Hr. Ms. Zuiderkruis zwaait af

Gestart door Lex, 12/12/2011 | 17:57 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 09/02/2012 | 21:14 uur
Citaat van: jurrien visser op 09/02/2012 | 20:32 uur
Citaat van: Ace1 op 09/02/2012 | 20:01 uur
Jurrien heb je geen foto´s gemaakt van de  reünie ?


Nee, helaas de digitale camera was in gebruik door Angélique en ik vind de fotokwaliteit van een gsm onvoldoende.

Had dat even gezegd dan had je van mij een camera kunnen lenen, maar ik dacht dat Lex ook naar de  reünie  ging?

http://www.defensieforum.nl/Forum/reuenie_voor_zuiderkruis-t22193.0.html

Lex was verhinderd.

Ace1

Citaat van: jurrien visser op 09/02/2012 | 20:32 uur
Citaat van: Ace1 op 09/02/2012 | 20:01 uur
Jurrien heb je geen foto´s gemaakt van de  reünie ?


Nee, helaas de digitale camera was in gebruik door Angélique en ik vind de fotokwaliteit van een gsm onvoldoende.

Had dat even gezegd dan had je van mij een camera kunnen lenen, maar ik dacht dat Lex ook naar de  reünie  ging?

http://www.defensieforum.nl/Forum/reuenie_voor_zuiderkruis-t22193.0.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 09/02/2012 | 20:01 uur
Jurrien heb je geen foto´s gemaakt van de  reünie ?


Nee, helaas de digitale camera was in gebruik door Angélique en ik vind de fotokwaliteit van een gsm onvoldoende.

Ace1

Jurrien heb je geen foto´s gemaakt van de  reünie ?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#39
Donderdag 9 februari 2012, afscheid van een oude dame.

Het voelde als van ouds toen ik vanochtend rond 10 uur de Nieuw Haven op reed via de Zuidpoort om  vervolgens te parkeren voor de Witte Raaf.

Kijkend naar de haven zag ik een aantal schepen die ik nog nooit in het echt van dichtbij had gezien, waaronder een bootje met een vreemd kleurtje genaamd Holland en ik nam me voor om bij mij vertrek uit Den Helder een rondje langs de schepen te maken.

Eerst de reünie in de Witte Raaf, vol verwachting, uitkijkend naar oude bekenden loop ik naar binnen en kom al snel mensen uit het verleden tegen, leuk om ze weer te zien en om te horen wat ze vandaag de dag doen.
Na de foto-op op naar het oude beestje zelf, via de loopplank meteen links af de trap op richting "mijn" oude vertrouwde werkplekken, de RC en de Brug.

Eenmaal in de RC aangekomen lijkt de tijd volledig stil gestaan te hebben, wellicht zitten mijn vingerafdrukken nog steeds op de Rohde & Schwarz ontvangers, het enige noemenswaardige verschil  met de begin jaren negentig was dat de blauwe Sagem's waren vervangen door een aantal laptops.

Inmiddels was onze club van ex verbindelaren,  odopsen en wachtofficieren uit die tijd vrijwel compleet, we zouden voor ons gevoel zo de trossen kunnen losgooien en gaan!

Natuurlijk was de blauwe hap (in de Witte Raaf) een verwacht en smakelijk onderdeel van deze dag en tijdens het eten werden de herinneringen weer eens op tafel gegooid, kortom leuk.

Om 14.00 uur vond ik het genoeg, ik moest immers nog 200 kilometer terug rijden en ik wilde nog een rondje langs, de voor mij onbekende schepen, zo kon ik het niet laten om de Rotterdam, de Holland en de Zeven Provinciën eens van dicht bij te bekijken.

De Rotterdam gaf mij het gevoel maar een heel klein kereltje te zijn, ik vond het indrukwekkend. De Zeven Provinciën gaf mij het gevoel me zo weer te willen aanmelden, wat een mooi schip! Bij de Holland kan ik nauwelijks iets positief verzinnen anders dan: leuk schip voor in de west, een rondje boorplatformen in de Noordzee en zo nu en dan Piet Piraat de stuipen op het lijf jagen.

