Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1169
Citaat van: DvdW op 17/06/2015 | 18:27 uur
Volgens Jurrien Visser wel. En hij kan het weten, schijnt :angel:

Dit dossier in mij idd niet geheel onbekend, zelfs zonder sarcasme....  :hrmph:

DvdW

Citaat van: johandeleeuw2002 op 17/06/2015 | 15:18 uur
de politiek overwoog een paar jaar geleden nog om de hele OZD weg te bezuinigen
dus laten we niet te hard juichen en hopen dat die 4 er überhaupt komen
Volgens Jurrien Visser wel. En hij kan het weten, schijnt :angel:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

JdL

Citaat van: Thomasen op 17/06/2015 | 14:14 uur
Inderdaad, ook best mogelijk dat we 4 miljard verder in 2030 nog geen noemenswaardige OZD hebben.
Dit wordt een zeer lastig traject, en hoewel het zeker mooi zou zijn om zelf te bouwen, moeten we niet te licht denken over de risico's.

de politiek overwoog een paar jaar geleden nog om de hele OZD weg te bezuinigen
dus laten we niet te hard juichen en hopen dat die 4 er überhaupt komen
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

dudge

Citaat van: Zeewier op 17/06/2015 | 14:06 uur
5 en 6 kunnen later nog wel als de eerste testvaart achter de rug is... focus eerst maar eens op 4 goede boten! En dan niet knijpen op het budget. 3 miljard! Niet op voorhand te arrogant gaan worden dat we dit varkentje wel even wassen. Omdat de Walrus een excellente productie is geworden wilt het nog niet zeggen dat de opvolger het ook wordt. In het ergste geval kan het ons overkomen dat we een Fyra-achtige enquête over de Walrus NG hebben. Het is dan feest in de politieke poppenkast.

Smalend lachen om die Aussies in hun Collins kunnen we wel omdat ze de Walrus afserveerden. Of de Canadese Victoria klasse. Echter de Spaanse S-80 is te zwaar geworden en er zijn wel meer problemen ginder. HDW lukte het eigenlijk ook niet. De aan Griekenland en Zuid-Korea geleverde type 214's zijn hebben jaren van kinderziektes gehad. Bij de Britse Astute klasse subs blijken regelmatig zware mankementen boven te komen als je de Britse pers leest. Zelfs zeer ervaren bouwers lukt het niet op tijd, op budget en zonder noemenswaardige mankementen te leveren.

Inderdaad, ook best mogelijk dat we 4 miljard verder in 2030 nog geen noemenswaardige OZD hebben.
Dit wordt een zeer lastig traject, en hoewel het zeker mooi zou zijn om zelf te bouwen, moeten we niet te licht denken over de risico's.

Zeewier

5 en 6 kunnen later nog wel als de eerste testvaart achter de rug is... focus eerst maar eens op 4 goede boten! En dan niet knijpen op het budget. 3 miljard! Niet op voorhand te arrogant gaan worden dat we dit varkentje wel even wassen. Omdat de Walrus een excellente productie is geworden wilt het nog niet zeggen dat de opvolger het ook wordt. In het ergste geval kan het ons overkomen dat we een Fyra-achtige enquête over de Walrus NG hebben. Het is dan feest in de politieke poppenkast.

Smalend lachen om die Aussies in hun Collins kunnen we wel omdat ze de Walrus afserveerden. Of de Canadese Victoria klasse. Echter de Spaanse S-80 is te zwaar geworden en er zijn wel meer problemen ginder. HDW lukte het eigenlijk ook niet. De aan Griekenland en Zuid-Korea geleverde type 214's zijn hebben jaren van kinderziektes gehad. Bij de Britse Astute klasse subs blijken regelmatig zware mankementen boven te komen als je de Britse pers leest. Zelfs zeer ervaren bouwers lukt het niet op tijd, op budget en zonder noemenswaardige mankementen te leveren.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: johandeleeuw2002 op 17/06/2015 | 11:35 uur
ik ben bang dat de belgen niet mee doen
ze hebben hun 2 MPF pas sinds 2008
dan ga je niet  7 jaar later al aan vervanging denken

Laatste in de productieserie en afleveren na 2025 (denk ik)

JdL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/06/2015 | 11:21 uur
Dat vrees ik ook. vooralsnog ga ik uit van een status quo (4 nieuwe subs en 2 nieuwe fregatten)(mochten de Belgen niet mee doem met 2 nieuwe fregatten, dan hebben we een groter probleem)
ik ben bang dat de belgen niet mee doen
ze hebben hun 2 MPF pas sinds 2008
dan ga je niet  7 jaar later al aan vervanging denken
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1162
Citaat van: Thomasen op 17/06/2015 | 11:12 uur
Met dit budget hoeft er echt geen keuze gemaakt te worden waar wordt uitgebreid, echt niet, er wordt helemaal niks uitgebreid.

Dat vrees ik ook. vooralsnog ga ik uit van een status quo (4 nieuwe subs en 2 nieuwe fregatten)(mochten de Belgen niet mee doen met 2 nieuwe fregatten, dan hebben we een groter probleem)

dudge

Citaat van: johandeleeuw2002 op 17/06/2015 | 10:43 uur
met dit budget moet de KM denk ik een keuze maken

gaan we of voor uitbreiding van de subs of voor de fregatten
ik geef subs dan het voordeel
dus
4-6 subs
2 MPF2

Met dit budget hoeft er echt geen keuze gemaakt te worden waar wordt uitgebreid, echt niet, er wordt helemaal niks uitgebreid.

JdL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/06/2015 | 10:39 uur
Als absolute niche capaciteit gelden de onderzeeboten, aan de andere kant hebben we een chronisch te kort aan ASW capabele fregatten al hebben ons omringende landen nog wel wat ASW capaciteiten.

Ik denk dus dat de subs prio 1 krijgen en ik hoop op 2, en op termijn +2 (exclusief de Belgen) nieuwe MPF2's.

met dit budget moet de KM denk ik een keuze maken

gaan we of voor uitbreiding van de subs of voor de fregatten
ik geef subs dan het voordeel
dus
4-6 subs
2 MPF2
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: johandeleeuw2002 op 17/06/2015 | 09:52 uur
wat heeft wat jullie betreft de prio M-fregatten of onderzeers?
ik zou zeggen 3 M-fregatten en 5 onderzeers meer lijkt me denk niet haalbaar met dit budget

Als absolute niche capaciteit gelden de onderzeeboten, aan de andere kant hebben we een chronisch te kort aan ASW capabele fregatten al hebben ons omringende landen nog wel wat ASW capaciteiten.

Ik denk dus dat de subs prio 1 krijgen en ik hoop op 2, en op termijn +2 (exclusief de Belgen) nieuwe MPF2's.

JdL

Citaat van: Oorlogsvis op 16/06/2015 | 21:48 uur
ok 4...maar 6 zou helemaal mooi zijn, maar we moeten ook nog 4 nieuwe M-fregatten hebben om die 2 oude M-fregatten te vervangen he...en volgens mij kosten 2 M-fregatten hetzelfde als 1 onderzeeboot.

Voor de 4 onderzeeboten is een budget van 3.2 miljard euro beschikbaar ?

Eigenlijk peanuts als je kijkt wat er voor defensie wordt uitgetrokken..hoe moeilijk er geld over de brug komt..
maar toen Griekenland geld nodig had stond het hele kabinet meteen klaar om miljarden (17.8 miljard euro om precies te zijn) over te maken, de enige die waarschuwde dat het
niet terug zou komen was Geert Wilders en die werd uitgelachen want volgens toenmalig verantwoordelijke Jan Kees de Jager zou het geld met rente terugkomen van zijn Griekse (homo) vrienden :devil:

Voor 17.8 miljard euro die wii nu kwijt zijn aan Griekenland hadden we het Defensie budget de komende 18 jaar lang met stuktureel 1 miljard euro omhoog kunnen brengen....
Dat zijn gewoon 180 JSF F-35'S !....of 50 LCF fregatten..of 1800 nieuwe Tanks !
et
grieken is gewoon wegegooit geld zien we nooit meer terug
wat heeft wat jullie betreft de prio M-fregatten of onderzeers?
ik zou zeggen 3 M-fregatten en 5 onderzeers meer lijkt me denk niet haalbaar met dit budget
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1157
Citaat van: Oorlogsvis op 16/06/2015 | 21:48 uur
ok 4...maar 6 zou helemaal mooi zijn, maar we moeten ook nog 4 nieuwe M-fregatten hebben om die 2 oude M-fregatten te vervangen he...en volgens mij kosten 2 M-fregatten hetzelfde als 1 onderzeeboot.

Voor de 4 onderzeeboten is een budget van 3.2 miljard euro beschikbaar ?


Mee eens!

Een officieel budget is niet genoemd, maar er gaan twee getallen in het rond: 2.5 mjd wat onvoldoende is voor 4 en en een ouder plangetal van 3.8 mjd (wat een meer realistisch getal is)

Het genoemde getal per MPF2 ligt ergens tussen de 350 en 400 mjn euro...

Oorlogsvis

#1156
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/06/2015 | 21:23 uur
We gaan het zien, het wachten is o.a. op de aanstaande behoeftestelling en ga ik vooralsnog uit van 4.
ok 4...maar 6 zou helemaal mooi zijn, maar we moeten ook nog 4 nieuwe M-fregatten hebben om die 2 oude M-fregatten te vervangen he...en volgens mij kosten 2 M-fregatten hetzelfde als 1 onderzeeboot.

Voor de 4 onderzeeboten is een budget van 3.2 miljard euro beschikbaar ?

Eigenlijk peanuts als je kijkt wat er voor defensie wordt uitgetrokken..hoe moeilijk er geld over de brug komt..
maar toen Griekenland geld nodig had stond het hele kabinet meteen klaar om miljarden (17.8 miljard euro om precies te zijn) over te maken, de enige die waarschuwde dat het
niet terug zou komen was Geert Wilders en die werd uitgelachen want volgens toenmalig verantwoordelijke Jan Kees de Jager zou het geld met rente terugkomen van zijn Griekse (homo) vrienden :devil:

Voor 17.8 miljard euro die wii nu kwijt zijn aan Griekenland hadden we het Defensie budget de komende 18 jaar lang met stuktureel 1 miljard euro omhoog kunnen brengen....
Dat zijn gewoon 180 JSF F-35'S !....of 50 LCF fregatten..of 1800 nieuwe Tanks !

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: johandeleeuw2002 op 16/06/2015 | 21:00 uur
je zou in theorie (dus zoals ze in den haag kijken) die 1 verlof nog kunnen schrappen
hopen dat ze dat niet doen
vergeet niet dat er bij de walrusklasse altijd één in onderhoud licht doordat ze aan het verouderen zijn
als je weer nieuwe hebt ben je daar de eerste 10 jaar vanaf en heb je ongeveer de helft van het jaar 1 in onderhoud
daarna loopt het op tot uiteindelijk continu 1 in onderhoud is

We gaan het zien, het wachten is o.a. op de aanstaande behoeftestelling en ga ik vooralsnog uit van 4.