Verhuizing Marinierskazerne

Gestart door Marskramer, 26/10/2011 | 20:25 uur

Lex

Ik heb het idee, dat ik waarschijnlijk niet geheel duidelijk ben geweest met mijn voorgaande posting.
Wat ik bedoelde aan te geven, is het feit dat het hier gaat om "buitenland" plaatsingen. En deze kosten dus aardig wat pecunia ikv de diverse toelagen. Ik betwijfel of onder de huidige omstandigehen landen bereid zijn daar extra aan uit te geven.

Elzenga

Citaat van: Lex op 02/12/2012 | 20:27 uur
Er is in dit topic een aantal malen het voorstel gedeponeerd om "over de grens" te gaan kijken. Vanuit het Defensie standpunt zou dit een heikel standpunt kunnen zijn, vanwege rechtspositionele voorwaarden.
precies en ik zie het ook niet gebeuren. De Belgen hebben met Antwerpen wel een concurrent van Rotterdam in huis. In dat kader zie ik niet in waarom ze naar Vlissingen zouden willen verhuizen met hun maritieme component. Ik ben ook benieuwd wat de komst van de Mariniers in Vlissingen en hun oefeningen in de omgeving daar voor effect hebben op het scheepvaartverkeer in de waterweg daar. De Belgen zullen niet blij zijn als die daardoor beperkt kan worden (het hele gedoe met de Hedwigepolder zal de Belgen wel tot nadenken hebben gezet over de Nederlandse politiek ten aanzien van de regio en mate waarin men "Antwerpen" dwars zit blijkbaar)

Lex

Er is in dit topic een aantal malen het voorstel gedeponeerd om "over de grens" te gaan kijken. Vanuit het Defensie standpunt zou dit een heikel standpunt kunnen zijn, vanwege rechtspositionele voorwaarden.

Ace1

Citaat van: Elzenga op 02/12/2012 | 19:56 uur
Ik zie de Mariniers liever vaker samen oefenen met de LMB. (Als je al nut en noodzaak kunt zien voor het bestaan van deze beide aparte eenheden...ik niet althans).

Ik zie liever een Bataljon van de LMB opgaan in het Korps Mariniers en een Bataljon van de LMB als ondersteuning naar de infanterie gaan.

Elzenga

Mag wat mij betreft grotendeels rustig natuurgebied blijven. We hebben ook prima oefenterreinen elders.

Ace1

Toch een prachtig oefenterrein? En het is eigendom van Defensie.


Elzenga

Citaat van: Ace1 op 02/12/2012 | 19:50 uurRoosendaal is ook vlakbij dan zou er samen met de Commando´s geoefent kunnen worden op de Rucphense Heide waar een militair oefenterrein is.

http://www.natuurlijkbrabant.nl/index2.php?id=21&aid=84
Ik zie de Mariniers liever vaker samen oefenen met de LMB. (Als je al nut en noodzaak kunt zien voor het bestaan van deze beide aparte eenheden...ik niet althans).

Ace1

Citaat van: Elzenga op 02/12/2012 | 19:44 uur
Verder vind ik de legering in Vlissingen dus een verdere benadrukking van het verschil tussen eenheden ipv het samenkomen. En dat vind ik een luxe die Nederland inmiddels niet meer heeft.

Roosendaal is ook vlakbij dan zou er samen met de Commando´s geoefent kunnen worden op de Rucphense Heide waar een militair oefenterrein is.

http://www.natuurlijkbrabant.nl/index2.php?id=21&aid=84

Ace1

Citaat van: jurrien visser op 02/12/2012 | 19:28 uur
Welnee:

Hemelsbreedte
Bij een directe route bedraagt de afstand tussen Woensdrecht en Vlissingen 51 kilometer.

Met de auto
Via de weg bedraagt de afstand van Woensdrecht naar Vlissingen 62 kilometer.

Op de A58 in Zeeland mag 130km worden gereden dus de afstand is hooguit een half uur dan.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 02/12/2012 | 19:28 uurAls het allemaal doorgaat dan is er hooguit tijdelijk gemopper en in 2020 is iedereen dit vergeten en is vervolgens blij met de nieuwe facilliteiten.

Te ver weg van de bewoonde wereld?

Welnee:

Hemelsbreedte
Bij een directe route bedraagt de afstand tussen Woensdrecht en Vlissingen 51 kilometer.

Met de auto
Via de weg bedraagt de afstand van Woensdrecht naar Vlissingen 62 kilometer.
Dan moet Woensdrecht weer worden geupgrade. Dacht dat we juist minder luchtmachtbases nastreefden?! En minder geluidsoverlast zo. Verder vind ik de legering in Vlissingen dus een verdere benadrukking van het verschil tussen eenheden ipv het samenkomen. En dat vind ik een luxe die Nederland inmiddels niet meer heeft.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#598
Citaat van: Elzenga op 02/12/2012 | 19:16 uur
Ik vind het een onverstandige en ook visieloze stap. Die volgens mij alleen via politiek handjeklap in de achterkamertjes is beslist.

