Verhuizing Marinierskazerne

Gestart door Marskramer, 26/10/2011 | 20:25 uur

irma

Citaat van: Kapitein Rob op 13/02/2012 | 20:01 uur
Citaat van: irma op 13/02/2012 | 18:49 uur
En ook nu nog steeds geen plan van Vlissingen......  :(

Da's maar goed ook. Hoe eerder de Vlissingenverhuizing van de baan is, hoe beter. Ik heb van de minister nog geen enkel steekhoudend argument gehoord wat de verhuizing van Doorn naar Vlissingen rechtvaardigt. Nou ja, behalve dan dat de minister een goede reden vond het feit dat Michiel de Ruyter uit Vlissingen kwam......
Mee eens..... maar de definitieve beslissing valt pas (incl onderbouwing als ik de minister mag geloven) als ook Vlissingen zn ei heeft gelegd. Vandaar mijn ongeduld.  ;)
Privacy....ik heb niets te verbergen maar dat hoeven ze niet te weten ....  (Loesje)

KapiteinRob

Citaat van: irma op 13/02/2012 | 18:49 uur
En ook nu nog steeds geen plan van Vlissingen......  :(

Da's maar goed ook. Hoe eerder de Vlissingenverhuizing van de baan is, hoe beter. Ik heb van de minister nog geen enkel steekhoudend argument gehoord wat de verhuizing van Doorn naar Vlissingen rechtvaardigt. Nou ja, behalve dan dat de minister een goede reden vond het feit dat Michiel de Ruyter uit Vlissingen kwam......

irma

Citaat van: Lex op 13/02/2012 | 14:55 uur
Beantwoording Kamervragen business case Van Braam Houckgeestkazerne door gemeente Doorn

Kamerstuk: Kamervragen | 13-02-2012 | Defensie

Antwoorden van minister Hillen (Def) op vragen van het Kamerlid Hachchi (D66) over de business case van de Van Braam Houckgeestkazerne (VBHKAZ) door de gemeente Doorn.


En ook nu nog steeds geen plan van Vlissingen......  :(
Privacy....ik heb niets te verbergen maar dat hoeven ze niet te weten ....  (Loesje)

Lex

Beantwoording Kamervragen business case Van Braam Houckgeestkazerne door gemeente Doorn

Kamerstuk: Kamervragen | 13-02-2012 | Defensie

Antwoorden van minister Hillen (Def) op vragen van het Kamerlid Hachchi (D66) over de business case van de Van Braam Houckgeestkazerne (VBHKAZ) door de gemeente Doorn.


irma

Citaat van: jurrien visser op 03/02/2012 | 06:42 uur

In een debat eind november verzekerde de minister de plannen van Zeeland en Doorn zakelijk af te wegen en de Kamer in januari 'transparant te informeren' over de motivatie van zijn keuze.
Nou dat is dan in ieder geval dan al niet gelukt. Ben benieuw hoe lang Zeeland nog de tijd krijgt om op het (zeer uitgebreide) plan van Doorn te reageren.......
Privacy....ik heb niets te verbergen maar dat hoeven ze niet te weten ....  (Loesje)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

D66 in Kamer vraagt Hillen om opheldering over marinierskazerne

donderdag 02 februari 2012 | 11:38 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 02 februari 2012 | 11:49

DEN HAAG - D66 in de Tweede Kamer heeft minister Hans Hillen (Defensie) gevraagd of het klopt dat de gemeente Utrechtse Heuvelrug niet alle informatie heeft gekregen om aan te kunnen tonen dat de Van Braam-Houckgeestkazerne in Doorn moet blijven.

Kamerlid Wassila Hachchi vindt het te vroeg om te oordelen dat de minister zich niet houdt aan de toezegging om Utrechtse Heuvelrug alle benodigde informatie te geven. "Maar ik krijg die signalen van Utrechtse Heuvelrug en vraag de minister of het klopt."

