Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

The announced success of Naval Group's Shortfin Barracuda in the Netherlands made possible thanks to Australia?

https://meta-defense.fr/en/2024/03/12/shortfin_barracuda_naval_group_netherlands/

Parera

Citaat van: Harald op 12/03/2024 | 21:20 uurThales UMS 3000 sonar

Dat is de sonar van de eigen Franse Barracuda/ Suffren klasse boten. Maar Thales UK maakt ook de 2076 sonar suite die Saab-Damen aanbied.

Het kan alle kanten op gaan.

Huzaar1

Citaat van: Harald op 12/03/2024 | 21:20 uurThales UMS 3000 sonar

Sonars zijn niet bekend gemaakt, moet later gaan blijken. Er staat nog niet zoveel vast nu.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

#7431
Citaat van: Kevon op 12/03/2024 | 20:11 uurHuzaar...... Je hebt er dus blijkbaar geen kruimel kaas van gegeten. Voordat een aanbesteding gepubliceerd wordt op TED is men al 2,5 dag verder..... Zie voorbeeld:

Tender publiceren 06 mrt 2024 (wo), 9:12
Wachttijd publicatie op TED 08 mrt 2024 (vr), 17:00

Maar roepen hier kan iedereen....
Uhu, Het vierkantje moet in het vierkantje, het rondje in het rondje en het driehoekje is wel lastiger maar die moet in de driehoek.

Pancake
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Benji87 op 12/03/2024 | 20:23 uurEn de sonars? Weet je daar ook iets vanaf? Zat zelf even op thales NL te loeren maar daar lijkt het dat het zich meer toespitst op radar systemen ipv sonars

Thales UMS 3000 sonar

Parera

#7429
Citaat van: Benji87 op 12/03/2024 | 20:23 uurEn de sonars? Weet je daar ook iets vanaf? Zat zelf even op thales NL te loeren maar daar lijkt het dat het zich meer toespitst op radar systemen ipv sonars

Uit een interview van Naval News uit 2019 kon ik dit terug vinden.


Bron LINK

Verder weet ik dat voor de Australische Attack klasse de Flank Array sonar ontwikkeld zou worden door Thales UK. Voor Australië zou Lockheed Martin het CMS leveren en zorgen voor de integratie van de (Amerikaanse) wapens, mogelijk is dit ook voor Nederland het geval. Als het CMS geleverd word door LM zal dit de Canadese tak van het bedrijf zijn, de Canadese marine vaart al met dit CMS op haar Victoria klasse onderzeeboten. Door die combinatie is de NL boot straks nog net iets interessanter voor Canada dan zonder LM CMS.


Benji87

Citaat van: Parera op 12/03/2024 | 18:36 uurNG heeft haar eigen AIP ontwikkeld voor de Scorpene's van India. Wel anders dan onze uiteraard (grotere boot = grotere AIP) maar veel problemen gehad bij India.

En de sonars? Weet je daar ook iets vanaf? Zat zelf even op thales NL te loeren maar daar lijkt het dat het zich meer toespitst op radar systemen ipv sonars

Kevon

Citaat van: Huzaar1 op 12/03/2024 | 15:52 uurNieuwe aanbesteding met huidige biedingen duurt 3 dagen.

Huzaar...... Je hebt er dus blijkbaar geen kruimel kaas van gegeten. Voordat een aanbesteding gepubliceerd wordt op TED is men al 2,5 dag verder..... Zie voorbeeld:

Tender publiceren 06 mrt 2024 (wo), 9:12
Wachttijd publicatie op TED 08 mrt 2024 (vr), 17:00

Maar roepen hier kan iedereen....
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 12/03/2024 | 18:32 uurZal zomaar kunnen dat NAVAL de NL Versie aan gaat bieden aan Canada.
Dat weet ik wel zeker. En als NG de NL Tender wint dan weet ik ook met grote zekerheid dat Canada ook voor deze boot gaat.
1e Canada dan geen launching costumer
2e Canada is "half" Frans

Wie bij ons wint, wint in Canada.
Daarom ook de export campagne van SAAB/Damen om hun boot aan Canada aan te bieden.

