Overdracht Bevelhebbers

Gestart door tijmstoe, 28/09/2011 | 14:06 uur

MasterChief1971

Guest1400:
Citaatsnap je punt, blijf er echter van overtuigd dat zijn pensioen dubbel en dwars verdiend heeft.

Zekers. Maar heeft-ie zijn pensioen meer verdiend dan een ander die al die jaren gesappeld heeft (en dingen heeft meegemaakt) maar wel tot zijn 58e/60e zijn tijd uit moet zitten? Als hem of haar die tijd nog gegund wordt.

De vraag stellen is hem beantwoorden... Nee, dus.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

guest1400

Citaat van: onderofficier op 30/09/2011 | 15:57 uur
Citaat van: guest1400 op 30/09/2011 | 15:05 uur
deze vent heeft zijn zoon verloren in afghanistan i.p.v. dat hij bij de pakken neer gaat zitten (en die mogelijkheid kreeg die van defensie) besloot die toch verder te gaan en zijn manschappen te blijven leiden. Persoonlijk (weet niet hoe jij er over denkt) getuigdt dit mij van goede leiderschapskwaliteiten en dwingt dit bij mij in ieder geval zwaar respect af.

Hij dwingt je "zwaar respect af" maar je zegt wel "deze vent"  als ik het over iemand heb waar ik respect heb zal ik deze generaal zeggen maar goed dat is persoonlijke manier van iemand respecteren.

snap je punt, blijf er echter van overtuigd dat zijn pensioen dubbel en dwars verdiend heeft.

KapiteinRob

Ik wist niet dat 4-sterren generaal een knelpuntcategorie is.......

irma

Citaat van: insider op 30/09/2011 | 18:14 uur
op dit alles, ik gok SBK regeling UKW min 3, die wordt momenteel al veel vaker toegepast
(en niet alleen bij generaals...)

voor de liefhebber:

http://mpbundels.mindef.nl/33_serie/210/33_210_1115.htm

artikel 2.6
Van artikel 2.6. kan volgens mij alleen gebruik worden gemaakt door mensen uit officieel vastgestelde knelpuntcategorieën.
Privacy....ik heb niets te verbergen maar dat hoeven ze niet te weten ....  (Loesje)

insider

op dit alles, ik gok SBK regeling UKW min 3, die wordt momenteel al veel vaker toegepast
(en niet alleen bij generaals...)

voor de liefhebber:

http://mpbundels.mindef.nl/33_serie/210/33_210_1115.htm

artikel 2.6

Nikehercules

Citaat van: onderofficier op 30/09/2011 | 15:57 uur
Ik weet niet of het blijven zitten op deze functie ondanks het omkomen van zijn zoon met leiderschapskwaliteiten heeft te maken.

Ik wel, en dat heeft er m.i. niks mee te maken.
Het is te prijzen, dat absoluut, maar geen reden voor een voorkeursbehandeling mocht daar hier sprake van zijn.
Verder onderschrijf ik je stuk wat betreft AOO Zandhaas.

onderofficier

Citaat van: guest1400 op 30/09/2011 | 15:05 uur
deze vent heeft zijn zoon verloren in afghanistan i.p.v. dat hij bij de pakken neer gaat zitten (en die mogelijkheid kreeg die van defensie) besloot die toch verder te gaan en zijn manschappen te blijven leiden. Persoonlijk (weet niet hoe jij er over denkt) getuigdt dit mij van goede leiderschapskwaliteiten en dwingt dit bij mij in ieder geval zwaar respect af.

Hij dwingt je "zwaar respect af" maar je zegt wel "deze vent"  als ik het over iemand heb waar ik respect heb zal ik deze generaal zeggen maar goed dat is persoonlijke manier van iemand respecteren.

Er zijn meer mensen die door gegaan zijn met werken en niet bij de pakken neer gaan zitten die hun zoon verloren hebben.  
Dus die mensen ook allemaal maar eerdere laten stoppen met werken?  
Hij heeft de mogelijkheid gehad om tijdelijik het werk neer te leggen wat die ook gedaan heeft. Dat defensie hem andere mogelijkheden heeft geboden is netjes van defensie  (al vraag ik me af welke want waar zou defensie een 4-sterren-generaal moeten plaatsen)

Ik weet niet of het blijven zitten op deze functie ondanks het omkomen van zijn zoon met leiderschapskwaliteiten heeft te maken.
Of is het doorgaan met het leven ondanks een tragedie. (wat de gemiddelde therapeut zal aanraden)

Misschien heeft AOO Zandhaas ook verschillende tragedies moeten verwerken.......zoon dochter én vrouw verloren bij een auto-ongeluk o.i.d.....en heeft die ook vervolgens zijn werk gedaan.  (fictief)

Daarnaast weet ik van een SM die zijn vrouw heeft verloren dat hij graag een andere functie wilde maar juist defensie hem tegen werkte
(weer die 2 maten)        
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

guest1400

Citaat van: onderofficier op 30/09/2011 | 14:48 uur
Citaat van: guest1400 op 30/09/2011 | 14:45 uur
laat de CDS maar gaan, iedereen weet dat als iemand het wel verdient om eerder met pensioen te gaan dat hij het wel is...

