Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Lex

Citaat van: Elzenga op 27/07/2011 | 22:13 uur
Actief opsporen en bestrijden van vijandelijke onderzeeboten en oppervlakteschepen
Bedoel je hier met "actief" daadwerkelijk "Actief?"

KapiteinRob

Citaat van: dudge op 27/07/2011 | 22:11 uur
Het is echt inmens werk. Zag laatst op discovery de bouw van een geloof Virginia class, waar werd geclaimed dat er 21.000 mensen aan de bouw meewerkten. 

Daar noem je meteen een nucleair aangedreven sub van 7800 ton met een prijskaartje van een slordige 2 miljard dollar........

Elzenga

#9
Citaat van: Lex op 27/07/2011 | 22:07 uur
Voordat we verder gaan hierover is m.i. het bestek/zijn de eisen die gesteld worden van belang voor deze discussie.
Om een voorzet te geven [deze is niet volledig]:
1. Wat wordt de voortstuwing?
2. Wat wordt de taakstelling?
3. Wat is de behoeftestelling?
4. Gezien de behoeftestelling, nationaal bouwen of multi nationaal?
etc. etc.
Hierbij zijn dus de pecunia buiten beschouwing gelaten. Dit kan dus een belemmerende factor zijn.
Wat mij betreft:
ad 1) conventioneel met luchtonafhankelijke aandrijving
ad 2) -  Verkennings- en beveiligingsmissies ver van huis
- Overbrengen, afleveren en oppikken van special forces
- Actief opsporen en bestrijden van vijandelijke onderzeeboten en oppervlakteschepen
- Kunnen inzetten van onbemande onderwatervaartuigen
ad 3) 5 stuks
ad 4) voorkeur multinationaal...liefst dicht bij huis... dus bijv. met Duitsland of Zweden.

Geld e.d. maar even buiten beschouwing laten...want in de huidige sombere realiteit zijn dit soort topics toch zinloos.

Lex

Voordat we verder gaan hierover is m.i. het bestek/zijn de eisen die gesteld worden van belang voor deze discussie.
Om een voorzet te geven [deze is niet volledig]:
1. Wat wordt de voortstuwing?
2. Wat wordt de taakstelling?
3. Wat is de behoeftestelling?
4. Gezien de behoeftestelling, nationaal bouwen of multi nationaal?
etc. etc.
Hierbij zijn dus de pecunia buiten beschouwing gelaten. Dit kan dus een belemmerende factor zijn.



KapiteinRob

Citaat van: Ace1 op 27/07/2011 | 21:52 uur
rob, wat vind je van een samenwerking met Australie, die willen ook nieuwe subs bouwen, maar hebben daar nog geen ervaring mee omdat Australie tot nu toe van de plank heeft gekocht?

Laten wij ze bouwen en de Aussies ze bij ons kopen.....  :devil:

Maar ik realiseerde me net dat de Walrussen niet uit Vlissingen kwamen (van de RDM?); dus ik kan wel flink roepen "zelf bouwen", maar kunnen we dat uberhaupt dan nog wel als je geen daadwerkelijke subbouwers meer hebt? Of op tijd dat traject beginnen en het door Daamen laten opstarten en uitvoeren?

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 27/07/2011 | 21:47 uur
Citaat van: Elzenga op 27/07/2011 | 21:26 uur
Opvolger Walrus klasse... zelf bouwen? van de plank kopen? multinationaal project? welke dan? Welke eisen?

Ik zeg zelf bouwen. Geen paar miljard euro de grens over gooien als we het zelf (nog?) prima kunnen.

Rob, wat vind je van een samenwerking met Australie, die willen ook nieuwe subs bouwen, maar hebben daar nog geen ervaring mee omdat Australie tot nu toe van de plank heeft gekocht?

Lex

Citaat van: Elzenga op 27/07/2011 | 21:38 uur
Ik wilde de vraag al stellen in mijn Alternatieve Defensieopzet topic... toevallig was ik er vanmiddag op mijn werk mee bezig ... maar las inderdaad net iets bij het topic over de Chinese carriers...en om dat topic hier niet mee te "vervuilen", idem voor mijn eigen topic ... dus een apart topic... met uw goedvinden ;) ... of had ik die van 2004 moeten herstarten?
Nee hoor ..... voortschrijdend inzicht ..... etc.  ;)

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 27/07/2011 | 21:26 uur
Opvolger Walrus klasse... zelf bouwen? van de plank kopen? multinationaal project? welke dan? Welke eisen?

Ik zeg zelf bouwen. Geen paar miljard euro de grens over gooien als we het zelf (nog?) prima kunnen.

Elzenga

Citaat van: Lex op 27/07/2011 | 21:35 uur
Citaat van: Elzenga op 27/07/2011 | 21:26 uur
Opvolger Walrus klasse... zelf bouwen? van de plank kopen? multinationaal project? welke dan? Welke eisen?
Dit zijn duidelijke vragen/opmerkingen. Maar ..... wat is de reden van dit topic? Eigen initiatief? Of ingegeven door eerdere opmerkingen in een ander topic?
Zo ja, dan lijkt het mij eerlijk dat te vermelden.  ;)
Ik wilde de vraag al stellen in mijn Alternatieve Defensieopzet topic... toevallig was ik er vanmiddag op mijn werk mee bezig ... maar las inderdaad net iets bij het topic over de Chinese carriers...en om dat topic hier niet mee te "vervuilen", idem voor mijn eigen topic ... dus een apart topic... met uw goedvinden ;) ... of had ik die van 2004 moeten herstarten?

Lex

Citaat van: Elzenga op 27/07/2011 | 21:26 uur
Opvolger Walrus klasse... zelf bouwen? van de plank kopen? multinationaal project? welke dan? Welke eisen?
Dit zijn duidelijke vragen/opmerkingen. Maar ..... wat is de reden van dit topic? Eigen initiatief? Of ingegeven door eerdere opmerkingen in een ander topic?
Zo ja, dan lijkt het mij eerlijk dat te vermelden.  ;)

Elzenga

Opvolger Walrus klasse... zelf bouwen? van de plank kopen? multinationaal project? welke dan? Welke eisen?