Als het allemaal doorgaat dan is er hooguit tijdelijk gemopper en in 2020 is iedereen dit vergeten en is vervolgens blij met de nieuwe facilliteiten.

Te ver weg van de bewoonde wereld?

Welnee:

Hemelsbreedte
Bij een directe route bedraagt de afstand tussen Woensdrecht en Vlissingen 51 kilometer.

Met de auto
Via de weg bedraagt de afstand van Woensdrecht naar Vlissingen 62 kilometer.


Elzenga

Citaat van: Marskramer op 01/12/2012 | 22:18 uur
Verhuizen van Doorn naar Vlissingen is met het oog op de toekomst buitengewoon interessant voor NL en Belgie.
Door in VLissingen een volwaardige kazerne aan een (diep)zeehaven te bouwen ontstaat de mogelijkheid tot de volgende ruil:
1. De belgische zee component trekt van Zeebrugge en Oostende naar Vlissingen. Dit is interessant voor Belgie omdat met deze verhuizing kades vrij komen voor de commerciele vaart in Zeebrugge en Oostende.
2. Militaire vliegveld Eindhoven kan worden verplaatst naar het militaire deel van Brussel. Daarmee komt in Eindhoven ruimte vrij voor extra vliegbewegingen en decibels.

Vlissingen kan volgens mij reletief eenvoudig worden uitgebouwd als die 1200 - 1500 man belgen moeten worden ingekwartierd.

Kortom, de verhuizing van het Korps is de aanleiding maar er zit een groot potentieel achter. Alleen is het nog te vroeg om dat nu al uit te communiceren in de media. Als de kogel door de kerk is (korps verhuist naar Vlissingen) zal je zien dat MINDEF haar pijlen richt op deze doelmatigheidsruil.

(geen bewijzen dat bovenstaande aanstaande is maar ...... het zou zo maar kunnen).
Volgens mij moet voor een Belgische "overstap" niet zozeer een kazerne worden gebouwd als wel een hele nieuwe haven. En dat is niet de bedoeling zover ik het heb begrepen. Daarbij is verplaatsing van de Belgische zeecomponent een verlies aan werkgelegenheid in Zeebrugge en Oostende. Ook zou dan Den Helder eerder in beeld komen. Die kan die werkgelegenheid wel gebruiken.

Ik zie dus geen "Belgische" reden voor bouw kazerne. Vlissingen heeft daarbij veel meer potentieel. Ik denk aan het uitbreiden of concentreren van de Nederlandse scheepsbouw in en rond Vlissingen. Kan een interessant en krachtig cluster worden dan. Een Marinierskazerne zit dit alleen maar in de weg en bovendien moeten de Mariniers dan nog vele km's rijden voor ze opgepikt kunnen worden door vliegtuigen voor inzet elders.

Ik vind het een onverstandige en ook visieloze stap. Die volgens mij alleen via politiek handjeklap in de achterkamertjes is beslist.

Marskramer

Verhuizen van Doorn naar Vlissingen is met het oog op de toekomst buitengewoon interessant voor NL en Belgie.
Door in VLissingen een volwaardige kazerne aan een (diep)zeehaven te bouwen ontstaat de mogelijkheid tot de volgende ruil:
1. De belgische zee component trekt van Zeebrugge en Oostende naar Vlissingen. Dit is interessant voor Belgie omdat met deze verhuizing kades vrij komen voor de commerciele vaart in Zeebrugge en Oostende.
2. Militaire vliegveld Eindhoven kan worden verplaatst naar het militaire deel van Brussel. Daarmee komt in Eindhoven ruimte vrij voor extra vliegbewegingen en decibels.

Vlissingen kan volgens mij reletief eenvoudig worden uitgebouwd als die 1200 - 1500 man belgen moeten worden ingekwartierd.

Kortom, de verhuizing van het Korps is de aanleiding maar er zit een groot potentieel achter. Alleen is het nog te vroeg om dat nu al uit te communiceren in de media. Als de kogel door de kerk is (korps verhuist naar Vlissingen) zal je zien dat MINDEF haar pijlen richt op deze doelmatigheidsruil.

(geen bewijzen dat bovenstaande aanstaande is maar ...... het zou zo maar kunnen).




