Militairen (NATRES) oefenen bewaking Waterfabriek

Gestart door Lex, 26/09/2011 | 14:56 uur

michielnr

Citaat van: onderofficier op 31/05/2012 | 21:26 uur
En zeker ook bij de dingen die ver vooruit worden gepland, denk aan de vierdaagse.    Het is totale onzin om voor de bewaking van het tentenkamp Natres in te zetten.  Dit kan makkelijk in het rooster van een parate eenheid worden ingepland.

Correct me if I'm wrong maar dit jaar wordt die bewaking grotendeels door beroeps gedaan, onze steunverlening daarin is iig behoorlijk beperkt.
NR

Ros

Citaat van: Ronald? op 31/05/2012 | 21:01 uur

Kom ik toch weer terug bij het feit, hoe de parate eenheden zonder wijzigingen in het personeelsbestand alle huidige taken van de Natres over te kunnen nemen, niet in het gedrang te komen met de arbeidstijden wet, en de bereidwilligheid. Tenzij er op dit moment een grote overcapaciteit is in het staande leger waardoor er met gemak extra werk bijgenomen kan worden.

Vervelend voor de gemotiveerde mensen die er veel voor over hebben om deel uit mogen maken van de NATRES, maar... Als reactie op je vraag of de parate eenheden zonder wijzigingen in het personeelsbestand alle huidige taken van de Natres over te kunnen nemen.....Ja. De hoofdtaak van de NATRES is bewaking en beveiliging en indien nodig het verrichten van hand en span diensten als de reguliere hulpdiensten het niet (meer) aan kunnen. De inzetting "buiten de vaste werktijden" zonder dat er een noodzaak is worden in hoofdzaak gebruikt om te oefenen. Ik kan mij geen situatie bedenken waarbij het noodzakelijk is om de NATRES uit bed te bellen om in actie te komen, zonder vooraf gewaarschuwd te zijn dat er een beroep kan worden gedaan. Zou dat telefoontje toch als een verrassing uit de hemel komen vallen verwacht ik geen opkomst hoger dan 4 van de 10 en geen inzet binnen 8 tot 10 uur.

De meeste te verwachte rampen in Nederland zijn redelijk voorspelbaar zoals de vaak genoemde kans op een dijkdoorbraak. Dit ziet men meestal ruim van te voren aan komen en kan er dus bij Defensie een planning worden gemaakt om indien nodig militaire bijstand te verlenen. De eerste inzet zal komen vanuit de regio's waarbij civiele bedrijven zullen worden ingezet om een dergelijke ramp te voorkomen.

Daarbij ben ik niet bang dat de reguliere hulpdiensten zoals politie, brandweer en ambulancediensten niet capabel genoeg zijn of over onvoldoende materieel en mensen beschikken om de meeste en ook grotere rampen te weerstaan.

dudge

Citaat van: Ronald? op 31/05/2012 | 21:27 uur
Feit is echter dat als we uitgaan van hoe we er nu voorstaan, het naar mijn mening wel degelijk gevolgen zal hebben voor de parate eenheden als de Natres opgedoekt word. Onoplosbaar? Vast niet, maar dan kom je in de volgende discussie, is het dan nog steeds voordeliger ipv de Natres aanhouden?

De brigades zijn ook langzaam aan het ontdekken waar ze de natres allemaal voor kunnen gebruiken. Heeft vooral te maken met gaten in de eigen organisatie, veelal gevallen door bezuinigingen. En ja OO, af en toe lijkt het best alsof beroeps dat ook hadden kunnen doen, maar op de een of andere manier vinden die elkaar niet. In ieder geval heeft de BC van het 12e bat aangegeven blij te zijn met de Natressers die hij kon krijgen, bij een eerdere oefening/deel van de oefening moest hij een deel van zijn bat uit de oefening halen om als role-play te dienen, en hij was blij zijn cie- weer terug te hebben.

Ook de wegbezuinigde functie van het stafwachtpeloton wordt 'regelmatig' door natres eenheden uitgevoerd.  


Ronald?

Klere, kan er bijna niet tegen typen zo snel reageren julllie  ;D 8)

Citaat van: onderofficier op 31/05/2012 | 21:26 uur
Ja indien noodzakelijk mag defensie mijn verlof intrekken.          Staat gewoon ergens in de regels.  

Maar weet je dat ik me de laatste keren ontzettend heb lopen ergeren aan defensie dat zij inplaats de parate hap opriep de Natres inriepen.
Misschien een goede voor het topic de ideeën bus.....  Eerst bij de parate hap de inzet vandaan halen en indien mogelijk de Natres.  Zeker doordeweeks.  

