Aanslagen in Noorwegen

Gestart door VandeWiel, 22/07/2011 | 15:58 uur

Lex

Norway Massacre: The Killer's Mind

Experts onderzoeken het brein van moordenaar Anders Breivik en ooggetuigen vertellen over de gebeurtenissen rond de tragische bomaanslag en schietpartij in Noorwegen.

Discovery Channel,
Zondag 14 augustus 00:01 uur

onderofficier

Nederlander op lijst Breivik

AMSTERDAM -  Onder de duizend mensen die de Noor Anders Breivik vlak voor zijn daad zijn manifest heeft gestuurd, is een Nederlander

Het gaat om de rechtse blogger Erik van Goor. De conservatief zegt zich te zijn rot geschrokken en heeft geen idee hoe de massamoordenaar aan zijn e-mailadres is gekomen

Van Goor weet sinds woensdagavond dat hij op de lijst met ontvangers staat. Hij werd erop gewezen door een Noorse krant die over het complete document beschikt. Vreemd genoeg kreeg hij het ruim 1500 pagina's tellende stuk waarin Breivik zijn filosofie uiteenzet niet. Het zat niet in zijn inbox en ook niet in de spambak. Een andere geadresseerde van het stuk, Tanguy Veys, parlementslid voor de rechts-nationalistische partij Vlaams Belang, bevestigde de Nederlander dat hij in de cc-lijst staat.

,,Ik denk dat Breivik mij uit een andere mailinglist heeft of op een of andere manier zelf adressen van conservatieven in Europa bij elkaar heeft geharkt", zegt Van Goor. ,,Ik ken hem verder niet en heb nooit met hem te maken gehad. De aanslagen zijn grotendeels langs me heen gegaan omdat ik op vakantie was, maar toch stond ik met knikkende knieën boven aan de trap toen ik hoorde dat ik op de lijst met ontvangers stond."

De blogger was onder zijn eigen naam actief op Twitter en schrijft voor de rechtse site catholica.nl. Hij heeft ervoor gekozen zelf met het nieuws naar buiten te komen omdat hij bang is dat anders politieke tegenstanders met de informatie aan de haal gaan. ,,Dat wil ik voorkomen, omdat deze figuur al een groot deel van rechts Europa met zich meesleept.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/10268578/__Nederlander_op_lijst_Breivik__.html?sn=binnenland
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Elzenga

#256

onderofficier

Citaat van: A.J. op 27/07/2011 | 18:55 uur
Het is ook net Nederland daar...

zagen de NL policiti dat ook maar.....
(oeps off-topic) 
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

A.J.

Het is ook net Nederland daar...

Lex

10 minuten vertraging bij actie tegen Breivik

OSLO -  De actie van de Noorse politie tegen de de Noorse terrorist Anders Behring Breivik op het eiland Utoya liep 10 minuten vertraging op door problemen met de motor van de politieboot. Dat zei woensdag de commandant van het politieteam dat Breivik arresteerde. Op het eiland schoot de rechtse extremist 68 mensen dood.

Volgens politiecommandant Jacob Bjertnaes waren de agenten vanwege de motorproblemen met de politieboot gedwongen twee vaartuigen van burgers te vorderen.

Telegraaf,
wo 27 jul 2011, 18:03

andré herc

Citaat van: A.J. op 27/07/2011 | 12:38 uur
'Noorse politie geplaagd door geldgebrek'

OSLO - Vijf dagen nadat minstens 76 mensen in Noorwegen om het leven kwamen door een dubbele terreuraanslag, geeft de Noorse politie toe door geldgebrek niet altijd snel te kunnen reageren op incidenten direct buiten de hoofdstad.

Na veel kritiek in de afgelopen dagen erkende Anstein Gjengedal, de chef van het politiedistrict Oslo, woensdag tegen de publieke omroep NRK dat de operationele inzet lijdt onder de geslonken budgetten.

''We hebben vandaag niet langer de capaciteit die we enige jaren geleden hadden.''

Politionele luchtsteun, volgens experts essentieel om in een groot land met weinig politiedichtheid toch snel ter plekke te zijn, ontbrak vrijdag geheel. De enige politiehelikopter van Noorwegen was niet luchtwaardig.

Doordat er geen geld was voor reserveonderdelen en voldoende bemanning, daalde de inzetbaarheid van het toestel tussen 2006 en 2010 van 24 naar minder dan 18 uur per dag, zo bleek uit een intern politierapport. Een reservehelikopter werd vorig jaar wegbezuinigd.

nu.nl
wo 27 jul 2011, 11:11
'Noorse politie geplaagd door geldgebrek' OSLO -  Vijf dagen nadat minstens 76 mensen in Noorwegen om het leven waren gekomen door een dubbele terreuraanslag, heeft de Noorse politie toegegeven door geldgebrek niet altijd snel te kunnen reageren op incidenten direct buiten de hoofdstad.

