Verhuizing Marinierskazerne

Gestart door Marskramer, 26/10/2011 | 20:25 uur

Lex

Citaat van: Nikehercules op 13/06/2012 | 18:55 uur
Nogmaals, waarom zou Defensie zich het lot van de werkgelegenheid in Den Helder aan moeten trekken?
Er is in een ver verleden, toen Den Helder werd geconfronteerd met het verlies aan werkgelegenheid door bezuinigingen bij Defensie, een toezegging gedaan om de werkgelegenheid te behouden/compenseren.
Er is toen voor tientallen miljoenen een jeugdgevangenis gebouwd Echter na een zestal jaren heeft men besloten deze gevangenis weer te sluiten, wegens teruglopende jeugd delinquenten en het idee om meer te centreren. Het heeft Den Helder een verlies van zo'n 110 arbeidsplaatsen opgeleverd. In die tijd is ook de offshore verkast naar Ijmuiden, maar daar is reeds een deel van terug.

Nikehercules

Citaat van: Marc66 op 13/06/2012 | 18:47 uur
de mariniers moeten naar Den Helder komen, dat is goed voor de werkgelegenheid

Nogmaals, waarom zou Defensie zich het lot van de werkgelegenheid in Den Helder aan moeten trekken?

Marc66

Kapitein Rob, dat is gedeeltelijk waar! Blijft het een feit dat men (B&W, provincie, regering) om de een of andere reden Den Helder liefst weg wil houden van de beschaving!

Den Helder kan heel mooi worden, maar dan moet men (B&W etc.) wel investeren! En, de mariniers moeten naar Den Helder komen, dat is goed voor de werkgelegenheid, maar ook een logische stap, de marine zit/ligt in Den Helder en je kan mij een hoop wijsmaken, maar bij een verhuizing van de mariniers naar Vlissingen zullen toch ook met de tijd de beide LPD's en het JSS naar Vlissingen gaan en daarmee ook met de tijd het onderhoud en logistiek etc. en dus kost het toch weer meer, want, je kent het wel, om de een of andere reden moet men (militairen, werkmannen, voormannen etc.) altijd van en naar een plek reizen om, tja, om wat te doen eigenlijk?

Kortom, niet zeuren, of investeren in Doorn of de mariniers naar Den Helder halen!  :neutral:

KapiteinRob

Waarbij het m.i. onterecht is het Den Helder kwalijk te nemen dat er niets aan de uitbreiding van de wegen naar Den Helder gedaan wordt. Moet je volgens mij bij de provincie of zelfs het Rijk zijn.

Nikehercules

Citaat van: Marc66 op 13/06/2012 | 09:07 uur
Nikehercules, je opmerking geldt niet enkel voor defensie, ieder bedrijf/organisatie is een reden voor werkgelegenheid.

Klopt, maar gezien het hier een defensieforum betreft...

Citaat van: Marc66 op 13/06/2012 | 09:07 uur
en in Den Helder bestaat er vooralsnog niet anders dan de marine, de rest is er niet meer! Weggepest door B&W o.a. omdat diezelfde B&W het verdomd om een goede infra-structuur van en naar Den Helder aan te (laten) leggen!

Dat is dan toch het probleem van Den Helder! Nu niet de problemen van Den Helder de problemen van Defensie maken.

Ik zeg niet dat het KMARNS niet naar Den Helder zou mogen, maar wat mij betreft zeker niet op grond werkgelegenheid. De belangen van Defensie moeten hierin afgewogen worden, niet die van Den Helder.


KapiteinRob

Nodig gemeentes uit om met een uitgewerkt plan te komen waarom een nieuwe marinierskazerne juist in hun gemeente het meest "aantrekkelijke" is, dus qua financien, logistiek en oefenmogelijkheden. Maximum bedrag wat Hillen aan de verhuizing naar Vlissingen uit wil geven.

Marc66

Ligt het werkelijk aan mij of weet men in Den Haag werkelijk niet dat de marine in Den Helder ligt en dat het dus meer dan logisch is om bij een, benodigde, verhuizing eerder te denken aan Den Helder dan Vlissingen!

HALLOOOOO, Den Haag! Den Helder is DE marinestad en niet Vlissingen of, verhuis ALLES naar Vlissingen, weet je in ieder geval zeker dat boven Alkmaar echt de boomgrens is en dat daar dus (boven Alkmaar) niets meer is dan wind!


