Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Elzenga

Oeps...als hij nog meer op een walvis gaat lijken... :angel:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#63
Citaat van: Poleme op 31/07/2011 | 20:24 uur
Citaat van: Harald op 30/07/2011 | 21:41 uur
Ik snap de 2 taken, maar om de rol van sub-hunter los te laten snap ik niet.
tevens het loslaten van blue-water snap ik ook niet

Nederland = handelsnatie, dan moet je toch overal je handelswegen moeten kunnen beschermen, toch !

Te veel landen zijn gefocust op brown-water. en vergeten dan de basis.
Volgens de KM en 'Achter de Duinen' wordt de onderzeeboot sinds het einde van WO 2 niet meer ingezet om andere boven-, en onderwater schepen te vernietigen, met uitzondering van de Falkland oorlog.  Opereren in bijvoorbeeld het Noord-Atlantische 'blauw water' is in deze visie niet meer nodig.
Door de enorme bevolking aanwas in de kustgebieden, is de kans op laag intensieve conflicten en georganiseerde grens overschrijdende misdaad (piraterij) in die gebieden enorm gestegen.
Dus is er bij de NAVO marines een verschuiving naar operaties in de kustwateren.  Slim? Een marine expert heeft ooit uit onderzoek geconcludeerd dat beheersing van het 'blauwe water' van cruciaal belang is.
Het hieronder beschreven platvis concept kan zeewegen beschermen door de activiteiten van piraten en maritieme terroristen op te sporen, te volgen via IMage INTel en COM INtel vlakbij en op de kust en eventueel arrestatie of vernietiging door speciale eenheden.
Let wel, dit is nog maar een concept onderzeeboot.

Ik ben reuze nieuwsgierig naar het concept (ik heb me suf gezocht maar kan idd niets vinden) en als dit concept of een evolutie hiervan ook blue water capaciteiten heeft dan zie ik dat graag.

Piraterij is lastig... het verlies aan strategische aanvoer over zee is killing zeker als je vervolgens geen weerwoord (meer) hebt.

Poleme

Citaat van: Harald op 30/07/2011 | 21:41 uur
Ik snap de 2 taken, maar om de rol van sub-hunter los te laten snap ik niet.
tevens het loslaten van blue-water snap ik ook niet

Nederland = handelsnatie, dan moet je toch overal je handelswegen moeten kunnen beschermen, toch !

Te veel landen zijn gefocust op brown-water. en vergeten dan de basis.
Volgens de KM en 'Achter de Duinen' wordt de onderzeeboot sinds het einde van WO 2 niet meer ingezet om andere boven-, en onderwater schepen te vernietigen, met uitzondering van de Falkland oorlog.  Opereren in bijvoorbeeld het Noord-Atlantische 'blauw water' is in deze visie niet meer nodig.
Door de enorme bevolking aanwas in de kustgebieden, is de kans op laag intensieve conflicten en georganiseerde grens overschrijdende misdaad (piraterij) in die gebieden enorm gestegen.
Dus is er bij de NAVO marines een verschuiving naar operaties in de kustwateren.  Slim? Een marine expert heeft ooit uit onderzoek geconcludeerd dat beheersing van het 'blauwe water' van cruciaal belang is.
Het hieronder beschreven platvis concept kan zeewegen beschermen door de activiteiten van piraten en maritieme terroristen op te sporen, te volgen via IMage INTel en COM INtel vlakbij en op de kust en eventueel arrestatie of vernietiging door speciale eenheden.
Let wel, dit is nog maar een concept onderzeeboot.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Harald

Citaat van: Poleme op 30/07/2011 | 05:47 uur
Citaat van: Harald op 29/07/2011 | 23:09 uur
Met nog diverse
projecten voor de boeg hoopt TNO ertoe bij
te dragen dat de onderzeeboten tot 2025 operationeel
en technisch voor hun taak blijven
berekend.

Of worden er al studie's uitgevoerd voor de eventuele vervanger van de Walrus?
Er wordt zeker al 3 jaar gestudeerd op een eventuele Walrus vervanger bij het DMO.
Een eventuele vervanger zal niet in de diepzee op andere onderzeeboten of oppervlakte schepen gaan jagen.
De primaire taken zullen bestaan uit: 1. Intel Surveillance Verkenning in kustwateren,  2. steels afzetten en ophalen van speciale eenheden.

