Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Parera

Citaat van: Thomasen op 04/12/2017 | 00:46 uur
Mercuur is ook een burgerboot. En eentje die net verbouwd is, iets dat naar verluid meer gekost heeft dan dat een nieuwe gekost zou hebben.
Awesome.

Dat is het gevolg van ''zuinige'' politici die gewoon niet willen investeren in nieuwbouw maar dat verbouwen duurder uitkomt dat is geen probleem want er word niets nieuws geleverd en nieuw is duur.

De Mercuur 2.0 zou prima naar civiel/militaire standaard gebouwd kunnen worden waarmee dus kosten gespaard kunnen worden ten opzichten van een volledig militair schip.

Parera

Citaat van: StrataNL op 03/12/2017 | 20:59 uur
Ik heb het ook niet voor de sub zelf. Het team met sub wordt toch ingevlogen of op een vrachtwagen geladen. Doelde inderdaad op schepen die ervoor uitgerust zijn, en die varen in de meeste landen om ons heen die subs hebben, dus de noodzaak voor NL om het gebeuren te hebben zie ik niet zo. De hele organisatie van zo'n operatie gaat sowieso een aantal dagen duren,

De Mercuur vaart waarschijnlijk nog minstens 10 jaar voor men met vervanging bezig gaat, de andere projecten hebben nu prio.

Mercuur 2.0 is ook pas iets voor de nieuwe onderzeeboten, maar ik vind dat bij de vervanging dit zeker moet worden meegenomen. Als de eerste walrus vervanger in dienst komt zou de mercuur vervangen kunnen worden (2026-2027) dan is de huidige mercuur al ruim 39-40 jaar in dienst en is het wel op. Een nieuw schip zou dan eventueel in de vorm van een SSRV kunnen ''Submarine Support and Rescue Vessel'' zoals bijvoorbeeld in gebruik is bij de marine van Singapore.


StrataNL

Citaat van: Parera op 03/12/2017 | 17:55 uur
Ik ben het met je eens dat we niet perse de rescuemodule hoeven aan te kopen, echter bij vervanging van de Mercuur vind ik wel dat er minimaal alle middelen aan boord geplaatst moeten worden voor het inzetten van de module. Bijvoorbeeld het A-frame, ruimte voor het reddingsteam + geredde personen, helidek voor MEDEVAC en alle support equipment (decompressietank e.d.).

In het beste geval zou NL investeren in het complete pakket inclusief rescuemodule maar dat is erg duur dus zou de basis zodat we het schip kunnen aanbieden voor een reddings operatie al een goed begin zijn.

Ik heb het ook niet voor de sub zelf. Het team met sub wordt toch ingevlogen of op een vrachtwagen geladen. Doelde inderdaad op schepen die ervoor uitgerust zijn, en die varen in de meeste landen om ons heen die subs hebben, dus de noodzaak voor NL om het gebeuren te hebben zie ik niet zo. De hele organisatie van zo'n operatie gaat sowieso een aantal dagen duren,

De Mercuur vaart waarschijnlijk nog minstens 10 jaar voor men met vervanging bezig gaat, de andere projecten hebben nu prio.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: StrataNL op 03/12/2017 | 15:55 uur
Het Nato submarine rescue system is op veel schepen te installeren, hoeft niet per se een torpedo werkschip o.i.d. te zijn.
De Guardian van de kustwacht zou hier bijvoorbeeld geschikt voor kunnen zijn.

Aan de andere kant kun je je afvragen of het nodig is voor NL om deze capaciteit zelf te hebben als Zweden, VK en Noorwegen schepen hebben ingericht voor NSRS.
Mocht het misgaan met een sub op de Noorzee maakt het niet veel uit als we er zelf ook één hebben. het systeem zal toch eerst in een haven aan boord gezet moeten worden.

Ik ben het met je eens dat we niet perse de rescuemodule hoeven aan te kopen, echter bij vervanging van de Mercuur vind ik wel dat er minimaal alle middelen aan boord geplaatst moeten worden voor het inzetten van de module. Bijvoorbeeld het A-frame, ruimte voor het reddingsteam + geredde personen, helidek voor MEDEVAC en alle support equipment (decompressietank e.d.).

In het beste geval zou NL investeren in het complete pakket inclusief rescuemodule maar dat is erg duur dus zou de basis zodat we het schip kunnen aanbieden voor een reddings operatie al een goed begin zijn.

Flyguy

Citaat van: Huzaar1 op 03/12/2017 | 16:52 uur
Nederland zou dit in huis moeten hebben, eerder stap ik never aan boord van zo'n sigaar
Zo veel maakt het niet uit, in de noordzee komt iemand je toch wel halen als je het überhaupt al overleeft en ergens anders (dieper dan een paar honderd m) ben je toch de lul.