Tijd om te gaan... nog een één blik op de haven en ik realiseer me dat deze, in vergelijking tot wat ik gewend was wel erg leeg en stil was, geen rijen S- en L- fregatten dubbel geparkeerd geen Kojaks als blikvanger maar wel, al was het nog maar in de verte, die ene rots in de branding als baken van herkenning die vanaf morgen met een welverdiend pensioen mag.

Met een déjà vu geef ik gas en vertrek via de zelfde poort als waar ik die ochtend door naar binnen kwam met zelf afvragend wanneer ik weer een trip richting Den helder zal ondernemen.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 08/02/2012 | 21:19 uur
Citaat van: jurrien visser op 08/02/2012 | 21:17 uur
hahaha het aantal meters toiletpaier had ik fout.   :angel:

Dat moest natuurlijk het antwoord met de meeste meters zijn! Kan ook niet anders, op zo'n schijtbevoorrader........

Haha.... Poolster Blues Rob?

KapiteinRob

Citaat van: jurrien visser op 08/02/2012 | 21:17 uur
hahaha het aantal meters toiletpaier had ik fout.   :angel:

Dat moest natuurlijk het antwoord met de meeste meters zijn! Kan ook niet anders, op zo'n schijtbevoorrader........

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 08/02/2012 | 21:00 uur
Citaat van: jurrien visser op 08/02/2012 | 20:59 uur
Al gespeeld, 14 van de 15 vragen goed....
Zo weinig?  8)

hahaha het aantal meters toiletpaier had ik fout.   :angel:

Lex


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 08/02/2012 | 20:55 uur
Zuiderkruis kennisquiz

voor de oudgediende vul de Zuiderkruis kennisquiz even in? ;)

http://marineschepen.nl/tests/zuiderkruis-quiz.html

Al gespeeld, 14 van de 15 vragen goed....

Ace1

Zuiderkruis kennisquiz

voor de oudgediende vul de Zuiderkruis kennisquiz even in? ;)

http://marineschepen.nl/tests/zuiderkruis-quiz.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

De plunjebaal van Hr.Ms. Zuiderkruis


Laatst aangepast: 08-02-2012

Er zijn weinig schepen die zo lang in dienst zijn geweest als Hr.Ms. Zuiderkruis. Het aantal bezochte landen en gevaren zeemijlen moet enorm zijn. Marineschepen.nl zocht dat eens uit. Met behulp van alle scheepsjournalen is een overzicht gemaakt van waar Hr.Ms. Zuiderkruis is geweest. Alhoewel, om alle geografische posities van de afgelopen 37 jaar in te plotten ging wat ver, maar we kunnen u wél alle havenbezoeken presenteren.

Het is natuurlijk een beetje flauw om van een marineschip met zo'n staat van dienst een overzicht te publiceren van de havenbezoeken. Hr.Ms. Zuiderkruis was geen cruiseschip! Alsof een bekend regisseur bij zijn afscheid de rits bezochte premières van eigen films te horen krijgt, in plaats van een overzicht van zijn films en prijzen.
Maar toch gaan we uitgebreid stil staan bij die havenbezoeken. Allereerst omdat er al vrij veel geschreven is en wordt over de operationele historie van Hr.Ms. Zuiderkruis. Maar ook omdat die havenbezoeken wat zeggen over waar het schip is geweest (al is op sommige reizen geen haven bezocht!) en natuurlijk zijn de havenbezoeken voor de bemanningsleden enorm belangrijk. Vele plunjebalen zijn volgeschreven met havens.

De plunjebaal
Op die traditionele marineplunjebaal werd door menig matroos zorgvuldig bijgehouden welke haven hij/ zij had bezocht. Met vaak als resultaat volgeschreven plunjebalen met (exotische) havens.
De lijst met havens van Hr.Ms. Zuiderkruis is indrukwekkend. Het schip heeft maar liefst 423 buitenlandse havenbezoeken op haar naam staan in de bijna 37 jaar die ze in dienst was. Natuurlijk was de Zuiderkruis het vaakst in Den Helder, maar Rosyth in Schotland kan wel haar tweede thuishaven worden genoemd. Daar kon Hr.Ms. Zuiderkruis altijd terecht om zelf goederen en brandstof in te slaan.

