Hillen brengt werkbezoek aan Vietnam

Gestart door Lex, 26/09/2011 | 10:10 uur

KapiteinRob

Het was even stil rond de Sigmapromotie van Ace1.......

Ace1

Nog even gekeken in mijn archief en nog wat over de Sigma Series gevonden.


Elzenga

Citaat van: Ace1 op 01/10/2011 | 13:20 uurElzenga, Vietnam exporteert Olie en Gas
Klopt...een land in ontwikkeling. Maar als ik lees dat de belangrijkste handelspartners van Vietnam Singapore, Zuid-Korea en Japan zijn....en jij en ik weten wat deze landen ook kunnen leveren aan defensiemateriaal...tegen vaak scherpere prijzen...dan zet ik dus vraagtekens bij de aanschaf van de relatief duurdere korvetten bij Damen. Maar ik kan me vergissen...mogelijk dat Vietnam die prijs wil betalen in ruil voor uitgebreide kennis-overdracht vanuit Nederland ten aanzien van waterbeheer en bescherming.

Ace1

Citaat van: Elzenga op 01/10/2011 | 13:18 uur
Citaat van: Ace1 op 01/10/2011 | 13:12 uur
Er zijn ook kleiner Sigma's verkrijgbaar, bekijk mijn scans even in de topic hieronder

http://www.defensieforum.nl/Forum/opvolging_m_fregatten-t20491.345.html
klopt Ace1...maar alles wat Damen niet in grotere aantallen heeft gebouwd of bouwt is niet echt goedkoop. Zeker niet voor een land als Vietnam. Van die kleinere Sigma-varianten is zover ik weet nog geen enkel schip gebouwd. Van Stan Patrols en andere offshore-vaartuigen en slepers wel. En dus kan Damen die...zeker als ze worden gebouwd op de Damen Vinashin Shipyard....voor een aantrekkelijke prijs aanbieden.

Elzenga, Vietnam exporteert Olie en Gas

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 01/10/2011 | 13:12 uur
Er zijn ook kleiner Sigma's verkrijgbaar, bekijk mijn scans even in de topic hieronder

http://www.defensieforum.nl/Forum/opvolging_m_fregatten-t20491.345.html
klopt Ace1...maar alles wat Damen niet in grotere aantallen heeft gebouwd of bouwt is niet echt goedkoop. Zeker niet voor een land als Vietnam. Van die kleinere Sigma-varianten is zover ik weet nog geen enkel schip gebouwd. Van Stan Patrols en andere offshore-vaartuigen en slepers wel. En dus kan Damen die...zeker als ze worden gebouwd op de Damen Vinashin Shipyard....voor een aantrekkelijke prijs aanbieden.

Ace1

#36
Citaat van: Elzenga op 01/10/2011 | 12:38 uur
Citaat van: dudge op 01/10/2011 | 12:30 uur
Geruchten tot nu toe, zolang er niks is betaald is niks zeker.
wat voor type schepen zit je aan te denken?
kleinere patrouilleschepen (Stan Patrol mogelijk?), slepers, offshore schepen...er is een reeks oudere patrouillevaartuigen te vervangen in de Vietnamese marine. Schepen waarmee Damen internationaal al succesvol is en die aantrekkelijk geprijsd zijn door hun grote(re) productieaantallen. OPVs en korvetten lijken mij te duur (en die bouwt men al..de Gepards)....of Nederland moet net als andere landen ook wel eens doen een deel van de kosten "schenken". Ik denk dat hierbij ook een politiek element meespeelt....Vietnam hoopt denk ik zo ook Nederlandse steun te "kopen" in haar "strijd" tegen grote buurman China. Want men kan de benodigde schepen elders veel goedkoper krijgen.

Er zijn ook kleiner Sigma's verkrijgbaar, bekijk mijn scans even in de topic hieronder

http://www.defensieforum.nl/Forum/opvolging_m_fregatten-t20491.345.html

Er zijn Sigma's verkrijgbaar vanaf een lengte van 52 meter met een tonnage van 500 ton

Elzenga

Citaat van: dudge op 01/10/2011 | 12:30 uur
Geruchten tot nu toe, zolang er niks is betaald is niks zeker.
wat voor type schepen zit je aan te denken?
kleinere patrouilleschepen (Stan Patrol mogelijk?), slepers, offshore schepen...er is een reeks oudere patrouillevaartuigen te vervangen in de Vietnamese marine. Schepen waarmee Damen internationaal al succesvol is en die aantrekkelijk geprijsd zijn door hun grote(re) productieaantallen. OPVs en korvetten lijken mij te duur (en die bouwt men al..de Gepards)....of Nederland moet net als andere landen ook wel eens doen een deel van de kosten "schenken". Ik denk dat hierbij ook een politiek element meespeelt....Vietnam hoopt denk ik zo ook Nederlandse steun te "kopen" in haar "strijd" tegen grote buurman China. Want men kan de benodigde schepen elders veel goedkoper krijgen.

Ace1

#34
Citaat van: Elzenga op 01/10/2011 | 12:24 uur
Citaat van: jurrien visser op 01/10/2011 | 09:38 uur
Moraalridders zijn in deze tijd een luxe die we ons niet moeten willen veroorloven.
Wat niet wegneemt dat het opmerkelijk is dat er zo op het oog niets wordt gezegd over het feit dat Vietnam in feiten nog steeds een communistische 1-partij-dictatuur is.....en mensenrechten en democratie er nu niet echt florissant voorstaan. Het was geen belemmering en nu blijkbaar helemaal niet meer. Het morele failliet van de buitenlandse politiek was immers al een feit.

En hoewel Damen een scheepswerf "deelt" in Vietnam...lijkt mij een order van korvetten opmerkelijk....omdat Vietnam dit soort schepen beduidend goedkoper kan kopen bij andere landen (en dat ook doet..zie nieuwe Gepard fregatten made in Russia). Ik verwachtte dan ook eerder orders in andere categorieën schepen..waar Damen door massa-productie aantrekkelijke offertes kan uitbrengen.

Misschien wilt men zelf de kennis in huis hebben, bv een deal van 25 korvetten, 5 worden er in Vlissingen gebouwd en de rest in Vietnam en men bezoek toch voor jan met de korte achternaam Damen Schelde in Vlissingen, die 2 Fregatten en een OPV klaar hebben liggen voor een rondleiding?

Elzenga

#33
Citaat van: jurrien visser op 01/10/2011 | 09:38 uur
Moraalridders zijn in deze tijd een luxe die we ons niet moeten willen veroorloven.
Wat niet wegneemt dat het opmerkelijk is dat er zo op het oog niets wordt gezegd over het feit dat Vietnam in feiten nog steeds een communistische 1-partij-dictatuur is.....en mensenrechten en democratie er nu niet echt florissant voorstaan. Het was geen belemmering en nu blijkbaar helemaal niet meer. Het morele failliet van de buitenlandse politiek was immers al een feit.

En hoewel Damen een scheepswerf "deelt" in Vietnam...lijkt mij een order van korvetten opmerkelijk....omdat Vietnam dit soort schepen beduidend goedkoper kan kopen bij andere landen (en dat ook doet..zie nieuwe Gepard fregatten made in Russia). Ik verwachtte dan ook eerder orders in andere categorieën schepen..waar Damen door massa-productie aantrekkelijke offertes kan uitbrengen.

Ace1

Citaat van: dudge op 01/10/2011 | 11:58 uur
Citaat van: Ace1 op 01/10/2011 | 11:47 uur
Citaat van: dudge op 01/10/2011 | 11:40 uur
En? Het is een semantische discussie die hier m.i. niet relevant is.
Ik verwees naar het Marokkaans fregat, omdat ik doelde op het schip dat als zodanig in de boeken staat, niet het kleinere schip, dat als korvet in de boeken staat.

Als we wat verder terug gaan in de tijd, sprak men over een fregat bij een schip tussen de 400 en 600 ton...Het is hier niet relevant. Wat zou Vietnam dan willen kopen? Een schip met volle capaciteiten, torpedo's, exocets, AA missiles en heli aan boord, of juist een kleiner schip dat vooral voor patrouille en oppervlakte taken is bedoeld?
Ik sluit niet uit dat men Russische raketten, kanons en torpedo's gaat gebruiken.

Lijkt me inderdaad niet onwaarschijnlijk. Al zal dat mogelijk betekenen dat er ook Russische radars/sensoren gebruikt gaan worden. Als we het überhaupt al hebben over een ronduit bewapend schip, en niet over een good-looking OPV, als er al iets komt.

Als men de topic Zuid Chinese Zee: de hegemonie erop naleest zullen het zeker geen  good-looking OPV's zijn

http://www.defensieforum.nl/Forum/empty-t21051.0.html

Ace1

#31
Citaat van: dudge op 01/10/2011 | 11:40 uur
Citaat van: Ace1 op 01/10/2011 | 11:25 uur

Dudge, vroeger was een Marinechip van 6000 ton een kruiser tegenwoordig noemen ze dat een Destroyer of een Fregat.

En? Het is een semantische discussie die hier m.i. niet relevant is.
Ik verwees naar het Marokkaans fregat, omdat ik doelde op het schip dat als zodanig in de boeken staat, niet het kleinere schip, dat als korvet in de boeken staat.

Als we wat verder terug gaan in de tijd, sprak men over een fregat bij een schip tussen de 400 en 600 ton...Het is hier niet relevant. Wat zou Vietnam dan willen kopen? Een schip met volle capaciteiten, torpedo's, exocets, AA missiles en heli aan boord, of juist een kleiner schip dat vooral voor patrouille en oppervlakte taken is bedoeld?

Ik sluit niet uit dat men Russische raketten, kanons en torpedo's gaat gebruiken.

Ace1

Citaat van: dudge op 01/10/2011 | 11:20 uur
Citaat van: Ace1 op 01/10/2011 | 11:05 uur
Citaat van: dudge op 01/10/2011 | 10:56 uur
Het zou geen exportverbod zijn, maar, als door China geïnitieerd, een handelsembargo. De verkoop aan Taiwan is in dat kader wat gevoeliger, omdat Beijing claimt dat Taiwan een afvallige provincie is. (eigenlijk is het andersom natuurlijk). Verkoop van materieel aan Taiwan is ook een vorm van erkenning, en dat wil China in elke mogelijke move voorkomen.

Het voordeel van korvetten is dat deze minder makkelijk ingezet kunnen worden voor mensenrechtenschendingen. De kans dat GL in meerderheid gaat dwarsliggen is dus klein(er).

Ik hoop dat de deal er komt. Ben benieuwd wat voor deal dan. Zouden het schepen worden vergelijkbaar met het Marokkaanse fregat of de Indische korvetten?

De  Marokkaanse Fregaten zijn in feite gewoon Korvetten, dat is een verkooptruc van Damen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sigma_class_corvette

http://en.wikipedia.org/wiki/Milgem_class_corvette

http://en.wikipedia.org/wiki/Steregushchiy_class_corvette

mwa, dat is een puur semantische discussie. Het mag duidelijk zijn dat ik doel op de 'grote' SIGMA die is geleverd aan Marokko. Dat is dacht ik de zwaarst uitgeruste variant tot nu toe. In tegenstelling tot de kleinere (15 meter kortere en 500 ton lichtere) variant die aan Indonesië is geleverd. Maar misschien is het ook wel Indonesië die met de zwaarste variant is vertrokken. Ik kan het zo snel niet terugvinden. Elke deal is mooi. Maar hoe groter de schepen, hoe beter de reclame. Een combi zou het mooist zijn. Maargoed, het uitspreken, zeker door een ander, van een intentie is heel wat anders dan een koop. Maar het zou mooi zijn.

Dudge, vroeger was een Marinechip van 6000 ton een kruiser tegenwoordig noemen ze dat een Destroyer of een Fregat.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: dudge op 01/10/2011 | 10:56 uur
Citaat van: Ace1 op 01/10/2011 | 10:15 uur
Citaat van: jurrien visser op 01/10/2011 | 09:38 uur
Citaat van: Ace1 op 01/10/2011 | 09:29 uur
Ik ben heel benieuwd of China, Nederland nu ook onder druk gaat zetten om geen Korvetten te leveren aan Vietnam?
Men heeft dit al eerder gedaan zodat RDM geen onderzeeers aan Taiwan mocht leveren.

Bron http://www.dutchsubmarines.com   export

Op de muziek vooruitlopend... Het zou van karakter getuichen als de BV Nederland zich daar niets van zou aantrekken.

Bij een schaapachtige houding, wat helaas momenteel wel kenmerkend is, zal een eventuele marine order graag worden uitgevoerd door een werf uit de ons omringende landen.

Moraalridders zijn in deze tijd een luxe die we ons niet moeten willen veroorloven.

Men kan een export verbod aan Vietnam altijd omzeilen door Korvetten in Vietnam te laten bouwen?

http://www.defensieforum.nl/Forum/empty-t19399.0.html

Het zou geen exportverbod zijn, maar, als door China geïnitieerd, een handelsembargo. De verkoop aan Taiwan is in dat kader wat gevoeliger, omdat Beijing claimt dat Taiwan een afvallige provincie is. (eigenlijk is het andersom natuurlijk). Verkoop van materieel aan Taiwan is ook een vorm van erkenning, en dat wil China in elke mogelijke move voorkomen.

Het voordeel van korvetten is dat deze minder makkelijk ingezet kunnen worden voor mensenrechtenschendingen. De kans dat GL in meerderheid gaat dwarsliggen is dus klein(er).

Ik hoop dat de deal er komt. Ben benieuwd wat voor deal dan. Zouden het schepen worden vergelijkbaar met het Marokkaanse fregat of de Indische korvetten?



Misschien weten we vandaag meer. In de vooraankondiging van gisteren in bndestem wordt gereferreerd aan meer informatie in de PZC van vandaag (ik heb er nog niets van kunnen vinden)

Ace1

Citaat van: dudge op 01/10/2011 | 10:56 uur
Citaat van: Ace1 op 01/10/2011 | 10:15 uur
Citaat van: jurrien visser op 01/10/2011 | 09:38 uur
Citaat van: Ace1 op 01/10/2011 | 09:29 uur
Ik ben heel benieuwd of China, Nederland nu ook onder druk gaat zetten om geen Korvetten te leveren aan Vietnam?
Men heeft dit al eerder gedaan zodat RDM geen onderzeeers aan Taiwan mocht leveren.

Bron http://www.dutchsubmarines.com   export

Op de muziek vooruitlopend... Het zou van karakter getuichen als de BV Nederland zich daar niets van zou aantrekken.

Bij een schaapachtige houding, wat helaas momenteel wel kenmerkend is, zal een eventuele marine order graag worden uitgevoerd door een werf uit de ons omringende landen.

Moraalridders zijn in deze tijd een luxe die we ons niet moeten willen veroorloven.

Men kan een export verbod aan Vietnam altijd omzeilen door Korvetten in Vietnam te laten bouwen?

http://www.defensieforum.nl/Forum/empty-t19399.0.html

Het zou geen exportverbod zijn, maar, als door China geïnitieerd, een handelsembargo. De verkoop aan Taiwan is in dat kader wat gevoeliger, omdat Beijing claimt dat Taiwan een afvallige provincie is. (eigenlijk is het andersom natuurlijk). Verkoop van materieel aan Taiwan is ook een vorm van erkenning, en dat wil China in elke mogelijke move voorkomen.

Het voordeel van korvetten is dat deze minder makkelijk ingezet kunnen worden voor mensenrechtenschendingen. De kans dat GL in meerderheid gaat dwarsliggen is dus klein(er).

Ik hoop dat de deal er komt. Ben benieuwd wat voor deal dan. Zouden het schepen worden vergelijkbaar met het Marokkaanse fregat of de Indische korvetten?

De  Marokkaanse Fregaten zijn in feite gewoon Korvetten, dat is een verkooptruc van Damen, vergelijk de tonnages maar eens met vergelijkbare schepen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sigma_class_corvette

http://en.wikipedia.org/wiki/Milgem_class_corvette

http://en.wikipedia.org/wiki/Steregushchiy_class_corvette

Ace1

Citaat van: jurrien visser op 01/10/2011 | 09:38 uur
Citaat van: Ace1 op 01/10/2011 | 09:29 uur
Ik ben heel benieuwd of China, Nederland nu ook onder druk gaat zetten om geen Korvetten te leveren aan Vietnam?
Men heeft dit al eerder gedaan zodat RDM geen onderzeeers aan Taiwan mocht leveren.

Bron http://www.dutchsubmarines.com   export

Op de muziek vooruitlopend... Het zou van karakter getuichen als de BV Nederland zich daar niets van zou aantrekken.

Bij een schaapachtige houding, wat helaas momenteel wel kenmerkend is, zal een eventuele marine order graag worden uitgevoerd door een werf uit de ons omringende landen.

Moraalridders zijn in deze tijd een luxe die we ons niet moeten willen veroorloven.

Men kan een export verbod aan Vietnam altijd omzeilen door Korvetten in Vietnam te laten bouwen?

http://www.defensieforum.nl/Forum/empty-t19399.0.html