Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

KapiteinRob

Citaat van: dudge op 28/07/2011 | 10:25 uur
We zijn relatief groot in de bagger

Zeg dat wel.......  :devil:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#18
Citaat van: Kapitein Rob op 28/07/2011 | 09:55 uur
Ik heb een posting verwijderd met daarin delen uit de discussie die op een ander forum gevoerd is over dit onderwerp. Hoe interessant ook, dit is niet de bedoeling.

Rob
Forumbeheerder


Oké... Wel een aandachtspunt is dat ik uit een andere forum duscussie begrijp dat er vanuit de tweede kamer groen licht is gegeven naar een onderzoek om de Walrusklasse te vervangen.

Wie weet hier meer van?

KapiteinRob

Ik heb een posting verwijderd met daarin delen uit de discussie die op een ander forum gevoerd is over dit onderwerp. Hoe interessant ook, dit is niet de bedoeling.

Rob
Forumbeheerder

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#16
Ik ga er vooralsnog van uit de de Walrusklasse vanaf 2025 zal worden vervangen door 4 (tot 6) schepen van Nederlands of buitenlandsfabrikaat.

Door het faillisement van de RDM lijkt het onwaarschijnlijk dat de opvolger van een Nederlandse werf van stapel zal lopen maar ik sta er niet van te kijken als het wel een volledig Nederlands ontwerp zal zijn wat wordt uitbesteed.

Gezien de periode van schets fase tot in dienst tredeing:

****
Wikipedia: In de defensienota 1974, die voor de volgende 10 jaar de plannen voor de Nederlandse defensie omschreef, werd vastgelegd dat binnen die periode de twee oudste onderzeeboten (Dolfijnklasse) vervangen zouden worden.

In 1978 werden deze onderzeeboten besteld bij RDM in Rotterdam.

Het ontwerp werd gebaseerd op dat van de Zwaardvisklasse, een - toen nog - tamelijk recent type, waarvan er in 1972 twee in dienst waren genomen.

****
Waarbij de Zeeleeuw 2 jaar eerder in dienst werd genomen (1990) dan de Walrus (vanwege een brand op de werf pas in 1992).

Een periode van +/- 15 jaar (wanneer ze zijn begonnen met de eerste schetsen in de ontwerp fase is mij niet duidelijk, maar zal aanzienlijk eerder zijn geweest dan 1978) lijkt in dit referentie voorbeeld nodig om te komen tot een nieuw operationeel concept.

Kortom: als we de eerste sub uit de Walrusklasse in 2025 willen verangen door Nederlands ontwerp (en misschien NL fabrikaat... ik heb geen idee of Damen/Schelde in staat is om zo'n project goed uit te voeren) dan moet men nu al bezig zijn met de plannen.

Bij van de plank kopen wordt het natuurlijk een ander verhaal.

Elzenga

Citaat van: dudge op 27/07/2011 | 23:50 uur
Citaat van: Tanker op 27/07/2011 | 23:44 uurHet zal mij dus niet verbazen als er dus nooit een opvolger gaat komen, € zijn er niet.....(behalve om banken en landen overeind te houden....)
Mwa, ik denk dat we vooral heel lang gaan doorvaren met de Walrussen. 2030 toch zeker. Al tenminste de budgetten daarvoor wel in stand blijven.
We veronderstellen even dat er wel een opvolger komt en daar genoeg geld voor beschikbaar komt. De Walrus-klasse zal zeker nog wel even doorvaren ja...ik lees tot tenminste 2025. Maar dan zal men eerder moeten beginnen met de opvolger..

Tanker

Citaat van: Elzenga op 27/07/2011 | 22:13 uur
Citaat van: Lex op 27/07/2011 | 22:07 uur
Voordat we verder gaan hierover is m.i. het bestek/zijn de eisen die gesteld worden van belang voor deze discussie.
Om een voorzet te geven [deze is niet volledig]:
1. Wat wordt de voortstuwing?
2. Wat wordt de taakstelling?
3. Wat is de behoeftestelling?
4. Gezien de behoeftestelling, nationaal bouwen of multi nationaal?
etc. etc.
Hierbij zijn dus de pecunia buiten beschouwing gelaten. Dit kan dus een belemmerende factor zijn.
Wat mij betreft:
ad 1) conventioneel met luchtonafhankelijke aandrijving
ad 2) -  Verkennings- en beveiligingsmissies ver van huis
- Overbrengen, afleveren en oppikken van special forces
- Actief opsporen en bestrijden van vijandelijke onderzeeboten en oppervlakteschepen
- Kunnen inzetten van onbemande onderwatervaartuigen
ad 3) 5 stuks
ad 4) voorkeur multinationaal...liefst dicht bij huis... dus bijv. met Duitsland of Zweden.

Geld e.d. maar even buiten beschouwing laten...want in de huidige sombere realiteit zijn dit soort topics toch zinloos.

Het zal mij dus niet verbazen als er dus nooit een opvolger gaat komen, € zijn er niet.....(behalve om banken en landen overeind te houden....)