Het feit dat je de hele dag asbest en diesel luft loopt te lerken is voor mij een grotere reden om nooit op zo'n kutboot te stappen.

Huzaar1

Nederland zou dit in huis moeten hebben, eerder stap ik never aan boord van zo'n sigaar
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Het Nato submarine rescue system is op veel schepen te installeren, hoeft niet per se een torpedo werkschip o.i.d. te zijn.
De Guardian van de kustwacht zou hier bijvoorbeeld geschikt voor kunnen zijn.

Aan de andere kant kun je je afvragen of het nodig is voor NL om deze capaciteit zelf te hebben als Zweden, VK en Noorwegen schepen hebben ingericht voor NSRS.
Mocht het misgaan met een sub op de Noorzee maakt het niet veel uit als we er zelf ook één hebben. het systeem zal toch eerst in een haven aan boord gezet moeten worden.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#3708
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/12/2017 | 14:39 uur
Rob Kramer‏ @AdmiraalKramer · 13 min.13 minuten geleden 

Signed an important agreement with my Swedish colleague today on submarine rescue operations. Dutch boat crews can now train the full escape routine thanks to #HSwMSBelos and her professional crew. Relevant in view of #SanJuan drama, we need this kind of training!

Basis van een goede samenwerking en kans op aansluiting met dezelfde soort boten in de toekomst (A26 / Damen-Saab boot) en daarnaast moet NL ook investeren in een nieuwe Mercuur die naast werkschip ook de taak van onderzeeboot reddingen op zich moet nemen. Veiligheid op zee maar ook voor eigen bemanningen en die van onze partners, helaas is het voorbeeld van de ARA San Juan daar nu wel duidelijk in.

De Zweden hebben een compleet systeem dat zo van de plank te koop is. Er hoeft alleen een schip rond heen gebouwd te worden en dat is ook geen ''rocket science'' en is zeker mogelijk bij de bouw van een nieuwe Mercuur die toch nodig is bij de aankoop van nieuwe boten.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Rob Kramer‏ @AdmiraalKramer · 13 min.13 minuten geleden 

Signed an important agreement with my Swedish colleague today on submarine rescue operations. Dutch boat crews can now train the full escape routine thanks to #HSwMSBelos and her professional crew. Relevant in view of #SanJuan drama, we need this kind of training!


Harald

Navy Engineers New Lethal, Super High-Tech Mk 48 Torpedo   (ter info)

The U.S. Navy is now engineering a new, longer range and more lethal submarine-launched heavyweight Mk 48 that can better destroy enemy ships, subs and incoming weapons

The U.S. Navy is now engineering a new, longer range and more lethal submarine-launched heavyweight Mk 48 that can better destroy enemy ships, subs and incoming weapons at longer ranges, service officials said.

Many details of the new weapon, which include newer propulsion mechanisms and multiple kinds of warheads, are secret and not publically available. However, senior Navy leaders have previously talked to Scout Warrior about the development of the weapon in a general sense.


Naturally, having a functional and more high-tech lethal torpedo affords the Navy an opportunity to hit enemies at further standoff ranges and better compete with more fully emerging undersea rivals such as Russia and China.

Progress with new torpedo technologies is happening alongside a concurrent effort to upgrade the existing arsenal and re-start production of the Mk 48, which had been on hiatus for several years.

Navy officials did add that some of the improvements to the torpedo relate to letting more water into the bottom of the torpedo as opposed to letting air out the top.

The earlier version, the Mk 48 Mod 6, has been operational since 1997 – and the more recent Mod 7 has been in service since 2006.

Lockheed has been working on upgrades to the Mk 48 torpedo Mod 6 and Mod 7 – which consists of adjustments to the guidance control box, broadband sonar acoustic receiver and amplifier components.

Lockheed developers told Scout Warrior last year that Lockheed is now delivering 20-upgrade kits per month to the Navy.

Part of the effort, which involves a five-year deal between the Navy and Lockheed, includes upgrading existing Mod 6 torpedoes to Mod 7 as well as buying brand new Mod 7 guidance control sections.

The new Mod 7 is also resistant to advanced enemy countermeasures.

Modifications to the weapon improves the acoustic receiver, replaces the guidance-and-control hardware with updated technology, increases memory, and improves processor throughput to handle the expanded software demands required to improve torpedo performance against evolving threats, according to Navy information on the weapon.

The Mod also provides a significant reduction in torpedo radiated-noise signatures, a Navy statement said.

Alongside Lockheed's work to upgrade the guidance technology on the torpedo, the Navy is also preparing to to build new Mk 48s.

