Verhuizing Marinierskazerne

Gestart door Marskramer, 26/10/2011 | 20:25 uur

Ros

Citaat van: Mourning op 09/03/2020 | 16:07 uur
we gaan het zien...

Dit soort gedrag in de hoogste rangen van de top wil de politiek zeker niet zien. En voorbeeld doet volgen.....zoals dat heet.  En een "carrieretoewijzing" of in een bepaald traject zitten is geen garantie.

Huzaar1

Citaat van: Mourning op 09/03/2020 | 16:07 uur
we gaan het zien...

Die vent zit gewoon in het MD traject hoor.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

Citaat van: Mourning op 09/03/2020 | 10:29 uur
Of zijn kop gaat rollen weet ik niet, maar dat het niet bevorderlijk is geweest voor zijn loopbaankanse lijkt me aannemelijk. M.i. top wat hj destijds gedaan heeft om de onrust onomwonden aan te kaarten.

Hoezo? Zijn carrieretoewijzing is in handen van Militaire Defensie comissie. Net als die van duizenden anderen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

Of zijn kop gaat rollen weet ik niet, maar dat het niet bevorderlijk is geweest voor zijn loopbaankanse lijkt me aannemelijk. M.i. top wat hj destijds gedaan heeft om de onrust onomwonden aan te kaarten.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

Citaat van: Ace1 op 09/03/2020 | 09:38 uur
Ik hoor de geruchten dat de kop van de commandant van de Mariniers gaat rollen nu de verhuizing naar Vlissingen niet door gaat. Weet iemand hier meer over?

onzin geruchten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Ik hoor de geruchten dat de kop van de commandant van de Mariniers gaat rollen nu de verhuizing naar Vlissingen niet door gaat. Weet iemand hier meer over?

Lex

Bernard Wientjes 'speciaal adviseur' voor compensatie Zeeland

Voormalig VNO-NCW-voorzitter Bernard Wientjes gaat namens het ministerie van Binnenlandse Zaken in gesprek met Zeeland om in kaart te brengen hoe de provincie gecompenseerd moet worden voor het afblazen van de verhuizing van de marinekazerne van Doorn naar Vlissingen.

Wientjes moet als 'speciaal adviseur' met de provincie, Vlissingen en het waterschap Scheldestromen in overleg om tot een "aanvaardbaar compensatiepakket" te komen.

Het kabinet spreekt zelf van een "voorgenomen besluit" om de verhuizing af te blazen. Het definitieve besluit valt als ook de knoop over het compensatiepakket is doorgehakt. Wat commissaris van de Koning Han Polman betreft, moet het kabinet de afspraak om de kazerne naar Vlissingen te verhuizen gewoon nakomen.

Als het besluit definitief wordt, dan is compensatie volgens hem "vanzelfsprekend", "maar eerst moet het kabinet werken aan het herstel van vertrouwen". Dat is volgens Polman mogelijk met "een ruimhartige en volwaardige compensatie".

Minister Raymond Knops (Binnenlandse Zaken) verwacht met het compensatiepakket een "eerste stap" gezet te hebben om het vertrouwen van de Zeeuwen terug te winnen. "Daarbij draait het niet alleen om geld, maar ook om de mensen in de regio en de kansen voor de toekomst", aldus Knops.

Onder meer de geleden schade en de gemaakte kosten moeten in kaart worden gebracht, maar er moet ook een plan komen voor hoe Den Haag de provincie kan helpen om de Zeeuwse economie te versterken. Op die manier wil het kabinet ervoor zorgen dat de provincie kan rekenen op een sociaal-economische ontwikkeling waar de regio op had gehoopt met de komst van de marinierskazerne.

Het kabinet hoopt dat de gesprekken voor de zomer zijn afgerond.

Inzetbaarheid elitekorps in gevaar
Vorige maand maakte het kabinet bekend dat de verhuizing van de marinierskazerne van Doorn naar Vlissingen niet doorgaat en dat er is gekozen voor de Gelderse plaats Nieuw-Milligen bij Apeldoorn.

Staatssecretaris Barbara Visser (Defensie) besloot af te zien van de verhuizing naar Zeeland en maakte daarmee een eind aan de afspraak uit 2012 dat het elitekorps naar Vlissingen zou gaan.

Vorige maand bood zij in een Kamerdebat de Zeeuwen haar excuses aan voor de manier waarop de besluitvorming tot stand is gekomen. Visser hakte na jarenlange twijfel over de verhuizing een knoop door, omdat volgens haar de inzetbaarheid van het elitekorps op de lange termijn in gevaar dreigde te komen.

Uit onderzoek bleek dat veel van mariniers het korps zouden verlaten als de kazerne naar Zeeland zou verhuizen, onder meer vanwege veranderende rolpatronen in het gezinsleven. Zo zagen de partners van de mariniers op tegen de carrièreperspectieven in Zeeland.

Premier Mark Rutte verdedigde het kabinetsbesluit donderdagavond op een VVD-bijeenkomst in Zeeland. Hij bood daarbij de Zeeuwen zijn excuses aan.

