UAV inzetten op marineschepen

Gestart door Ace1, 06/11/2011 | 15:12 uur

Is het zinvol om een UAV in te zetten op marineschepen die op een missie zijn?

Ja
14 (82.4%)
Nee
3 (17.6%)
Geen Mening
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 1

Ace1

#16
Citaat van: Poleme op 08/11/2011 | 01:40 uur
Miep, miep, mieepppp..... kaboom,  een 4,9 kg GPS en Inertieel Navigatie Systeem geleide granaat slaat in op een huis vol Taliban. Granaat?  Ja, het betreft hier een gewone 81mm mortiergranaat met GPS/ INS geleiding en stuur vinnen en gelanceerd door een ScanEagle.
Iiieeeee, bammm,  een 4,5 kg zware electro-optisch geleide NAWC Spike die gelanceerd werd door een dik 3 km verderop vliegende ScanEagle blaast een auto met Al-Qaida leden op.

Poleme dit bedoel jij met een NAWC Spike?  interesant wapen en nog betaalbaar ook.


http://www.dtic.mil/cgi-bin/GetTRDoc?Location=U2&doc=GetTRDoc.pdf&AD=ADA500538

IPA NG

Citaat van: Ace1 op 07/11/2011 | 20:12 uur
Citaat van: IPA op 06/11/2011 | 23:21 uur
Inderdaad de ScanEagle, waar ik het al lang geleden over had. Rust elk groot oppervlakteschip uit met een catapult en 2 of 3 UAV's. En dan koopt Nederland ze eindelijk dan koopt zijn een beschamend klein aantal van 8 stuks. Maar ik zie dan ook wel een grotere rol voor de ScanEagle weggelegd: voor op schepen, voor COIN, voor verkenning, voor bij de artillerie (of wat daar nog van over is)  et cetera.

IPA  zelf vind ik de Scan Eagle veel te klein voor bewapening, hoe had je gedacht dat dan te kunnen doen?

Niet in een bewapende rol maar voor het opsporen van strijders enzo.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Harald

Citaat van: Poleme op 08/11/2011 | 01:40 uur
Citaat van: jurrien visser op 07/11/2011 | 20:22 uur
Citaat van: Ace1 op 07/11/2011 | 20:12 uur
Citaat van: IPA op 06/11/2011 | 23:21 uur
Inderdaad de ScanEagle, waar ik het al lang geleden over had. Rust elk groot oppervlakteschip uit met een catapult en 2 of 3 UAV's. En dan koopt Nederland ze eindelijk dan koopt zijn een beschamend klein aantal van 8 stuks. Maar ik zie dan ook wel een grotere rol voor de ScanEagle weggelegd: voor op schepen, voor COIN, voor verkenning, voor bij de artillerie (of wat daar nog van over is)  et cetera.

IPA  zelf vind ik de Scan Eagle veel te klein voor bewapening, hoe had je gedacht dat dan te kunnen doen?
Lucifers en propjes?
Miep, miep, mieepppp..... kaboom,  een 4,9 kg GPS en Inertieel Navigatie Systeem geleide granaat slaat in op een huis vol Taliban. Granaat?  Ja, het betreft hier een gewone 81mm mortiergranaat met GPS/ INS geleiding en stuur vinnen en gelanceerd door een ScanEagle.
Iiieeeee, bammm,  een 4,5 kg zware electro-optisch geleide NAWC Spike die gelanceerd werd door een dik 3 km verderop vliegende ScanEagle blaast een auto met Al-Qaida leden op.

ooooo, dit is nieuw.... :hrmph:.. ;)
volgens mij de payload van een ScanEagle = 0

Advantage for ScanEagle is it's low cost. The air vehicle itself carries a price tag of $72,000, but the cost of the complete system, including launcher, sky hook vehicle, and ground support package, rises to $420,000.

