- 9/11 - 2001-2011 - 10 jaar

Gestart door Elzenga, 03/09/2011 | 13:27 uur

Elzenga

Citaat van: StormTrooper op 11/09/2011 | 16:31 uurHmm, tweede foto nooit eerder gezien. Geeft enorm mooi inzicht in het 'skelet' van de torens. Lijkt op deze foto nogal fragiel.
Die tweede foto heb ik ook nog bewaard na de heftige discussies indertijd met complottheoristen...en de eerste kwam ik recent tegen en bevestigde die fragiliteit/kwetsbaarheid. Ik wil die discussie hier niet opnieuw oprakelen...maar vond de foto's voor wie daarin geïnteresseerd is mogelijk interessant.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#25
Citaat van: StormTrooper op 11/09/2011 | 16:31 uur
Citaat van: Elzenga op 11/09/2011 | 16:08 uur
Kwam dit nog tegen over de bouw van de Twin Towers...laat mijns inziens goed zien hoe "licht" gebouwd de torens waren. Ook de bekende foto van de zon die door de torens schijnt geeft dit mooi weer.
Hmm, tweede foto nooit eerder gezien. Geeft enorm mooi inzicht in het 'skelet' van de torens. Lijkt op deze foto nogal fragiel.

Tja.. de toren werden nu eenmaal niet gebouwd voor inslaande Boeings.... (waarbij het mij tot de dag van vandaag heeft verbaasd dat ze beide als een kaartenhuis inelkaar zijn gestort)

Ooit stond ik op het dak van één van de torens te genieten van het uitzicht op NY... niets vermoedend dat ik op een aanstaand stuk wereld geschiedenis zou staan.

StormTrooper

Citaat van: Elzenga op 11/09/2011 | 16:08 uur
Kwam dit nog tegen over de bouw van de Twin Towers...laat mijns inziens goed zien hoe "licht" gebouwd de torens waren. Ook de bekende foto van de zon die door de torens schijnt geeft dit mooi weer.
Hmm, tweede foto nooit eerder gezien. Geeft enorm mooi inzicht in het 'skelet' van de torens. Lijkt op deze foto nogal fragiel.

Elzenga

Kwam dit nog tegen over de bouw van de Twin Towers...laat mijns inziens goed zien hoe "licht" gebouwd de torens waren. Ook de bekende foto van de zon die door de torens schijnt geeft dit mooi weer.

Elzenga

Citaat van: onderofficier op 11/09/2011 | 14:45 uur
Citaat van: Elzenga op 10/09/2011 | 11:34 uur
Ik denk dat het zelfs nog maar de vraag is of de hulp geboden aan Libië zich wel zal vertalen in pro-Westerse/Amerikaanse invloed in dat land.
De opstandelingen willen een grondwet op basis van de Sharia  dus het kan niet dat er er een pro-westers / pro-amerikaans invloed komt.
Dat zegt niet zoveel...want dat is in meer, ook pro-Westerse, landen het geval. Maar ik zag laatst op een video dat een belangrijke militaire commandant van de nieuwe machthebbers verdacht wordt van sympathiseren met Al Qaeda...en er zijn er meer die in Afghanistan en Irak tegen de Amerikanen en andere Westerse landen hebben gevochten. Daarbij is ook het probleem dat wij hen niet onder druk kunnen zetten om bepaalde vrijheden en rechten in te voeren (wat we wel zouden moeten doen vind ik...willen wij onze geloofwaardigheid niet verder ondermijnen...maar ik vrees dat men op de oude voet verder gaat..)...bijv. onder druk van het niet afnemen van hun olie...want er zijn landen, denk aan China, die ook zonder die eisen hun olie wel kopen. 

onderofficier

Citaat van: Elzenga op 10/09/2011 | 11:34 uur
Ik denk dat het zelfs nog maar de vraag is of de hulp geboden aan Libië zich wel zal vertalen in pro-Westerse/Amerikaanse invloed in dat land.

De opstandelingen willen een grondwet op basis van de Sharia  dus het kan niet dat er er een pro-westers / pro-amerikaans invloed komt.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Lex


Elzenga

En dan vergeet ik nog te vermelden dat de kans vrij groot is dat de VS in verschillende Arabische en Islamitische landen zijn dominante invloed wel eens zou kunnen gaan verliezen na de Arabische lentes daar (denk aan Egypte) en of de gerede kans op het uiteenvallen van landen die men heeft bezet en waar de invloed nu nog groot is (Afghanistan en Irak). Ik denk dat het zelfs nog maar de vraag is of de hulp geboden aan Libië zich wel zal vertalen in pro-Westerse/Amerikaanse invloed in dat land.

onderofficier

Citaat van: Elzenga op 10/09/2011 | 10:28 uur
En aangezien die economische verzwakking een primair doel was van Al Qaeda/Osama Bin Laden.[/i]

En de aanslag heeft de VS veel geld gekost.