Na veel kritiek in de afgelopen dagen erkende Anstein Gjengedal, de chef van het politiedistrict Oslo, woensdag tegen de publieke omroep NRK dat de operationele inzet lijdt onder de geslonken budgetten. ,,We hebben vandaag niet langer de capaciteit die we enige jaren geleden hadden."

Politionele luchtsteun, volgens experts essentieel om in een groot land met weinig politiedichtheid toch snel ter plekke te zijn, ontbrak vrijdag geheel. De enige politiehelikopter van Noorwegen was niet luchtwaardig.

Doordat er geen geld was voor reserveonderdelen en voldoende bemanning, daalde de inzetbaarheid van het toestel tussen 2006 en 2010 van 24 naar minder dan 18 uur per dag, zo bleek uit een intern politierapport. Een reservehelikopter werd vorig jaar wegbezuinigd.

De Noorse regering reageerde woensdag snel op de kritiek door de politie van het land per direct circa 3 miljoen euro (20 miljoen kroon) extra te geven. Het geld is bedoeld om honderd nieuwe agenten in dienst te nemen, 95 in Oslo en 5 in Nordre Buskerud waar het eiland Utoya ligt.

,,Geld moet niet in de weg staan van het politiewerk", aldus de minister van Justitie Knut Storberget. Over tien jaar moeten er 2700 nieuwe dienders bij zijn gekomen, ruim twee extra per duizend inwoners.

telegraaf.nl
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Lex

Dit topic gaat over de Aanslagen in Noorwegen en niet over de NL politiek.
Verzoeke on-topic te blijven.

Lex
Algeheel beheerder

onderofficier

Er zijn een aantal mensen gedood en wat doen de Nederlandse Politici?

Moddergooien................... BAH.

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

onderofficier

Citaat van: jurrien visser op 27/07/2011 | 13:07 uur
Citaat van: onderofficier op 27/07/2011 | 13:02 uur
Citaat van: jurrien visser op 27/07/2011 | 10:15 uur
Deze veroordeling mag best een politiek debat tot gevolg hebben waarbij partijen ook eens zelf refectie mogen toepassen.

In welk kader? 
Het niet meer benoemen van de groepen mensen?
Geen moslims, voetbalvandalen, zigeuners, militiaren, mannen en vrouwen, maar "er zijn mensen die zich niet aan de regels houden"

Het wordt dan wel onnatuurlijk en onduidelijk.

Of in het kader van
We (de politieke partij)  hebben het de afgelopen jaren het niet zo best gedaan op het gebied van bijv. bezuinigen, intergratie e.d.
Dat gaan we nu goed eens goed naar kijken.



Het laatste!

Dat ben ik met je eens maar ik ben bang dat de politici het eerste vinden
http://www.depers.nl/binnenland/584744/Politici-moeten-op-woorden-letten.html
Maar van de politici heb ik de indruk dat men van het eerste wil.

http://www.depers.nl/binnenland/584744/Politici-moeten-op-woorden-letten.html
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#248
Citaat van: Cigarz op 27/07/2011 | 13:09 uur
Citaat van: Nu.nl
Wilders beschuldigt Cohen van misbruik aanslagen

Laatste update:  27 juli 2011 09:27 info

RIJSWIJK - PvdA-leider Job Cohen probeert een ''politiek slaatje te slaan'' uit de aanslagen in Noorwegen. Dat schrijft Geert Wilders woensdagochtend op Twitter. Ook GroenLinks-Kamerlid Tofik Dibi krijgt ervan langs.


''Linksigen als Cohen en Dibi proberen nu politiek slaatje te slaan uit massamoord. Ranzig. PVV blijft zichzelf, inhoudelijk en ook vwb toon!!'', aldus Wilders. Cohen en Dibi zeiden eerder dat Wilders' tweet waarin hij de aanslagen in Noorwegen veroordeelde, onvoldoende was.

Direct na de aanslagen twitterde Wilders al: ''Vreselijke aanslag in Oslo, zoveel onschuldige slachtoffers van gewelddadige, zieke geest. PVV rouwt mee met nabestaanden en Noorse volk''.

Vergelijkbaar gedachtegoed

Cohen wees er dinsdag op dat de Noorse aanslagpleger Breivik zich op een vergelijkbaar gedachtegoed baseert als de PVV en dat Wilders het daarom niet bij de vaststelling kon laten dat de gruweldaden in Noorwegen zijn uitgevoerd door een idioot.