Upgrades to the guidance control section in includes the integration of a system called Common Broadband Advanced Sonar System, or CBASS – electronics to go into the nose of the weapon as part of the guidance section, Lockheed developers explained.

This technology provides streamlined targeting and allows the torpedo to transmit and receive over a wider frequency band, Lockheed engineers said.

The new technology involves adjustments to the electronic circuitry in order to make the acoustic signals that are received from the system that allow the torpedo to better operate in its undersea environment.

Upgrades also consist of movement to what's called an "Otto fuel propulsion system," Lockheed officials added.

Lockheed will deliver about 250 torpedoes over the next five years. The Mk 48, which is a heavy weapon launched under the surface, is quite different than surface launched, lightweight Mk 54 torpoes fired from helicopters, aircraft and surface ships.

The Navy's Mk 48 torpedo is also in service with Australia, Canada, Brazil and The Netherlands.

A Mk 48 torpedo is 21 inches in diameter and weighs 3,520 pounds; it can destroy targets at ranges out to five miles and travels at speeds greater than 28 knots. The weapon can operate at depths greater than 1,200 feet and fires a 650-pound high-explosive warhead.

https://scout.com/military/warrior/Article/Navy-Engineers-New-Lethal-Super-High-Tech-Mk-48-Torpedo-110983479

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 16/11/2017 | 17:54 uur
Nieuws over het NIDV Symposium;

Ik ben aanwezig.... wie nog meer?

Parera

Een kleine vooruitblik op de A26 waarvan waarschijnlijk een aangepaste variant aangeboden zal worden door Damen/Saab aan de KM voor de vervanging van de Walrus klasse.
Saab heeft haar webpagina over onderzeeboten een kleine update gegeven met interessante video's over de A26. De nieuwe WEBPAGINA

Part 1: Engagement


Part 2: Mobility


Part 3: Protection


Part 4: Intelligence


Part 5: Endurance


Part 6: Combat control


Part 7: Modularity

Parera

#3703
Nieuws over het NIDV Symposium;

Citaat
16 november 2017

Op donderdag 30 november is Ahoy in Rotterdam gevuld met militairen, politici en topmensen van bedrijven uit de defensie- en veiligheidssector. Dan vindt het jaarlijks terugkerende symposium van de stichting Nederlandse Industrie voor Defensie en Veiligheid (NIDV) plaats. Naast het inhoudelijk symposium exposeren ruim 130 bedrijven en vinden diverse break-out sessies plaats, waar wordt gesproken over de belangrijkste veiligheidsthema's van deze tijd. Op de volgende belangrijke vraag wordt tijdens het symposium een antwoord gezocht:

"Is de gehele Defensie en Veiligheid branche voldoende adaptief, proactief, toekomstbestendig en flexibel?"

Daarmee wordt een bijzonder relevant thema in relatie tot de vervangingsprogramma's van de Koninklijke Marine aangesneden. Saab en Damen zijn in de race om de vervanger voor de Walrusklasse te leveren. Een van de voordelen van hun onderzeeboot-concept is de modulaire bouw. Dit houdt in dat systemen of subsystemen in de onderzeeër, gedurende de life-cycle, relatief eenvoudig kunnen worden vervangen. Dit is een essentiële voorwaarde voor het (kosten) effectief onderhoud gedurende de levensduur van de onderzeeboot. Op deze manier kunnen onderzeeboten immers op ieder gewenst moment, van de nieuwste (Nederlandse) technieken worden voorzien. Daarmee speelt het ontwerp van de Zweeds-Nederlandse onderzeeboot in op de adaptieve behoefte van de krijgsmacht.

Ook benieuwd naar de manier waarop Saab-Damen zich aanpast aan de snel wijzigende omstandigheden in de Defensie- en Veiligheidsbranche? Bezoek dan de gezamenlijke Saab-Damen stand tijdens het NIDV-symposium!

[Bron: http://nlnavy.damen.com ]

De boot in bovenstaande afbeelding lijkt mij een normale A26 / A26 ER. Weinig nieuws op dit moment maar wie weet wat er 30 November naar buiten komt. De Damen/Saab Walrus vervanger zal dus modulair zijn zoals de Zweedse boten dat ook zijn, interessante maar verwachte ontwikkeling.

Parera

#3702
Op Donderdag 30 November zal het 29e NIDV Symposium plaatsvinden in Rotterdam. Hierbij staan Damen en Saab samen op 1 beursstand mogelijk zullen ze dan ook wat onthullen van de mogelijke ontwerpen. Verder zal mogelijk ook info volgen over de andere 2 vervangings-projecten die lopen.

Ik verwacht rondom deze datum ook actie vanuit de politiek in de vorm van A-brieven MFFv en MCMv.