Koude Oorlog
Aan welke havens Hr.Ms. Zuiderkruis heeft bezocht valt goed te zien dat de A832 echt een kind van de Koude Oorlog is. Ruwweg de eerste 15 jaar van haar operationele leven bereidde de NAVO zich voor op een oorlog tegen de Sovjet-Unie. Vele oefeningen vonden dan ook plaats op de Atlantische Oceaan en havens als Halifax (Canada) en Mayport (VS) konden dan op de plunjebaal worden bijgeschreven. Maar Hr.Ms. Zuiderkruis was in de jaren '80 ook erg vaak in de Middellandse Zee.

Overigens had de marine toen nog genoeg schepen voor eskaderreizen, dat wil zeggen een reis met veelal vier of vijf schepen waaronder een bevoorrader. Het eskader ging al oefenend en opwerkend de wereld over. De bekendste reis voor Hr.Ms. Zuiderkruis was wel Fairwind '88. Een reis langs onder andere Singapore, Australië en Nieuw-Zeeland. Niet alleen voor de Nederlandse marine was deze reis nuttig (internationale oefeningen, andere zeegebieden) maar ook voor de diplomatie en de handelsbetrekkingen.

Heel opvallend is dat in de periode eind jaren '80 - eind jaren '90 Hr.Ms. Zuiderkruis met grote regelmaat in de Oostzee was. Nagenoeg alle havens die in de Oostzee zijn bezocht, zijn in die pakweg 10 jaar aangedaan.

Ernstmissies
De Golfoorlog in 1991 was een echt keerpunt. De ZKRS was wel 3 jaar eerder door het Suezkanaal gevaren, maar dat was voor een oefenreis. De Golfoorlog markeerde het einde van voorbereiding op een oorlog op de Atlantische Oceaan en een verschuivende aandacht naar het oosten. Daarnaast was dit het einde van voorbereidingen zelf, en een begin van een reeks "ernstmissies". 1991 was één van de jaren dat de Zuiderkruis heel veel havens bezocht (21). Het schip moest de internationale vloot -die in strijd was met Saddam Hoessein, nadat hij Kuweit was binnengevallen- bevoorraden en voer haven in en haven uit. De haven van Jebel Ali (Verenigde Arabische Emiraten) werd tot vervelens toe aangedaan. Niet dat we het over verwende vakantiegangers hebben, want vaak bleef de Zuiderkruis maar een paar uur of net een dag binnen; ze moest immers volladen en de immense vloot in de Perzische Golf bevoorraden. De periode rond de jaren '90 was de enige periode dat Hr.Ms. Zuiderkruis in de wateren van de Perzische Golf was.

Ook 1993 was een druk jaar. En dat had te maken met een ander conflict: in voormalig-Joegoslavië was een burgeroorlog uitgebroken. Marineschepen van de NAVO waren in de Adriatische Zee bezig met een blokkade, en onze Zuiderkruis werd gevraagd om ondersteuning te leveren. Dus toen deed het weer vele Middellandse Zee havens aan, al waren het er minder dan in de jaren '80.

De jaren gaan tellen
Oorspronkelijk zou Hr.Ms. Zuiderkruis rond 2001 worden vervangen door een nieuwe bevoorrader. Maar toen duidelijk werd dat dat niet zou gaan gebeuren, ging de ZKRS in groot onderhoud. De jaren gingen tellen en de periode daarna tot 2011 heeft het meerdere jaren onderhoud gekend. Maar zodra het schip beschikbaar was, werd dankbaar gebruik gemaakt. De marine kampt immers met een tekort aan schepen en de oude Zuiderkruis werd omgetoverd tot een Fast Combat Support Ship. Een nieuwe periode in de West brak aan in 2007, ditmaal als stationsschip. Een noodgreep die goed uitpakte, met vele fraaie havens op het programma. Denk aan Puerto Limon (Costa Rica), Cartagena (Colombia) en St. Thomas (Maagdeneilanden). In 2010 was de A832 opnieuw in de West.

