Verhuizing Marinierskazerne

Gestart door Marskramer, 26/10/2011 | 20:25 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#953
Citaat van: Flyguy op 30/04/2018 | 22:31 uur
Het is al jaren bekend dat Doorn aast op het kazerneterrein.  ;D

Het gehucht Doorn heeft vrij weinig met de marns, het is vooral overlast, on-ontwikkelde grond en een lelijk hek dwars door het bos heen.

Hetzelfde gold voor het marinehospitaal in Haarlem, MOK Hilversum, Valkenburg en het marineterrein in Amsterdam. Allemaal gemeentes die niet wisten hoe snel ze het terrein moesten ombouwen tot de zoveelste Vinexwijk. Het is dat er in den helder niemand wil wonen...

Tja in de recente crisisjaren waren ze vast meer dan welkom... nu, met gierende tekorten en zeer scherp stijgende vastgoed- en grond  prijzen zien de gemeenteraadsleden ongetwijfeld euro-tekens en wellicht een fraaie 1000m2 of meer kavel voor zich zelf.

Aardig om eens het profiel op te snorren van de huidige gemeenteraadsleden en wethouders en hun sociale (woon)omgeving en dit nog eens te doen, een aantal jaren na vertrek (if) van Marns uit Doorn.... zie daar dan de schuldigen van dit "vriendelijke" gedrag.

Flyguy

#952
Het is al jaren bekend dat Doorn aast op het kazerneterrein.  ;D

Het gehucht Doorn heeft vrij weinig met de marns, het is vooral overlast, on-ontwikkelde grond en een lelijk hek dwars door het bos heen.

Hetzelfde gold voor het marinehospitaal in Haarlem, MOK Hilversum, Valkenburg en het marineterrein in Amsterdam. Allemaal gemeentes die niet wisten hoe snel ze het terrein moesten ombouwen tot de zoveelste Vinexwijk. Het is dat er in den helder niemand wil wonen...


A.J.

Citaat van: Sparkplug op 30/04/2018 | 21:39 uur
Er werd nog net niet geschreven dat ze werden gedoogd  :(

Citaat van: Parera op 30/04/2018 | 21:47 uur
Dat vond ik nou ook, nu bedoelen ze vast de mariniers die slechts in het weekend naar huis gingen dat die ''te gast'' waren maar toch het klinkt zo arrogant.

Weer een uitermate positief signaal vanuit de politiek richting de krijgsmacht...  :sick:

Parera

Citaat van: A.J. op 30/04/2018 | 21:37 uur
Te gast nog wel... Kan het nog arroganter?

Dat vond ik nou ook, nu bedoelen ze vast de mariniers die slechts in het weekend naar huis gingen dat die ''te gast'' waren maar toch het klinkt zo arrogant.

Sparkplug

Citaat van: A.J. op 30/04/2018 | 21:37 uur
Te gast nog wel... Kan het nog arroganter?


Er werd nog net niet geschreven dat ze werden gedoogd  :(
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

A.J.

Citaat van: Parera op 30/04/2018 | 14:22 uur
Politiek Doorn zit niet te wachten op behoud kazerne

De gemeente wil er graag woningen bouwen. ,,De druk op de woningmarkt is groot. Iedereen wil in het midden van het land wonen'', zegt VVD-fractievoorzitter Rob Jorg.

Iets met vastgoedmaffia, grondprijzen, handjeklap, vriendjespolitiek en zelfverrijking... Leer mij de huidige politiek kennen.

Citaat
,,Het klinkt misschien hardvochtig tegenover de mariniers die hier al tientallen jaren te gast zijn, maar wij hebben geen behoefte aan een heroverweging van het besluit.''

Te gast nog wel... Kan het nog arroganter?

Citaat
,,Ik heb in Doorn ook niets gemerkt van een lobby voor behoud van de kazerne.'' De gemeenteraad van de Utrechtse Heuvelrug stemde begin maart in met het voornemen om de huidige kazerne en het omliggende gebied in Doorn te ontwikkelen tot  een woonwijk met onder meer twee scholen en sportterreinen.

En nogmaals, vastgoedmaffia, grondprijzen, handjeklap, vriendjespolitiek en zelfverrijking...


mikemans

Goh. Ik weet zeker dat de mariniers van al deze ruis extra veel.zin zullen hebben om het land te dienen. Goed voor behoud en werving.

Parera

#946
Politiek Doorn zit niet te wachten op behoud kazerne
DOORN - Vanuit Doorn zal geen lobby op gang komen om de marinierskazerne daar alsnog te behouden. Dat is de verwachting van de fractievoorzitters van de twee grootste partijen in de gemeente Utrechtse Heuvelrug, waar Doorn deel van uitmaakt. De mariniers hebben sinds jaar en dag hun hoofdvestiging in de Van Braam Houckgeestkazerne in Doorn. Sinds in 2012 het besluit viel dat het Korps Mariniers naar Vlissingen zou verhuizen, worden in Doorn plannen ontwikkeld voor een nieuwe bestemming van het 48 hectare grote terrein.

De gemeente wil er graag woningen bouwen. ,,De druk op de woningmarkt is groot. Iedereen wil in het midden van het land wonen'', zegt VVD-fractievoorzitter Rob Jorg. ,,Het klinkt misschien hardvochtig tegenover de mariniers die hier al tientallen jaren te gast zijn, maar wij hebben geen behoefte aan een heroverweging van het besluit.'' Op dit laatste dringen de militaire vakbonden en de commandant van de mariniers aan. Zijn collega Hans Waaldijk van de lokale partij OPEN is het met Jorg eens. ,,Ik heb in Doorn ook niets gemerkt van een lobby voor behoud van de kazerne.'' De gemeenteraad van de Utrechtse Heuvelrug stemde begin maart in met het voornemen om de huidige kazerne en het omliggende gebied in Doorn te ontwikkelen tot  een woonwijk met onder meer twee scholen en sportterreinen. Maar, zeggen Jorg en Waaldijk, zolang het Rijk de grond nog niet heeft verkocht is niets zeker.

[Bron: PZC @ artikel ]

De mariniers waren dus ''te gast'' en geen inwoners volgens de gemeente Doorn, ook een lekker beeld. :silent:

Umbert

Citaat van: Thomasen op 29/04/2018 | 20:55 uur
Kijk, nu komen we ergens. Want dit is inderdaad vreemd. Als de Mariniers in Zeeland het Walhalla hadden kunnen bouwen was er misschien gemor geweest, maar hadden ze er ook naar uitgekeken.

Nu de Marns er in Zeeland niet op vooruit, maar zelfs op achteruit gaan, krijg je dus zo'n shitstorm.

Dus niet alleen de achterban gaat er op achteruit maar ook hun zelf en dat hoofdstuk heeft in de pers nog onvoldoende aandacht, want ik begrijp nu ook wel waarom Zeeland zo mort, ze dachten de kip met de gouden eieren binnen gehaald te hebben, maar over de ristricties hoor je ze niet, en over die boeg moeten de tegenstanders het gaan gooien. Want Zeeland wil naar het schijnt wel de lusten maar niet de lasten, maar ik prijs me niet rijk want ook in Doorn zullen ze er zijn maar daar zijn de opties beter te bereiken omdat lekker centraal in Nederland.

Parera

Citaat van: A.J. op 29/04/2018 | 21:33 uur
Het Botgat en Falga lagen midden in de duinen kilometers van het bewoonde gebied af. Maar het was altijd klagen en janken door de usual suspects... Het grappige eraan was dat toen het Luask opgeheven werd die lui in de juichstemming zaten en de vlag uithingen. Tot de Kooy hun routes aangepast had ivm het verdwijnen van de schietbanen. Waren ze weer in paniek vanwege het vlieglawaai...  ;D

Ja kijk ik kan begrijpen dat Zeeland / Vlissingen niet zitten te wachten op een amfibische landing op het badstrand midden in de zomer met een vol strand. Het voordeel is wel dat de Duitse toeristen de schuttersputjes voor gegraven hebben :angel: Maar verder moet er gewoon vrijstelling gegeven worden voor het oefenen met of zonder geluid.


Enforcer

Citaat van: Ros op 29/04/2018 | 15:41 uur
In het relaas van de Telegraaf staat dat de geplande schietbaan ongeschikt is voor sommige oefeningen. De banen kunnen niet worden gebruikt door de vaste aanvalsteams van twaalf man, maar slechts door zes personen tegelijk. Dus voor deze specifieke trainingen zal uitgeweken moeten worden naar Harskamp. De al genoemde 217 kilometer enkele reis.

Nu wel, in de toekomst waarschijnlijk Ossendrecht.

A.J.

Citaat van: Parera op 29/04/2018 | 21:29 uur
Spreken we dan over op de schietbaan van de kazerne of oefengebieden algemeen?
Rondom de kazerne is bijna bewoning op enkele huisjes na en een dorp op 1100 m van de kazerne, verder is het een industrie gebied en zee er om heen.

Het Botgat en Falga lagen midden in de duinen kilometers van het bewoonde gebied af. Maar het was altijd klagen en janken door de usual suspects... Het grappige eraan was dat toen het Luask opgeheven werd die lui in de juichstemming zaten en de vlag uithingen. Tot de Kooy hun routes aangepast had ivm het verdwijnen van de schietbanen. Waren ze weer in paniek vanwege het vlieglawaai...  ;D

A.J.

Citaat van: Thomasen op 29/04/2018 | 21:27 uur

Ik begrijp dat het probleem in Zeeland vooral het avond/nachtschieten en schieten in de zomermaanden betreft.

Tsja. Als Zeeland wel de lusten willen maar zeker niet de lasten.

Parera

Citaat van: Thomasen op 29/04/2018 | 21:27 uur

Ik begrijp dat het probleem in Zeeland vooral het avond/nachtschieten en schieten in de zomermaanden betreft.

Spreken we dan over op de schietbaan van de kazerne of oefengebieden algemeen?
Rondom de kazerne is bijna bewoning op enkele huisjes na en een dorp op 1100 m van de kazerne, verder is het een industrie gebied en zee er om heen.

A.J.

Citaat van: Thomasen op 29/04/2018 | 20:52 uur
Klopt, doelde ik ook op. Wij noemden dat altijd Garnizoensbanen. Maar dat je een baan hebt liggen betekend niet dat je zomaar kunt gaan schieten. Ook jij zal hebben meegemaakt dat het nachtschieten niet door ging of dat er maar bijvoorbeeld 4000 schoten per dag mogen worden gedaan. Je krijgt te maken met een berg externe beperkingen.

Elke schietbaan heeft zijn beperkingen en quotum. Ook de Harskamp, Bergen en noem maar op.

Maar als je een schietbaan op de kazerne hebt liggen kun je heel makkelijk een ochtendje schieten optuigen. Meestal is de beschikbaarheid van munitie het grootste probleem. En vwb het quotum, vaak maakt de plaatselijke schietvereniging ook gebruik van de baan dus dan schieten die maar wat minder.