Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Parera

#3701
German-Norwegian partnership: Kongsberg and thyssenkrupp established joint venture



Thyssenkrupp, its subsidiary Atlas Elektronik and Kongsberg joined forces and established a 50/50 joint venture company to shape the future combat systems of conventional submarines. The company named kta naval systems will be the exclusive supplier of combat systems for submarines from thyssenkrupp Marine Systems. This was announced during an official founding ceremony in Kongsberg, Norway, in the presence of high- ranking German and Norwegian Government officials as well as company representatives of all three partners.

Dr. Rolf Wirtz, CEO of thyssenkrupp Marine Systems: "The cooperation goes far beyond the production of submarines for Norway and Germany. It is the starting point for a broader cooperation between European states in the procurement of submarines. With the new joint venture and following our acquisition of Atlas Elektronik we are now in the unique position to offer the full range of services for conventional submarines including design, development, manufacture and now also the centerpiece: the combat systems."

German and the Norwegian governments had signed a government-to-government agreement at the end of June 2017 for the joint development, procurement, operation and maintenance of submarines and marine ordnance. Having received the request for proposal, thyssenkrupp and its partners are currently developing a detailed concept to offer four submarines to the Norwegian Navy and two submarines to the German Navy. It is currently planned to sign a joint contract for the new 212 Common Design (CD) submarines in 2019. Based on this, the submarines could be delivered from the mid-2020s. Eirik Lie, President of Kongsberg Defence & Aerospace AS: "The joint venture is an important step for us and the Norwegian defence industry. We have been partnering with thyssenkrupp for the past decades and are delighted to now take our partnership to the next level. Together we will deliver the next generation of combat systems and put smart defense in Europe into action."

kta naval systems is operated through headquarters in Kongsberg, Norway and a branch office in Bremen, Germany. The newly founded joint venture company is owned 50 percent by Kongsberg and 50 percent by thyssenkrupp together with its subsidiary Atlas Elektronik. It is planned that the company will deliver the combat systems under a joint procurement program of the German and Norwegian navies for the new 212CD class as well as for upcoming thyssenkrupp Marine Systems submarines. A combat system enables the submarine crew to fully perceive their surroundings, identify objects and analyze the situation in detail. It consolidates all information to permit a rapid and reliable response.

[Source: Defence-Blog.com ]

Zeewier

Citaat van: Harald op 31/10/2017 | 16:15 uur
Dit zou voor de Walrus vervanger ook een mooie toevoeging zijn. De US Navy heeft het eerst contract getekend voor levering en toevoeging aan hun onderzeeboten.
Dat lijkt mij een zekerheidje. Dit is de toekomst. Kan je het netwerk van UUV's en UAV's voorstellen? Erg handig voor een langzamere Diesel-elektrische sub.

Harald

Dit zou voor de Walrus vervanger ook een mooie toevoeging zijn. De US Navy heeft het eerst contract getekend voor levering en toevoeging aan hun onderzeeboten.

Blackwing small unmanned aerial vehicles (UAV) programme

http://www.naval-technology.com/news/newsaerovironment-wins-contract-to-expand-blackwing-uav-programme-for-us-navy-5947432/





AeroVironment's Blackwing UAS Connects Submarines, Unmanned Underwater Vehicles

Harald

Maritime Designer Award - Genomineerde Marijn Hage   (ontwerp)

Deze prijs is voor jonge maritieme ontwerpers met een vernieuwende aanpak. Onderwerpen variƫren van een originele ontwerpmethode voor een scheepstype, of voor scheepssystemen. De prijs wordt ondersteund door Secretariaat Samenwerkende Maritieme Fondsen.



Maritime RNLN Van Hengel-Spengler Award 2017 - Genomineerde Leon Rietveld (voortstuwing, Litium-ion batterij als opslagcapaciteit)

Leon Rietveld has been looking for opportunities to optimize the propulsion of submarines. His research goal was to reduce the size and weight of propulsion systems. It shows that this is possible and the results are relevant for the intended replacement of the Walrus class submarines. He has been nominated for the Van Hengel-Spengler Award 2017


https://www.youtube.com/watch?v=6_OkL2uZAwc


A.J.

Citaat van: Harald op 30/10/2017 | 17:18 uur
:omg: :confused: ... dat is per minuut, de inhoud van een (bijvoorbeeld) woonkamer van 5 bij 6 meter met een hoogte van 2,6 meter

Yup, maar ja het gaat ook wel hard als je 3X een 80 liter blok hebt draaien, elke vier omwentelingen (4 takt, 1 inlaatslag) wordt er 80 liter lucht naar binnen gezogen per blok.

Voel ook maar eens aan de luchtinlaat van je auto als die stationair draait, daar voel je al dat er de nodige lucht ingezogen wordt.

Harald

Citaat van: A.J. op 30/10/2017 | 17:05 uur
De rekensom die ik eerder maakte kan hier ook op los gelaten worden. De uitkomst is 77m3 luchtverbruik per minuut bij 1300 rpm.

:omg: :confused: ... dat is per minuut, de inhoud van een (bijvoorbeeld) woonkamer van 5 bij 6 meter met een hoogte van 2,6 meter

A.J.

#3695
Citaat van: Harald op 30/10/2017 | 16:56 uur
Maar goed ; dat diesel veel lucht snuiven is idd het geval.

En je hebt ook nog iets als CCD, Closed-cycle Diesel Engine, is al eens door Nederland (RDM) getest.

Even ter Info ;
In de huidige Walrussen liggen nog SEMT Pielstick 12PA4V200SM motoren, 3 stuks. Pielstick is overgenomen de MAN.

De rekensom die ik eerder maakte kan hier ook op los gelaten worden. De uitkomst is 77m3 luchtverbruik per minuut bij 1300 rpm.

Edit: En dan reken ik eventuele turbo's niet mee, bij een turbodruk van 1.5 bar zou het bedrag ongeveer anderhalf keer zo hoog worden.

Harald

Citaat van: StrataNL op 30/10/2017 | 16:27 uur
;D Was het maar zo'n feest. Zo'n oxygen generator gaat nooit genoeg produceren om diesels van genoeg zuurstof te voorzien.

;) :big-smile: theoretisch klopt het ...  ;D
Jammer, maar helaas. Zou natuurlijk wel mooi zijn dat er een manier was om voldoende zuurstof voor diesels (aandrijving) te kunnen maken, dan had je een mooie AIP.
Met Stirling ben je ook nog afhankelijk van je voorraad vloeibare zuurstof (LOX). welke je weer moet bijvullen. 

Harald

Laten we wel even in de gaten houden dat een LPE systeem, zuivere zuurstof maakt dus 100% O2, zuurstof
De lucht die wij en diesels ademen zijn rond de 21% zuurstof.
Maar goed ; dat diesel veel lucht snuiven is idd het geval.

En je hebt ook nog iets als CCD, Closed-cycle Diesel Engine, is al eens door Nederland (RDM) getest.

Even ter Info ;
In de huidige Walrussen liggen nog SEMT Pielstick 12PA4V200SM motoren, 3 stuks. Pielstick is overgenomen de MAN.

PA4-200. These engines are rated from 1,060 to 2,650
kW (1,440 to 3,600 hp), with engine speeds of 1,200 to
1,500 rpm.


https://www.forecastinternational.com/archive/disp_old_pdf.cfm?ARC_ID=1802

PDF MAN
http://marine.man.eu/docs/default-source/shopwaredocuments/pa4-sm-smdsfba3ca1740b144429518d4e002fd7d6f.pdf?sfvrsn=3

StrataNL

Citaat van: Harald op 30/10/2017 | 14:51 uur
Even theoretisch redeneren ; diesel gebruiken zuurstof en maken stroom, dus onderwater kunnen de diesel stroom maken voor de LPE installatie, welke weer zuurstof maakt voor de diesels. zo is het kringetje weer rond.
;D Was het maar zo'n feest. Zo'n oxygen generator gaat nooit genoeg produceren om diesels van genoeg zuurstof te voorzien.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

A.J.

#3691
Bij de PRTL was het bij 2000 rpm zo'n 18.700 liter p/m.

2000/4 (4 takt) X 37.4 liter ( 37.400 cc motor).

Bij warm weer zetten we de verbrandingsluchtkleppen toren ook nooit terug, dan hadden we deels de aanzuiging door de toren zodat we nog enigzins verkoeling hadden. ;D

Edit: Zelfde rekensom voor de Leo2 geeft 23.850 liter p/m.

En dan reken ik eventuele turbo's niet mee, bij een turbodruk van 1.5 bar zou het bedrag ongeveer anderhalf keer zo hoog worden.

Huzaar1

Citaat van: Harald op 30/10/2017 | 14:51 uur
low-pressure electrolyzers for breathing oxygen aboard submerged submarines

Navy submarine designers needed low-pressure electrolyzers to produce breathing oxygen aboard submerged submarines. They found their solution from UTC Aerospace Systems in Windsor Locks, Conn.

Officials of the Naval Surface Warfare Center Philadelphia Division in Philadelphia announced a $42.8 million five-year contract on Tuesday to UTC Aerospace (formerly Hamilton Sundstrand) to supply low-pressure electrolyzers.

The low pressure electrolyzer is a self-contained electro-chemical oxygen generating plant for submarine life support service. UTC Aerospace produces the Integrated Low Pressure Electrolyzer (ILPE) that produces low pressure oxygen for submarines and requires no high pressure storage

It has a capacity of 15 to 225 standard cubic feet per hour of oxygen, with power of 100 kilowatts, three-phase 440 volts AC of control power. The ILPE operates automatically enabling unattended operation, UTC officials say. The operator interface is via a color, touch-sensitive liquid crystal display with backup operation through a laptop computer.

The heart of the ILPE involves proton exchange membrane (PEM) electrolyzer technology, which uses electricity and distilled water as inputs to create pure breathing oxygen and hydrogen as a byproduct. Proton Energy Systems Inc. in Wallingford, Conn., provides the electrolyzer stacks for the ILPE.

On this contract UTC Aerospace will do the work in Windsor Locks, Conn., and should be finished by July 2021. For more information contact UTC Aerospace online at http://utcaerospacesystems.com, or the Naval Surface Warfare Center-Philadelphia at www.navsea.navy.mil/Home/Warfare-Centers/NSWC-Philadelphia.

http://www.militaryaerospace.com/articles/2016/07/submarines-electrolyzers-oxygen.html


It has a capacity of 15 to 225 standard cubic feet per hour of oxygen, with power of 100 kilowatts, three-phase 440 volts AC of control power.

Het LPE systeem om zuurstof uit zeewater te genereren vraagt 100 KiloWatt. Onze Walrus klasse onderzeeboten zijn voorzien van diesels welke ruim 3100 KW genereren.
Even theoretisch redeneren ; diesel gebruiken zuurstof en maken stroom, dus onderwater kunnen de diesel stroom maken voor de LPE installatie, welke weer zuurstof maakt voor de diesels. zo is het kringetje weer rond.
Als je zorgt dat je diesel genoeg power heeft, dus een zwaardere uitvoering. Ik las ergens dat de Soryu klasse onderwater 6000 KW had (4 stuks Stirling motoren ?) en dat in combinatie met een Lithium-ion batterij pakket.


Mijn amigo,ik ben geen onderzeeboot held. Maar je gaat never ever genoeg zuurstof produceren om een flinke diesel motor te voorzien  ;)
Er  staat ook duidelijk 'breathing air.  Ik kan nu wel putten uit Tank kennis, want als we gingen diepwaden was dat net als een onderzeeer  :big-smile: !

De tank gebruikt normaal lucht uit de omgeving, ( doh ) , maar met diepwaden dzou dat resulteren in een hoop water. Die klep moet dus dicht, en de klep naar het gevechtscompartiment waar de mensen dus in zitten gaat open. Er werd wel zoooveel lucht gebruikt dat de motor ons binnen enkele seconden al zou laten stikken. Daarom moest er weer dit luik en zus en zo open. Ik wist ooit hoeveel liter lucht er nodig was, en dat was genoeg om niet meer te vragen of er geen apparaatje ons van lucht zou kunnen voorzien. Want we begrepen allemaal dat als dat luik verstopt zou raken door een dikke commandant of noem het maar op het einde verhaal zou zijn.

het gaat in ieder geval om heel heel heel veel lucht. En dat is niet te genereren.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Thomasen op 30/10/2017 | 13:23 uur
Een nucleaire sub heeft onbeperkte brandstof en maakt zelf zuurstof (uit het water), wat onder het  ijs wel makkelijk is.

low-pressure electrolyzers for breathing oxygen aboard submerged submarines

Navy submarine designers needed low-pressure electrolyzers to produce breathing oxygen aboard submerged submarines. They found their solution from UTC Aerospace Systems in Windsor Locks, Conn.

Officials of the Naval Surface Warfare Center Philadelphia Division in Philadelphia announced a $42.8 million five-year contract on Tuesday to UTC Aerospace (formerly Hamilton Sundstrand) to supply low-pressure electrolyzers.

The low pressure electrolyzer is a self-contained electro-chemical oxygen generating plant for submarine life support service. UTC Aerospace produces the Integrated Low Pressure Electrolyzer (ILPE) that produces low pressure oxygen for submarines and requires no high pressure storage

It has a capacity of 15 to 225 standard cubic feet per hour of oxygen, with power of 100 kilowatts, three-phase 440 volts AC of control power. The ILPE operates automatically enabling unattended operation, UTC officials say. The operator interface is via a color, touch-sensitive liquid crystal display with backup operation through a laptop computer.

The heart of the ILPE involves proton exchange membrane (PEM) electrolyzer technology, which uses electricity and distilled water as inputs to create pure breathing oxygen and hydrogen as a byproduct. Proton Energy Systems Inc. in Wallingford, Conn., provides the electrolyzer stacks for the ILPE.

On this contract UTC Aerospace will do the work in Windsor Locks, Conn., and should be finished by July 2021. For more information contact UTC Aerospace online at http://utcaerospacesystems.com, or the Naval Surface Warfare Center-Philadelphia at www.navsea.navy.mil/Home/Warfare-Centers/NSWC-Philadelphia.

http://www.militaryaerospace.com/articles/2016/07/submarines-electrolyzers-oxygen.html


It has a capacity of 15 to 225 standard cubic feet per hour of oxygen, with power of 100 kilowatts, three-phase 440 volts AC of control power.

Het LPE systeem om zuurstof uit zeewater te genereren vraagt 100 KiloWatt. Onze Walrus klasse onderzeeboten zijn voorzien van diesels welke ruim 3100 KW genereren.
Even theoretisch redeneren ; diesel gebruiken zuurstof en maken stroom, dus onderwater kunnen de diesel stroom maken voor de LPE installatie, welke weer zuurstof maakt voor de diesels. zo is het kringetje weer rond.
Als je zorgt dat je diesel genoeg power heeft, dus een zwaardere uitvoering. Ik las ergens dat de Soryu klasse onderwater 6000 KW had (4 stuks Stirling motoren ?) en dat in combinatie met een Lithium-ion batterij pakket.

Ik kan me voorstellen dat de toekomstige onderzeeboten electrisch aangedreven worden, geen aandrijfas, maar een electro motor. Dit is naar mijn weten een veel effectievere "directe" aandrijving. Diesels als generatoren.
Zoiets als een "rim-driven pump-jet"

http://www.vdvelden.com/products/product/rim-drive-thruster-srt.html




Parera

Citaat van: Thomasen op 30/10/2017 | 13:23 uur
Een paar stappen terug.
Het nadeel van een Diesel-electrische sub is dat deze vrijwel elke dag een mast boven water moet steken om batterijen te laden en zuurstof aan te vullen.
Als je onder het ijs gaat opereren, is dit niet mogelijk, tenzij de hele noord-pool  straks is gesmolten. Een AIP kan langer onder water blijven, maar moet eerder refuellen. Ik neem aan dat die ook geen zuurstof maken en dus alsnog redelijk vaak moeten snuiveren?

Een nucleaire sub heeft onbeperkte brandstof en maakt zelf zuurstof (uit het water), wat onder het  ijs wel makkelijk is.

De voedsel voorraad is weer een heel ander verhaal, alsook afhankelijk van de wear&tear op je bemanning.

Hoe we dit moeten oplossen is voor de experts en wetenschappers.  Het voordeel van een grote boot van 3500 a 4000 ton en lengte van 80+ m is dat je ook meer ruimte hebt voor batterijen en brandstof tanks. Een capaciteit om bijvoorbeeld 60 dagen onder ijs te blijven is op dit moment misschien nog niet mogelijk voor diesel subs maar waar we kunnen wel de mogelijkheden onderzoeken.

walter leever

#3687
Citaat van: Thomasen op 30/10/2017 | 13:23 uur
Een paar stappen terug.
Het nadeel van een Diesel-electrische sub is dat deze vrijwel elke dag een mast boven water moet steken om batterijen te laden en zuurstof aan te vullen.
Als je onder het ijs gaat opereren, is dit niet mogelijk, tenzij de hele noord-pool  straks is gesmolten. Een AIP kan langer onder water blijven, maar moet eerder refuellen. Ik neem aan dat die ook geen zuurstof maken en dus alsnog redelijk vaak moeten snuiveren?

Een nucleaire sub heeft onbeperkte brandstof en maakt zelf zuurstof (uit het water), wat onder het  ijs wel makkelijk is.

De voedsel voorraad is weer een heel ander verhaal, alsook afhankelijk van de wear&tear op je bemanning.

Denk dat de Duitse zo'n systeem aan boord hebben want,(o.i.d)

"Met de brandstofcellen kunnen de Klasse 212A onderzeeboten 18 dagen onder water varen. In april 2006 voer de U 31 maar liefst 1.500 zeemijlen onder water vanuit de Oostzee naar Spanje. "

citaat Marineschepen.(btw,bij mijn weten hoeft de Walrus dit ook niet te doen,iedere dag een mast boven water steken)