5.000.000.000.000 dollar
Het werkelijke bedrag dat de VS ondertussen heeft uitgegeven aan de oorlogen in Irak en Afghanistan ligt ergens tussen de 3 en 5 biljoen dollar, schat de hoogleraar aan Columbia University.

Door-War-on-Terror-betaalde-VS-hoge-prijs-voor-9-11


Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Elzenga

'Krijg maar beter geen ruzie met VS'
Laatste update:  9 september 2011 18:22 info
WASHINGTON - De Amerikaanse reactie op de aanslagen 10 jaar geleden in New York en Washington, toont dat je maar beter geen ruzie kan krijgen met de VS.
Foto:  ANP

''Want we komen achter je aan om je te pakken'', zei de Amerikaanse minister van Defensie Leon Panetta vrijdag.

Panetta zei dat de vliegtuigkapers die de aanslagen pleegden, Amerika hebben onderschat. ''Ze probeerden Amerika te verzwakken. Maar in plaats daarvan hebben ze ons versterkt'', zei hij bij een bijeenkomst van politie en reddingswerkers.

© ANP


De eerste opmerking lijkt me juist....de tweede een stevige vorm van zelf misleiding. Want Amerika staat er...zeker economisch...een heel stuk slechter voor dan rond 9/11. Zo slecht dat de Joint Chiefs of Staff Chairman Adm. Mike Mullen de Amerikaanse staatsschuld de grootste bedreiging noemt voor de Amerikaanse nationale veiligheid. En aangezien die economische verzwakking een primair doel was van Al Qaeda/Osama Bin Laden, is het maar de vraag of zij hebben gefaald en het tegendeel is bereikt... zoals Minister Panetta suggereert.

Ace1

"Ik wilde blijven leven voor mijn zoontje"

• Zondag is het tien jaar geleden dat terreuraanslagen de VS troffen • Metro spreekt met overlevenden

Lauren Manning nam op 11 september 2001 een taxi naar haar werk in het World Trade Center in New York. Geïrriteerd omdat ze te laat arriveerde, stapte ze de noordelijke toren van de Twin Towers binnen. Precies op dat moment daalde er vanuit het niets een enorme vuurbal de lobby in. Het lichaam van Lauren verbrandde voor 82 procent. Brandend rende ze het gebouw uit. "Ik wilde mijn ogen dicht doen en mij overgeven aan de overweldigende pijn", herinnert ze zich. "Maar de gedachte aan mijn tien maanden oude zoontje hielp mij de kracht te vinden te vechten. Ik wilde blijven leven."

Lauren verloor honderden kennissen en collega's op 'nine-eleven', maar zelf overleefde ze de terreuraanslag. Zes weken werd ze in een brandwondencentrum in coma gehouden, voor ze haar ogen opende: "Tegen alle verwachtingen in vocht ik twee maanden met succes om te overleven. Pas in november zette ik mijn eerste stapjes uit bed. Ik kon nog altijd niet lopen, zelfs niet rechtop zitten. Spreken lukte eindelijk weer. Ik verraste mijn man, door 'hallo' te zeggen toen hij mijn kamer binnenkwam. In december arriveerde ik in een revalidatiecentrum. Alleen mijn ogen zagen er nog hetzelfde uit toen ik mijn gezicht voor het eerst weer in de spiegel zag. De rest van mijn gezicht leek op dat van een verslagen boxer."

Zes maanden en vier dagen nadat Lauren op 9/11 naar haar werk ging, keerde ze terug naar huis. Hillary Clinton, toen nog senator, reikte haar in november 2002 de prijs voor Vrouw van het Jaar van Glamour Magazine uit. Tot de lente van 2007 onderging Lauren tal van operaties aan haar brandwonden. Ze wilde graag opnieuw zwanger worden, maar dat mislukte keer op keer. "Pas in augustus 2009 kon ik mijn zoontje eindelijk vertellen dat hij er een broertje bij kreeg. Nu, tien jaar na 9/11, voel ik mij gelukkig als ik met mijn man en twee kinderen naar de dierentuin kan. Ik koester de wetenschap dat iedereen in staat is om de grootste rampspoed te overleven en wonden te laten genezen."

http://www.metronieuws.nl/nieuws/ik-wilde-blijven-leven-voor-mijn-zoontje/SrZkih!zHUmr3AlLiIDw/

Ace1

Helden 9/11 voelen zich niet welkom

Helden van 'nine-eleven' moeten zondag van afstand toekijken bij herdenking terreuraanslagen

Anthony Flammia wil zondag graag bij het World Trade Center Memorial staan, op de plek waar hij tien jaar geleden ook stond. De inmiddels gepensioneerde New Yorkse politieagent wees de van de brandende WTC-torens wegvluchtende mensen er toen de weg naar veiligheid. Deze herdenking mag hij echter niet op de bewuste plaats komen. De meeste hulpverleners die op 9/11 als eerste ter plekke waren op de rampplek moeten de herdenking vanaf de overkant van de straat bijwonen, in Zuccotti Park.

