Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oldenhave op 11/05/2015 | 11:35 uur
Ik denk dat dit vooral een hele slimme, geplande uitspraak is vanuit de Marine zelf om de onderzeebootvervanging weer even in de aandacht te brengen met het oog om draagvlak in de Kamer te creeëren. Goed gedaan, iedereen pikt dit op.

Maar natuurlijk is dit een onderdeel van het vervangingsspel.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: DvdW op 11/05/2015 | 11:32 uur
jij toch ook....?  :devil:

Ik ben er vrijwel zeker van dat deze ongeschonden door de Tweede Kamer komt (tenzij de kamer samenstelling dramatisch zou veranderen in de komende periode).


Ros

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/05/2015 | 11:11 uur
Gelukkig gaat men in deze discussie er vanuit de Walrus vervanger zonder problemen door de Tweede Kamer komt.  :angel:

Ze schrijven wel....

Citaat
Defensie wil nieuwe onderzeeboten gaan bouwen om de huidige - uit de jaren '80 - te vervangen

en niet Nederland wil......   :angel:

Oldenhave

Ik denk dat dit vooral een hele slimme, geplande uitspraak is vanuit de Marine zelf om de onderzeebootvervanging weer even in de aandacht te brengen met het oog om draagvlak in de Kamer te creeëren. Goed gedaan, iedereen pikt dit op.

DvdW

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/05/2015 | 11:11 uur
Gelukkig gaat men in deze discussie er vanuit de Walrus vervanger zonder problemen door de Tweede Kamer komt.  :angel:
jij toch ook....?  :devil:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: www.ad.nl Vandaag om 11:05 
Vrouwen welkom op Nederlandse onderzeeërs


Gelukkig gaat men in deze discussie er vanuit de Walrus vervanger zonder problemen door de Tweede Kamer komt.  :angel:

DvdW

Vrouwen welkom op Nederlandse onderzeeërs

Eén van de laatste mannelijke bolwerken binnen het leger, de onderzeedienst, wordt opengesteld voor vrouwen. ,,Geen discussie meer, het gaat gebeuren,'' zegt de hoogste baas Hugo Ammerlaan.

De aanwezigheid van vrouwen in onderzeeboten was tot nu toe taboe. In de kleine ruimtes zou de aanwezigheid van vrouwen tot ongewenste situaties leiden, was de gedachte. Maar daar denkt Defensie inmiddels anders over. ,,Het gaat gewoon gebeuren,'' zegt Hugo Ammerlaan, commandant van de Onderzeedienst.

,,Het is niet meer van deze tijd dat we alleen mannen toelaten, we zijn zo ongeveer het laatste moderne land ter wereld dat het niet doet."

Defensie wil nieuwe onderzeeboten gaan bouwen om de huidige - uit de jaren '80 - te vervangen. Maar er is een tekort aan goed personeel. Ook dat is een argument om de dienst open te stellen voor vrouwen. Minister Hennis zei vorig jaar al dat ze voorstander is van verandering. De onderzeedienst is naast het Korps Mariniers het laatste mannelijke bolwerk binnen Defensie.

Lees meer: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4014012/2015/05/11/Vrouwen-welkom-op-Nederlandse-onderzeeers.dhtml
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Lex

Citaat van: Ace1 op 10/05/2015 | 14:41 uur
Bij wie zijn de nieuwe navigatieperiscopen voor de midlife update van de Walrus-klasse besteld/gekocht?
Een van de twee periscopen wordt vervangen door een zogenoemde optronische mast van L-KEO (L-3 Communications Holdings).

Ace1

Bij wie zijn de nieuwe navigatieperiscopen voor de midlife update van de Walrus-klasse besteld/gekocht?

Zeewier

Pikant dat de Zweedse marine voor haar A26 de periscoop van Sagem kiest, daar zal waarschijnlijk geen optronische mast van Kollmorgen onder zitten.

Sagem to Provide Optronic Masts for Swedish Navy Gotland class Overhaul & Future A26 Submarine

Navy Recognition learned that French defense company Sagem will supply its latest periscope system for the Swedish Navy Gotland class (A19) diesel-electric submarines (SSK) overhaul as well as for the future A26 SSKs.
       

Sagem new Series 30 optronic mast systems with modular heads: Search (left) and Attack (right)
       
According to Sagem, The Series 30 is the most modern and complete optronic surveillance mast on the market. Its four simultaneously operational sensors, image processing and operating modes make it perfect for advanced detection of airborne or surface threats. It can equip both classic and nuclear submarines, whether new or retrofit units.

The Series 30 is a non-penetrating mast designed for above-surface surveillance: navigation safety, surveillance, intelligence collection and self-protection combining electronic and optronic warfare. Compatible with a full range of electromagnetic antenna (GPS, ESM, early warning and communication), it includes a high-definition thermal imager as well as a high-definition camera, and can simultaneously accommodate a low-light level, anti-blooming camera and a laser range finder.

Its four optronic sensors, which can be used simultaneously to obtain panoramic scene captures in record time, are the fastest on the market. Known as the "Quick Look Round" feature, it enables panoramic or segment displays in separate, full resolution or compressed windows. This mode is available in addition to the conventional, live display of the different video channels.

Sagem's Series 30 masts are already in production for the Scorpène class submarines built by French naval shipyard DCNS for international markets, and for the future Suffren class nuclear attack submarines in the French Navy's Barracuda program. It was also selected for South Korea's new KSS-III submarines.
       
The Gotland-class submarines of the Swedish Navy are diesel-electric submarines, which were designed and built by Kockums shipyard in Sweden. In March 2013, Kockums (now part of Saab) received an order for an overhaul for two of the Gotland-class submarines. The overhaul is expected to be completed by 2017. With these upgrades, the submarines will be able to remain in active duty until after 2025. On 2 April 2014, the Swedish defence minister announced that all three submarines are to be overhauled.
       
The Gotland-class submarines of the Swedish Navy are diesel-electric submarines, which were designed and built by Kockums shipyard in Sweden. In March 2013, Kockums (now part of Saab) received an order for an overhaul for two of the Gotland-class submarines. The overhaul is expected to be completed by 2017. With these upgrades, the submarines will be able to remain in active duty until after 2025. On 2 April 2014, the Swedish defence minister announced that all three submarines are to be overhauled.

It was announced earlier this year that American company Exelis would supply new EW systems and Norwegian company Kongsberg would supply sonar and multibeam systems, all as part of the Gotland class overhaul.
       
According to Saab, the new generation Submarine, with denomination Kockums A26, will be designed for mainly littoral operations but will also possess ocean-going capabilities. The Swedish Government has approved initiation of the design phase for a new generation submarines for the Royal Swedish Navy.

It will be powered by a conventional diesel-electric propulsion machinery, and equipped with Kockums Stirling AIP system (air-independent propulsion). The Stirling system, together with a set of balanced underwater signature properties, will make Kockums A26 submarine very stealthy and difficult to detect. It will also be highly invulnerable to underwater explosions through a verified shock resistance.

Kockums A26 design includes a new innovative flexible payload capability with a flexible payload lock system in addition to its conventional torpedo tubes. Furthermore it will be prepared for network connectivity. A highly modular design facilitates efficient through-life upgrades and adaptations.

http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=2672

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Sweden's Sub-Building Capability Resurfaces

By Christopher P. Cavas - May 9, 2015

KARLSKRONA, Sweden — It's been 18 years since Swedish industry delivered a new submarine. The shipyard in Malmö that delivered Gotland-class submarines is closed. But the cloud that hung over the Kockums shipbuilders who designed and built those subs has been lifted — gone with last year's transfer from tension-filled ownership by Germany's ThyssenKrupp Marine Systems to Saab, the Swedish firm known for fast planes and solid cars.

The Dutch program, she added, is "still in the early phases. We anticipate seeing something from the government before the end of this year."

http://www.defensenews.com/story/defense/naval/submarines/2015/05/09/saab-kockums-submarine-sweden-technology-underwater-propulsion-stirling-engine-netherlands-damen-shipbuilding-karlskrona/70956190/

jurrien visser (JuVi op Twitter)

TNO over ontwikkelingen onder water

Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 13-04-2015

Van 3 t/m 5 juni zal één van de belangrijkste conferenties en tentoonstellingen over onderwateroorlogvoering plaatsvinden in Ahoy, Rotterdam. Deskundigen uit de hele wereld komen naar de Undersea Defence Technology (UDT) om te praten over voornamelijk onderzeeboten en mijnenbestrijding. Voorzitter Ton van Koersel, werkzaam bij TNO, gaf in het kader van de UDT zijn visie op de ontwikkelingen onder water.

http://marineschepen.nl/dossiers/TNO-over-ontwikkelingen-onder-water.html

Huzaar1

Het Nederlandse scheepsbouwconcern Damen gaat samen met Saab nieuwe onderzeeërs bouwen. De moderne onderzeeboten zouden vanaf 2025 in gebruik moeten worden genomen door de Nederlandse marine.

Saab heeft afgelopen zomer de ervaren onderzeebootwerf Kockums in Malmö overgenomen van de vorige, Duitse, eigenaar. Het bedrijf heeft kennis in huis die Damen mist, legt René Berkvens, ceo van Damen Shipyards Group, de achterliggende gedachte van de samenwerking uit. "Kockums is een bedrijf dat al 150 schepen bouwt in Zweden. Een belangrijk deel van hun activiteiten is de bouw van onderzeeërs voor de marine van Zweden en andere Scandinavische landen."

Tweede Wereldoorlog
Damen heeft al eerder onderzeeboten gebouwd, maar die activiteit stamt uit een grijs verleden. "Dat gaat terug naar de periode van voor de Tweede Wereldoorlog. Met name in de jaren '20 en '30 is een flink aantal onderzeeboten gebouwd binnen wat toen nog de Schelde Groep heette en sinds 2000 onderdeel is van Damen."

Vanzelfsprekend is de moderne onderzeeër van nu totaal verschillend van onderzeeërs van toen. De laatste onderzeeboten die in Nederland zijn gebouwd dateren van de jaren '90, weet Berkvens. "Veel van de toeleveranciers, onderaannemers en mensen die er bij betrokken zijn geweest, zijn er nog steeds." Dan: http://www.bnr.nl/?service=player&type=fragment&audioId=2455030

Marine
Er moet nog politieke besluitvorming plaatsvinden voordat Berkvens met zekerheid kan zeggen dat de marine afnemer wordt van de boten. "Bij sommige commerciële projecten doen we het wel, maar we zullen ze niet op speculatie gaan bouwen. In goede afstemming en overleg met Defensie gaan we kijken of wij ons kunnen kwalificeren voor een contract voor onderzeeboten."

Honderden miljoenen per boot
Wat zo'n onderzeeër precies kost, kan hij niet zeggen. Dat hangt af van de opties die de klant wil. "Maar u moet wel denken aan vele honderden miljoenen per onderzeeboot."




http://www.bnr.nl/nieuws/941572-1501/damen-en-saab-gaan-samen-onderzeers-bouwen

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zeewier

Citaat van: Ros op 17/03/2015 | 15:32 uur
Het valt of staat met de uitslag van woensdag en hoe straks de EK er uit komt te zien. De coalitie en vaste jaknikkers (exclusief D66) zijn de meerderheid kwijt in de EK en dat zal invloed gaan hebben op de wijze van aanpak in de TK. Als de voorspellingen kloppen en PvdA gaat echt naar de kelder is het einde oefening wat de samenwerking met de VVD betreft. Of de partij moet echt zelfmoord neigingen hebben....denk het niet. Er gaan dan andere machten spelen om de  partij er weer bovenop te krijgen.
Echt zo'n standaard copy-past riedel van je die je elke week zowat ergens in een topic plempt. 0% inhoud en 100% wishfull thinking. Iets met onderzeeboten heeft het niet vandoen, maar who gives a fuck.

Wat ongetwijfeld langs je heen is gegaan is dat het vandaag 17 maart Submarineday is. De dag dat Cornelis Drebbel de eerste onderzeeboot in de Theems ter water liet. En meteen met zijn 12 roeiers onder bleef voor 3 uur door zuurstof te maken uit een chemische reactie met salpeter. Dat was een wereldwonder van formaat door een Nederlandse uitvinder. Iets zoals Armstrong op de maan en de vlucht van de gebroeders Wright op Kittyhawk beach.

Ros

Het valt of staat met de uitslag van woensdag en hoe straks de EK er uit komt te zien. De coalitie en vaste jaknikkers (exclusief D66) zijn de meerderheid kwijt in de EK en dat zal invloed gaan hebben op de wijze van aanpak in de TK. Als de voorspellingen kloppen en PvdA gaat echt naar de kelder is het einde oefening wat de samenwerking met de VVD betreft. Of de partij moet echt zelfmoord neigingen hebben....denk het niet. Er gaan dan andere machten spelen om de  partij er weer bovenop te krijgen.