden om te studeren via defensie. Er gaat van mij al 4 jaar een dikke rekening richting DCHR. Verlof voor tentamens, studiedagen etc. Punt is alleen, heb je er zelf tijd voor en gaat je commandant ook met de geldende regelgeving mee. Ik hoor dat daar nogal vaak wrijving was.

Maar met de nieuwe AMAR wordt je van de resterende opties niet echt vrolijk meer.

onderofficier

Het is niet aan te geven wie wel en wie niet vanuit defensie (snel) een baan vind buiten defensie

Leeftijd? Sorry, maar daar heeft die 45+ van (ik noem maar wat) ING ook mee te maken. Dat heeft niets te maken dat die persoon van defensie afkomstig is.
Het is maar wat je zelf wat voor baan (lees salaris) je zelf wilt accepteren
(Een kennis van me (50+, makelaar) was ontslagen na een jaar vond die een baan als verkoper van kunststof kozijnen.
Hij was zo "brutaal" om toch te solliciteren ondanks er een leeftijd!! in de advertentie stond vermeld  (niet gaan brullen dat het niet mag want in mijn optiek schept het duidelijkheid....als men een jongere wilt hebben dan nemen ze die toch aan......) 
En hij is aangenomen,  heeft wel een stuk salaris moeten in leveren en werkt nu voor het zelfde geld als dat die kreeg in de WW.  )

Alsof een 24 jarige infanterist met een aantal uitzendingen wél makkelijk een baan kan vinden, waarvan de werkgever ook nog eens "bang" is voor PTTS.
En vaak heeft deze ook of een lage opleiding of geen diploma.............en even geen tijd gehad om er iets aan te doen.

Een 24 jarige chauffeur van DVVO die maakt veel meer kans............
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

irma

Ook ik heb zo t vermoeden dat ze mij (tegen die tijd dat ik echt op straat sta ben ik bijna 50) echt niet met open armen zullen verwelkomen.
Bij deze baas heb ik in 27 jaar het vak geleerd en ben ik een beetje bijgeschoold (vaktechnisch).
Maar het zou me niet verbazen dat ze 'buiten' toch ook de voorkeur geven aan een net afgestudeerde HBO-er. :'(
Privacy....ik heb niets te verbergen maar dat hoeven ze niet te weten ....  (Loesje)

Remmus

Helemaal waar!

En dat met de " Numerus Fixus"  in het achterhoofd, afgezet tegen het verhaal van de Politiek/ RPD....

KapiteinRob

Citaat van: reccetegekkie op 15/07/2011 | 16:35 uur
Dus ben ik benieuwd naar verhalen uit de praktijk, zowel negatief als positief.

Ik heb een aantal jaren geleden wat gehengeld in de burgerbanenvijver en kwam er toen al achter dat ik met mijn admeurshoofd het wel kan vergeten. Met (toen) rond de 40 jaar ben ik veel te duur voor een kunstje dat ook gedaan kan worden door een snelle tikmiep van 23. En ik mag dan redelijk los zijn op de defensie-administratie, dat is toch weer totaal anders dan het burgerbedrijf. Dus voor de groep die niet een kunstje beheerst waar je in de burgermaatschappij mee uit de voeten kan, is het de komende maanden zweten. Want de helikoptersleutelaar heeft een grote kans op een burgerbaan dan ik. En niet alle infanteristen kunnen de beveiliging in......

En ik heb ook al mogen ervaren dat je heus niet zomaar even op kosten van defensie en in de baas zijn tijd (al is het maar voor een deel) een cursus kan gaan doen waar je buiten ons bedrijf wat aan hebt. Sterker nog, zelfs voor binnen het bedrijf is dat lang niet voor iedereen weggelegd. Tenzij je vriendjes op de beslissingsbevoegde plek zitten.....  >:(

Remmus

Precies!

Ook  mijn mening/ervaring.
Ondanks dat blijft men, bijvoorbeeld de RPD, vast houden aan haar verhaal. Dus ben ik benieuwd naar verhalen uit de praktijk, zowel negatief als positief.

KapiteinRob

Ik denk dat grosmodo collega's met een specifieke opleiding en dito ervaring (techneuten, piloten, AMV-ers, e.d.) een aanzienlijk grotere kans hebben op een burgerbaan dan de infanterist, de hofmeester en de admeur, welke vaak "alleen maar" defensiekunstjes hebben geleerd.

Remmus

Allen,

Ik krijg, in de huidige situatie waarin wij ons bevinden, van verschillende kanten (Politiek, RPD) te horen dat wij ons als militairen absoluut geen zorgen hoeven te maken. Wij zouden zo gewild zijn in het burgerbedrijfsleven, iedereen kan gemakkelijk aan een baan komen.

Nu is mijn vraag: Heeft iemand hier al ervaring mee? Mijn ervaring leert mij vooral dat militairen (zowel manschappen, oo & o) worden afgewezen in de burgermaatschappij namelijk. De meeste mensen hebben geen fatsoenlijke vooropleiding (behalve middelbare school) gevolgt door bijvoorbeeld KMS(L) of NLDA en uiteraard de daaraan verbonden werkervaring.
Gezien het feit dat een aantal van ons gedwongen worden elders aan de slag te moeten, gaarne uw ervaringen ter lering en vermaak!