"Absurd", noemt Flammia het uitsluiten van de hulpverleners op de herdenking. Burgemeester Michael Bloomberg vindt echter dat de nabestaanden van de slachtoffers de belangrijkste plaats moeten innemen. Vanwege de beperkte ruimte kan er slechts een select aantal mensen terecht. "Er is gewoon niet genoeg ruimte", beargumenteerde Bloomberg zijn besluit. "Als je voor deze ene dag een groep moet uitkiezen, dan moeten het de familieleden zijn."

De nu 48-jarige Flammia, die kampt met longproblemen en posttraumatische stress als gevolg van 9/11, vindt dat de stad best een speciale plek voor hulpverleners kan creëren. "Wij hebben het werk gedaan. Wij kwamen te hulp. Wij hebben de stad bijeen gehouden", meent hij. "Het voelt nu alsof we verbannen worden."

Russell Mercer, wiens 32-jarige zoon Scott als brandweerman omkwam toen de zuidtoren van het WTC instortte, noemt het een schande dat brandweerlieden niet mogen komen waar hij als familielid wel welkom is. "Hoe kun je deze mensen onder de bus schoppen?", vraagt hij zich af. "Deze mensen moeten voor hun heldendaden zelfs op de eerste rij staan."

2200

hulpverleners hebben een petitie ondertekent waarin ze burgemeester Bloomberg oproepen hen toe te laten tot de ceremonie van zondag.

Solidariteit:

• Jack Dewan, brandweerman uit Baltimore, mag bij de plechtigheid van zondag aanwezig zijn omdat zijn oom Dewan omkwam op 9/11.

• Dewan heeft uit solidariteit met de geweigerde hulpverleners de uitnodiging afgeslagen. "Juist iedereen die het heeft overleefd en nu ziek is zou welkom moeten zijn."

http://www.metronieuws.nl/nieuws/helden-911-voelen-zich-niet-welkom/bOXkih!HeuNr8VAu1cY@WT5utVAw/

Elzenga

6 september 2011, 15:51
Tien jaar oorlog tegen het terrorisme. Dit is de rekening
door Steven de Jong
Economie

2.000 miljard dollar. Zo veel werd afgeschreven van Amerika's nationale rekening voor de oorlogen in Afghanistan en Irak, 17.000 dollar per huishouden. Desastreuzer is de economische consequentie. Wat als de oorlogskas besteed was aan infrastructuur, onderwijs of gewoon producten van eigen bodem? Wat als buitenlandse handel de aandacht kreeg die oorlog opslokte?

De cijfers zijn van Joseph Stiglitz, Nobelprijswinnaar in de economie. Drie jaar geleden ondernam hij al een poging om de bonnetjes te verzamelen van ziekenhuisopnames en arbeidsongeschiktheidsuitkeringen voor veteranen. In zijn boek The Three Trillion Dollar War kwam hij zo tot een "conservatieve schatting" van 3.000 tot 5.000 miljard dollar. Maar de economische schade, voortvloeiend uit een algehele aandachtverslapping inzake reguliere issues, is volgens hem nauwelijks in geld uit te drukken.

Oorlog op krediet
Toch heeft hij daar wel een voorstelling bij, blijkt uit een artikel op opiniesite Project-syndicate.org. Het euvel zit hem allereerst in de financiering van de oorlog: volledig op krediet. Dat, gepaard met belastingverlagingen, zou fors hebben bijgedragen aan de huidige schuldencrisis. Een situatie met een vliegwieleffect: Amerika, voorheen een onbetwistbare economische grootmacht, werd almaar zwakker – lees: minder interessant als handelspartner. Ondertussen besteedden Amerikanen steeds meer geld aan benzine, duurder geworden door conflicten in het Midden-Oosten, terwijl ze die dollars ook in Amerikaanse winkels uit hadden kunnen geven.

Lange tijd werd het budgetprobleem niet onderkend, benadrukt de econoom. De verstrekking van ongedekte hypotheken zou de situatie gemaskeerd hebben: burgers bleven geld uitgeven dat met geen mogelijkheid afgelost kon worden. De Federal Reserve, Amerika's centrale bank, liet het na daar tijdig een stokje voor te steken, klaagt Stiglitz. Los van antipathie jegens de oorlogen, meent hij dat de investeringen in defensie op zichzelf al onbezonnen waren: een groot deel van het nieuw aangeschafte wapenarsenaal bleek niet geschikt voor terrorismebestrijding.