Elzenga

#595
Citaat van: onderofficier op 01/12/2012 | 21:55 uurVan Doorn naar Oranje kazerne = verhuizing !!   Weet je zeker dat men er zo kan komen zonder dat men extra moet bouwen?
Er zal in ieder geval minder moeten worden bijgebouwd dan in Doorn of Vlissingen. Scheelt geld.
Citaat van: onderofficier op 01/12/2012 | 21:55 uurDe mariniers hebben een andere medische en fysieke keuring.   Deze is zwaarder dan van de LMB dus men kan niet één op één over. Want dat lijd tot een verzwaking van het korps.
Ik verwacht dat een deel van de LMB'ers die mariniers-test wel haalt....probleem opgelost. Zij worden ondergebracht bij de "Mariniers" brigade (4 bat.) en de rest gaat op in een vergroot 13Mech. 
Citaat van: onderofficier op 01/12/2012 | 21:55 uurDe bouw van een nieuwe kazerne is een eenmalige investering in tegenstelling tot de terugkeer van de tanks. (en dat in deze zware tijden :devil:)
Die bouwkosten gaan zo uit de hand lopen...voel ik nu al aan mijn bronwater...dat we daar jaren een reeks tanks voor kunnen laten rondrijden. En als dat geld op is hoop ik dat er inmiddels genoeg is doorgedrongen dat de Krijgsmacht er weer centen bij moet hebben. Daar zorgen wij toch mede voor?! :devil:
Citaat van: onderofficier op 01/12/2012 | 21:55 uur
De luchtmacht bij de luchtmacht onderbrengen waardoor het eiland denken wordt aangepakt: TUURLIJK...... :devil: :dead:
Oh ja, enig "wij"-gevoel is helemaal niet verkeerd. Maar ik vind het onzin als je aan de ene kant alle vliegende systemen gaat onderbrengen bij de Luchtmacht maar dat voor de land(macht) eenheden dus vervolgens niet doet. Oh ja...wel weer bij de (luchtdoel)artillerie dan. :(
Citaat van: onderofficier op 01/12/2012 | 21:55 uur
De 4 krijgsmachtsdelen incl de mariniers werken al reeds heel nauw. Het eilandjes denken wordt echt steeds minder  (een paar oude rotten daar gelaten)  Maar men heeft wel hun eigen specifieke taak in het geheel.
Die eigen taak blijft ook gewoon bestaan. Er blijft gewoon 1 brigade (bestaande uit vooral Mariniers Korps van nu) die Mariniers zullen heten en primair of die taak gefocust zullen zijn. Al zullen dus ook beide andere brigades ook trainen in het opereren vanaf het water...en beiden ook vanuit de lucht. Kan me ook voorstellen dat alle brigades een luchtmobiel element hebben (verkenners en zij die objecten/bruggenhoofd veilig stellen).

Maar goed, ga nu teveel offtopic. Maar nogmaals...zie geen enkele noodzaak tot verhuizing Mariniers naar Vlissingen en bouw dure kazerne. Er zijn vind ik dus betere alternatieven.

onderofficier

Citaat van: Elzenga op 01/12/2012 | 21:33 uur
Ook geen noodzaak tot verhuizing Korps Mariniers. Want die gaan gewoon richting Oranjekazerne en worden versterkt door 2 bat. van ex-LMB. De rest van de ex-LMB gaat richting 13 Mech. Kazerne in Doorn kan dan gewoon dicht en geen dure bouw van nieuwe en een onnodige kazerne en terreinen in Vlissingen en Zeeland. Met dat geld kunnen we mooie andere dingen doen...zoals de tanks weer terug en extra bataljons (totaal dan 12 ipv huidige 9...binnen 3 versterkte brigades onder het CLAS...1 met mariniers-embleem).

Van Doorn naar Oranje kazerne = verhuizing !!   Weet je zeker dat men er zo kan komen zonder dat men extra moet bouwen? 
De mariniers hebben een andere medische en fysieke keuring.   Deze is zwaarder dan van de LMB dus men kan niet één op één over. Want dat lijd tot een verzwaking van het korps.
De bouw van een nieuwe kazerne is een eenmalige investering in tegenstelling tot de terugkeer van de tanks. (en dat in deze zware tijden :devil:)

Maar nogmaals men denkt er niet over. 

Citaat van: Elzenga op 01/12/2012 | 21:33 uur
De luchtmacht onderbrengen bij de luchtmacht...die vervolgens nauw samenwerkt met Marine of Landmacht. En dat binnen een wat mij betreft maritieme orientatie. Wordt het eilandjesdenken meteen nog verder aangepakt.

De luchtmacht bij de luchtmacht onderbrengen waardoor het eiland denken wordt aangepakt: TUURLIJK...... :devil: :dead: 

De 4 krijgsmachtsdelen incl de mariniers werken al reeds heel nauw. Het eilandjes denken wordt echt steeds minder  (een paar oude rotten daar gelaten)  Maar men heeft wel hun eigen specifieke taak in het geheel. 
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.