En zeker ook bij de dingen die ver vooruit worden gepland, denk aan de vierdaagse.    Het is totale onzin om voor de bewaking van het tentenkamp Natres in te zetten.  Dit kan makkelijk in het rooster van een parate eenheid worden ingepland.

Als er inzet vereist is, en er is afdoende paraat, ja waarom dan niet eerst daar personeel vandaan trekken? Ben ik het met je eens. Echter als we over de totale breedte gaan kijken, vraag ik mij dus af, of men ten allen tijde zonder wijzigingen aan het huidige parate bestand aan voldoende inzetbaar paraat personeel komt, zeker buiten de reguliere werktijden en men 's nachts of in het weekend opgetrommeld word. Misschien zit ik er helemaal naast en is dit geen enkel probleem, zou heel goed kunnen. Het was enkel mijn mening en gedachte dat ik daar toch wat obstructies zie. Juist omdat een paraat militair buiten werktijd ook een sapje tot zich mag nemen, eens met het gezin een weekendje lekker weg wil, of gewoon lekker lui op het strand wil liggen. Nu kan diegene als hij/zij gebeld zou worden, sorry, ik ben niet beschikbaar, bel maar een ander. Als er geen Natres meer is, dan heeft diegene op dat moment misschien geen keuze meer, en krijgt de order te komen opdraven, leuk of niet.

Daar zie ik dus nog wel de kracht van een eenheid als de Natres. Het bied ruimte en dus ook ruimte aan paraat om eens niet beschikbaar te kunnen zijn.

En er is altijd ruimte voor verbetering en suggesties, in elk bedrijf in elke sector. Wellicht dat de Natres beter kan, slanker kan, anders opgeleid moet worden, noem het maar op, maar ik zie zeker de kracht en nut van een dergelijke eenheid.

Enforcer

Citaat van: onderofficier op 31/05/2012 | 21:26 uur
Maar weet je dat ik me de laatste keren ontzettend heb lopen ergeren aan defensie dat zij inplaats de parate hap opriep de Natres inriepen.
Misschien een goede voor het topic de ideeën bus.....  Eerst bij de parate hap de inzet vandaan halen en indien mogelijk de Natres.  Zeker doordeweeks.  

En zeker ook bij de dingen die ver vooruit worden gepland, denk aan de vierdaagse.    Het is totale onzin om voor de bewaking van het tentenkamp Natres in te zetten.  Dit kan makkelijk in het rooster van een parate eenheid worden ingepland.

En het is nog duurder ook. De beroeps wordt al betaald en voor de reservist moet extra betaald worden als beroeps wel beschikbaar zouden zijn,maar niet worden ingezet.

Ronald?

Citaat van: A.J. op 31/05/2012 | 21:22 uur
Denk jij nu werkelijkwaar dat ik mezelf aan de lopende band beschikbaar houd omdat de politiek net zo'n 6000 collega's over het hek gekieperd heeft? Draai de bezuinigingen maar weer terug, neem dat volk weer aan, dat scheelt ook weer in de beschikbare personele sterkte.
Nee dat denk ik niet, net als dat ik denk dat het ontslagen personeel teruggenomen word. Wil niet zeggen dat ik het met die beslissingen eens ben, juist verre van.

Feit is echter dat als we uitgaan van hoe we er nu voorstaan, het naar mijn mening wel degelijk gevolgen zal hebben voor de parate eenheden als de Natres opgedoekt word. Onoplosbaar? Vast niet, maar dan kom je in de volgende discussie, is het dan nog steeds voordeliger ipv de Natres aanhouden?

onderofficier

Citaat van: Ronald? op 31/05/2012 | 21:18 uur
Als er een noodinzet is, en er moeten zandzakken gevuld worden, mogen ze jou verlof intrekken en je optrommelen? Ook al gaat het om hoog water of net wat serieuzer, een doorgebroken dijk?

Ja indien noodzakelijk mag defensie mijn verlof intrekken.          Staat gewoon ergens in de regels.  


Maar weet je dat ik me de laatste keren ontzettend heb lopen ergeren aan defensie dat zij inplaats de parate hap opriep de Natres inriepen.
Misschien een goede voor het topic de ideeën bus.....  Eerst bij de parate hap de inzet vandaan halen en indien het niet mogelijk is de Natres.  Zeker doordeweeks, dat het niet mogelijk is,  is bijna een utopia

En zeker ook bij de dingen die ver vooruit worden gepland, denk aan de vierdaagse.    Het is totale onzin om voor de bewaking van het tentenkamp Natres in te zetten.  Dit kan makkelijk in het rooster van een parate eenheid worden ingepland.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

michielnr

Citaat van: onderofficier op 31/05/2012 | 20:58 uur
Citaat van: Ronald? op 31/05/2012 | 20:40 uur
Dus als jij gebelt word op zaterdagmiddag (nadat je een volledige week gewerkt hebt en gezellig met je familie een dagje uit bent)  omdat er in het hoge noorden zandzakken gevuld moeten worden wegens hoog water, sta jij hooguit 3uur later ter plaatse zandzakken vol te scheppen? Rare vraag natuurlijk, je hebt natuurlijk geen keuze, je krijgt enkel een opdracht van je commandant uitgedeeld.

Kolder,  daar is opplan 10 voor............        

Daarnaast alsof elke Natresmilitiar wel "braaf" komt opdraven.

Dat zal niet gebeuren, maar een bepaalde minimum inzet moet wel gehaald (kunnen) worden - wat die minima zijn weet ik zo even niet maar is volgens mij ook onderdeel van opplan 10.
NR

A.J.

Denk jij nu werkelijkwaar dat ik mezelf aan de lopende band beschikbaar houd omdat de politiek net zo'n 6000 collega's over het hek gekieperd heeft? Draai de bezuinigingen maar weer terug, neem dat volk weer aan, dat scheelt ook weer in de beschikbare personele sterkte.

Ronald?

#239
Citaat van: onderofficier op 31/05/2012 | 20:56 uur
Het zal heel goed kunnen dat ik dat geschreven heb.....    

Je verwacht het dus van een binnenslaper maar niet van thuisslapers    wat is het verschil voor jou in deze?

Thuis of binnenslaper is mij om het even. Waar het mij wel om gaat is dat daar waar nu gebruik gemaakt kan worden van de Natres, dit uitgevoerd moet worden door paraat wanneer er geen Natres meer is, wat inhoud dat er eenvoudig mensen uit bed gehaald moeten worden of van hun weekend terug geroepen moeten worden.

Citaat van: onderofficier op 31/05/2012 | 20:56 uur
Daarnaast mag de binnenslaper dan nog een wel "sapje" drinken?   Want als er nu op de deur wordt geklopt  ben ik ongeschikt voor de dienst  (krijg ik dan een rapport aan mijn broek vanwege "het bewust ongeschikt maken voor de dienst"  
Ik mag ook niet meer "elders" slapen?  
Oplossing een alcohol verbod voor de binnenslaper? Dat er mensen bij de Natres zitten die geen druppel meer drinken omdat ze misschien wel eens opgebeld kunnen worden:prima zelf weten.......

Ja hoor dat mag in de huidige situatie wel. Als er zich een situatie voordoet waarbij men een bepaalde hoeveelheid personeel nodig heeft dan zal men wellicht eerst bij de paraat gaan inventariseren wie er inzetbaar is, als dat onvoldoende heeft in de huidige situatie, kan men een beroep doen op de Natres. Deze eenheid heeft een relatief erg groot bestand aan reserve personeel, dit met het uitgangspunt dat nooit iedereen beschikbaar/inzetbaar kan zijn, maar men door de aantallen toch aan voldoende personeel kan komen wanneer nodig.

Als men de Natres dus opdoekt (3000 mogelijk inzetbare reserve militairen) heeft paraat geen uitwijkmogelijkheid meer. Als er zich dan een situatie voordoet waarbij er niet voldoende inzetbaar personeel is (om welke reden dan ook) dan heeft defensie hier een grote uitdaging. Wel moeten leveren, maar niet kunnen leveren. Defensie zal dit mogelijk willen voorkomen op voorhand, en het zo moeten organiseren dat ze ten allen tijde voldoende personeel kunnen leveren, je kan je hierbij voorstellen dat dit wel impact zal hebben op paraat, en mogelijk in wat men wel en niet mag buiten werktijden.

Citaat van: onderofficier op 31/05/2012 | 20:56 uur
Weekend ?  Dus ik mag in het weekend niet meer naar huis?      Want er kan wel eens op de deur worden geklopt?

Hoe ver mag ik dan van mijn kamer vandaan komen?
Tuurlijk mag jij naar huis, waarom zou je niet naar huis mogen? Echter is hier een tikkeltje een beetje hetzelfde van kracht als de eerder alinea.
In een situatie zal men mogelijk eerst inventariseren wat er vanuit paraat inzetbaar is, indien niet beschikbaar (of geen zin) kan er een beroep doen op de Natres, en is er een grote kans dat men uit ruim 3000 "man" personeel wel voldoende inzetbaar personeel kan optrommelen.

Wederom, als die Natres er niet meer is, zal dit toch echt uitgevoerd moeten worden door paraat, of men nu wil of niet omdat er eenvoudig geen Natres meer achter de hand is om zandzakken vol te gaan staan scheppen.

Citaat van: onderofficier op 31/05/2012 | 20:56 uur
Daarnaast is defensie heel erg een normaal bedrijf aan het worden    mijn chef verwacht me ook de volgende dag.....    
Er zijn oproepdiensten e.d.   voor beroeps   waarvoor die wat uurtjes terugkrijgt   dat kan dan ook overboord......toch?
Klopt helemaal, aan de andere kant is defensie ook niet geheel een normaal bedrijf gezien de taken en functie van dit bedrijf, hetzelfde als voor de politie.

Als er een noodinzet is, en er moeten zandzakken gevuld worden, mogen ze jou verlof intrekken en je optrommelen? Ook al gaat het om hoog water of net wat serieuzer, een doorgebroken dijk?


Citaat van: onderofficier op 31/05/2012 | 20:56 uur
De meeste "rampen" zijn in Nederland redelijk voorspelbaar  want er komt echt geen vloedgolf vanuit de bergen.
Indien noodzakelijk kan er daarop mensen "reserve" worden gezet.

Daarnaast is er gewoon opplan 10.  Voor de onverwachten rampen......   En gelukkig hebben we de Natres nog   :devil:  

Hoe lang duurt het voor dat je mensen wakker hebt geklopt?    Zeker in de éénpersoonskamers of wil je dan het brandalarm af laten gaan.
Wie moet het trouwens doen?        Een (onder)officier van dienst is hier niet meer....    Wie gaat al die verschillende chefs in lichten dat hun ondergeschikten niet meer komen?  Vele OA's die aangevochten moet worden, naderhand.

Begrijp me goed, ik begrijp je standpunt(en). Alleen in de huidige situatie kan men terugvallen op een reserve bestand militairen waar hopenlijk voldoende inzetbaar opgetrommeld kunnen worden. Zonder, en nu val ik echt in herhaling is er geen andere mogelijkheid dan hiervoor paraat te gaan inzetten want er is geen terugval optie meer.

Daarnaast doet de Natres volgens mij ook nog beveiliging van objecten (al dan niet verlaten) en zal ook dit werk door paraat overgenomen moeten worden en deze uren gedraaid. Nu kan ik mij op dit punt hopeloos vergissen, dan hoor ik het wel :D

Het gaat mij er uiteindelijk niet om wie de taken uitvoert. Er word alleen heel eenvoudig gesteld, de Natres is overbodig en alles at zij doen kan moeiteloos overgenomen worden door de parate eenheden zonder enige wijziging in die parate eenheden. Ik zie daar toch wat obstructies, en vermoed dat er her en der toch wat wijzingen nodig zijn, bijvoorbeeld door extra personeel, om deze taken zonder obstructies over te kunnen nemen en zonder met enige wet en bereidwilligheid in gedrang te komen.

Hetzelfde als met wie diegenen uit bed moet schoppen, hoe defensie het inricht is mij om het even :D Alleen ben ik het dus niet eens met de stelling dat de Natres klakkeloos en zonder gevolgen en wijzigingen aan paraat opgeheven kan worden. Het is ongetwijfeld mogelijk, ik denk alleen dat er wel wijzigingen nodig zijn en/of problemen met werktijden en/of bereidwilligheid zullen opdoemen.


[/quote]

Enforcer

Een reservespeler zet je in als je basisspelers niet meer voldoen. (lees; ATW dreigt overtreden te worden; andere belangrijke werkzaamheden). De reservist volgt waar de beroeps gaten moeten laten vallen.

De meeste weekenden dat de Natres wordt ingezet is voor het volgen van training.

onderofficier

@Ronald?  beantwoord de vragen die ik stel eens   want daar ben ik wel benieuwd naar de antwoorden.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Ronald?

#236
Een leuk topic om eens erbij te pakken nu we het toch hebben over bereidwilligheid om buiten reguliere werktijden uit je nest of van huis te moeten komen:

http://www.defensieforum.nl/Forum/247_militair-t21267.0.html

Kom ik toch weer terug bij het feit, hoe de parate eenheden zonder wijzigingen in het personeelsbestand alle huidige taken van de Natres over te kunnen nemen, niet in het gedrang te komen met de arbeidstijden wet, en de bereidwilligheid. Tenzij er op dit moment een grote overcapaciteit is in het staande leger waardoor er met gemak extra werk bijgenomen kan worden.