De Walrus kan deze taken ook uitvoeren, maar is er niet voor geoptimaliseerd.
Dit betekend dat de eventuele Walrus opvolger aanzienlijk kleiner en er zeer waarschijnlijk radicaal  anders komt uit te zien.
Zo is er een concept met 3 naast elkaar liggende drukbuizen in een steelse platvis vormige romp met 2 schroeven aan de kleinere buitenste drukbuizen.  Deze onderzeeboot is liggend op de zeebodem niet of nauwelijks te traceren.

Ontwerp en ontwikkeling van een onderzeeboot duurt door de bank genomen 15 jaar.
Maar de nieuwe onderzeeboot wordt radicaal anders dan de Walrus.  Tijdens het ontwerp van de Walrus wist men pas ver na de concept ontwerpfase wat de technische en financiele gevolgen waren van ontwerp wijzigingen.  Dus moet er een andere en veel  doeltreffender manier komen om tot een optimaal en goed ontwerp te komen.  In 2008 werd aan de TU Delft al een combinatie van het vooruitstrevende reken programma Quaestor (een super Excel) en het 3D CAD Rhinoceros programmatuur geschikt gemaakt voor het snel ontwerpen van onderzeeboten.
Deed de KM nog een half jaar over het varieeren en optimaliseren van een onderzeeboot concept ontwerp.  Met de nieuwe programmatuur is het nu mogelijk in enkele weken!


Ik snap de 2 taken, maar om de rol van sub-hunter los te laten snap ik niet.
tevens het loslaten van blue-water snap ik ook niet

Nederland = handelsnatie, dan moet je toch overal je handelswegen moeten kunnen beschermen, toch !

Te veel landen zijn gefocust op brown-water. en vergeten dan de basis.

Lynxian

Citaat van: Poleme op 30/07/2011 | 05:47 uur
Er wordt zeker al 3 jaar gestudeerd op een eventuele Walrus vervanger bij het DMO.
Een eventuele vervanger zal niet in de diepzee op andere onderzeeboten of oppervlakte schepen gaan jagen.
De primaire taken zullen bestaan uit: 1. Intel Surveillance Verkenning in kustwateren,  2. steels afzetten en ophalen van speciale eenheden.

De Walrus kan deze taken ook uitvoeren, maar is er niet voor geoptimaliseerd.
Dit betekend dat de eventuele Walrus opvolger aanzienlijk kleiner en er zeer waarschijnlijk radicaal  anders komt uit te zien.
Zo is er een concept met 3 naast elkaar liggende drukbuizen in een steelse platvis vormige romp met 2 schroeven aan de kleinere buitenste drukbuizen.  Deze onderzeeboot is liggend op de zeebodem niet of nauwelijks te traceren.

Ontwerp en ontwikkeling van een onderzeeboot duurt door de bank genomen 15 jaar.
Maar de nieuwe onderzeeboot wordt radicaal anders dan de Walrus.  Tijdens het ontwerp van de Walrus wist men pas ver na de concept ontwerpfase wat de technische en financiele gevolgen waren van ontwerp wijzigingen.  Dus moet er een andere en veel  doeltreffender manier komen om tot een optimaal en goed ontwerp te komen.  In 2008 werd aan de TU Delft al een combinatie van het vooruitstrevende reken programma Quaestor (een super Excel) en het 3D CAD Rhinoceros programmatuur geschikt gemaakt voor het snel ontwerpen van onderzeeboten.
Deed de KM nog een half jaar over het varieeren en optimaliseren van een onderzeeboot concept ontwerp.  Met de nieuwe programmatuur is het nu mogelijk in enkele weken!

Welke debiel heeft bedacht dat we geen primaire attack capaciteit meer nodig hebben met subs? En geen ASW capaciteit als primaire rol? Komen deze ideeën van de KM of van de politiek? (Ik heb een zeer goed vermoeden naar 't antwoord, maar ach, laat ik 't maar vragen voor de vorm...)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Poleme op 30/07/2011 | 05:47 uur
Citaat van: Harald op 29/07/2011 | 23:09 uur
Met nog diverse
projecten voor de boeg hoopt TNO ertoe bij
te dragen dat de onderzeeboten tot 2025 operationeel
en technisch voor hun taak blijven
berekend.

