Jeneverkruiscijfers voor Willem-Alexander

Gestart door KapiteinRob, 07/12/2011 | 08:37 uur

Tanker

Citaat van: onderofficier op 07/12/2011 | 12:00 uur
Citaat van: Tanker op 07/12/2011 | 11:27 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 07/12/2011 | 08:38 uur
Langdurig dienst als officier.......

Een dappere strijder is het.....wanneer gaat hij eens 4,5 maand ergens zijn troepen in den vreemde aanvoeren ?

Of voorwaarts met een eenheid / raketten afschieten net als Prins Harry....... :sleep:

Hier hebben we die dappere strijders ook:  weten precies wie, wat, waar, wanneer, waarmee en hoe
Maar dan wel vanachter de computer.................    okee zij krijgen dan geen lintje.
Wanneer gaan "deze dappere" strijders dan eens naar den vreemde?    NIET       


Daarnaast is Prins Harry geen troon opvolger. 

Ik ben al in den vreemde gewest, dus weet niet waar jij op duidt...........
Ik heb recht van spreken dus.....!

KapiteinRob

Citaat van: yelloow op 07/12/2011 | 14:38 uur
Ik weet niet hoe het vroegah ging maar een fregat tegen de kant leggen is voorbehouden aan de commandant of NAVO, dus lijkt me sterk dat hij dit heeft mogen doen.  ;)

Ik zei dan ook niet dat-ie het daadwerkelijk deed..... Volgens mij weet elke LTZ3 hoe hij/zij een fregat tegen de kant moet leggen.  ;)

yelloow

Ik weet niet hoe het vroegah ging maar een fregat tegen de kant leggen is voorbehouden aan de commandant of NAVO, dus lijkt me sterk dat hij dit heeft mogen doen.  ;)

Hans87


KapiteinRob

Citaat van: Hans87 op 07/12/2011 | 14:11 uur
De Prins van Oranje is reserveofficier binnen Defensie. Bij de marine in de rang van commandeur, bij de landmacht in de rang van brigadegeneraal en bij de luchtmacht in de rang van commodore. (Bron: defensie.nl)

Volgens wiki ook nog Reserve Brigadegeneraal der Koninklijke Marechaussee.

Ik ga er van uit dat een reservist de functionaliteiten en vereisten die bij zijn rang horen, al is het op "reserveniveau", uit kan voeren. Dus "dienst kan doen". Iets in mij fluistert dat onze kroonprins wellicht nog weet hoe hij een fregat tegen de kant aan moet leggen en door zijn hobby wellicht ook nog een vliegtuig de lucht in krijgt, maar de overige skills van genoemde rangenrijtje? En dan ook nog een onderscheiding kregen vanwege het langdurig uitoefenen ervan?

Dit is m.i. zo'n moment dat folklore en praktijk elkaar "bijten".....

Hans87

Citaat van: dudge op 07/12/2011 | 12:24 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 07/12/2011 | 08:50 uur
En natuurlijk vind ik deze diensttijdonderscheiding voor de kroonprins een lachertje. Als ik de tijd dat hij in uniform heeft gelopen bij elkaar optel, komt hij naar mijn inschatting bij lange na niet eens aan het jeneverkruis zelf. Laat staan de cijfers......

Dat geld ook voor de officieren die reservist zijn, of een gedeelte van hun diensttijd reservist. 

Willem-Alexander is reservist.

De Prins van Oranje is reserveofficier binnen Defensie. Bij de marine in de rang van commandeur, bij de landmacht in de rang van brigadegeneraal en bij de luchtmacht in de rang van commodore. (Bron: defensie.nl)

Volgens wiki ook nog Reserve Brigadegeneraal der Koninklijke Marechaussee.

KapiteinRob

Citaat van: Ros op 07/12/2011 | 12:56 uur
De Jeneverkruis is geen teken voor het aantal jaren in dienst maar voor het aantal jaren dat men officier is.

Onze eigen PR-site zegt hierover:

Wat is het jeneverkruis?

Op 19 november 1844 werd bij Koninklijk Besluit van koning Willem II het onderscheidingsteken voor eervolle langdurige dienst als officier van land- en zeemacht ingesteld. Het doel van het onderscheidingsteken was (jonge) officieren te belonen voor trouwe en langdurige dienst. Naast het ereteken ontvingen de onderscheiden officieren een verhoging van hun traktement, om hen door deze 'materiƫle lotsverbetering op te beuren en tegemoet te komen'. Jonge officieren dienden in het midden van de negentiende eeuw namelijk een groot aantal jaren in de luitenantsrangen en genoten slechts zeer geringe traktementen. Oorspronkelijk bestond het onderscheidingsteken uit een gouden gesp met daarop het aantal dienstjaren in het midden van een krans van eikenloof en olijftakken. De gesp werd bevestigd aan een oranje, wit en blauw gestreept zijden lint. Koning Willem III besloot in 1866 de vorm aan te passen aan de gebruikelijke vorm van militaire onderscheidingen, een kruis. De officiƫle naam is in de loop der jaren verbasterd tot jeneverkruis, hoogst waarschijnlijk omdat bij de uitreiking op de geboortedag van koning Willem II van Oranje Nassau op 6 december een extra oorlam werd geschonken.


