Verhuizing Marinierskazerne

Gestart door Marskramer, 26/10/2011 | 20:25 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Rekenkamer: bouw nieuwe marinierskazerne in Vlissingen financieel risicovol

18 december 2012

DEN HAAG - De bouw van een nieuwe marinierskazerne in Vlissingen is (financieel) risicovol.

Het besluit voor nieuwbouw is onder grote tijdsdruk genomen en naar alternatieven is niet lang gezocht. Of het Rijk met de investering van tussen de 100 en 200 miljoen euro op termijn geld bespaart, is vanwege risico's onzeker. Dat schrijft de Algemene Rekenkamer in een brief aan de Tweede Kamer.

De Rekenkamer heeft onderzoek gedaan naar de plannen van het kabinet om te bezuinigen op vastgoed van Defensie. Een van de plannen is de verplaatsing van de Van Braam Houckgeestkazerne in Doorn naar Vlissingen.

Volgens de Rekenkamer rammelt dat besluit aan alle kanten. Het is onder grote tijdsdruk genomen. De procedure die normaal een jaar duurt, is nu binnen zes weken afgerond. Zeker vanaf het moment dat de minister zijn voorkeur voor Zeeland uitsprak, is niet meer naar alternatieven gezocht. Dat zou volgens de Rekenkamer wel logisch zijn geweest.

De Rekenkamer stelt vast dat Defensie eerst 100 tot 200 miljoen euro moet investeren om vanaf 2026 (en dus niet vanaf de ingebruikname in 2017) jaarlijks 2,7 miljoen euro te besparen. Dat is een forse overschrijding van de terugverdientijd van vijf jaar die het ministerie hanteert bij andere plannen.

Minister Jeanine Hennis-Plassschaert (Defensie) stelt in een reactie dat de Van Braam Houckgeestkazerne in Doorn 'ook na een grootscheepse en kostbare renovatie niet toekomstbestendig is'.

© Provinciale Zeeuwse Courant

Lex

VVD: minister moet alternatieven marinierskazerne overwegen

DEN HAAG - De VVD in de Tweede Kamer heeft het politieke spel rond de verhuizing van de marinierskazerne van Doorn naar Vlissingen een nieuwe wending gegeven. Komt Doorn met een alternatief plan, dan moet minister Jeanine Hennis-Plasschaert (Defensie, VVD) dat overwegen.

Maar het mag een besluit niet vertragen.

Het was ogenschijnlijk een onopvallende uitspraak die VVD-Kamerlid Ronald Vuijk woensdagavond deed tijdens de behandeling van de begroting Defensie. Maar voor de goede verstaander was het een heldere politieke boodschap. Deze week bleek dat Hennis-Plasschaert vasthoudt aan het besluit van haar voorganger Hans Hillen om de marinierskazerne te verhuizen naar Zeeland. Onomkeerbare stappen zijn echter nog niet gezet, schreef ze de Tweede Kamer. Die praat op 30 januari over de marinierskazerne.

Morgen meer in de PZC

PZC,
12 december 2012, 22:53

Harald

Citaat van: Kapitein Rob op 11/12/2012 | 11:42 uur
Ik vraag me ook af hoe het zit met een "schoon grond verklaring" bij eventuele verkoop. Want het zou me niets verbazen als er zo links en rechts in de loop der jaren wat vuile grond is ontstaan.......

Bij verkoop moet de verkopende partij, aan de hand van de nodige grondonderzoeken/milieutechnische onderzoeken bewijzen dat de grond schoon is. En als er vuile grond is dan moet er gesaneerd worden. Kosten voor verkopende partij.

KapiteinRob

Ik vraag me ook af hoe het zit met een "schoon grond verklaring" bij eventuele verkoop. Want het zou me niets verbazen als er zo links en rechts in de loop der jaren wat vuile grond is ontstaan.......

Harald

Citaat van: jurrien visser op 11/12/2012 | 08:17 uur
Maar, stelt ze, er is ook een aantal mogelijkheden genoemd waardoor het uiteindelijke verschil lager kan uitvallen. Door verkoop van de huidige kazerne, een bijdrage van de Europese Unie en bijvoorbeeld slim bouwen moet het verschil van circa 60 miljoen euro te overbruggen zijn.

zo zo, het uiteindelijke verschil KAN lager uitvallen.

Door :
1) Verkoop huidige kazerne,.......... gezien de huidige vastgoedmarkt en de negatieve spiraal van de bouwsector, moet je hier geen posieve voorstelling van maken.

2) Bijdrage van de EU, zo zo, dus met subsidie geld een nieuw gebouw neerzetten ? !, maar dit kun je zowel bij nieuwbouw als bij een verbouwing indienen. Hier zijn diverse "potjes" voor. Voor een verbouwing is juist extra geld beschikbaar in de subsidie pot, in verband met verhoging van kwaliteit, energiezuinigingheid.

3) Slim bouwen, hahaha.... het toverwoord binnen de bouw, Gezien de bouwconstructie's, worden tegenwoordig al in een vroeg stadium Architect, adviseurs, constructeur en bouwer samengevoegd om optimalisatie binnen het bouwproces te krijgen.

En tevens heeft een verbouwing het voordeel dat deze gebruik kan maken van de 6% regel (6% BTW) ten opzichte van de 21% BTW bij gewone nieuwbouw. En als straks de totale verbouwing binnen de 6% regel gaat vallen, in verband met een eventuele bouwstimulerings wet dat er bij verbouwingen maar 6% BTW hoeft betaald te worden ipv 21%. Dat is dus een voordeel van 15% op de totale verbouwingsprijs.
   