Of worden er al studie's uitgevoerd voor de eventuele vervanger van de Walrus?
Er wordt zeker al 3 jaar gestudeerd op een eventuele Walrus vervanger bij het DMO.
Een eventuele vervanger zal niet in de diepzee op andere onderzeeboten of oppervlakte schepen gaan jagen.
De primaire taken zullen bestaan uit: 1. Intel Surveillance Verkenning in kustwateren,  2. steels afzetten en ophalen van speciale eenheden.

De Walrus kan deze taken ook uitvoeren, maar is er niet voor geoptimaliseerd.
Dit betekend dat de eventuele Walrus opvolger aanzienlijk kleiner en er zeer waarschijnlijk radicaal  anders komt uit te zien.
Zo is er een concept met 3 naast elkaar liggende drukbuizen in een steelse platvis vormige romp met 2 schroeven aan de kleinere buitenste drukbuizen.  Deze onderzeeboot is liggend op de zeebodem niet of nauwelijks te traceren.

Ontwerp en ontwikkeling van een onderzeeboot duurt door de bank genomen 15 jaar.
Maar de nieuwe onderzeeboot wordt radicaal anders dan de Walrus.  Tijdens het ontwerp van de Walrus wist men pas ver na de concept ontwerpfase wat de technische en financiele gevolgen waren van ontwerp wijzigingen.  Dus moet er een andere en veel  doeltreffender manier komen om tot een optimaal en goed ontwerp te komen.  In 2008 werd aan de TU Delft al een combinatie van het vooruitstrevende reken programma Quaestor (een super Excel) en het 3D CAD Rhinoceros programmatuur geschikt gemaakt voor het snel ontwerpen van onderzeeboten.
Deed de KM nog een half jaar over het varieeren en optimaliseren van een onderzeeboot concept ontwerp.  Met de nieuwe programmatuur is het nu mogelijk in enkele weken!


Dit ontwerp betekent wel het einde van de (onderzeeboot) blue water capaciteit(en) of wordt er gestudeerd op verschillende ontwerpen?

Of betekent dit een rolverdeling binnen de Europese (NAVO) marines?

Poleme

Citaat van: Harald op 29/07/2011 | 23:09 uur
Met nog diverse
projecten voor de boeg hoopt TNO ertoe bij
te dragen dat de onderzeeboten tot 2025 operationeel
en technisch voor hun taak blijven
berekend.

Of worden er al studie's uitgevoerd voor de eventuele vervanger van de Walrus?
Er wordt zeker al 3 jaar gestudeerd op een eventuele Walrus vervanger bij het DMO.
Een eventuele vervanger zal niet in de diepzee op andere onderzeeboten of oppervlakte schepen gaan jagen.
De primaire taken zullen bestaan uit: 1. Intel Surveillance Verkenning in kustwateren,  2. steels afzetten en ophalen van speciale eenheden.

De Walrus kan deze taken ook uitvoeren, maar is er niet voor geoptimaliseerd.
Dit betekend dat de eventuele Walrus opvolger aanzienlijk kleiner en er zeer waarschijnlijk radicaal  anders komt uit te zien.
Zo is er een concept met 3 naast elkaar liggende drukbuizen in een steelse platvis vormige romp met 2 schroeven aan de kleinere buitenste drukbuizen.  Deze onderzeeboot is liggend op de zeebodem niet of nauwelijks te traceren.

Ontwerp en ontwikkeling van een onderzeeboot duurt door de bank genomen 15 jaar.
Maar de nieuwe onderzeeboot wordt radicaal anders dan de Walrus.  Tijdens het ontwerp van de Walrus wist men pas ver na de concept ontwerpfase wat de technische en financiele gevolgen waren van ontwerp wijzigingen.  Dus moet er een andere en veel  doeltreffender manier komen om tot een optimaal en goed ontwerp te komen.  In 2008 werd aan de TU Delft al een combinatie van het vooruitstrevende reken programma Quaestor (een super Excel) en het 3D CAD Rhinoceros programmatuur geschikt gemaakt voor het snel ontwerpen van onderzeeboten.
Deed de KM nog een half jaar over het varieeren en optimaliseren van een onderzeeboot concept ontwerp.  Met de nieuwe programmatuur is het nu mogelijk in enkele weken!
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Harald

Met nog diverse
projecten voor de boeg hoopt TNO ertoe bij
te dragen dat de onderzeeboten tot 2025 operationeel
en technisch voor hun taak blijven
berekend.


weet iemand welke projecten er nu nog lopen ??

of worden er al studie's uitgevoerd voor de eventuele vervanger van de Walrus?