Citaat van: onderofficier op 31/05/2012 | 20:58 uur
Kolder,  daar is opplan 10 voor............        

Daarnaast alsof elke Natresmilitiar wel "braaf" komt opdraven.
Nee, maar dat hoeft ook niet. Dat is de kracht van een dergelijke eenheid, er is een grote pool die geprobeerd kan worden, waarmee ik denk dat het altijd wel mogelijk is om voldoende personeel voor de klus opgetrommeld te krijgen. Niet iedereen zal beschikbaar zijn, en dat is ook niet nodig. Zolang er maar voldoende komen opdraven om de parate eenheden aan te vullen of voor de te vervullen klus.

En voor wat buiten Opplan10 valt? Mag je ook daarvoor opgetrommeld worden?


Begrijp me goed, het is mij om het even hoe men het inricht. Ik zie alleen enkele obstructies in de stelling dat men zonder enige wijziging in het staande leger zonder meer de Natres kan opdoeken zonder tegen wat "uitdagingen" aan te lopen, ik denk namelijk dat die zich wel gaan voordoen en er wellicht meer obstructies opdoemen dan wenselijk.

onderofficier

Citaat van: Ronald? op 31/05/2012 | 20:40 uur
Dus als jij gebelt word op zaterdagmiddag (nadat je een volledige week gewerkt hebt en gezellig met je familie een dagje uit bent)  omdat er in het hoge noorden zandzakken gevuld moeten worden wegens hoog water, sta jij hooguit 3uur later ter plaatse zandzakken vol te scheppen? Rare vraag natuurlijk, je hebt natuurlijk geen keuze, je krijgt enkel een opdracht van je commandant uitgedeeld.

Kolder,  daar is opplan 10 voor............       

Daarnaast alsof elke Natresmilitiar wel "braaf" komt opdraven.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

onderofficier

#234
Citaat van: Ronald? op 31/05/2012 | 18:47 uur
Ik heb op dit forum al eens van iemand gelezen dat ondanks dat hij een binnenslaper is, men er niet op hoeft te rekenen dat hij zn bed uitkomt als er midden in de nacht of in het weekend op de deur word geklopt om zandzakken te gaan vullen, toch is dat wel wat zal gebeuren als de Natres deze taken in het geheel niet meer uitvoert en het volledig bij de parate eenheden komt te liggen.

Het zal heel goed kunnen dat ik dat geschreven heb.....    

Je verwacht het dus van een binnenslaper maar niet van thuisslapers    wat is het verschil voor jou in deze?
Daarnaast mag de binnenslaper dan nog een wel "sapje" drinken?   Want als er nu op de deur wordt geklopt  ben ik ongeschikt voor de dienst  (krijg ik dan een rapport aan mijn broek vanwege "het bewust ongeschikt maken voor de dienst" 
Ik mag ook niet meer "elders" slapen? 
Oplossing een alcohol verbod voor de binnenslaper?        Dat er mensen bij de Natres zitten die geen druppel meer drinken omdat ze misschien wel eens opgebeld kunnen worden:prima zelf weten.......

Weekend ?  Dus ik mag in het weekend niet meer naar huis?      Want er kan wel eens op de deur worden geklopt?

Hoe ver mag ik dan van mijn kamer vandaan komen?

Daarnaast is defensie heel erg een normaal bedrijf aan het worden    mijn chef verwacht me ook de volgende dag.....    
Er zijn oproepdiensten e.d.   voor beroeps   waarvoor die wat uurtjes terugkrijgt   dat kan dan ook overboord......toch?


De meeste "rampen" zijn in Nederland redelijk voorspelbaar  want er komt echt geen vloedgolf vanuit de bergen.
Indien noodzakelijk kan er daarop mensen "reserve" worden gezet.

Daarnaast is er gewoon opplan 10.  Voor de onverwachten rampen......   En gelukkig hebben we de Natres nog   :devil:  

Hoe lang duurt het voor dat je mensen wakker hebt geklopt?    Zeker in de éénpersoonskamers of wil je dan het brandalarm af laten gaan.
Wie moet het trouwens doen?        Een (onder)officier van dienst is hier niet meer....    Wie gaat al die verschillende chefs in lichten dat hun ondergeschikten niet meer komen?  Vele OA's die aangevochten moet worden, naderhand.

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.