Scheepsherkenning

Gestart door D819, 09/07/2003 | 19:26 uur

Marvin

#10
Citaat van: Ton de Zwart op 09/07/2003 | 23:14 uur
Het schip op boei is naar mijn mening de lichte Kruiser HrMs Tromp.

Het water waar het schip in ligt herken ik als het Schottegat te Curacao. De berg op de achtergond is een van de "drie gebroeders" genaamd "Seru Pretu".....

De Tromp was inderdaad een zusterschip van de van Heemskerk, maar bewapend als een lichte kruiser, ik vind dit geschut er wat te licht uit zien voor een kruiser maar zo goed heb ik mij die 2 schepen niet voor de geest -  zou heel goed kunnen, en de locatie...het leek mij Gibraltar...maar na nog eens goed gekeken te hebben.. heb je gelijk...te weinig bebouwing voor Gibraltar, maar ik ken Gibraltar alleen vanuit de lucht en ver weg...  8)
confused...? so am i....

Ton de Zwart

Het schip op boei is naar mijn mening de lichte Kruiser HrMs Tromp.

Het water waar het schip in ligt herken ik als het Schottegat te Curacao. De berg op de achtergond is een van de "drie gebroeders" genaamd "Seru Pretu".....

Marvin

Citaat van: Reinaert op 09/07/2003 | 22:10 uur
Tja, nu dus even een foto waar ik ook geen raad mee weet!



als ik naar het geschut kijk is het luchtdoelgeschut - typisch Engelse opstelling  -  dus nu echt een gokje (zonder het zeker te weten...) de Hr Ms Jacob v. Heemskerk, die was tijdens de meidagen van 1940 nog in aanbouw - is naar Engeland gesleept en als anti aircraft cruiser (ik weet er geen Nederlandse term voor) in gebruik genomen - heeft tot in de jaren 50/60 nog bij de KM dienst gedaan.
De rots op de achtergrond lijkt mij Gibraltar....

(ik heb in de jaren '60 en '70 als hobby aan scheepsherkenning gedaan - nu niet meer, maar sommige dingen blijven je toch na al die jaren bekend voorkomen....)  ;)
confused...? so am i....

Ton de Zwart

Citaat van: Marvin op 09/07/2003 | 20:50 uur
ik dacht dat ik de schoorsteen herkende.... gokje: Hr Ms Luymes of Snellius (A902 of A904) ... weet niet meer precies wat voor schepen het waren - volgens "Weyer's Flottentaschenbuch 1971-72" waren het "Vermessungsschiffe"   ::)

Zie de door mij geplaatste foto in het onderwerp "scheepsnieuws", van de Snellius in volle zee. Het waren opnemingsvaartuigen voor de hydrografie. Deden in Nieuw Guinea voornamelijk dienst als troepentransportschip.  Men zag kans er een hele compagnie mariniers op de duwen....

Ton de Zwart

Citaat van: Reinaert op 09/07/2003 | 22:23 uur
Citaat van: ruiz op 09/07/2003 | 22:18 uur
Heb je ook een foto van het schip waarop jij hebt gediend?

Ja, maar die staan in de fotogalerij en die is van de site gehaald (tijdelijk)...

ruiz

Heb je ook een foto van het schip waarop jij hebt gediend?

D819

Tja, nu dus even een foto waar ik ook geen raad mee weet!


D819

#3
Citaat van: Marvin op 09/07/2003 | 20:50 uur
ik dacht dat ik de schoorsteen herkende.... gokje: Hr Ms Luymes of Snellius (A902 of A904) ... weet niet meer precies wat voor schepen het waren - volgens "Weyer's Flottentaschenbuch 1971-72" waren het "Vermessungsschiffe"   ::)

Nah... Dat is snel! Inderdaad.. Hr. Ms. Luymes.

Marvin

ik dacht dat ik de schoorsteen herkende.... gokje: Hr Ms Luymes of Snellius (A902 of A904) ... weet niet meer precies wat voor schepen het waren - volgens "Weyer's Flottentaschenbuch 1971-72" waren het "Vermessungsschiffe"   ::)
confused...? so am i....

D819

Dit schip ligt nu in het Engelse Southampton.
Hoe heet het ?

Foto door Steve Finn
Er zijn meer foto's beschikbaar.