Zowel D66 en PvdA wil dat de minister goed kijkt naar alternatieven voor de verplaatsing van de marinierskazerne van Doorn naar Vlissingen. Ze zijn niet tegen verplaatsing naar Zeeland. Wel willen ze de 'beste locatie voor de beste prijs'.

In een debat eind november verzekerde de minister de plannen van Zeeland en Doorn zakelijk af te wegen en de Kamer in januari 'transparant te informeren' over de motivatie van zijn keuze. Zeeland heeft haar plan nog niet bij de minister ingediend. Er wordt nog volop gerekend. Wanneer de minister een besluit neemt is daarom nog niet bekend.

http://www.pzc.nl/regio/zeeland/10385573/D66-in-Kamer-vraagt-Hillen-om-opheldering-over-marinierskazerne.ece

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 02/02/2012 | 22:46 uur
Keep on dreaming.  ;)
Lokale politici zetten zich in voor persoonlijk gewin..... landelijke politici ook. Beiden hebben geen belang bij een adequate Defensie-organisatie.  :'(

Ik weet het, helaas!

En wederom: om al deze- en aanstaande ellende te voorkomen moet toch een manier zijn om aan politici en kiezer duidelijk te maken dat defensie er voor hun is (en niet andersom)

Dit alles zonder alleen maar te referreren aan militaire hulp bij overstromingen en grote branden.

Lex

Citaat van: jurrien visser op 02/02/2012 | 22:39 uur
Hoe opvallend dat locale politici, ongeacht de kleur,  zoveel werk willen verzetten om defensie binnen hun gemeentegrenzen te behouden en dat ze er geen f*ck om geven als dit in een buurgemeente speelt.
Landelijke politici zouden zich meer als locale politici moeten inzetten, want per saldo is Nederland natuurlik een groot dorp...
Keep on dreaming.  ;)
Lokale politici zetten zich in voor persoonlijk gewin..... landelijke politici ook. Beiden hebben geen belang bij een adequate Defensie-organisatie.  :'(

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#45
Citaat van: Helo op 02/02/2012 | 21:53 uur
Dit bericht stond vorige week bij ons in de krant.


Hoe opvallend dat locale politici, ongeacht de kleur,  zoveel werk willen verzetten om defensie binnen hun gemeentegrenzen te behouden en dat ze er geen f*ck om geven als dit in een buurgemeente speelt.

Landelijke politici zouden zich meer als locale politici moeten inzetten, want per saldo is Nederland natuurlik een groot dorp...

Helo

Dit bericht stond vorige week bij ons in de krant.



26-1-2012

DOORN - ,,Ik ben geschrokken dat de minister een besluit om 2000 man te verhuizen neemt op basis van cijfers die niet kloppen." Dat zei wethouder Roy Pamboer (VVD) vorige week bij de presentatie van het rapport dat de gemeente Utrechtse Heuvelrug heeft gemaakt over de toekomstbestendigheid van het Korps Mariniers in Doorn.

door Paul Nolens

Pamboer doelde op de cijfers voor de toekomstige ruimtebehoefte van het Korps Mariniers. Wegens de sluiting van het opslagterrein in Maartensdijk, moeten de daar opgeslagen voertuigen naar de Van Braam Houckgeestkazerne verhuizen. Het Ministerie van Defensie hield de gemeente Utrechtse Heuvelrug voor dat voor het stallen van het extra materieel een uitbreiding van 50.000 m2 in Doorn nodig is. ,,Toen wij de cijfers die we van het ministerie hadden gekregen, voorlegden aan mensen van het Korps Mariniers, bleek dat er veel minder voertuigen zijn - zowel in Maartensdijk als in Doorn - dan ons werd voorgehouden. Wij zijn vervolgens met iemand van de afdeling vastgoed van Defensie gaan kijken in Maartensdijk. Wat bleek: het aantal voertuigen dat in Maartensdijk staat, is niet 1100, maar 362. Bovendien bleek het grootste deel van de voertuigen al in Doorn te staan. We hebben vervolgens berekend dat de extra opslagruimte in Doorn niet 50.000 m2 hoeft te zijn, maar 10.000 m2. Die ruimte is er nu al in Doorn dus dat betekent dat het gewoon past op het huidige terrein. Kortom: de kazerne zoals die er nu is, is toekomstbestendig."