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Kabinet garandeert niet dat nieuwbouw kazerne goedkoper is dan renovatie

Geplaatst op:10 december 2012

DEN HAAG - Minister Jeanine Hennis-Plasschaert kan niet garanderen dat de bouw van een nieuwe kazerne in Vlissingen goedkoper is dan de renovatie van de kazerne in Doorn.

Toch houdt ze vast aan verhuizing naar Zeeland. Dat blijkt uit de beantwoording van 124 vertrouwelijk gestelde Kamervragen over de verhuizing van de Van Braam Houckgeestkazerne van Doorn naar Vlissingen.

Goedkoper of niet, Defensie krijgt de beschikking over een grotere, moderne en toekomstbestendige kazerne. De minister wijst erop dat al vanaf de Kabinetsbrief van 10 april 2012 terughoudend is omgegaan met mogelijk te behalen voordelen. Deze zomer bleek wel dat verhuizing naar Zeeland op termijn een exploitatievoordeel oplevert van 2,7 miljoen euro.

Hennis-Plasschaert schrijft de Kamer dat in achtereenvolgende brieven en in antwoorden op schriftelijke vragen duidelijk is gemaakt dat algehele nieuwbouw in Vlissingen duurder is dan grootscheepse renovatie in Doorn en Maartensdijk. Maar, stelt ze, er is ook een aantal mogelijkheden genoemd waardoor het uiteindelijke verschil lager kan uitvallen. Door verkoop van de huidige kazerne, een bijdrage van de Europese Unie en bijvoorbeeld slim bouwen moet het verschil van circa 60 miljoen euro te overbruggen zijn.

Uit de beantwoording blijkt duidelijk dat Hennis-Plasschaert vasthoudt aan het besluit van haar voorganger Hans Hillen om de marinierskazerne te verhuizen van Doorn naar Vlissingen.

De Tweede Kamer praat op 30 januari over het vastgoed van Defensie.

Morgen meer in de PZC
© Provinciale Zeeuwse Courant

Elzenga

Citaat van: Lex op 06/12/2012 | 20:51 uur
Citaat van: Elzenga op 06/12/2012 | 19:30 uur
LMB gaat deels op in Marns. Maar Marns komt wat mij betreft wel onder het CLAS. Zij dat dit een heel ander CLAS is dan we nu hebben.
Dat lijkt me nu echt een onderwerp voor een ander topic.  :devil:

Lex
Algeheel beheerder

Waar maar het leidt wel tot het voorkomen van de kostbare verhuizing naar Vlissingen. ;)

Lex

Citaat van: Elzenga op 06/12/2012 | 19:30 uur
LMB gaat deels op in Marns. Maar Marns komt wat mij betreft wel onder het CLAS. Zij dat dit een heel ander CLAS is dan we nu hebben.
Dat lijkt me nu echt een onderwerp voor een ander topic.  :devil:

Lex
Algeheel beheerder

onderofficier

Ik zal niet over de eisen beginnen .... :devil:
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Elzenga

Citaat van: Poleme op 06/12/2012 | 18:44 uurMocht er ooit een samenvoeging komen, dan het liefst de LMB onder de Marns laten vallen.  Je moet er toch niet aan denken dat de Marns onder dat domme en logge KL komen te vallen.  Een regelrechte aderlating qua gevechtskracht en expeditionair vermogen.
LMB gaat deels op in Marns. Maar Marns komt wat mij betreft wel onder het CLAS. Zij dat dit een heel ander CLAS is dan we nu hebben.

dudge

Citaat van: Poleme op 06/12/2012 | 18:44 uur
Mocht er ooit een samenvoeging komen, dan het liefst de LMB onder de Marns laten vallen.  Je moet er toch niet aan denken dat de Marns onder dat domme en logge KL komen te vallen.  Een regelrechte aderlating qua gevechtskracht en expeditionair vermogen.

+1 zegt deze landmachter.

Poleme

Citaat van: Freggel op 06/12/2012 | 14:19 uur
In het verlengde van de SMAK studie is overigens ook wel degelijk gesproken over samenvoegen van LMB en MARNS. LMB onder MARNS en MARNS onder LMB.
Maakt de Vlissingen discussie idd anders
Mocht er ooit een samenvoeging komen, dan het liefst de LMB onder de Marns laten vallen.  Je moet er toch niet aan denken dat de Marns onder dat domme en logge KL komen te vallen.  Een regelrechte aderlating qua gevechtskracht en expeditionair vermogen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Elzenga

Citaat van: Freggel op 06/12/2012 | 14:19 uur
In het verlengde van de SMAK studie is overigens ook wel degelijk gesproken over samenvoegen van LMB en MARNS. LMB onder MARNS en MARNS onder LMB.
Maakt de Vlissingen discussie idd anders
Precies. Want er is geen nieuwe kazerne in Vlissingen nodig (die duurder gaat worden dan nu begroot...dat durf ik nu al wat op te verwedden) als het Korps geïntegreerd wordt met LMB en delen van die laatste ook weer lege plekken bij 13Mech en 43Mech opvult.

Freggel

In het verlengde van de SMAK studie is overigens ook wel degelijk gesproken over samenvoegen van LMB en MARNS. LMB onder MARNS en MARNS onder LMB.
Maakt de Vlissingen discussie idd anders

onderofficier

Citaat van: guest1400 op 05/12/2012 | 17:09 uur
ik denk dat rob ook meer doelt op de discussie die OO en ik hadden ;)

een gevolg van de alternatieven die er werden benoemd......  mogen er dan wel alternatieven worden benoemd maar er mag niet over de alternatieven worden gediscuseerd........?   
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.