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Onduidelijkheid over keuze marinierskazerne

Of mariniers van de huidige Van Braam Houckgeestkazerne in Doorn naar Vlissingen moeten verhuizen blijft onduidelijk. Uit een hoorzitting vandaag in de Tweede Kamer blijkt dat niet alle feiten op tafel liggen. D66-Kamerlid Wassila Hachchi wijst erop dat cruciale cijfers ontbreken en dat de business cases van de twee mogelijke locaties niet met elkaar zijn te vergelijken. Hachchi: We moeten nu appels met peren vergelijken. In tijden waarin fors bezuinigd wordt en mensen op straat worden gezet, is het van belang dat Defensie weloverwogen keuzes maakt. Hillen doet dit niet." Verschillende rapporten

De kazerne in Doorn kampt met ruimtegebrek. Minister Hillen (Defensie, CDA) wilde daarom een nieuwe kazerne in Vlissingen laten bouwen en liet Defensie de mogelijkheden in Zeeland onderzoeken. Een vergelijkbaar onderzoek over de uitbreiding van de huidige kazerne in Doorn weigerde de minister. Op aandringen van de Tweede Kamer mocht de gemeente Utrechtse Heuvelrug wel een eigen onderzoek doen. Nu liggen twee verschillende rapporten op tafel met verschillende berekeningen. Beide gemeenten pleiten ervoor dat ze de beste locatie zijn, maar je kunt niet tot een objectieve conclusie komen. Hier is extra informatie voor nodig, stelt Hachchi.

Feiten op tafel

D66 wil duidelijkheid over de feiten voordat een beslissing over de verhuizing naar Vlissingen of de uitbreiding van de kazerne in Doorn wordt genomen. De Kamer wordt daarom nog deze week ge nformeerd over de basisgegevens en kengetallen waarop de business case van Doorn en het rapport van de werkgroep van Zeeland gebaseerd zijn.

http://www.nieuwsbank.nl/inp/2012/06/13/J018.htm

Marc66

Nikehercules, je opmerking geldt niet enkel voor defensie, ieder bedrijf/organisatie is een reden voor werkgelegenheid en in Den Helder bestaat er vooralsnog niet anders dan de marine, de rest is er niet meer! Weggepest door B&W o.a. omdat diezelfde B&W het verdomd om een goede infra-structuur van en naar Den Helder aan te (laten) leggen! Nu is er een kans om de werkgelegenheid een boost te geven, maar, zo bedenk ik mij, de PvdA die volgens mij meer niet dan wel voor de arbeider is, wil de onderzeedienst opheffen, hoe naief kun je zijn?
Ik verwacht dat het een handje klap gaat worden. De "regering" zegt, okay, de mariniers gaan naar Den Helder, maar, dan wordt de onderzeedienst opgeheven en of dit nu echt een strak plan is?........., volgens mij niet  :(

Het meest domme vind ik nog steeds dat de "regering" niet lijkt te willen in zien dat er aan defensie meer hangt dan slechts 35.000 militairen! TNO, Thales, Damen, het zijn slechts enkele bedrijven die min of meer afhankelijk zijn van defensie, maar ook de kinderjuf en de slager op de hoek zijn afh. van de mensen die bij/voor defensie werken en dan in dit geval de marine!

Het zijn niet enkel de 35.000 mensen die je op straat zet, het zijn er veel veel veel meer! Hoe dom kun je zijn om te blijven beweren dat defensie niet nodig is? Er wordt door de mannen en vrouwen werkzaam bij defensie heel veel goeds gedaan! Sinds het einde van de koude oorlog zijn er nog nooit zoveel militairen overal op de wereld ingezet! 


Nikehercules

Citaat van: Marc66 op 12/06/2012 | 12:01 uur
Ook Den Helder of JUIST Den Helder heeft het zwaar!

Alsof Defensie een middel is om werkgelegenheid in bepaalde regio's te waarborgen, dat de PvdA er zo over denkt is al erg genoeg.

Lex

Kamer wil technische briefing over marinierskazerne

DEN HAAG - De Tweede Kamer wil alsnog een technische briefing met ambtenaren van het ministerie van Defensie over de mogelijke verhuizing van de marinierskazerne van Doorn naar Vlissingen. Dat heeft de Kamer dinsdagmiddag besloten.
In een technische briefing kunnen Kamerleden (verduidelijkende) technische vragen stellen aan ambternaren.

Aanvankelijk hadden D66 en PvdA om zo'n briefing gevraagd, maar dat voorstel kreeg geen steun. Nu de hoorzitting van maandag voor de Kamer meer vragen dan antwoorden heeft opgeroepen, wil de Kamer alsnog aan ambtenaren van Defensie technische vragen kunnen stellen. Ook schuift er zowel namens Zeeland als Utrechtse Heuvelrug één vertegenwoordiger bij. Alle fracties gaven dinsdagmiddag aan dat er erg veel onduidelijkheid is ontstaan over de plannen rondom de marinierskazerne.

BNdeStem,
dinsdag 12 juni 2012 | 14:02

Marc66

Mevr. Peijs: Volgens Peijs zit de provincie te springen om de kazerne met bijbehorende werkgelegenheid. ,,De mariniers zijn zeer welkom." Mocht de verhuizing niet doorgaan dan is dat een ,,superramp" voor Zeeland, aldus Peijs.

Dit geldt ook voor Den Helder, of juist VEEL MEER voor Den Helder, waar de leegloop enorm, de werkgelegenheid laag is en de leegstand meer regel dan uitzondering is!

B&W van Den Helder, strijd voor uw stad! Er bestaan veel zwaardere argumenten dan waarmee Vlissingen (Zeeland) komt en laat u alstublieft niet ondersneeuwen door de domme argumenten van Zeeland dat er toch echt een goedmakertje moet bestaan anders..........! Ook Den Helder of JUIST Den Helder heeft het zwaar! Zeker wanneer er wederom schepen door de regering verkocht/weg gegeven (zullen) worden! :hrmph: :'( :'( :'(


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Doorn en Vlissingen azen op kazerne

11-06-2012 17:42 | gewijzigd 12-06-2012 10:48 | Binnenlandredactie

DEN HAAG – De voorgenomen verhuizing van de marinierskazerne in Doorn naar Vlissingen is nog geen gelopen race. De Tweede Kamer reageert kritisch.


Minister Hillen van Defensie heeft het plan gelanceerd om de Van Braam Houckgeestkazerne in Doorn te sluiten en te verplaatsen naar de Buitenhaven in Vlissingen.

De verhuizing van de mariniers naar Zeeland is volgens Hillen nodig omdat Doorn te krap is. Bovendien is de kazerne, ook na een ingrijpende verbouwing niet ,,toekomstbestendig."

Doorn beschikt over 24 hectare uitbreidingsmogelijkheden, Vlissingen over 70 hectare. Nieuwbouw in Zeeland is duurder, maar gezien de ruimere mogelijkheden vindt Hillen dat acceptabel.

De Kamercommissie van defensie hield maandag een openbare hoorzitting om alle betrokkenen hun zegje te laten doen. De gemeenten Utrechtse Heuvelrug (waaronder Doorn valt) en Vlissingen azen beide op de kazerne. Ook Den Helder zegt interesse te hebben.

Burgemeester Naafs van Utrechtse Heuvelrug pleit voor een onafhankelijk onderzoek naar beide opties. Wethouder Pamboer liet weten de ,,objectieve metingen" van Defensie niet altijd te geloven. Zo wees hij op een factsheet waarin volgens hem de cijfers van Vlissingen mooier zijn gemaakt, terwijl die van Doorn er juist slechter uitkomen.

Commissaris van de Koningin Peijs van Zeeland benadrukte dat de mogelijke komst van de kazerne geen goedmakertje is voor het geplande onder water zetten van de Hedwigepolder.

De commissaris maakt zich boos over insinuaties dat zij met Hillen –beiden CDA– een dealtje heeft gesloten. ,,Ik heb hier mijn buik vol van, dit is bijna smaad." Ze wees erop dat de commissaris van de Koningin van Utrecht ook van CDA-huize is.

Volgens Peijs zit de provincie te springen om de kazerne met bijbehorende werkgelegenheid. ,,De mariniers zijn zeer welkom." Mocht de verhuizing niet doorgaan dan is dat een ,,superramp" voor Zeeland, aldus Peijs.

Den Helder hoopt alsnog in aanmerking te komen voor de marinierskazerne. Volgens burgemeester Schuiling zou dat passen binnen eerdere afspraken om de vloot en het Korps Mariniers verregaand te integreren. Volgens Defensie heeft Den Helder echter te weinig ruimte voor een marinierskazerne.

Terwijl Doorn en Vlissingen de afgelopen weken hun uiterste best hebben gedaan om Den Haag te overtuigen van de voordelen van hún vestigings­locatie, bleef het vanuit Den Helder vooral stil. Pas na herhaalde vragen van CDA-Kamerlid Knops verklaarde de burgemeester maandag dat Den Helder voldoende ruimte heeft.

De Kamercommissie boog zich verder over de verhuizing van de KMS van Weert naar Ermelo.

http://www.refdag.nl/nieuws/politiek/doorn_en_vlissingen_azen_op_kazerne_1_651219

Marc66

ik heb er goede verwachtingen van, nu maar hopen dat B&W goede argumenten aan mogen dragen en dat men in Den Haag ook in ziet of zal gaan zien dat het inderdaad meer dan logisch is om de mariniers bij de marine te plaatsen/huisvesten.

Vwb dat Burgemeester Schuiling een (ex-)Kolonel van de CLAS is, ik was van mening dat ik dat ooit ergens gelezen had, ik heb mij vergist, mijn excuus.

B&W, go for it! Er zijn meer dan genoeg argumenten te vinden om de mariniers NIET naar Vlissingen te verhuizen! Een daarvan is, de schepen, de LPD's en straks ook de JSS liggen in Den Helder!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Marc66 op 12/06/2012 | 09:33 uur
YES!  ;D B&W van Den Helder gaat zich (weer) hard maken om (een gedeelte) van het korps mariniers naar Den Helder te halen. Ooit zou er een 3e mariniersbat. komen daarvoor moest een bedrijf weg van een terrein dat nu alweer enige jaren braak ligt  :'(
Op dit terrein, met natuurlijk de optie om ergens anders een dependance te bouwen, want aan investeren ontkom je niet, althans dat is mijn mening, kan (wellicht) een gedeelte van het korps gehuisvest worden. Een goede zaak wanneer de mariniers naar Den Helder komen! Thumbs up voor B&W van Den Helder, go for it!  ;D

Gevalletje mosterd na.... of maakt het enige kans?