Nu.nl, 06-03-2020, 17:22

Ros

Rutte is een van de beste debaters die wij in de politiek hebben en hebben gehad. Menige Zeeuw zal gisteren na afloop met een goed gevoel naar huis zijn gegaan en vanmorgen met een kater wakker zijn geworden.  "Wat heeft hij allemaal gezegd en wat schiet Zeeland er mee op" Eigenlijk niets anders dan al eerder gezegd is en meer dan een keer excuses gemaakt voor de gemaakte ketser.

mikemans

Citaat van: Oorlogsvis op 06/03/2020 | 11:32 uur
Rutte is de de teflon Don ......een heel linke sluwe prater...ik mag hem niet.

Even goed is het wel knap wat ie doet. Goeie skillset

Oorlogsvis

Citaat van: Ros op 05/03/2020 | 23:33 uur
Een mooie show met geen inhoud...........
Rutte is de de teflon Don ......een heel linke sluwe prater...ik mag hem niet.

Lex


Ros

Een mooie show met geen inhoud...........

Lex

Mark Rutte snapt 'belazerde' Zeeuwen: 'Ook mijn excuses'

VLISSINGEN - In een propvolle zaal vol Zeeuwse argwaan probeerde premier Mark Rutte uit te leggen waarom Vlissingen de marinierskazerne niet krijgt. Beloftes voor compensatie deed hij niet. Die waren immers al te vaak verbroken.

Zeeland tolvrij! Bouw nog maar een kerncentrale! Belastingverlaging voor alle Zeeuwen! Op een theatervloer in Vlissingen, te midden van vijfhonderd Zeeuwen, klinken de suggesties voor compensatie zowat als berusting. ,,Ik zet 'm op mijn lijstje", lacht Rutte tegenover een overwegend beschaafde zaal. Maar beloftes doet hij niet. ,,Ik ga hier niet als Zeeuwse expert vertellen wat goed voor jullie is."

Arbeidsmarkt
Wel komt hij uitleggen waarom het kabinet op het besluit van 2012 is teruggekomen om de marinierskazerne niet naar Vlissingen te verhuizen. De arbeidsmarkt is veranderd, doceert Rutte, waarbij vooral de functies van officieren en onderofficieren gewild zijn, ,,de ruggengraat van het Korps." En dat Korps is weer 'de ruggengraat van de krijgsmacht.' ,,Deze militairen zijn twintig weken per jaar van huis. Als zij niet in staat zijn hun gezinnen mee te bewegen, nemen we onverantwoorde risico's met het voortbestaan van het Korps."

Rutte zegt te snappen dat de Zeeuwen zich belazerd voelen. ,,Het is ook een fout geweest dat we niet eerder met Zeeland zijn gaan praten. Dat roept wantrouwen op. Ik begrijp dat. Daar heeft de staatssecretaris terecht haar excuses voor aangeboden. Dat zijn ook míjn excuses!"

Ontpolderen
De Zeeuwen delen hun pijn, die lang niet alleen in het moeten missen van 1800 mariniersgezinnen blijkt te liggen. Het ontpolderen van de Hedwigepolder komt langs, de tol voor de Westerscheldetunnel, de verdwenen rijksdiensten – sinds 2012 nam het aantal arbeidsplaatsen in deze sector met 17 procent af.

Maar dan stapt een jonge knaap uit het gedrang die Rutte een brief toestopt. ,,Opzetje", roept iemand. Spreekstalmeester Bas van 't Wout, VVD-Kamerlid, wil graag weten wat erin staat. De jongen houdt een gedecideerd betoog waarin hij zegt te snappen dat mariniers niet naar Zeeland willen. Maar de Roosevelt Academy kan wel een impuls gebruiken, net als de industrie, de infrastructuur. ,,Er moet een eerlijke compensatie tegenover staan." Daar kan de premier wat mee. Over compensatie valt te praten – Zeeland wil minstens 70 miljoen euro, plus geld voor geleden imagoschade. Maar jongens, zegt Rutte, dit is toch een geweldige provincie, met toerisme, de derde haven van Europa en de laagste werkloosheid van Nederland? ,,En het is echt niet zo dat mensen hier niet naartoe willen. Mijn broer kwam naar Middelburg om te werken."

Soms vangt VVD-Kamerlid André Bosman een verbale klap op. ,,Ik zal heel eerlijk zijn", begint het Zeeuwse Kamerlid zijn betoog. Aan het hoongelach te horen twijfelt de zaal aan die eerlijkheid. ,,Ik heb me altijd hard gemaakt voor die kazerne. Maar je hebt niks aan een kazerne als er geen mariniers zijn om hem te vullen." Her en der klinkt nog verzet. Het besluit is toch niet definitief? ,,Als wij niet akkoord gaan, komt de kazerne er gewoon." Maar dat gelooft eigenlijk niemand meer.

Telegraaf, 05-03-2020, 22:29

Huzaar1

Oeh lala rutte op zn best. Doet ie heel goed.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"