De trainingsmissie in Kunduz, deel 2

Gestart door Lex, 22/10/2011 | 21:49 uur

Lex

Terugtrekking uit Kunduz eerder afgerond 

DEN HAAG -
De terugtrekking van de Nederlandse politietrainingsmissie uit Kunduz zal naar het zich laat aanzien al op 1 oktober zijn afgerond. Dat is dan een maand sneller dan gepland.

Volgens een woordvoerster van het ministerie van Defensie zondag staat de datum van 1 november nog steeds in de planning, maar ,,lijkt het dat wij rond 1 oktober alles al weg kunnen hebben".

De missie komt maandag met een kleine ceremonie officieel ten einde. Op deze dag krijgen de laatste Afghaanse leerlingen hun certificaat en wordt ook direct begonnen met het inpakken van het materieel. De missie begon in juni 2011 en er zijn 545 man voor uitgezonden.

De afgelopen week arriveerden ongeveer 100 militairen in Afghanistan die de afbouw van de missie gaan regelen. Zij gaan de spullen inpakken en vervoeren naar Mazar-e-Sharif vanwaar het materieel naar Nederland wordt teruggevlogen.

De eerste trainers kunnen vrij snel terugkeren. Zij moeten hun spullen inpakken en kunnen dan vertrekken. Defensie weet nog niet precies wanneer het zover is.

Sinds de missie begon hebben circa 850 Afghaanse agenten en onderofficieren in het noordelijke Kunduz een basis- of aanvullende opleiding gevolgd. De opleiding wordt na 1 juli voortgezet door Afghaanse trainers.

Met het vertrek uit Kunduz komt nog geen einde aan de Nederlandse aanwezigheid in Afghanistan. Vier F-16's met 120 man personeel blijven tot eind 2014 gestationeerd in Mazar-e-Sharif. Ook bij de Eupol-missie en op diverse hoofdkwartieren blijven Nederlanders actief.

De terugtocht uit Kunduz stond oorspronkelijk gepland voor medio volgend jaar. Maar de Duitsers - die verantwoordelijk zijn voor de bescherming van de Nederlanders - vertrekken eerder dan verwacht uit de noordelijke provincie. Daarop besloot het kabinet de missie voortijdig te beëindigen.

De NAVO zet de missie na 2014 voort. Die richt zich op het opleiden van Afghaanse veiligheidskrachten, ondersteuning en advies. De missie gaat naar verluidt minimaal 12.000 manschappen tellen.

Begin deze maand kwam naar buiten dat Nederland, als het besluit om mee te gaan doen aan de nieuwe missie, weer onder Duits commando actief wil zijn in Afghanistan. De Duitsers willen 600 tot 800 man leveren.

Telegraaf,
zo 30 jun 2013, 12:22   

Ros

De politie en krijgsmacht van een land is het 'gereedschap' van de regering die verantwoordelijk is voor orde en veiligheid. En laat ik nu denken dat de corrupte bende van Karzai biet de partij is waar Nederland tijd en geld in moet investeren voor de toekomst. En ziu het land weer in handen komen van de Taliban hebben wij ze wel een politie en defensie apparaat gegeven die het beleid van de Taliban kan controleren en afdwingen.

Dus, nee meneer Hillen, ben het niet eens met de steun voor een volgende missie.Dit is vergelijkbaar met een door de overheid betaalde Jihad Training Centre in Nederland.

Lex

Hillen: nieuwe missie Afghanistan goed plan

DEN HAAG -
Het zou zeker een goed plan zijn om een nieuwe politietrainingsmissie op te zetten in Afghanistan. Dat zei oud-minister van Defensie Hans Hillen zaterdag in tv-programma Nieuwsuur. ,,Er kan niet genoeg politie getraind worden", aldus Hillen.
 
Nederland begint maandag met het afronden van de huidige politietrainingsmissie in de noordelijke provincie Kunduz. Achter de schermen zou met de NAVO en met bondgenoot Duitsland worden gepraat over eventuele voortzetting van de werkzaamheden na 2014.

Mocht Nederland weer deelnemen aan een missie, dan zal dat zeer waarschijnlijk weer onder Duitse leiding zijn. In Kunduz trainden de Nederlanders en zorgden de Duitsers voor de veiligheid. Later dit jaar moet duidelijk worden welk land mee gaat doen aan missies na 2014. Dan zijn de Afghanen weer zelf volledig verantwoordelijk voor de veiligheid van hun land.

Hillen stelt dat Nederland met de missies - voor Kunduz was de krijgsmacht actief in het zuidelijke Uruzgan - de wereld heeft laten zien dat we ergens een grens trekken. Wel zou het goed zijn als bij een nieuwe missie internationaal beter wordt samengewerkt, de politiek minder beperkingen oplegt en dat er goed wordt afgerond. ,,Wat we nu doen is toch vaak pappen en nahouden", aldus Hillen.

Telegraaf,
za 29 jun 2013, 23:17

Ace1

Nicky op Kunduz-missie: ''Afghanen moet je beter leren kennen''

Aan de politiemissie in Afghanistan komt maandag een einde. Metro tekent de ervaringen op van onze trainers. Vandaag: Nicky, 21 jaar, wachtmeester marechaussee.


Nicky

"Ik train zes studenten. Dus ik probeer in ongeveer zeven weken wat kennis op de Afghaanse agenten over te dragen. We leren ze onder meer hoe ze voetpatrouilles moeten doen, hoe ze checkpoints moeten bemannen, hoe ze met de bevolking om moeten gaan, hoe ze aangiftes moeten opnemen. Het echte politiewerk zeg maar. Het is wel een verschil met wat ik normaal doe, dan werk ik onder andere in Amsterdam in de haven. Dat we nu eerder weggaan dan gepland is jammer. Ik zit hier maar vier maanden. Maar goed, daar stel je je op in.''

''Toen ik hier net was, zag ik mijn studenten echt als 'de Afghanen', maar na een tijdje worden het echt mensen voor je, als je ze beter leert kennen. Het was wel een cultuurschok toen ik hier kwam. Ze gaan hier bijvoorbeeld heel anders met vrouwen om, die lopen zowat allemaal in boerka. En vrijheid van meningsuiting hebben ze hier ook niet echt, sowieso weinig vrijheid natuurlijk. Qua werken voor mij als vrouw is het mij eigenlijk wel meegevallen. Toen mijn studenten mij gewoon een hand gaven, wist ik dat ze mij accepteerden. Dus ik kan eigenlijk normaal mijn lessen geven.''

''Ik denk wel dat we Kunduz met een goed gevoel kunnen achterlaten. We lopen nu tegen het eind aan en zij zien ook wel dat ze nu zelf voor veiligheid in hun land moeten gaan zorgen."


http://www.metronieuws.nl/nieuws/nicky-op-kunduz-missie-afghanen-moet-je-beter-leren-kennen/SrZmfA!HPUVwb2Y9942/

Lex

Uruzgan: vooruitgang, maar hoe lang nog?

ISAF heeft het stokje overgedragen aan de Afghanen. Zij moeten nu zelf voor hun veiligheid zorgen, maar aanvallen van de Taliban zijn zeker niet zeldzaam en eisen nog dagelijks levens. Correspondent Lucas Waagmeester reisde naar Uruzgan en doet verslag.

Kamp Holland

Vlakbij de hoofdstad van Uruzgan, Tarin Kowt, ligt Kamp Holland. Tussen 2006 en 2010 was dit de basis van de Nederlandse militairen. Terreur en strijd teisterden het gebied en wederopbouw bestond grotendeels uit vechten.

Sinds het vertrek van de Nederlanders zwaaien Australië en de VS de scepter in Tarin Kowt. Aan het eind van dit jaar moet de basis volledig ontmanteld zijn, dan is de regio afhankelijk van de Afghaanse politie.

Optimisme

Maar het gevaar is verre van geweken: er zijn steeds meer Talibanstrijders die aanslagen plegen op politieposten. Toch falen zij, zegt de Australische commandant Michael Bye tegen onze correspondent Lucas Waagmeester. "U zegt dat ze de posten aanvallen. Maar u zegt er niet bij dat de Taliban er niet in zijn geslaagd om de posten in te nemen. De aanvallen zijn sporadisch, ontberen slagkracht en vormen geen bedreiging", vindt Bye.