Kan je ook uitleggen waarom hij het wél verdient en AOO Zandhaas niet? 



deze vent heeft zijn zoon verloren in afghanistan i.p.v. dat hij bij de pakken neer gaat zitten (en die mogelijkheid kreeg die van defensie) besloot die toch verder te gaan en zijn manschappen te blijven leiden. Persoonlijk (weet niet hoe jij er over denkt) getuigdt dit mij van goede leiderschapskwaliteiten en dwingt dit bij mij in ieder geval zwaar respect af.

onderofficier

Citaat van: guest1400 op 30/09/2011 | 14:45 uur
laat de CDS maar gaan, iedereen weet dat als iemand het wel verdient om eerder met pensioen te gaan dat hij het wel is...

Kan je ook uitleggen waarom hij het wél verdient en AOO Zandhaas niet? 

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

guest1400

laat de CDS maar gaan, iedereen weet dat als iemand het wel verdient om eerder met pensioen te gaan dat hij het wel is...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Langer doorwerken in leger geen optie

Auteur: door Maurice Wilbrink |   vrijdag 30 september 2011 | 06:33

DEN HAAG - De zware bezuinigingen bij defensie, waarbij een groot aantal hoge officiersfuncties moet verdwijnen, houden de pensioenleeftijd van militairen laag. Het deze week aangekondigde vertrek van commandant der strijdkrachten Peter van Uhm op 56-jarige leeftijd is daar een illustratie van.

Van Uhm krijgt functioneel leeftijdsontslag, wat hem feitelijk een paar extra pensioenjaren oplevert ter hoogte van 70 procent van zijn laatstverdiende salaris. Hij krijgt niet, zoals vroeger, de keus nog enkele jaren in dienst te blijven.

Verlies banen
De vakbonden vinden dat 'nadienen' niet wenselijk is, omdat er dan nog meer hoge officieren hun baan verliezen, zegt Wim van den Burg, voorzitter van de militaire vakbond AFMP.

Van den Burg beaamt dat het gedwongen vertrek van hoge officieren op relatief jonge leeftijd de defensie-organisatie berooft van veel kennis en ervaring. Toch kan wat hem betreft het langer vasthouden van oudere officieren pas aan de orde zijn als de personeelsformatie stabiel is.

Politie
Bij de politie kunnen leidinggevenden wel kiezen langer door te werken. Volgens Dick Harte van de Nederlandse Politiebond is dat vergemakkelijkt doordat er geen vaste pensioenleeftijd meer is bij de politie, waar ook al heel lang geen functioneel leeftijdsontslag meer bestaat. In het leger ligt het leeftijdsontslag nu op 60 jaar, maar oudere werknemers vallen nog onder een lagere uittredingsleeftijd.

Ook brandweerpersoneel en ambulancemedewerkers kennen een functioneel leeftijdsontslag. Het stimuleren van vrijwillig langer doorwerken in de ambulance en de brandweersector zal de komende jaren actueel worden, denken vakbondsvertegenwoordigers. Er komt een grote grijze golf aan die het pensioen bereikt.

http://www.pzc.nl/nieuws/algemeen/binnenland/9579175/Langer-doorwerken-in-leger-geen-optie.ece

onderofficier

Citaat van: A.J. op 29/09/2011 | 20:46 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 29/09/2011 | 20:25 uur

Yep, posting #15 van Onderofficier.

Is dat een recente wijziging? Ik zit over het algemeen ook niet zo in het officiers gebeuren.
Als je naar de bron was gegaan
http://www.st-ab.nl/wettennr01/0033-001_Algemeen_militair_ambtenarenreglement_AMAR.htm
dan had je gelezen:

ALGEMEEN  MILITAIR  AMBTENARENREGLEMENT  (AMAR)

Tekst zoals deze geldt op 22 juli 2011


Redelijik recent
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

KapiteinRob

Citaat van: Enforcer op 29/09/2011 | 21:04 uur
Reden 5: Van Uhm veegt de trap van boven schoon op een harde manier en vervolgens kan Middendorp zonder negatieve bagage beginnen aan een organisatie met een schone trap.

Ik heb niet de indruk dat Van Uhm "de trap aan het schoonvegen is" (wat ik een belachelijke omschrijving vind van het wegschrijven van functies, het afstoten van materiaal en het de deur uit trappen van vooral collega's die al decennia in deze organisatie rondlopen). Als je dat al zo wil noemen, mag je het wat mij betreft voor de volle 100% op het bordje van Hillen leggen. Van Uhm is een uitvoerder en doet ook wat hem opgedragen wordt door zijn baas.

Enforcer

Reden 5: Van Uhm veegt de trap van boven schoon op een harde manier en vervolgens kan Middendorp zonder negatieve bagage beginnen aan een organisatie met een schone trap.

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 29/09/2011 | 20:25 uur

Yep, posting #15 van Onderofficier.

Is dat een recente wijziging? Ik zit over het algemeen ook niet zo in het officiers gebeuren.