Ik lees hier dat het wel degelijk voor daadwerkelijk langdurige dienst is. Maar het verbaast me niets als het bijvoorbeeld t.b.v. het reservistengilde en Oranjes naar andere normen is "vertaald". Ik vind in ieder geval dat je, als je een onderscheiding voor langdurige dienst krijgt, je ook daadwerkelijk langdurig dienst moet hebben verricht. En niet langdurig een paar uniformen in de kast hebt hangen die je af en toe (voor wat voor doeleinden dan ook) eens aantrekt.....


Ros

#12
De Jeneverkruis is geen teken voor het aantal jaren in dienst maar voor het aantal jaren dat men officier is. Ik kan het niet checken maar volgens mij krijgen officieren die de dienst hebben verlaten en dan reserve-officier blijven dit teken ook bij het 15 jaren officier zijn en de aanvulling voor elke 5 jaar meer.

KapiteinRob

Citaat van: dudge op 07/12/2011 | 12:24 uur
Dat geld ook voor de officieren die reservist zijn, of een gedeelte van hun diensttijd reservist. 

Hetzelfde lachertje qua verhouding dienstjaren versus effectief als zodanig gewerkt, met dien verstande dat reservisten zodra ze zich in een uniform hijsen zich primair met hun militaire vak bezig houden.  ;)

KapiteinRob

Citaat van: onderofficier op 07/12/2011 | 12:00 uur
Hier hebben we die dappere strijders ook:  weten precies wie, wat, waar, wanneer, waarmee en hoe
Maar dan wel vanachter de computer.................    okee zij krijgen dan geen lintje.
Wanneer gaan "deze dappere" strijders dan eens naar den vreemde?    NIET       


Daarnaast is Prins Harry geen troon opvolger. 

Het is forumlid Tanker die over dappere strijders begon. Volgens mij is een onderscheiding voor langdurige dienst geen dapperheidsteken, maar een blijk van waardering voor een langere periode je trouw (en eerlijk....) inzetten binnen ons bedrijf. Voor dapper gedrag hebben we andere onderscheidingen. Je zal mij dan ook niet horen over het feit dat de kroonprins "den vreemde" alleen kent van wat snoepreisjes. Wat mij wel stoort is dat hij in deze een onderscheiding heeft gekregen waarvoor anderen daadwerkelijk 25 jaar dienst voor vervuld hebben. Maar zolang een ieder maar beseft dat de kroonprins geen echte (beroeps)militair is en je wat mij betreft dus door een aantal zaken heen moet prikken......

En Prins Harry is niet DE troonopvolger, maar zit wel degelijk in de lijn van troonopvolging. Waarbij de Engelse prinsen zo links en rechts wel wat meer doen in relatie tot defensie dan zich af en toe voor de buhne in een uniform hijsen alsof je militair bent.

Ros

WA is een officier net als vele anderen. Dus deze traditie is ook voor hem van toepassing. Er kan ook nog gepiept worden over de medaille die word uitgereikt bij  X jaren in dienst die iedereen krijgt. Deze staat ook los van wat de ontvanger al die jaren gedaan heeft of niet heeft gedaan.


KapiteinRob

Citaat van: Nikehercules op 07/12/2011 | 12:12 uur
Ach kom op mensen, moet hier nou ook weer over gezeken worden?

De een vindt het zeiken, de ander een reden tot discussie.

Nikehercules

Ach kom op mensen, moet hier nou ook weer over gezeken worden?

onderofficier

Citaat van: Tanker op 07/12/2011 | 11:27 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 07/12/2011 | 08:38 uur
Langdurig dienst als officier.......

Een dappere strijder is het.....wanneer gaat hij eens 4,5 maand ergens zijn troepen in den vreemde aanvoeren ?

Of voorwaarts met een eenheid / raketten afschieten net als Prins Harry....... :sleep:

Hier hebben we die dappere strijders ook:  weten precies wie, wat, waar, wanneer, waarmee en hoe
Maar dan wel vanachter de computer.................    okee zij krijgen dan geen lintje.
Wanneer gaan "deze dappere" strijders dan eens naar den vreemde?    NIET       


Daarnaast is Prins Harry geen troon opvolger. 
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Tanker

Citaat van: Kapitein Rob op 07/12/2011 | 08:38 uur
Langdurig dienst als officier.......

Een dappere strijder is het.....wanneer gaat hij eens 4,5 maand ergens zijn troepen in den vreemde aanvoeren ?

Of voorwaarts met een eenheid / raketten afschieten net als Prins Harry....... :sleep: