Hillen brengt werkbezoek aan Vietnam

Gestart door Lex, 26/09/2011 | 10:10 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 01/10/2011 | 09:29 uur
Ik ben heel benieuwd of China, Nederland nu ook onder druk gaat zetten om geen Korvetten te leveren aan Vietnam?
Men heeft dit al eerder gedaan zodat RDM geen onderzeeers aan Taiwan mocht leveren.

Bron http://www.dutchsubmarines.com   export

Op de muziek vooruitlopend... Het zou van karakter getuichen als de BV Nederland zich daar niets van zou aantrekken.

Bij een schaapachtige houding, wat helaas momenteel wel kenmerkend is, zal een eventuele marine order graag worden uitgevoerd door een werf uit de ons omringende landen.

Moraalridders zijn in deze tijd een luxe die we ons niet moeten willen veroorloven.

KapiteinRob

Citaat van: bndestem op 01/10/2011 | 09:13 uur
De Vietnamese premier brengt zaterdag een bezoek aan de marinewerf. "Het enige bedrijfsbezoek dat hij brengt tijdens zijn bezoek aan Nederland", zegt Hein van Ameijden, directeur van Schelde Marinebouw.

En Nederland is het engie land dat de Vietnamese premier bezoekt tijdens zijn verblijf in Europa? Ik sta absoluut niet verbaasd als hij ook nog even in bv. Frankrijk langsgaat of een eventuele Nederlandse offerte gebruikt om elders te shoppen. We vinden het natuurlijk helemaal niet erg als hij bv. in Frankrijk zou gaan winkelen; zolang het maar Europees is, zijn we even blij........  :P

Ace1

Ik ben heel benieuwd of China, Nederland nu ook onder druk gaat zetten om geen Korvetten te leveren aan Vietnam?
Men heeft dit al eerder gedaan zodat RDM geen onderzeeers aan Taiwan mocht leveren.

Bron http://www.dutchsubmarines.com   export

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Vietnam overweegt koop korvetten bij de Schelde

vrijdag 30 september 2011 | 19:09 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 30 september 2011 | 19:10

MIDDELBURG - Vietnam heeft serieuze interesse om korvetten te kopen bij Schelde Marinebouw in Vlissingen.
Een contract is nog niet getekend.

De Vietnamese premier brengt zaterdag een bezoek aan de marinewerf. "Het enige bedrijfsbezoek dat hij brengt tijdens zijn bezoek aan Nederland", zegt Hein van Ameijden, directeur van Schelde Marinebouw. "Daaruit zou je mogen afleiden dat er oprechte interesse is voor de producten van de Schelde." Om hoeveel schepen het gaat is nog niet bekend.

Morgen meer in de PZC

http://www.bndestem.nl/regio/zeeland/9585619/Vietnam-overweegt-koop-korvetten-bij-de-Schelde.ece

Ace1

'Damen spint garen bij bezoek Vietnamezen'

NEELTJE JANS - Vietnam gaat hoogstwaarschijnlijk orders plaatsen bij scheepswerf Damen in Vlissingen. Dat zei commissaris van de Koningin Karla Peijs vanmiddag bij het bezoek van een Vietnamese delegatie aan Neeltje Jans.
Peijs zei dit een radio interview (luisterfragment onder afbeelding 2). Minister-president Nguyen Tan Dung van Vietnam bezocht vrijdag samen met Prins Willem-Alexander Deltapark Neeltje Jans. De delegatie uit Vietnam is sinds dinsdag in Nederland. De kroonprins voegde zich iets voor 12.00 uur bij het gezelschap.
Verdediging
Vietnam heeft bijna 3400 kilometer kust en hiervoor is verdediging nodig. Zaterdag gaat de Vietnamese delegatie op bezoek bij Damen, voormalig Schelde Marinebouw, in Vlissingen.

Akkoord
Ook is er een principeakkoord ondertekend op het gebied van waterbeheer. Op dit moment staat in Vietnam een groot gedeelte van de Mekongdelta onder water. Om dit soort problemen in de toekomst te voorkomen wordt de expertise van Zeeland gevraagd.

http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/damen-spint-garen-bij-bezoek-vietnamezen

Ace1

Nederland en Vietnam gaan meteokennis delen

Nederland en Vietnam verstevigen de samenwerking op het gebied van klimaat- en weersvoorspellingen. Staatssecretaris Atsma (Infrastructuur en Milieu) heeft hier donderdag samen met de Vietnamese minister Lai, een Memorandum of Understanding voor getekend.

Door voldoende kennis op dit gebied kan in beide deltalanden in het waterbeheer beter ingespeeld worden op de toekomst. Ook hebben beide landen in een nieuw luchtvaartprotocol afgesproken één extra luchtvaartmaatschappij per land toe te laten. Hiermee wordt het voor bijvoorbeeld Vietnam Airlines mogelijk om een rechtstreekse verbinding op Amsterdam te starten.
In Nederland is onlangs een initiatief gestart waarbij meer dan 30 organisaties zich hebben verenigd om in te spelen op de toenemende mondiale vraag naar state-of-the-art informatie over water en klimaat. Overheid, kennisinstellingen en de private sector werken samen bij het ontwikkelen van producten en modellen die goed te exporteren zijn zodat kennis makkelijker gedeeld wordt. Deze kennis helpt bijvoorbeeld bij het inschatten hoeveel water er in de toekomst beschikbaar is en bij het ontwerpen van dammen en dijken.

Samenwerking
In oktober 2010 tekenden de Vietnamese premier Dung en toenmalige Nederlandse minister-president Balkenende een "preferred partnership" op het gebied van klimaatadaptatie en watermanagement. Dit partnerschap heeft onder meer geleid tot samenwerking bij het tegengaan van de gevolgen van klimaatverandering en de ontwikkeling van de Mekong Delta en het Ho Chi Minh gebied. De afspraken die vandaag gemaakt zijn over het delen van over klimaat- en weervoorspellingen vloeien ook hieruit voort.

Vietnamese delegatie in Nederland
Vanaf 27 september tot 1 oktober brengt een officiële delegatie onder leiding van de Vietnamese premier Nguyen Tan Dung een bezoek aan Nederland. De delegatie wordt vergezeld door handelsdelegatie van 15 tot 20 bedrijven. Hoofddoel van het bezoek is het bevestigen en verder aanhalen van de economische banden tussen de landen. Met name op het gebied van water, transport en logistiek, maritiem, olie en gas. Op vrijdag brengt de Vietnamese delegatie met staatssecretaris Atsma van Infrastructuur en Milieu een bezoek aan de Oosterscheldekering. Op Neeltje Jans wordt een presentatie gegeven over het Nederlands waterbeleid en het Deltaprogramma.

http://www.schuttevaer.nl/nieuws/zeevaart/nid16469-nederland-en-vietnam-gaan-meteokennis-delen.html

Elzenga

#20
Citaat van: yelloow op 27/09/2011 | 23:09 uur
Bovendien verwerf je door er met hoge functionarissen heen te gaan ook iets van invloed in een gebied wat over een paar decennia het centrum van de wereldeconomie en bron van vele conflicten is (er speelt al heel veel tussen China en omliggende landen in het gebied in de Zuid-Chinese Zee) . Het tegenbezoek van de Vietnamese premier laat ook zien dat deze opkomende machten hier daadwerkelijk belang aan hechten. Europa en ook zeker Nederland heeft nog steeds een naam in deze gebieden ! Diplomatieke bezoeken als deze zijn een soort soft power variant van de door Elzenga gepropageerde vlootverbanden die in het gebied moeten gaan rondvaren. Het lijkt me een beetje kortzichtig om dit soort initiatieven te bekritiseren omdat ze toevallig een heel klein beetje geld kosten.
Klopt, maar die gesprekken hebben weinig gewicht en zin als je niet meer te bieden hebt dan alleen dat...gesprekken. Ik denk dus dat naast die gesprekken en delegaties een geregeld op bezoek komend fregat of (EU)vlootverband....en het politieke signaal dat dit uitdraagt in de regio.... de Vietnamezen beduidend meer zal prikkelen om hier(of in EU) zaken te doen. 

(al zal dit ook vast meespelen..http://scheepvaartnieuws.punt.nl/?id=511291&r=1&tbl_archief=&...)

Lynxian

Citaat van: yelloow op 28/09/2011 | 12:50 uur
Hoe zouden wij daarin ooit moeten concurreren tegen de Duitsers en Fransen die al hele goede onderzeeboten bouwen en die niet een groot gedeelte van de R&D kosten op de klant kieperen omdat ze dat al lang in de tas hebben. Bovendien zijn Duitsland en Frankrijk politiek veel interresantere partijen om zaken mee te doen.
Je logica klopt helemaal, alleen heb je hier wel met politici te maken.

yelloow

Hoe zouden wij daarin ooit moeten concurreren tegen de Duitsers en Fransen die al hele goede onderzeeboten bouwen en die niet een groot gedeelte van de R&D kosten op de klant kieperen omdat ze dat al lang in de tas hebben. Bovendien zijn Duitsland en Frankrijk politiek veel interresantere partijen om zaken mee te doen.

Lynxian

Citaat van: dudge op 28/09/2011 | 01:11 uur
Ik zou daar maar niet op hopen. Subs zijn nu niet echt datgene waar we nog in uitblinken.
Sterker nog, wat als Hillen wil verkopen? Schijnt 2 OPV's in de aanbieding te hebben, mogen ze gelijk bieden op de M's.... :(
Daarom zei ik ook case-study; je maakt de niet zo serieuze subs voor Vietnam (zodat een groot deel van de R&D kosten voor hun rekening komen) en dan gebruik je de opgedane ervaring om goedkoper nieuwe, betere subs voor ons te bouwen tegen significant lagere R&D kosten.

KapiteinRob

Citaat van: yelloow op 27/09/2011 | 23:09 uur
Het lijkt me een beetje kortzichtig om dit soort initiatieven te bekritiseren omdat ze toevallig een heel klein beetje geld kosten.

Ik geloof niet dat ik dergelijke acties an sich heb afgekeurd; ik heb gesteld dit geen baantje voor MINDEF te vinden. Lijkt me bij EZ en/of BUZA thuis horen. Of sturen we de rekening van Hillen z'n (snoep)reisje naar die departementen? En nogmaals: Hillen heeft in NL ook nog wel wat werk liggen. Lijkt me dat hij dat eens wat prioriteit moet geven i.p.v. populair te lopen doen in Kunduz en handelsman te spelen in Vietnam!

Lynxian

Goh, hetzelfde Vietnam dat haar Marine wilt uitbreiden? Dat zes subs wil aanschaffen ter zelfverdediging? Goh, wat interessant. Zou toch wel een leuke case-study zijn voor de Nederlandse marine-industrie: hebben we nog de kennis die dingen te bouwen? Zal wel van pas komen wanneer tegen 2020 er budget beschikbaar is (je weet maar nooit) voor de vervanging van de Walrusjes.  :cute-smile:

yelloow

Bovendien verwerf je door er met hoge functionarissen heen te gaan ook iets van invloed in een gebied wat over een paar decennia het centrum van de wereldeconomie en bron van vele conflicten is (er speelt al heel veel tussen China en omliggende landen in het gebied in de Zuid-Chinese Zee) . Het tegenbezoek van de Vietnamese premier laat ook zien dat deze opkomende machten hier daadwerkelijk belang aan hechten. Europa en ook zeker Nederland heeft nog steeds een naam in deze gebieden ! Diplomatieke bezoeken als deze zijn een soort soft power variant van de door Elzenga gepropageerde vlootverbanden die in het gebied moeten gaan rondvaren. Het lijkt me een beetje kortzichtig om dit soort initiatieven te bekritiseren omdat ze toevallig een heel klein beetje geld kosten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 27/09/2011 | 21:51 uur
Vergeet de wekker niet te zetten, anders blijf je dromen.....

Ik weet het... maar als de Duitsers, de Fransen, de Amerikanen wel succesvol zijn in het exporteren van hoogwaardige schepen/systemen dan mag
A. de NL handelsgeest wat beter zijn best doen...  en
B. de kleinburgelijke politiek eens wakker worden.

Ik realiseer me dat punt A niet zo het probleem is maar dat punt B weerstand zal oproepen door de moraalridders.

In deze tijd, en ik meen het bloed serieus... niet zo moralistisch bezig zijn... maar simpelweg DOEN!!!

KapiteinRob

Vergeet de wekker niet te zetten, anders blijf je dromen.....