Parera

Citaat van: Benji87 op 12/03/2024 | 18:15 uurAls je de lijst van sonars bekijkt zit Thales ook behoorlijk in deze boot. Hoe groot is hun aandeel vanuit NL hierin? En de AIP moet ook ontwikkeld worden voor deze sub. Misschien dat Nederland hier ook in kan bijdragen.



NG heeft haar eigen AIP ontwikkeld voor de Scorpene's van India. Wel anders dan onze uiteraard (grotere boot = grotere AIP) maar veel problemen gehad bij India.

Huzaar1

Zal zomaar kunnen dat NAVAL de NL Versie aan gaat bieden aan Canada.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Harald op 12/03/2024 | 18:08 uurKabinet laat nieuwe Nederlandse onderzeeboten bouwen door Frans bedrijf https://www.nu.nl/economie/6304937/kabinet-laat-nieuwe-nederlandse-onderzeeboten-bouwen-door-frans-bedrijf.html

Het nieuws wordt al opgepakt door andere nieuwsites.

Ook de 40% wordt genoemd als NL aandeel voor de industrie.

Als je terugkijkt bij de Australische Tender, dan was de Franse belofte eerst 90%, later 60% en later nog minder

Als je de lijst van sonars bekijkt zit Thales ook behoorlijk in deze boot. Hoe groot is hun aandeel vanuit NL hierin? En de AIP moet ook ontwikkeld worden voor deze sub. Misschien dat Nederland hier ook in kan bijdragen.


Harald

#7422
https://nos.nl/artikel/2512502-franse-naval-haalt-megadeal-onderzeeers-binnen-maar-is-het-ook-de-beste-keus

Kabinet laat nieuwe Nederlandse onderzeeboten bouwen door Frans bedrijf https://www.nu.nl/economie/6304937/kabinet-laat-nieuwe-nederlandse-onderzeeboten-bouwen-door-frans-bedrijf.html

Het nieuws wordt al opgepakt door andere nieuwsites.

Ook de 40% wordt genoemd als NL aandeel voor de industrie.

Als je terugkijkt bij de Australische Tender, dan was de Franse belofte eerst 90%, later 60% en later nog minder

Parera

Citaat van: Harald op 12/03/2024 | 17:20 uurIdd, dat is ook het probleem. Zeker als NG met de laagste prijs de order binnenhaald.
Onderhoudscontract en deelname NL bedrijven en rechten ontwerp had onderdeel van de aanbesteding moeten zijn !

Later (terug) onderhandelen over deelname en onderhoud is een verloren zaak.

Zo heeft Nl zijn kans op de toekomst voor onderhoud in eigen beheer en controle hierover verspeeld.

Uit het PZC artikel

Het is 'een combinatie van factoren' dat de doorslag heeft gegeven: Naval Group bood de scherpste prijs voor een goede boot, zegt een betrokkene.

—-
Het is dus niet de beste boot, maar een goede boot voor scherpe prijs.

Ik voel nog ruimte voor de politiek om te zoeken naar saab-damen.

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 12/03/2024 | 16:03 uur8. Het hele probleem is nu dat Frankrijk met een hele andere positie (veel sterker) aan de onderhandelingstafel met Nederland zit over dat onderhoudscontract.
Alsof we dan nog om NAVAL heen kunnen om die boot operationeel en relevant te houden. Die gaan hun geld zo wel terugverdienen.

Idd, dat is ook het probleem. Zeker als NG met de laagste prijs de order binnenhaald.
Onderhoudscontract en deelname NL bedrijven en rechten ontwerp had onderdeel van de aanbesteding moeten zijn !

Later (terug) onderhandelen over deelname en onderhoud is een verloren zaak.

Zo heeft Nl zijn kans op de toekomst voor onderhoud in eigen beheer en controle hierover verspeeld.