Wilders zette op dinsdag een verklaring op de website van de PVV, waarin hij afstand neemt van Anders Behring Breivik, de aanslagpleger. ''Dat de strijd tegen de islamisering door een psychopaat op gewelddadige wijze wordt misbruikt is walgelijk en een slag in het gezicht voor de wereldwijde anti-islambeweging'', aldus Wilders.

''Het vervult me met walging dat de dader naar de PVV en mij verwijst in zijn manifest.''
Bron Nu.nl
Ik kan me ook niet herrineren dat de PvdA ooit uitgebreid afstand genomen heeft van de FARC, RAF, CCC, Chavez, etc, etc. Terwijl die al voor veel meer slachtoffers gezorgd hebben...

Je kan het ook omdraaien: (de Noor vindt) de PvdA is mede de oorzaak voor de voedingsbodem!

Cigarz

Citaat van: Nu.nl
Wilders beschuldigt Cohen van misbruik aanslagen

Laatste update:  27 juli 2011 09:27 info

RIJSWIJK - PvdA-leider Job Cohen probeert een ''politiek slaatje te slaan'' uit de aanslagen in Noorwegen. Dat schrijft Geert Wilders woensdagochtend op Twitter. Ook GroenLinks-Kamerlid Tofik Dibi krijgt ervan langs.


''Linksigen als Cohen en Dibi proberen nu politiek slaatje te slaan uit massamoord. Ranzig. PVV blijft zichzelf, inhoudelijk en ook vwb toon!!'', aldus Wilders. Cohen en Dibi zeiden eerder dat Wilders' tweet waarin hij de aanslagen in Noorwegen veroordeelde, onvoldoende was.

Direct na de aanslagen twitterde Wilders al: ''Vreselijke aanslag in Oslo, zoveel onschuldige slachtoffers van gewelddadige, zieke geest. PVV rouwt mee met nabestaanden en Noorse volk''.

Vergelijkbaar gedachtegoed

Cohen wees er dinsdag op dat de Noorse aanslagpleger Breivik zich op een vergelijkbaar gedachtegoed baseert als de PVV en dat Wilders het daarom niet bij de vaststelling kon laten dat de gruweldaden in Noorwegen zijn uitgevoerd door een idioot.

Wilders zette op dinsdag een verklaring op de website van de PVV, waarin hij afstand neemt van Anders Behring Breivik, de aanslagpleger. ''Dat de strijd tegen de islamisering door een psychopaat op gewelddadige wijze wordt misbruikt is walgelijk en een slag in het gezicht voor de wereldwijde anti-islambeweging'', aldus Wilders.

''Het vervult me met walging dat de dader naar de PVV en mij verwijst in zijn manifest.''
Bron Nu.nl
Ik kan me ook niet herrineren dat de PvdA ooit uitgebreid afstand genomen heeft van de FARC, RAF, CCC, Chavez, etc, etc. Terwijl die al voor veel meer slachtoffers gezorgd hebben...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: onderofficier op 27/07/2011 | 13:02 uur
Citaat van: jurrien visser op 27/07/2011 | 10:15 uur
Deze veroordeling mag best een politiek debat tot gevolg hebben waarbij partijen ook eens zelf refectie mogen toepassen.

In welk kader? 
Het niet meer benoemen van de groepen mensen?
Geen moslims, voetbalvandalen, zigeuners, militiaren, mannen en vrouwen, maar "er zijn mensen die zich niet aan de regels houden"

Het wordt dan wel onnatuurlijk en onduidelijk.

Of in het kader van
We (de politieke partij)  hebben het de afgelopen jaren het niet zo best gedaan op het gebied van bijv. bezuinigen, intergratie e.d.
Dat gaan we nu goed eens goed naar kijken.



Het laatste!

onderofficier

Citaat van: jurrien visser op 27/07/2011 | 10:15 uur
Deze veroordeling mag best een politiek debat tot gevolg hebben waarbij partijen ook eens zelf refectie mogen toepassen.

In welk kader? 
Het niet meer benoemen van de groepen mensen?
Geen moslims, voetbalvandalen, zigeuners, militiaren, mannen en vrouwen, maar "er zijn mensen die zich niet aan de regels houden"

Het wordt dan wel onnatuurlijk en onduidelijk.

Of in het kader van
We (de politieke partij)  hebben het de afgelopen jaren het niet zo best gedaan op het gebied van bijv. bezuinigen, intergratie e.d.
Dat gaan we nu goed eens goed naar kijken.

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Ros

Citaat van: A.J. op 27/07/2011 | 12:38 uur
Politionele luchtsteun, volgens experts essentieel om in een groot land met weinig politiedichtheid toch snel ter plekke te zijn, ontbrak vrijdag geheel. De enige politiehelikopter van Noorwegen was niet luchtwaardig.

Als de heli wel inzetbaar was geweest......had het een verschil gemaakt ?.