Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 28/06/2017 | 17:53 uur
De kennis van de materie is niet optimaal maar het financieel plaatje hebben zij wel goed op het netvlies staan.

Het financiële plaatje is een ramp... een eerder plangetal voor 4 boten was 3.85 mjd euro, hier heeft de politiek een plangetal van 2.5 mjd euro van gemaakt...

Er is nog geen offerte aangevraagd, dit plan getal loopt dus het risico een eigen leven te gaan leiden zeker nu veel Kamerleden nieuw op het pluche zitten.

Ros

Tussen de regels doorlezend.....zien de Kamerleden de vervanging wel zitten of vragen zij zich af of het wel noodzakelijk is. De kennis van de materie is niet optimaal maar het financieel plaatje hebben zij wel goed op het netvlies staan.

Lex

Citaat van: Reinier op 28/06/2017 | 17:40 uur
Kamerbrief over vervanging onderzeeërs.

https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-defensie/documenten/kamerstukken/2017/06/27/beantwoording-kamervragen-over-de-a-brief-vervanging-onderzeebootcapaciteit

Wat een treurnis sommige vragen. Niveau basisschool groep 6  :'(
Vraag 12  :'(
Vraag 25....dan snap je het ook niet. En dat zijn Kamerleden, mijn hemel!  :silent:

Zie #3266.   ;)

Reinier

Kamerbrief over vervanging onderzeeërs.

https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-defensie/documenten/kamerstukken/2017/06/27/beantwoording-kamervragen-over-de-a-brief-vervanging-onderzeebootcapaciteit

Wat een treurnis sommige vragen. Niveau basisschool groep 6  :'(
Vraag 12  :'(
Vraag 25....dan snap je het ook niet. En dat zijn Kamerleden, mijn hemel!  :silent:

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Ronald Elzenga

#3186
Citaat van: Parera op 27/06/2017 | 22:19 uur
Dat zou natuurlijk geweldig zijn als die 150 personen eens met iets uit zichzelf komen i.p.v. altijd maar wachten tot defensie zelf de plannen rond heeft.

Mooi voorbeeld is in de VS waar het senaat gevraagd heeft om een oplossing voor de oude reserve F-18's die te ver achterlopen op de nieuwste modellen om snel in gebruik genomen te worden als dat nodig is, daarom wil de senaat nu dat ze kijken naar nieuwere modellen.

Dat klinkt voor Nederlandse begrippen erg vooruit denkend en dat zijn ze daar niet gewend dus ik verwacht niet dat ze uit zichzelf met de oplossing komen en zoals gewoonlijk achterover leunen en afwachten op het voorgekauwde papje en dan daarover klagen en zeuren.
Ik heb het papje druk voorgekauwd en ben ze nu aan het voeren ;) Kijken of ze happen...heb jarenlange ervaring met het maken van fruithapjes..dus wie weet!! :P

Parera

Citaat van: Harald op 27/06/2017 | 21:58 uur
Ik vind dit wel een opmerkelijke !

7  Waarom gaat in de A-brief niet in op de vraag of de klankbordgroep met het aanbieden van dit advies haar werkzaamheden heeft voltooid? Ziet u  in een latere fase van het project nog een rol voor de klankbordgroep weggelegd? Zo ja, welke?   

De klankbordgroep onder leiding van Ir. J. van der Veer heeft de onderbouwing van nut en noodzaak van de vervanging beoordeeld en daarover aanbevelingen gedaan. Bij het opstellen van de A-brief heeft Defensie van die aanbevelingen dankbaar gebruikgemaakt. Het besluit over de inschakeling van een klankbordgroep in de B-fase zal deze zomer aan de orde komen.


9 Is Defensie reeds op volle kracht bezig met de B-fase en de voorbereidingen voor de B-brief? Zo nee, waarom niet?   

Tijdens het wetgevingsoverleg Materieel op 9 november 2016 heb ik duidelijk gezegd dat Defensie niet op haar handen zou gaan zitten. Dit houdt in dat de voorbereidingen ter hand zijn genomen. Defensie is dus klaar voor de B-fase. Allereerst dient de A-brief nu met uw Kamer te worden besproken.


Dus er is een kans dat er binnen de Tweede Kamer een besluit genomen kan worden na bespreking van de A brief !
Vooral de tekst in antwoord 9 ; Defensie is dus klaar voor de B-fase. Allereerst dient de A-brief nu met uw Kamer te worden besproken.

Voor mijn gevoel heeft defensie, KM, DMO e.e.a. al klaar liggen en kunnen ze gelijk verder. Zeer waarschijnlijk gaan ze ook al wel verder met de wens uitkomst, reeds bepaald binnen KM, Defensie. Het zou zo maar kunnen dat de Tweede Kamer bij bespreken van de A brief, niet meer de uitkomst van de B-brief afwacht ! en zelf op aandringen van MinDef een keuze gaat maken.

Dat zou natuurlijk geweldig zijn als die 150 personen eens met iets uit zichzelf komen i.p.v. altijd maar wachten tot defensie zelf de plannen rond heeft.

Mooi voorbeeld is in de VS waar het senaat gevraagd heeft om een oplossing voor de oude reserve F-18's die te ver achterlopen op de nieuwste modellen om snel in gebruik genomen te worden als dat nodig is, daarom wil de senaat nu dat ze kijken naar nieuwere modellen.

Dat klinkt voor Nederlandse begrippen erg vooruit denkend en dat zijn ze daar niet gewend dus ik verwacht niet dat ze uit zichzelf met de oplossing komen en zoals gewoonlijk achterover leunen en afwachten op het voorgekauwde papje en dan daarover klagen en zeuren.

Harald

Citaat van: Parera op 27/06/2017 | 19:08 uur
- Deze zomer word er een besluit genomen om gebruik te maken van een klankbordgroep voor de B-fase.

Ik vind dit wel een opmerkelijke !

7  Waarom gaat in de A-brief niet in op de vraag of de klankbordgroep met het aanbieden van dit advies haar werkzaamheden heeft voltooid? Ziet u  in een latere fase van het project nog een rol voor de klankbordgroep weggelegd? Zo ja, welke?   

De klankbordgroep onder leiding van Ir. J. van der Veer heeft de onderbouwing van nut en noodzaak van de vervanging beoordeeld en daarover aanbevelingen gedaan. Bij het opstellen van de A-brief heeft Defensie van die aanbevelingen dankbaar gebruikgemaakt. Het besluit over de inschakeling van een klankbordgroep in de B-fase zal deze zomer aan de orde komen.


9 Is Defensie reeds op volle kracht bezig met de B-fase en de voorbereidingen voor de B-brief? Zo nee, waarom niet?   

Tijdens het wetgevingsoverleg Materieel op 9 november 2016 heb ik duidelijk gezegd dat Defensie niet op haar handen zou gaan zitten. Dit houdt in dat de voorbereidingen ter hand zijn genomen. Defensie is dus klaar voor de B-fase. Allereerst dient de A-brief nu met uw Kamer te worden besproken.


Dus er is een kans dat er binnen de Tweede Kamer een besluit genomen kan worden na bespreking van de A brief !
Vooral de tekst in antwoord 9 ; Defensie is dus klaar voor de B-fase. Allereerst dient de A-brief nu met uw Kamer te worden besproken.

Voor mijn gevoel heeft defensie, KM, DMO e.e.a. al klaar liggen en kunnen ze gelijk verder. Zeer waarschijnlijk gaan ze ook al wel verder met de wens uitkomst, reeds bepaald binnen KM, Defensie. Het zou zo maar kunnen dat de Tweede Kamer bij bespreken van de A brief, niet meer de uitkomst van de B-brief afwacht ! en zelf op aandringen van MinDef een keuze gaat maken.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/06/2017 | 19:40 uur
Dat het de laatste helft van 2018 zou worden was natuurlijk al bekend. Het is simpel ordinair financieel uitstel want de uitslag is al lang en weten zeer vermoedelijk ook wie de bouwopdracht gaat krijgen.

Het zal nog een hele kluif worden om de eerste Hollandse nieuwe in 2027 operationeel in het water te hebben.

Officieel was het medio 2018 dus voor het gemak rond prinsjes dag, nu kan het uitgesteld worden tot na prinsjesdag als het nieuwe kabinet (tegen die tijd) er niet uit komt.
Ik heb een gerucht gehoord dat er een paar mensen van DMO regelmatig Vlissingen bezoeken in verband met dit project :angel:

Voor een tijdslijn kijk ik eventjes naar de Oosterburen met hun Type 212's, puur voor de tijdslijn!

Op 1 Juli 1998 is de kiel gelegd voor de U-31 , deze is op 4 December 2002 te water gelaten en in dienst gesteld op 19 Oktober 2005.

Kiel tot tewaterlating: +/- 52 maanden
Te waterlating tot in dienst stelling: +/- 33 maanden

85 maanden bouw tijd is toch ruim 7 jaar bouwen, volgens de huidige tijdslijn moet er dan in 2020 de eerste kiel gelegd worden zodat de boot rond 2027 in dienst kan komen.

Neem ik het ontwerp van de Type 212 nog mee in de planning vanaf de MOU komt daar nog 2 jaar bij en zit je dus al in 2018. Volgens de huidige planning red je dat dus niet.

Bij eventueel verdere uitstel kom je al snel uit rond 2030-2035, dat is toch echt 10 jaar te laat.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 27/06/2017 | 19:08 uur
Belangrijkste punten uit dit kamerstuk:

- De B-fase staat gepland voor de 2e helft van 2018, dit stond eerder gepland op medio 2018
- Vervanging staat gepland voor 2027 - 2031
- Samenwerking met Duitsland & Noorwegen in het type 212NG word nog onderzocht of dit voldoet aan de eisen.
- Deze zomer word er een besluit genomen om gebruik te maken van een klankbordgroep voor de B-fase.


De B-fase is dus WEER uitgesteld want de 2e helft van 2018 is ruim, dit kan in theorie ook 31 december 2018 zijn.

Dat het de laatste helft van 2018 zou worden was natuurlijk al bekend. Het is simpel ordinair financieel uitstel want de uitslag is al lang en weten zeer vermoedelijk ook wie de bouwopdracht gaat krijgen.

Het zal nog een hele kluif worden om de eerste Hollandse nieuwe in 2027 operationeel in het water te hebben.

Parera

Citaat van: Lex op 27/06/2017 | 18:00 uur
Beantwoording Kamervragen over de A-brief vervanging onderzeebootcapaciteit

Antwoorden van minister Hennis-Plasschaert (Def) op de schriftelijke vragen van de vaste commissie voor Defensie over de A-brief vervanging onderzeebootcapaciteit.

Zie: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2017/06/27/beantwoording-kamervragen-over-de-a-brief-vervanging-onderzeebootcapaciteit

Kamerstuk, 27-06-2017

Belangrijkste punten uit dit kamerstuk:

- De B-fase staat gepland voor de 2e helft van 2018, dit stond eerder gepland op medio 2018
- Vervanging staat gepland voor 2027 - 2031
- Samenwerking met Duitsland & Noorwegen in het type 212NG word nog onderzocht of dit voldoet aan de eisen.
- Deze zomer word er een besluit genomen om gebruik te maken van een klankbordgroep voor de B-fase.


De B-fase is dus WEER uitgesteld want de 2e helft van 2018 is ruim, dit kan in theorie ook 31 december 2018 zijn.

Lex

Beantwoording Kamervragen over de A-brief vervanging onderzeebootcapaciteit

Antwoorden van minister Hennis-Plasschaert (Def) op de schriftelijke vragen van de vaste commissie voor Defensie over de A-brief vervanging onderzeebootcapaciteit.

Zie: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2017/06/27/beantwoording-kamervragen-over-de-a-brief-vervanging-onderzeebootcapaciteit

Kamerstuk, 27-06-2017


Ronald Elzenga

Citaat van: bergd op 18/06/2017 | 20:57 uur
jou woorden waren:  "En mevrouw Hennis heeft inmiddels al haar credit bij mij verloren. Dus alles wat haar schaadt juich ik toe. Net als bij de defensie-slagers Kamp en Hillen. Ok, iets minder dan hen, maar toch." Alles wat haar schaadt juich ik toe klinkt behoorlijk rancuneus en niet echt objectief. Ik geloof niet dat het de juiste weg is om verandering binnen politiek Den Haag te bewerkstelligen.
Wie zegt dat ik objectief ben of wil zijn in deze? Er zijn meerdere wegen naar Rome. Met te lief en meegaand gaan we het ook niet redden helaas. En we herinneren ons allemaal nog die foto in het begin van haar carrière als Minister van Defensie. De inhoud van de fooienpot van het Kabinet vind ik nu niet echt een grootse politieke prestatie. En dan komt het AOW-gat en uitblijven van een CAO daar nog bij. Wie Defensie pijn doet doe ik pijn (al zal Hennis daar geen nacht van wakker liggen..weet ik ook wel).

Ook excuus voor deze zijsprong.

Parera

Citaat van: Ronald Elzenga op 18/06/2017 | 20:32 uur
De vele andere voorbeelden van "spionage" missies door onze "geweldige"* Walrussen. En zo geheim was die spionagemissie bij een Russische carriergroep ook weer niet. Als ik alle info voorbij zag komen op Twitter die anderen daaromtrent verzamelden. Ook daarom vond ik die "geheimzinnigheid" wat verdacht. Tot ik er een politiek sausje over goot.

*zeg ik even ironisch. Vind ze zelf ook best goed, maar sommige schieten wat mij betreft door..

De informatie was te volgen omdat de huidige onderzeeboten niet gemaakt zijn om lange reizen ver van huis te maken ze kunnen dan wel ingezet worden wereldwijd maar ze zijn niet voorbereid om bijvoorbeeld ongezien de middellandse zee in te varen ze tanken bijna altijd ergens waar ze gezien worden.  Ik denk ook dat de nieuwe klasse boten extra brandstof opslag en voedsel voorraden moeten krijgen zodat ze niet al in Gibraltar moeten aanmeren en vervolgens weer ten hoogte van Griekenland opnieuw bevoorraad moeten worden.

Vergeleken met de Britse Astute deze kunnen ongelimiteerd varen door hun nucleaire aandrijving maar hun voedsel voorraden zijn ruim genoeg voor 90 dagen operaties.
Ik heb geen idee hoe dit bij de walrussen zit maar blijkbaar niet genoeg om ongezien aan te komen op missie locaties.