Meer over het rapport van wethouder Roy Pamboer over de toekomst van de mariniers in Doorn in NieuwsbladDeKaap.nl - StichtseCourant.nl van vandaag.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Utrechtse Heuvelrug: verplaatsen marinierskazerne 60 miljoen duurder dan verbouw

woensdag 18 januari 2012 | 18:20 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 18 januari 2012 | 18:55

DEN HAAG - Verplaatsing van de Van Braam Houckgeestkazerne van Doorn naar Vlissingen kost 60 miljoen euro meer dan verbouw van de huidige kazerne.
En dus is nieuwbouw in Vlissingen geen optie.

Die conclusie trekt althans het college van burgemeester en wethouders van Utrechtse Heuvelrug. Die gemeente heeft woensdag een rapport naar minister Hans Hillen (Defensie) en de Tweede Kamer gestuurd. In het rapport wordt op een rij gezet wat het volgens Utrechtse Heuvelrug kost om de kazerne in Doorn aan te passen en wat de kosten voor nieuwbouw in Vlissingen zijn. Het gaat dan om inschattingen van Utrechtse Heuvelrug. Zeeland moet haar plannen nog bekend maken.

In de PZC van zaterdag een reportage vanuit Doorn waar veel mensen de kazerne liever kwijt dan rijk zijn.

http://www.pzc.nl/regio/zeeland/10291413/Utrechtse-Heuvelrug-verplaatsen-marinierskazerne-60-miljoen-duurder-dan-verbouw.ece

Tanker

Kattenburg in Amsterdam geen optie, wat meer centraal gelegen dan die uithoek Vlissingen, gelegen aan een haven.
Kan men gelijk sociale patrouilles uitvoeren in al die achterstandswijken, tolk mee en gaan......

Of de dam schoonvegen als dat weer eens nodig is  :devil:

Katsu

Citaat van: Oorlogsvis op 02/11/2011 | 12:44 uur
Waarom legeren ze de Mariniers dan niet op het grote Marine terrein bij Den Helder ? dat lijkt me de meest logische keus.
Meer dan genoeg ruimte daar volgens mij....

Ruimte is er wel inderdaad, alleen geen slaapplekken voor 1000 man. Of ze willen in koepeltentjes slapen  :angel:

HM

Citaat van: Oorlogsvis op 02/11/2011 | 12:44 uur
Waarom legeren ze de Mariniers dan niet op het grote Marine terrein bij Den Helder ? dat lijkt me de meest logische keus.
Meer dan genoeg ruimte daar volgens mij....

Ruimte technisch is het (in de toekomst) prima te doen alles in Doorn te legeren. Er speelt inmiddels (helaas) meer dan alleen dit argument.

Citaat van: Hans87 op 28/10/2011 | 15:44 uur
Klopt, voor volgend jaar zijn ze op zoek naar 500 mariniers en 40 officieren. De Majoor die ik hierover heb gesproken was niet helemaal overtuigd dat ze dit gaan halen...

Hiermee word bedoelt de input voor de opleiding. Het is niet zo dramatisch dat er per direct 500 Marn1 en 40 Elntmarns nodig hebben.
Betreft marn1 weet ik niet of dit regulier is, maar officieren schommelt altijd rond deze orde van grootte.
Alleen berusting kan ons verslaan

Oorlogsvis

Waarom legeren ze de Mariniers dan niet op het grote Marine terrein bij Den Helder ? dat lijkt me de meest logische keus.
Meer dan genoeg ruimte daar volgens mij....