Oorlog

Er zijn ook andere getuigenissen. Een arts geeft aan dat er in vijf dagen 19 gewonden naar zijn ziekenpost zijn gebracht. "Het is hier oorlog", zegt hij. De 11-jarige Ismail is, terwijl hij rondreed op zijn ezel, gewond geraakt bij een bomaanslag. Zijn ezel is dood en Ismail heeft zware verwondingen aan zijn been. "Dit is Uruzgan", zegt dokter Nasser.

Verbetering

Toch is in Tarin Kowt veel veranderd en verbeterd. Meisjes gaan naar school, er zijn veel nieuwe bewoners en de bazaar groeit. Er staat een nieuwe vakschool, die met hulp van de Nederlandse regering is gebouwd. Maar schoolhoofd Mohammad Omar is somber gestemd: "Zodra de hulp stopt, stopt de ontwikkeling."

Maar het geld is op en het is de Afghaanse regering niet gelukt om een zelfvoorzienende economie op te bouwen. Een van de inwoners van Tarin Kowt verwacht dat de ziekenhuizen en scholen binnen een jaar gesloten zijn.

Opium

De landbouwgrond is slecht te bebouwen en er is weinig water. De Afghanen verbouwen daarom maar twee producten: graan en opium. Ook na het vertrek van de buitenlanders zal opium de belangrijkste pijler onder de Afghaanse economie blijven.

Nieuwsuur,
Ned2 22:00 uur
Zaterdag 29 juni 2013

Lex

Nieuwe missie Afghanistan in planning 
 
AMSTERDAM -
Nederland onderhandelt met Duitsland over het opstarten van een nieuwe trainingsmissie in Afghanistan.
 
Dat bevestigen diplomaten en militairen tegenover de Volkskrant, zo meldt de krant zaterdag.

Het kabinet heeft nog niets besloten maar is gevoelig voor de oplopende internationale druk. Nederland zou bij de nieuwe missie training geven aan leidinggevenden van de Afghaanse politie of aan het leger in de noordelijk gelegen stad Mazar-i-Sharif.

Nederland neemt in NAVO-verband deel aan gesprekken hierover. Het zou gaan om een bescheiden Nederlandse bijdrage, in samenwerkingen met de Duitsers. Zo'n samenwerkingsverband bestaat nu in de provincie Kunduz.

Vanaf komende maandag stopt de trainingsmissie daar, maar bij het inpakken zou al rekening worden gehouden met een eventuele nieuwe missie.

Telegraaf,
za 29 jun 2013, 07:00   

Lex

Afbouwteam politietrainingsmissie arriveren in Afghanistan

Zo'n 100 militairen zijn zojuist met een C-17-transportvliegtuig geland in Afghanistan. De groep vormt de hoofdmacht van de redeploymenteenheid, verantwoordelijk voor de afbouw van de politietrainingsmissie in Kunduz.

Ordelijk verloop

De militairen moeten er voor zorgen dat het materiaal via Mazar-e Sharif terug naar Nederland komt. Om dit ordelijk te laten verlopen, wordt het materieel geteld, geregistreerd, ingepakt en klaargemaakt voor vervoer. Per 1 juli stopt de training van Afghaanse politiemensen. Nederland verlaat vervolgens de basis in Kunduz en verplaatst haar materieel het westelijker gelegen Camp Marmal bij Mazar-e Sharif. Het streven is om uiterlijk 1 oktober geheel weg uit Kunduz te zijn.

Nederlandse aanwezigheid

Met volle tassen liepen militairen gisteren op Vliegbasis Eindhoven richting vliegtuig. Foto: Ministerie van Defensie
Met het einde van de trainingsactiviteiten komt overigens geen einde aan de Nederlandse aanwezigheid in Afghanistan. De luchtmacht blijft vanaf Mazar-e Sharif met haar F-16-jachtvliegtuigen de ISAF-missie ondersteunen. Daarom blijft de ondersteuningseenheid National Support Element nodig. Ook blijven Nederlandse militairen actief in de hoofdkwartieren in Mazar-e-Sharif en Kabul.

Op- en afbouw

De meeste militairen die gisteren vanaf Vliegbasis Eindhoven vertrokken, zijn afkomstig van het Operationeel Ondersteuningscommando Land (OOCL). Het OOCL leverde ook de manschappen die het voorbereidende werk voor de missie verrichtten, zoals de opbouw van het kamp. De militairen zijn onder meer afkomstig van 130 en 230 Clustercompagnie uit Stroe, 101 Geniebataljon uit Wezep.
De voorhoede van de afbouwers vertrok vorige week al richting Mazar-e Sharif en Kunduz.

MINDEF,
28 juni 2013, 15.07 uur

Elzenga


Lex

Tientallen doden bij aanval in Kunduz

Bij een Taliban-aanval op een politiepost in de Afghaanse provincie Kunduz zijn zeker 20 doden gevallen, van wie 18 opstandelingen en 2 agenten. 

Dit heeft de politie van het Centraal-Aziatische land laten weten.

In Kunduz is sinds 2011 een Nederlandse politietrainingsmissie actief. De terugtrekking ervan begint op 1 juli en moet eind oktober zijn afgerond.

ANP
22 juni 2013 14:47

guest1400

Citaat van: onderofficier op 06/06/2013 | 19:36 uur
Niet alleen "Den Haag" kan er mee scoren maar de parate eenheden kunnen het momenteel niet aan om de missies te vullen.
De niet-parate eenheden* worden zeer regelmatig gepolst met de vraag of zij lui kunnen leveren.  Die zijn er niet blij mee want de krijgsmachtdelen geven minimaal toestemming dat zij mensen aannemen. 

ik betwijfel het, elke commandant weet dat praktijk de beste leermeester is en uitzendingen zijn de praktijk ervaringen. Bovendien staat ook elk onderdeel te springen om zichzelf goed in de kijker te spelen voor het geval er weer een bezuinigingsronde opduikt. De uitzenddruk is behoorlijk teruggeschroefd de afgelopen jaren en het is juist nu hard lobbyen om jouw club naar voren te schuiven. Eenheden zoals luchtmobiel proberen zichzelf in de kijker te spelen door grote oefeningen te organiseren en zichzelf te bewijzen, ook eenheden zoals de mariniers en pantserinfanterie hebben de afgelopen 2 jaar nauwelijks mensen uitgezonden, hooguit een kleine 3 compagnieën op jaarbasis richting Afghanistan en wat losse pelotons richting Somalië.

onderofficier

Citaat van: Ros op 06/06/2013 | 13:38 uur
Daarom zal het een goede politieke keuze zijn om niet mee te doen aan de vervolgmissie. Kan Den Haag nog mee scoren......"zie je wel".

Niet alleen "Den Haag" kan er mee scoren maar de parate eenheden kunnen het momenteel niet aan om de missies te vullen.
De niet-parate eenheden* worden zeer regelmatig gepolst met de vraag of zij lui kunnen leveren.  Die zijn er niet blij mee want de krijgsmachtdelen geven minimaal toestemming dat zij mensen aannemen. 
BS, DMO, CDC  en opleidingscentrazijn afhankelijk van CZSK, CLAS, CLSK en Kmar om een vacature te vullen.  Men kan wel solliciteren en aangenomen worden maar CZSK, CLAS, CLSK of Kmar hebben het laatste woord.

*BS, DMO, CDC en opleidingscentra
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Ros

Citaat van: Elzenga op 06/06/2013 | 13:21 uur
maar het zal de beeldvorming van defensie geen goed doen...nu al wordt vaak verwezen naar de missie in Afghanistan (naast de JSF)

Daarom zal het een goede politieke keuze zijn om niet mee te doen aan de vervolgmissie. Kan Den Haag nog mee scoren......"zie je wel".

Elzenga

Citaat van: Ros op 06/06/2013 | 13:07 uur
Dat staat voor mij als een paal boven water......en de reactie van de Nederlandse burger zal zijn......"nou en".
maar het zal de beeldvorming van defensie geen goed doen...nu al wordt vaak verwezen naar de missie in Afghanistan (naast de JSF)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 06/06/2013 | 13:07 uur
Dat staat voor mij als een paal boven water......en de reactie van de Nederlandse burger zal zijn......"nou en".

Mee eens.

Ros

Citaat van: Elzenga op 06/06/2013 | 12:54 uur
dat de Taliban Afghanistan weer overneemt....

Dat staat voor mij als een paal boven water......en de reactie van de Nederlandse burger zal zijn......"nou en".