MQ-1C Grey Eagle : (deze heeft wel een payload, alleen een aanzienlijk duurder systeem)
Armament : Hardpoints: 4
Missiles: 4 × AGM-114 Hellfire or 8 × AIM-92 Stinger
Unit cost : US$90,9 million (2011) (system includes 4 aircraft(US$8 million/aircraft), ground control stations, and Predator Primary Satellite Link)

Poleme

Citaat van: jurrien visser op 07/11/2011 | 20:22 uur
Citaat van: Ace1 op 07/11/2011 | 20:12 uur
Citaat van: IPA op 06/11/2011 | 23:21 uur
Inderdaad de ScanEagle, waar ik het al lang geleden over had. Rust elk groot oppervlakteschip uit met een catapult en 2 of 3 UAV's. En dan koopt Nederland ze eindelijk dan koopt zijn een beschamend klein aantal van 8 stuks. Maar ik zie dan ook wel een grotere rol voor de ScanEagle weggelegd: voor op schepen, voor COIN, voor verkenning, voor bij de artillerie (of wat daar nog van over is)  et cetera.

IPA  zelf vind ik de Scan Eagle veel te klein voor bewapening, hoe had je gedacht dat dan te kunnen doen?
Lucifers en propjes?
Miep, miep, mieepppp..... kaboom,  een 4,9 kg GPS en Inertieel Navigatie Systeem geleide granaat slaat in op een huis vol Taliban. Granaat?  Ja, het betreft hier een gewone 81mm mortiergranaat met GPS/ INS geleiding en stuur vinnen en gelanceerd door een ScanEagle.
Iiieeeee, bammm,  een 4,5 kg zware electro-optisch geleide NAWC Spike die gelanceerd werd door een dik 3 km verderop vliegende ScanEagle blaast een auto met Al-Qaida leden op.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

Nu vraag ik me af of ook de Boeing A160T Hummingbird van wapens kan worden voorzien?
Poleme zijn voorkeur ging uit naar compacte UAV kist die ver over de horizon kan kijken, dus de Boeing A160T Hummingbird  komt dan voor in zijn lijstje?

http://www.popularmechanics.com/technology/military/robots/the-rise-of-the-drone-helicopter#fbIndex3

http://www.boeing.com/bds/phantom_works/hummingbird/docs/hummingbird_overview.pdf


Ace1

Dit bedoel ik met een bewapende UAV.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 07/11/2011 | 20:12 uur
Citaat van: IPA op 06/11/2011 | 23:21 uur
Inderdaad de ScanEagle, waar ik het al lang geleden over had. Rust elk groot oppervlakteschip uit met een catapult en 2 of 3 UAV's. En dan koopt Nederland ze eindelijk dan koopt zijn een beschamend klein aantal van 8 stuks. Maar ik zie dan ook wel een grotere rol voor de ScanEagle weggelegd: voor op schepen, voor COIN, voor verkenning, voor bij de artillerie (of wat daar nog van over is)  et cetera.

IPA  zelf vind ik de Scan Eagle veel te klein voor bewapening, hoe had je gedacht dat dan te kunnen doen?

Lucifers en propjes?

Ace1

Citaat van: IPA op 06/11/2011 | 23:21 uur
Inderdaad de ScanEagle, waar ik het al lang geleden over had. Rust elk groot oppervlakteschip uit met een catapult en 2 of 3 UAV's. En dan koopt Nederland ze eindelijk dan koopt zijn een beschamend klein aantal van 8 stuks. Maar ik zie dan ook wel een grotere rol voor de ScanEagle weggelegd: voor op schepen, voor COIN, voor verkenning, voor bij de artillerie (of wat daar nog van over is)  et cetera.

IPA  zelf vind ik de Scan Eagle veel te klein voor bewapening, hoe had je gedacht dat dan te kunnen doen?

IPA NG

Inderdaad de ScanEagle, waar ik het al lang geleden over had. Rust elk groot oppervlakteschip uit met een catapult en 2 of 3 UAV's. En dan koopt Nederland ze eindelijk dan koopt zijn een beschamend klein aantal van 8 stuks. Maar ik zie dan ook wel een grotere rol voor de ScanEagle weggelegd: voor op schepen, voor COIN, voor verkenning, voor bij de artillerie (of wat daar nog van over is)  et cetera.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Ace1

Citaat van: dudge op 06/11/2011 | 21:42 uur
Het lijkt me inderdaad wel dat UAV's op termijn een onderdeel zullen worden van de oorlogsschepen. En dat het nu al mogelijk is om in bepaalde situaties UAV's in te zetten is een ontwikkeling die is toe te juichen.

Sterker nog als men  UAV's zou hebben die nu al ingezet zouden kunnen worden op marineschepen, had men nooit het debacle van de Lynx in Libie gehad.
En zeker voor in de toekomst is een UAV heel goed bruikbaar voor de Vulcano munitie van de LCF´s


Ace1

Citaat van: Poleme op 06/11/2011 | 18:31 uur
Spoedig zal de ScanEagle ook voor de Nederlandse krijgsmacht geen onbekende meer zijn.

Volgens de wiki hoort de landmacht bij de Operators van de ScanEagle?

http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_ScanEagle

Ace1


Ace1

#3
Ik heb de titel wat aangepast na de posting van Poleme, hier 2 foto´s van de ScanEagle




Poleme

#2
Mk.1 Eyeballs kunnen op zee tot op 18,5 - 20 km ver oppervlakte doelen waarnemen.   Een gevleugelde video camera met een vliegduur van 1 a 1,5 uur en een vliegbereik van 10 km heeft dan geen meerwaarde.  Daarnaast is de piepkleine Raven zeer gevoelig voor slecht weer.

Wat we nodig hebben is een compacte UAV kist die ver over de horizon kan kijken.  Stel je hebt een UAV, die gelanceerd wordt met een kleine katapult, die op een tandem-asser aanhangwagen, OPV, MFF, LCF of zelfs op een Alkmaar klasse mijnenjager past.
Met een benzine motor haalt deze bij een kruissnelheid van 90 km/u  een vliegduur van 20 - 24 uur.  Het kistje heeft een vliegbereik van meer dan 100 kilometer.   Rusten we de kleine spieder uit met een motortje welke diesel, Jet-Fuel A-1, JetProppelant-5, of JP-8 peut verstookt, dan haalt deze zelfs een vliegduur van 32 uur.  Deze peut is ook minder brandgevaarlijk, het motortje bedrijfs zekerder en het kistje kan bij meer weersomstandigheden worden ingezet.
April 2009, De ScanEagle speelt een belangrijke rol bij het bevrijden van Maersk Alabama bemanningsleden uit de handen van Somalische piraten.
Libya, 2011.  De ScanEagle opereert vanaf de destroyer USS Mahan.  Kan probleemloos worden ingezet bij sterke wind en levert zeer scherpe beelden af direct aan de betreffende officieren, die zodoende snel beslissingen konden nemen.
De ScanEagle blijkt ook op lage hoogte zeer moeilijk op te sporen en kon zo lange tijd ongezien allerlei doelen blijven volgen.

Spoedig zal de ScanEagle ook voor de Nederlandse krijgsmacht geen onbekende meer zijn.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

#1
Bij toeval kom ik er achter dat de Denen de Raven mini-UAV hebben uitgeprobeerd op een van hun Marineschepen al was dit geen succes maar dat lag aan de crew die bepaalde regels overtrad van het gebruik van de inzet van de Raven mini-UAV.

http://www.navalhistory.dk/English/NavyNews/2008/0315_DronesOnboardThetis.htm

http://www.defensie.nl/landmacht/materieel/vliegtuigen/onbemande_vliegtuigen/raven_uav

http://en.wikipedia.org/wiki/AeroVironment_RQ-11_Raven