Het super operationele schip liet in 2011 nog eens zien wat het kon en ook toen werden weer vele havens aangedaan die niet eerder op het program stonden. Havens als Mombassa (Kenia) en Port Victoria (Seychellen) konden op het laatste moment aan het rijtje worden toegevoegd.

Al met al is het een enorme verzameling havens geworden met heel veel exotische en bijzondere plaatsen, maar nog veel vaker de gewone havens als Plymouth, Portland en Rosyth.

Havenbezoeken
De 423 havenbezoeken waren lang niet allemaal dezelfde. Soms moest de Zuiderkruis een haven binnen in verband met een technisch probleem, maar ook om mensen af te zetten of juist op te halen als dat niet op een andere manier kon. Veel vaker ging de Zuiderkruis naar binnen om brandstof en olie te laden, of omdat de bemanning weer moest opladen na een week of langer op zee.
Een "traditioneel" havenbezoek begint op vrijdagmiddag en eindigt op maandagochtend als het schip naar zee vertrekt. Overigens is bijna niemand een heel weekend vrij; het schip moet zelf voor beveiliging, brandweer en techniek zorgen. Maar een havenbezoek is altijd iets war de bemanning naar uitkijkt.

Wat minstens zo vaak voorkwam, was echter een bezoek van een paar uur of een dag. Soms ging Hr.Ms. Zuiderkruis voor anker in een baai en dan was er niet altijd de mogelijkheid om de wal op te gaan. Maar andere keren bleef het schip een week of zelfs langer in een haven liggen. De ene keer in verband met festiviteiten, de andere keer nadat het schip wekenlang op zee was geweest.

Bronnen
Jaarboek Koninklijke Marine 1975 t/m 2006, Bibliotheek Scheepvaartmuseum Amsterdam
Scheepsjournalen 1976 t/m 1995, Nationaal Archief Den Haag
Scheepsjournalen 1996 t/m 2011, Semi-Statisch Archief Defensie, Den Haag
Maritiem Situatie Centrum Koninklijke Marine


http://marineschepen.nl/dossiers/havens-zuiderkruis.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Scheepsbel afzwaaiend marineschip voor Kuipers

Astronaut André Kuipers wordt de beschermheer van de scheepsbel van het oudste Nederlandse marineschip, dat vrijdag na 36 jaar uit dienst wordt genomen.

De Hr. Ms. Zuiderkruis heeft de afgelopen 36 jaar alle wereldzeeën bevaren. In 1981 was de Zuiderkruis het eerste marineschip met vrouwelijke bemanningsleden aan boord. Eind 2011 sloot het schip zijn operationele inzet af met een antipiraterijmissie voor de kust van Somalië.

De marine neemt vrijdag in Den Helder afscheid van het bevoorradingsschip. Naar marinetraditie wordt de scheepsbel in bruikleen gegeven aan een beschermheer of -vrouwe. De keuze is op Kuipers gevallen omdat hij zich het dichtst bij het sterrenbeeld Zuiderkruis bevindt. Kuipers' echtgenote neemt de bel vrijdag namens de ruimtereiziger in ontvangst.

De Zuiderkruis wordt vervangen door het Joint Services Ship. Het schip, dat 407,9 miljoen euro gaat kosten, wordt naar verwachting in 2014 opgeleverd.

http://www.metronieuws.nl/nieuws/scheepsbel-afzwaaiend-marineschip-voor-kuipers/IWIlbg!QvPM7dM12d1KJpTBAo2WOg/

Lex

Citaat van: Ace1 op 18/12/2011 | 21:30 uur
Lex ik bedoel spotten, eigen foto´s maken en niet iets van internet halen. :sick:
1. Er is niets van internet gehaald, er is wel een verwijzing gedaan;
2. Schijnbaar wonen er geen leden in Den Helder, of waren deze verhinderd;
3. Voor niet betrokkenen was het niet mogelijk het haventerrein binnen te komen.
4.  :sick: is dus irrelevant met je opmerking.

Ace1

Citaat van: Lex op 18/12/2011 | 14:17 uur
Of klik hier.

Lex ik bedoel spotten, eigen foto´s maken en niet iets van internet halen. :sick: