Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/10/2017 | 02:14 uur
Verwacht dan ook een gelijksoortige reactie bij, met name vLCF, ook dit zal een budgetomvang hebben vergelijkbaar met het Walrusvervangingsdossier, wellicht zelfs meer.

Dit soort organisaties zijn er al op tegen als defensie klappertjes pistolen wil aanschaffen want dat is al ''gevaarlijk''. In een van de laatste delen schrijft men ook over dat de onderzeeboten geen vredes wapens zijn maar offensief.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 20/10/2017 | 00:47 uur
Weet je wat het mooie is? Ze geven zogenaamde alternatieven (fregatten en drones) ... wat eigenlijk geen alternatieven zijn, maar moet je raden waar zij op tegen zijn als dat advies wordt opgevolgd en er om extra investeringen wordt verzocht om hun "idee" te verwezenlijken...? Juist, ja, investeringen in die middelen die zij zelf als alternatieven aanbieden.


Verwacht dan ook een gelijksoortige reactie bij, met name vLCF, ook dit zal een budgetomvang hebben vergelijkbaar met het Walrusvervangingsdossier, wellicht zelfs meer.


Mourning

Weet je wat het mooie is? Ze geven zogenaamde alternatieven (fregatten en drones) ... wat eigenlijk geen alternatieven zijn, maar moet je raden waar zij op tegen zijn als dat advies wordt opgevolgd en er om extra investeringen wordt verzocht om hun "idee" te verwezenlijken...? Juist, ja, investeringen in die middelen die zij zelf als alternatieven aanbieden.

Inderdaad goed om de argumenten van die kant te weten, maar valt verder absoluut geen land mee te bezeilen.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Reinier

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/10/2017 | 20:20 uur
Correct... maar het kan geen kwaad om hun argumenten te kennen (al is hier geen nieuws onder de zon)en deze te weerleggen.
Dat heeft geen zin.
Met die mensen met zo'n insteek heeft het geen zin om te discussiëren; al kom je met duizend argumenten, zij zullen altijd tegen zijn. No matter what!
Behalve natuurlijk als er echt stront aan de knikker is en hun eigen bestaan komt in het gedrag, dan zijn zij de eerste die lopen te piepen.

Flyguy

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/10/2017 | 19:56 uur
De tegenstanders beginnen zich te melden...

Onderzeeboten, nodig?

http://www.stopwapenhandel.org/sites/stopwapenhandel.org/files/onderzeeboten%20def2.pdf

"Bijzonder aan onderzeeboten is dat ze een aantal taken in één platform verenigen, maar
die taken kunnen ook door andere platforms, zoals een fregat, worden uitgevoerd. Ook de
inlichtingencapaciteit van de onderzeeboot is elders te vinden; bijvoorbeeld op fregatten
en met drones. Daarnaast is de onzichtbaarheid van de onderzeeboot, datgene wat hem
echt uniek maakt, niet meer vanzelfsprekend in deze tijd van technologische
ontwikkelingen in onderzeebootbestrijding, waaronder opsporing middels satellieten en
drones. "


Uhu. Doorgaan.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 19/10/2017 | 20:16 uur
Met zulke lui valt toch niet te praten joh.

Correct... maar het kan geen kwaad om hun argumenten te kennen (al is hier geen nieuws onder de zon)en deze te weerleggen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#3628
De tegenstanders beginnen zich te melden...

Onderzeeboten, nodig?

http://www.stopwapenhandel.org/sites/stopwapenhandel.org/files/onderzeeboten%20def2.pdf


Parera

Citaat van: Zeewier op 20/09/2017 | 17:14 uur
Ik zat me ineens te bedenken: Zweden bezit helemaal niet de kennis om van onderwater TLAM te verschieten. Maar dan ook echt niets. Alleen de VS en vergelijkbaar Rusland en China kunnen dat momenteel. En volgens de geruchten zou Polen interesse hebben deze Tom's op hun onderzeebootcapaciteit te zien. Nogal apart gezien vanwaar dat land maritiem technologisch vandaan komt en hun bescheiden vloot. En dan kloppen ze aan bij Saab-Kockums, die niets van zuks op de tekentafel hadden liggen. Raar toch? Zou het kunnen dat Amerika er op uit is via stille diplomatie wapensystemen te delen, specifiek TLAM-C of zelfs TLAM-N tactische nukes? Het trage US & UK Trident vervangingsprogramma in acht nemend. In ieder geval is zo'n VLS-segment van 10 meter en 400 tot 500 Ton een stukje Amerika in je boot. Hoe komt Saab-Kockums aan deze accreditatie (of hoe noem je dat) en andere marinewerven niet?
Gelieve deze theorie niet te delen op andere fora, voor dat je het weet staat het op Sputnik/Russia Today.

http://defense-studies.blogspot.nl/2017/05/a26-sub-goes-vertical.html
https://www.defensenews.com/air/2017/05/17/saab-a26-submarine-gets-vertical-launched-tomahawks/
Die kennis hadden ze in elk geval tot enkele jaren geleden niet in huis, maar ze hebben de hulp ingeschakeld van de Amerikaanse leverancier van de VLS blokken.
Het zijn letterlijk dezelfde VLS blokken als in de USN maar ipv 7 missiles  zitten er 6 stuks in. Waarschijnlijk is de middelste weg gelaten voor het plaatsen van de lucht tank omdat het toch een compactere boot is en 18 tomahawks vanuit een kleine onderzeeër behoorlijke vuurkracht is.

De Amerikanen zouden er inderdaad baat bij hebben om in Europa 1 of meerdere partners te hebben die doelen in Rusland kunnen raken indien nodig. Zeer waarschijnlijk zullen dit conventionele tomahawks zijn, de nucleaire zijn officieel uit dienst. De polen willen graag TLAM's in hun nieuwe onderzeeërs echter was de Tomahawk niet hun eerste keuze na gesprekken met de VS omdat ze altijd toestemming moesten krijgen van de Yanks om de TLAM's in te kunnen zetten. De Fransen doen niet zo moeilijk met de Missile de Croisière Naval (MdCN) en logisch dat de Polen waarschijnlijk dus ook met de Franse raketten en dan ook de Franse boot aan de haal gaan.

De vraag is of als die regel voor NL ook geld de KM überhaupt tomahawks aanmoet kopen, de kans is zeer klein dat we ze zonder de VS inzetten maar als je wilt moet je zelf kunnen beslissen over de inzet naar mijn mening en niet de Amerikanen.

Zeewier

Ik zat me ineens te bedenken: Zweden bezit helemaal niet de kennis om van onderwater TLAM te verschieten. Maar dan ook echt niets. Alleen de VS en vergelijkbaar Rusland en China kunnen dat momenteel. En volgens de geruchten zou Polen interesse hebben deze Tom's op hun onderzeebootcapaciteit te zien. Nogal apart gezien vanwaar dat land maritiem technologisch vandaan komt en hun bescheiden vloot. En dan kloppen ze aan bij Saab-Kockums, die niets van zuks op de tekentafel hadden liggen. Raar toch? Zou het kunnen dat Amerika er op uit is via stille diplomatie wapensystemen te delen, specifiek TLAM-C of zelfs TLAM-N tactische nukes? Het trage US & UK Trident vervangingsprogramma in acht nemend. In ieder geval is zo'n VLS-segment van 10 meter en 400 tot 500 Ton een stukje Amerika in je boot. Hoe komt Saab-Kockums aan deze accreditatie (of hoe noem je dat) en andere marinewerven niet?
Gelieve deze theorie niet te delen op andere fora, voor dat je het weet staat het op Sputnik/Russia Today.

http://defense-studies.blogspot.nl/2017/05/a26-sub-goes-vertical.html
https://www.defensenews.com/air/2017/05/17/saab-a26-submarine-gets-vertical-launched-tomahawks/

Parera

#3624
Citaat van: tentara71 op 12/09/2017 | 23:15 uur
Voor mij nog steeds niet als zodanig herkenbaar. Nu is mijn Pools ook niet zo goed.... ik herken iig niets op tekening.
Datgene wat aangemerkt staat is dedicated voor een speciaal doel. Maar kan er geen (alternatieve) SET/DET in herkennen.

Die luiken zitten er echt wel in hoor, het is dan wel Zweeds maar niet zoals bij Ikea dat ze dit onderdeel er toevallig vergeten bij te doen zijn.
Bij de Sjoormen klasse van zweden (voorloper van de Gotland) zat er een luik in het slaap gedeelte van de bemanning.

Update Ik heb contact gehad met Damen over de artist render en ze hebben die liever niet online. Helaas :silent:

Zeewier

Citaat van: tentara71 op 12/09/2017 | 23:15 uur
Voor mij nog steeds niet als zodanig herkenbaar. Nu is mijn Pools ook niet zo goed.... ik herken iig niets op tekening.
Datgene wat aangemerkt staat is dedicated voor een speciaal doel. Maar kan er geen (alternatieve) SET/DET in herkennen.
Ik weet exact wat je bedoelt maar heb niet meer schema's beschikbaar. En als ik ze had, dan had ik ze niet online gezet.

MasterChief1971

Voor mij nog steeds niet als zodanig herkenbaar. Nu is mijn Pools ook niet zo goed.... ik herken iig niets op tekening.
Datgene wat aangemerkt staat is dedicated voor een speciaal doel. Maar kan er geen (alternatieve) SET/DET in herkennen.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh


jurrien visser (JuVi op Twitter)