Ace1

Hier nog wat info over de MORAY classe, de export versie van de Walrus klasse.

http://www.dutchsubmarines.com/

Ace1

#55
Citaat van: Kapitein Rob op 27/07/2011 | 21:55 uur
Maar ik realiseerde me net dat de Walrussen niet uit Vlissingen kwamen (van de RDM?); dus ik kan wel flink roepen "zelf bouwen", maar kunnen we dat uberhaupt dan nog wel als je geen daadwerkelijke subbouwers meer hebt? Of op tijd dat traject beginnen en het door Damen laten opstarten en uitvoeren?

Het grote probleem is dat alleen het Marinebedrijf en Bureau IV Nevesbu de kennis nog in huis hebben, misschien dat men TNO mee kan rekenen omdat deze een nieuwe sleepsonar voor de Walrus ontwikkel.  Bij de Walrus klasse kwamen de  passieve sonars van Holland Signaal vandaan, maar doordat Thompson, Holland Signaal overnam moest men daar mee stoppen omdat men in Frankrijk dit ook al deed en men elkaar dan zou overlappen, dat probleem, kan opgelost worden door van de plank te kopen.  Verder is het probleem dat door het faillissement van de RDM er machines naar buitenland zijn verkocht die hoogwaardig staal kunnen buigen en daarnaast is het personeel wat bij RDM werkzaam was inmiddels 65 jaar of ouder, denk hierbij aan lassers. Natuurlijk zou men deze als mentor kunnen gebruik maar het probleem is dat er in Nederland een te kort is aan lassers, daarom werken er hier in Nederland, veel Polen, Roemenen en Bulgaren als Lasser. Wel is het zo dat de ambachtscholen bezig zijn aan een comeback je hebt natuurlijk leerlingen die niet goed kunnen leren, maar wel bv heel goed met hun handen zijn en deze zou men bv als lasser kunnen opleiden?

http://weblogs.nos.nl/binnenlandredactie/2010/01/30/gewoon-weer-een-vak-leren/

jurrien visser (JuVi op Twitter)

De vier onderzeeboten van de Walrusklasse zijn inmiddels tien
tot vijftien jaar in de vaart. In opdracht van de Koninklijke Marine
onderzoekt TNO de mogelijkheden tot instandhouding en modernisering.
Hoe kan de onderzeeboot bijvoorbeeld nog langer
onder water blijven en hoe kan de kans op detectie verder worden
teruggebracht? De eerste resultaten van het doelfinancieringsprogramma
'Toekomstige inzet Walrus' (V051) zijn inmiddels beschikbaar.
DOEL: INZETBAAR TOT 2025


http://demo.livewords.com/tno/images/shared/overtno/magazine/dv2_04_05.pdf

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#53
Citaat van: Harald op 28/07/2011 | 15:27 uur
Citaat van: jurrien visser op 28/07/2011 | 14:27 uur
er waren zelfs plannen om deze schepen (walrus-klasse) te verlengen (extra module) om een air-independent propulsion te plaatsen
is hier nog meer info van ??

Op Dutchfleet is een topic te vinden (als discussie zonder bron) dat er verhalen gingen over een verlenging van de Walrus klasse met een module van 10 meter.

Harald

#52
Citaat van: jurrien visser op 28/07/2011 | 14:27 uur
er waren zelfs plannen om deze schepen (walrus-klasse) te verlengen (extra module) om een air-independent propulsion te plaatsen
is hier nog meer info van ??

Elzenga

Citaat van: Harald op 28/07/2011 | 14:51 uurDan zou ik voor de Walrus ++ (versie 2025) gaan, de Walrus klasse is een uitstekende onderzeeboot, en in het buitenland een als zeer goede onderzeeboot bekend staat.
Misschien interessant dan eens na te gaan wie van de ontwerpers en bouwers van de alternatieven de positieve aspecten van de Walrus het meest heeft onderkend en overgenomen. Ik denk dat zelfbouw inmiddels een brug te ver is. Kan me wel voorstellen dat er een samenwerkingsverband ontstaat waarbij wat wij nog wel kunnen bouwen en leveren weer interessant is voor de ander.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Misschien kan een Walrus type 2025 niet volledig meer in Nederland gebouwd worden, dan zou het casco op een gespecialiseerde werf gebouwd kunnen worden en de afbouw kan dan plaats vinden in Nederland.

Maar wie weet en heeft een bedrijf als IHC nog een verrassing...