Elzenga

#13
Citaat van: dudge op 27/07/2011 | 23:13 uur
Wat te doen met luchtafweer trouwens? de duitsers krijgen wel een klein luchtdoel raketje op hun 212's...
Maar dan weer geen harpoons en tomahawks. Terwijl dat op zich wel relax zou zijn.
Dat IDAS lucht/land/zeedoelsysteem vind ik..als het werkt.. wel iets om te overwegen. Hoewel je niet graag ontdekt wil worden kun je zo wel je belagers afschrikken als dat wel gebeurd. Ook zijn kleinere doelen uit te schakelen zonder daarvoor direct een torpedo te gebruiken. Maar ja, inzet van wapens als Harpoons lijken me ook wel een must. Enig idee waarom de Duitsers daar vanaf hebben gezien?
Tomahawks/kruisvluchtwapens is een verhaal apart. Of je die met je onderzeeboot moet kunnen afvuren... ik weet het nog niet zo....

Elzenga

Citaat van: Lex op 27/07/2011 | 22:27 uur
Citaat van: Elzenga op 27/07/2011 | 22:13 uur
Actief opsporen en bestrijden van vijandelijke onderzeeboten en oppervlakteschepen
Bedoel je hier met "actief" daadwerkelijk "Actief?"
Het mag ook passief zijn...zolang men maar weet waar die andere onderzeeboten en schepen rondvaren (en het liefst zij niet weten dat ze "gezien" worden) en indien nodig die uitgeschakeld kunnen worden.

Lex

Citaat van: Elzenga op 27/07/2011 | 22:13 uur
Actief opsporen en bestrijden van vijandelijke onderzeeboten en oppervlakteschepen
Bedoel je hier met "actief" daadwerkelijk "Actief?"

KapiteinRob

Citaat van: dudge op 27/07/2011 | 22:11 uur
Het is echt inmens werk. Zag laatst op discovery de bouw van een geloof Virginia class, waar werd geclaimed dat er 21.000 mensen aan de bouw meewerkten. 

Daar noem je meteen een nucleair aangedreven sub van 7800 ton met een prijskaartje van een slordige 2 miljard dollar........

Elzenga

#9
Citaat van: Lex op 27/07/2011 | 22:07 uur
Voordat we verder gaan hierover is m.i. het bestek/zijn de eisen die gesteld worden van belang voor deze discussie.
Om een voorzet te geven [deze is niet volledig]:
1. Wat wordt de voortstuwing?
2. Wat wordt de taakstelling?
3. Wat is de behoeftestelling?
4. Gezien de behoeftestelling, nationaal bouwen of multi nationaal?
etc. etc.
Hierbij zijn dus de pecunia buiten beschouwing gelaten. Dit kan dus een belemmerende factor zijn.
Wat mij betreft:
ad 1) conventioneel met luchtonafhankelijke aandrijving
ad 2) -  Verkennings- en beveiligingsmissies ver van huis
- Overbrengen, afleveren en oppikken van special forces
- Actief opsporen en bestrijden van vijandelijke onderzeeboten en oppervlakteschepen
- Kunnen inzetten van onbemande onderwatervaartuigen
ad 3) 5 stuks
ad 4) voorkeur multinationaal...liefst dicht bij huis... dus bijv. met Duitsland of Zweden.

Geld e.d. maar even buiten beschouwing laten...want in de huidige sombere realiteit zijn dit soort topics toch zinloos.

Lex

Voordat we verder gaan hierover is m.i. het bestek/zijn de eisen die gesteld worden van belang voor deze discussie.
Om een voorzet te geven [deze is niet volledig]:
1. Wat wordt de voortstuwing?
2. Wat wordt de taakstelling?
3. Wat is de behoeftestelling?
4. Gezien de behoeftestelling, nationaal bouwen of multi nationaal?
etc. etc.
Hierbij zijn dus de pecunia buiten beschouwing gelaten. Dit kan dus een belemmerende factor zijn.



KapiteinRob

Citaat van: Ace1 op 27/07/2011 | 21:52 uur
rob, wat vind je van een samenwerking met Australie, die willen ook nieuwe subs bouwen, maar hebben daar nog geen ervaring mee omdat Australie tot nu toe van de plank heeft gekocht?

Laten wij ze bouwen en de Aussies ze bij ons kopen.....  :devil:

Maar ik realiseerde me net dat de Walrussen niet uit Vlissingen kwamen (van de RDM?); dus ik kan wel flink roepen "zelf bouwen", maar kunnen we dat uberhaupt dan nog wel als je geen daadwerkelijke subbouwers meer hebt? Of op tijd dat traject beginnen en het door Daamen laten opstarten en uitvoeren?

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 27/07/2011 | 21:47 uur
Citaat van: Elzenga op 27/07/2011 | 21:26 uur
Opvolger Walrus klasse... zelf bouwen? van de plank kopen? multinationaal project? welke dan? Welke eisen?

Ik zeg zelf bouwen. Geen paar miljard euro de grens over gooien als we het zelf (nog?) prima kunnen.

Rob, wat vind je van een samenwerking met Australie, die willen ook nieuwe subs bouwen, maar hebben daar nog geen ervaring mee omdat Australie tot nu toe van de plank heeft gekocht?

Lex

Citaat van: Elzenga op 27/07/2011 | 21:38 uur
Ik wilde de vraag al stellen in mijn Alternatieve Defensieopzet topic... toevallig was ik er vanmiddag op mijn werk mee bezig ... maar las inderdaad net iets bij het topic over de Chinese carriers...en om dat topic hier niet mee te "vervuilen", idem voor mijn eigen topic ... dus een apart topic... met uw goedvinden ;) ... of had ik die van 2004 moeten herstarten?
Nee hoor ..... voortschrijdend inzicht ..... etc.  ;)