Onrust in Turkije

Gestart door dudge, 18/10/2011 | 18:35 uur

Ros

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/07/2016 | 13:22 uur
Dat gevoel bekruipt mij ook meer en meer....

Wie heeft het meeste belang bij dit avontuur... dat is er maar één en die zit vermoedelijk steviger dan ooit in het Ottomaanse zadel met een vrijwel carte blanche om tegenstanders het zwijgen op te leggen.

Daarnaast zou het maar zo kunnen dat deze wannabe sultan het respect heeft verdiend van een wannabe tsaar.

Interessante tijden... (zolang je daar niet woont).

De "dictatuur" zal in ieder geval met instemming van de bevolking verder worden uitgebouwd. En de oppositie zal zich zeker koest houden. Voorlopig alvast ruim 3.000 rechters en mensen van justitie de laan uitgestuurd die vrijwel zeker vervangen zullen worden door aanhangers van Erdogan. En de Europese leiders juichen het van harte toe. "De democratie heeft gezegevierd"......ammehoela   :hrmph:

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 17/07/2016 | 14:13 uur
Het is wel erg toevallig dat net die Heli uit de lucht werd geknald en dat daar alle coup leiders inzaten.
Het is ook niet heel intelligent als coupplegers om te gaan vliegen als  je het nog op moet nemen tegen 94% van het Turkse leger en woedende mensen massa's en je bewust bent van het feit dat de Turkse luchtmacht in de zak van Erdogan zit.

Als je realtime het overzicht wil houden over een vrij groot gebied is er geen enkele intelligente positie te vinden...

En zoals ik al eerder zei, het komt Erdogan idd goed uit maar daarom geloof ik nog niet in een groot complot. Stomme pech, je hand overspelen, de situatie verkeerd inschatten en dat soort dingen bestaan nog steeds en dan kan eea achteraf heel knullig overkomen.

A.J.

Citaat van: ARM-WAP op 17/07/2016 | 14:05 uur
Hoewel ik ook wel twijfel of het hier wel degelijk om een "échte coup" gaat, is een ding zeker: het geheel past wel degelijk in Erdogans kraam.
Kan ie nog wat verder "purgen" in Justitie en Defensie...

Het komt hem absoluut niet verkeerd uit. Daar ben ik het wel over eens.

Citaat
Wat mij ook (veel) onrust baart, is de reactie van Turkse minderheden in het buitenland.
Zo zijn er nogal wat de straat opgelopen in verschillende steden in Belgie tijdens de afgelopen dagen en hebben Erdogans aanhangers zeker niet nagelaten om hier en daar wat vensters in te gooien.
Wat is de zin daarvan? Is dat nu echt nodig?

Ook hier in Nederland gingen ze de straat op.

Ace1

Coupplegers lozen uniform en gaan naakt over straat

De rust na de couppoging in Turkije vrijdagavond, waarbij een deel van het leger de macht in het land probeerde te grijpen, is langzaam aan het terugkeren. Toen bleek dat de poging niet succesvol was, gingen veel coupplegers naakt over straat. Waarschijnlijk gaven ordetroepen van president Erdogan de opdracht aan deze militairen. 

De couppoging ging niet zonder geweld. Er vielen zeker 265 doden, waaronder zeker 40 burgerdoden. Veel coupplegers zijn inmiddels op de vlucht en zo'n 3000 militairen zijn opgepakt.

COUPPLEGERS IN GRIEKENDLAND
Een Turkse militaire helikopter is zaterdag in het noorden van Griekenland geland bij de stad Alexandroupolis. De acht bemanningsleden zijn aangehouden, aldus de Griekse politie.

Volgens de Griekse autoriteiten hebben de acht arrestanten politiek asiel gevraagd. De Griekse staatstelevisie ERT meldde dat de mannen mogelijk betrokken zijn geweest bij de militaire opstand van Turkije afgelopen nacht.

http://www.metronieuws.nl/nieuws/buitenland/2016/07/coupplegers-lozen-uniform-en-gaan-naakt-over-straat

Ace1

Amnesty tegen herinvoering doodstraf Turkije

Amnesty International heeft zaterdag gewaarschuwd tegen herinvoering van de doodstraf na de mislukte militaire staatsgreep in Turkije. ,,Turkije heeft zich verenigd om de rechten tegen een vermeende junta te verdedigen'', liet Turkije-expert van Amnesty Andrew Gardner via Twitter weten. Herinvoering van de doodstraf zou deze ,,overwinning'' weer tenietdoen, zei Gardner.