Economische strategie verloren
De focus op islamitisch terrorisme heeft de Amerikaanse economie ondermijnd, is ook de opvatting van Anne Applebaum. De voormalig adjunct-hoofdredacteur van de Washington Post meent dat China daar de vruchten van geplukt heeft. "Toen president George W. Bush in de nasleep van 11 september afreisde naar Azië, sprak hij met Maleisische en Indonesische regeringsleden over hun ingezeten terroristische cellen", memoreert Applebaum op debatsite Slate.com. "Ondertussen bedreven zijn Chinese collega's handel."

De miljarden die in de oorlog gepompt zijn, beschouwt ze als weggegooid geld. Een aderlating die ten koste is gegaan van investeringen in wegen, onderzoek, onderwijs en particuliere consumptie. Allerlei zaken die de binnenlandse economie op koers hadden kunnen houden. Alles overwegende komt ze tot de conclusie dat Amerika na 11 september 2001 haar horizon heeft versmald. "Onder Bush hebben we onze strategie verloren, we besteedden nauwelijks meer aandacht aan onze concurrenten en nog minder aan onze eigen, binnenlandse zwakheden."

Obama kreeg een 'slechte hand' vanaf het begin, aldus de journaliste. "Hij heeft niet de middelen om het nu beter te doen." Tien jaar na '9/11' vraagt Applebaum zich af wat nu meer schade heeft aangericht. "De gekaapte vliegtuigen of de reeks slechte beslissingen die daarop volgden?"

Maatschappelijke kosten
Binnen de grenzen investeerde Bush in een enorme veiligheidsbureaucratie. Uit onderzoek van de Washington Post blijkt dat deze sector bestaat uit 1.200 overheidsorganisaties, 1.900 bedrijven en 854.000 werknemers met buitengewone bevoegdheden. "Een verborgen wereld, die uit zijn voegen barst", aldus de krant. Ironisch genoeg heeft die hele war on terror de veiligheid juist doen afnemen, constateert Stiglitz. Dat komt volgens hem door het morele failliet van de Verenigde Staten. Het Witte Huis had lak aan het internationale recht en schond op grote schaal basale mensenrechten, bijvoorbeeld door martelverhoren.

Ondertussen werd Amerika de paria in de Arabische wereld: miljoenen moslims kennen wel iemand die direct of indirect gesneuveld is in één van Amerika's oorlogen. Zodoende is Amerika haar soft power, haar morele autoriteit, verloren, redeneert Stiglitz. Iets dat volgens hem net zo belangrijk is als militaire of economische macht. Eerst denken dan doen, adviseert hij. "Dat bespaart geld."

http://www.nrc.nl/nieuws/2011/09/06/tien-jaar-oorlog-tegen-het-terrorisme-dit-is-de-rekening/

onderofficier

#13
Citaat van: Elzenga op 06/09/2011 | 11:32 uur
Citaat van: Sine Pari op 06/09/2011 | 03:30 uurArabieren hebben er geen probleem mee om met twee maten te meten als dit in hun straatje past. ;)
Wat welhaast een algemene deugd lijkt op deze aardkloot...

kijk eens om je heen: in alle lage / geloven / nationaliteiten / e.d,  gebeurt het meten met twee maten........dus niet alleen bij de Arabieren........
Shell is ook z'n mooi voorbeeld....men is daar voor de mensenrechten maar men wilde alleen stoppen met de activiteiten in Syrië als men daar toe gedwongen wordt...........

alsof de Amerikanen er niets van kunnen.....
was het niet zo dat er tien jaar geleden een vliegverbod was voor alle vliegtuigen?
maar er mochten toch nog wat vliegtuigen op stijgen..........................toch?

nog meer "westerse"  voorbeelden nodig?

deze dan nog  en dan is deze van het forum:  men vind wat hoe de "Islamieten" met de vrouwen om gaan, maar vrouwen bij de mariniers vind men niet kunnen......... (sommige vinden zelfs dat er geen vrouwen bij defensie in het algemeen zou moeten werken)

Nee, maar die Arabieren.................. :devil:   



Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Elzenga

Citaat van: Sine Pari op 06/09/2011 | 03:30 uurArabieren hebben er geen probleem mee om met twee maten te meten als dit in hun straatje past. ;)
Wat welhaast een algemene deugd lijkt op deze aardkloot...want wij hier in het Westen kunnen er ook wat van...ondanks al onze mooie principes en regels  :angel:. Maar inderdaad er werd door verschillende landen in de regio flink met twee maten gemeten...ook in 2003 trouwens.