Aanhangers van president Recep Tayyip Erdogan riepen tijdens demonstraties tegen de couppoging van een deel van de strijdkrachten in spreekkoren op tot de doodstraf voor de putschisten. Ook vanuit de regeringspartij AKP klonk de roep om een debat over de doodstraf voor de coupplegers.

AANVULLENDE MAATREGELEN
Premier Binali Yildirim zei zaterdag in antwoord op vragen van journalisten dat de doodstraf in Turkije uit het wetboek is geschrapt. Maar hij voegde eraan toe dat ,,aanvullende maatregelen'' worden overwogen om zulke 'waanzinnigheden' in de toekomst te vermijden.

http://www.metronieuws.nl/nieuws/buitenland/2016/07/amnesty-tegen-herinvoering-doodstraf-turkije

Ace1

Turkije overweegt herinvoering doodstraf na coup

In Turkije gaan er stemmen op om de doodstraf opnieuw in te voeren, als wapen tegen iedereen die in de toekomst een staatsgreep wilt plegen.

Premier Yildirim liet tijdens een persconferentie weten dat de regering er inderdaad over nadenkt de grondwet aan te passen, zodat een nieuwe coup voorkomen kan worden. De doodstraf zou een afschrikwekkend effect moeten hebben op iedereen die denkt de overheid omver te kunnen werpen. Ook noemde Yildirim 15 juli ,,een dag van de democratie, waarin het volk heeft gesproken en gewonnen."

FETHULLAH GÜLEN
Sinds vrijdagavond er al duizenden mensen opgepakt voor hun rol bij de mislukte staatsgreep. Ook heeft de regering 2745 rechters uit hun taak ontheven. Dat meldt de zender NTV, die verwijst naar een besluit van de Hoge Raad van Rechters en Procureurs.

De Turkse regering schrijft de couppoging toe aan aanhangers van de in de Verenigde Staten woonachtige geestelijke Fethullah Gülen, een rivaal van president Recep Tayyip Erdogan. Die aanhangers bevinden zich volgens het kamp van Erdogan ook in de media en de rechterlijke macht.

VEROORDEELD
Gülen ontkent echter in alle toonaarden en heeft de mislukte poging tot staatsgreep in zijn land zaterdag scherp veroordeeld. De macht dient via eerlijke verkiezingen te worden verkregen, niet door geweld, liet hij in een verklaring weten. Gülen woont in zelfgekozen ballingschap in de Amerikaanse staat Pennsylvania.

http://www.metronieuws.nl/nieuws/buitenland/2016/07/turkije-overweegt-herinvoering-doodstraf-na-coup

Ace1

Turkse rechters beschuldigen Erdogan

Mustafa Karadag, de voorzitter van de Turkse vereniging van rechters (Yargiçlar), heeft de autoriteiten er zaterdag van beschuldigd de mislukte staatsgreep te gebruiken om critici binnen de gerechtelijke macht uit te schakelen. Dat melden verscheidene media in het land.

Er zijn volgens Karadag niet alleen mensen opgepakt die vermoedelijk achter de coup stonden, maar ook tegenstanders van president Recep Tayyip Erdogan die niets met de poging de regering ten val te brengen van doen hebben.

ARRESTATIES
Behalve een kleine drieduizend verdachte militairen zijn ook tien leden van de Staatsraad, een van de hoogste juridische instellingen, en iemand van de Hoge Raad gearresteerd. Vijf anderen van die laatste instantie zijn uit hun ambt gezet evenals ruim 2700 rechters. Volgens Yargiçlar zijn er in Turkije in totaal tussen de 14.500 en 15.000 rechters werkzaam.

http://www.metronieuws.nl/nieuws/buitenland/2016/07/turkse-rechters-beschuldigen-erdogan

Ace1

Turken uiten hun twijfels: was staatsgreep nep?

Alhoewel de mislukte staatsgreep in Turkije een serieuze bedreiging was voor de stabiliteit in het land, twijfelen veel Turken of de coup wel echt was. Volgens tegenstanders van president Erdogan is alles in scène gezet.

Terwijl veel buitenlandse politici na de mislukte coup hun steun uitspraken voor de democratie en president Erdogan, was het Amsterdamse VVD-raadslid Dilan Yesilgöz harder in zijn oordeel. Volgens Yesilgöz is de staatsgreep in scène gezet door Erdogan, om het leger in een slecht daglicht te zetten.

SOCIAL MEDIA
Zij is niet de enige die er zo over denkt. Op social media uiten veel mensen hun woede op wat volgens hen overduidelijk een in scène gezette staatsgreep was. De chaos zou Erdogan helpen meer macht te krijgen en de spontane opstand van Turkse burgers zou helemaal niet zo spontaan zijn. ,,Het leger kon met zijn tanks de gewone burger niet de baas zijn. Of we hebben hier te maken met een zeer incompetent leger, óf met een neppe coup", aldus een Twittergebruiker.

Bovendien zou het vreemd zijn dat de militairen mensen zeiden binnen te blijven, terwijl Erdogan zijn aanhangers zei juist naar buiten te gaan - bij een staatsgreep zou je juist zoveel mogelijk mensen de straat op willen. Tot slot is het volgens sommigen vreemd dat militairen op burgers zouden schieten, dit zou ze namelijk alleen maar steun kosten.

Nep of echt, het is niet de eerste keer dat het land te maken krijgt met staatsgrepen. In ruim 50 jaar deed het leger al vier keer eerder een greep naar de macht, toen succesvol. Juist het feit dat de staatsgreep nu zo snel neergeslagen werd, maakt het voor veel mensen ongeloofwaardig dat de coup van vrijdagavond echt was.

http://www.metronieuws.nl/nieuws/buitenland/2016/07/turken-uiten-hun-twijfels-was-staatsgreep-nep

Ace1


Huzaar1

#116
Citaat van: A.J. op 17/07/2016 | 13:53 uur
Daar ben ik nog lang niet van overtuigd... Als je een coup wil plegen met vnl dienstplichtigen en de leiding wordt aan het begin al met helikopter en al de lucht uitgeschoten dan is het gauw gedaan met je coup... Einde leiding te paard zullen we maar zeggen. Want dat is hoe je het moet doen, leiding vanuit het zadel. Dit kun je natuurlijk niet wekenlang oefenen en voorbereiden met een hele club want dan ben je eerder opgebost dan dat je boe of bah kan zeggen

Het is wel erg toevallig dat net die Heli uit de lucht werd geknald en dat daar alle coup leiders inzaten.
Het is ook niet heel intelligent als coupplegers om te gaan vliegen als  je het nog op moet nemen tegen 94% van het Turkse leger en woedende mensen massa's en je bewust bent van het feit dat de Turkse luchtmacht in de zak van Erdogan zit.




"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

ARM-WAP

Hoewel ik ook wel twijfel of het hier wel degelijk om een "échte coup" gaat, is een ding zeker: het geheel past wel degelijk in Erdogans kraam.
Kan ie nog wat verder "purgen" in Justitie en Defensie...
En de gemiddelde Turk? Die lijkt het wel OK te vinden.

Wat mij ook (veel) onrust baart, is de reactie van Turkse minderheden in het buitenland.
Zo zijn er nogal wat de straat opgelopen in verschillende steden in Belgie tijdens de afgelopen dagen en hebben Erdogans aanhangers zeker niet nagelaten om hier en daar wat vensters in te gooien.
Wat is de zin daarvan? Is dat nu echt nodig?

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 17/07/2016 | 13:08 uur
Inmiddels ben ik ervan overtuigt dat dit een false flag was. .Dit was geen coup. Veel te amateuristisch georganiseerd, te snel opgerold en te klein opgezet. Ik kan het niet bewijzen, maar het klopt niet. Het Turkse leger is niet dom, die zogenaamde rebellerende club van 3000 man ook niet.

Daar ben ik nog lang niet van overtuigd... Als je een coup wil plegen met vnl dienstplichtigen en de leiding wordt aan het begin al met helikopter en al de lucht uitgeschoten dan is het gauw gedaan met je coup... Einde leiding te paard zullen we maar zeggen. Want dat is hoe je het moet doen, leiding vanuit het zadel. Dit kun je natuurlijk niet wekenlang oefenen en voorbereiden met een hele club want dan ben je eerder opgebost dan dat je boe of bah kan zeggen

Micheltje

Citaat van: A.J. op 17/07/2016 | 11:16 uur
Luchtmachtbasis Incirlik afgesloten

AMSTERDAM - De Turks/Amerikaanse luchtmachtbasis Incirlik in het zuiden van Turkije is door locale autoriteiten afgegrendeld van de buitenwereld. Rond half twaalf zaterdagavond zijn volgens onbevestigde berichten explosies en geweervuur op de basis gehoord.



Amerika heeft het vliegverkeer tussen Turkije en de VS stilgelegd. In een bericht van de US Federal Aviation Administration aan alle piloten meldt de FAA dat vluchten tussen Turkije en de VS verboden zijn. De Amerikaanse ambassade waarschuwt Amerikaanse burgers op zijn website om het gebied rond Incirlik te mijden.

Het isoleren van de luchtmachtbasis en duizenden Amerikaanse militairen heeft volgens insiders te maken met de kwestie rond Fetullah Gülen. Erdogan riep Washington zaterdag deze geestelijke, die in zelfopgelegd ballingschap in Pennsylvanië verblijft en door Turkije wordt beschuldigd van het aanzetten tot een staatsgreep, per direct aan Ankara uit te leveren.

Het veiligheidsniveau op de luchtmachtbasis is opgeschaald met de instructie 'Force protection condition Delta.' Dat houdt in dat alle militairen er met wapens rondlopen.

Rond de basis, waar kernwapens zouden zijn opgeslagen en naast Amerikaanse ook Duitse militairen zijn gelegerd, zouden Turkse tanks zijn opgesteld. Locale Turkse autoriteiten staan niet toe dat iemand het terrein op- of afgaat. Alle toegangswegen zijn geblokkeerd.

Verder melden de Amerikanen dat de elektriciteit er is afgesloten. Het luchtruim boven de regio is dicht. Bombardementen op IS die 24/7 door de Amerikaanse luchtmacht vanaf Incirlik worden uitgevoerd, liggen daardoor stil.
Advertentie

De Turkse basiscommandant van Incirlik wordt er door Ankara van beschuldigd dat hij betrokken is geweest bij de couppoging. Eerder maakten de Turken bekend dat gevechtsvliegtuigen afgelopen nacht op de basis getankt zouden hebben.

In 2014 vaardigde Ankara een internationaal arrestatiebevel uit tegen prediker Fetullah Gülen op verdenking van het beramen van een coup. Gülen wordt beschouwd als dé grote rivaal van Erdogan.

Telegraaf

Ik vraag me af of ie er wel verstandig aan doet om deze actie uit te voeren (of hij nou gelijk heeft of niet).
Dit is vragen om problemen met de Amerikanen

Micheltje

Citaat van: Huzaar1 op 17/07/2016 | 13:08 uur
Inmiddels ben ik ervan overtuigt dat dit een false flag was. .Dit was geen coup. Veel te amateuristisch georganiseerd, te snel opgerold en te klein opgezet. Ik kan het niet bewijzen, maar het klopt niet. Het Turkse leger is niet dom, die zogenaamde rebellerende club van 3000 man ook niet.

+1

Het is inderdaad veelste amateuristisch en het aantal wat er aan deelnaam (militairen) vind ik ook niet overtuigend.
Meestal met dit soort zaken doet minimaal de helft ervan aan mee of in ieder geval een aanzienlijk aantal ipv plus minus 3000.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 17/07/2016 | 13:08 uur
Inmiddels ben ik ervan overtuigt dat dit een false flag was. .Dit was geen coup. Veel te amateuristisch georganiseerd, te snel opgerold en te klein opgezet. Ik kan het niet bewijzen, maar het klopt niet. Het Turkse leger is niet dom, die zogenaamde rebellerende club van 3000 man ook niet.

Dat gevoel bekruipt mij ook meer en meer....

Wie heeft het meeste belang bij dit avontuur... dat is er maar één en die zit vermoedelijk steviger dan ooit in het Ottomaanse zadel met een vrijwel carte blanche om tegenstanders het zwijgen op te leggen.

Daarnaast zou het maar zo kunnen dat deze wannabe sultan het respect heeft verdiend van een wannabe tsaar.

Interessante tijden... (zolang je daar niet woont).