Vervanging Operationele Wielvoertuigen 7,5 kN

Gestart door Reservist, 13/01/2012 | 13:44 uur

KapiteinRob

Citaat van: Ace1 op 14/01/2012 | 12:17 uur
Rob, als de prijs hetzelde is dan kies ik voor kwaliteit en als een japanner beter is dan een europese  pickup, dan is dat jammer voor de europese pickup.

Kwaliteit staat al jaren niet bovenaan het defensieprioriteitenlijstje. Op eenzame hoogte staat de prijs, behalve als er op het beslissingsniveau "eigen" belangen opspelen, want dan wordt dit stantepede aangepast.....

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 14/01/2012 | 12:11 uur
Citaat van: Ace1 op 14/01/2012 | 12:02 uur
Ik maak een top 4 van pickups die betaalbaar zijn.

1.Mitsubishi L200
2.Nissan Navara
3.Toyota Hilux
4.Volkswagen Amarok

En dan krijgen we zeker weer dat geleuter over Europees kopen, waardoor (wellicht betere) Jappen buiten de boot vallen?

Rob, als de prijs hetzelde is dan kies ik voor kwaliteit en als een japanner beter is dan een europese  pickup, dan is dat jammer voor de europese pickup. maar heb niet voor niets volkswagen op plaats 4 gezet omdat de offroad  capaciteiten van de 3 japanse merken beter zijn.

KapiteinRob

Citaat van: Ace1 op 14/01/2012 | 12:02 uur
Ik maak een top 4 van pickups die betaalbaar zijn.

1.Mitsubishi L200
2.Nissan Navara
3.Toyota Hilux
4.Volkswagen Amarok

En dan krijgen we zeker weer dat geleuter over Europees kopen, waardoor (wellicht betere) Jappen buiten de boot vallen?

Ace1

#14
Ik maak een top 4 van pickups die betaalbaar zijn.

1.Mitsubishi L200
2.Nissan Navara
3.Toyota Hilux
4.Volkswagen Amarok

Ace1

Citaat van: dudge op 13/01/2012 | 23:22 uur
Citaat van: Ace1 op 13/01/2012 | 22:30 uur
Ik heb nog wat info gevonden over de prijzen van de Santana PS-10, daar heb je echt geen Landrover voor, jammer dat Santana Motor is gestopt door de crisis. Er zat wel  dikke 4 cil iveco diesel in en  lijkt me weer beter dan zo'n diesel van landrover?

http://www.autozine.nl/nieuws/nieuws_archief.php?nk=5084

http://www.landrover.com/nl/nl/lr/defender/

Iveco maakt nog wat leuke modellen, waarvan de Massif dus weer gebaseerd is op de santana begrijp ik. Maar verwacht dat het een redelijk low-profile aanbesteding zal zijn, dus dat we er een stuk minder van zullen horen dan bij die andere materieel projecten.

Omdat de Massif niet zo succesvol was , heeft Iveco besloten er mee te stoppen, Fiat(moederbedrijf Iveco) had wel een optie om  Santana  Motor te kopen maar heeft dat niet gedaan en daardoor is de stekker uit Santana  Motor getrokken door de regering van Andalusië (provincie van Spanje)

KapiteinRob

Citaat van: MINDEF op 14/01/2012 | 09:03 uur
"Defensie neigt om verschillende redenen naar een keuze voor het scenario 'uitbesteden'.

Ik kan er zo 3 opnoemen:

1. Geldgebrek.
2. Geldgebrek.
3. Geldgebrek.

Citaat van: MINDEF op 14/01/2012 | 09:03 uur
Omdat het voertuig vooral voor nationale taken en opleidingsondersteuning wordt ingezet, zal het grootste deel van het gebruik en het onderhoud in of nabij Nederland worden uitgevoerd.

De volgende stap is natuurlijk dat deze redenatie ook losgelaten gaat worden op het wagenpark van "de beroeps". Waarschijnlijk gaat het sowieso raakvlakken krijgen vanwege de gedachtes wagenparken bij elkaar te voegen. Nu lijkt me dat de NATRES niet echt aan terreinrijden gaat doen (hooguit het weiland naast de te bewaken brug....), maar ik vind het wel een ingteressante gedacht (zoals eerder verwoord in dit topic) om v.w.b. andere types terreinwagens eens wat verder te kijken dan alleen maar naar Laro's en MB's.

Wel denk ik dat de minister met zijn outsourcen (want civiele bedrijven het onderhoud laten doen) in geval van crisis en oorlog(sdreiging) van de koude kermis thuis komt als hij eigen (militaire) onderhoudspersoneel/monteurs niet meer nodig denkt te hebben. Maar ja, dat geldt n.m.m. al breder bij defensie...

Reservist

De keuze voor een civiel voertuig is vooral vanuit het kosten oogpunt maar het gaat niet alleen om de aanschafwaarde, denk aan onderhoud  uitbesteden (garage bedrijf) en dus minder monteurs binnen defensie.

"Defensie neigt om verschillende redenen naar een keuze voor het scenario 'uitbesteden'. Omdat het voertuig vooral voor nationale taken en opleidingsondersteuning wordt ingezet, zal het grootste deel van het gebruik en het onderhoud in of nabij Nederland worden uitgevoerd. Defensie hoeft daarvoor niet per se structureel te beschikken over monteurs voor dit type voertuig en daarom bestaat dan ook geen operationele belemmering voor de uitbesteding van de onderhoudsdienst."
DE MINISTER VAN DEFENSIE
drs. J.S.J. Hillen

@Enforcer: Ik denk dat de Mitsubishi L200 idd ook een reële optie is. Deze wordt al veel door politie gebruikt en heeft betere terrein eigenschappen dan de VW Amarok.

Alhoewel de terrein vaardigheden ondergeschikt zijn aan het kostenplaatje:

"Om financiële redenen kiest Defensie bij dit deelproject voor civiele voertuigen. Met de oorspronkelijke eisen was dit niet mogelijk en om die reden zijn de eisen herzien. De operationele taakuitvoering en de veiligheid zijn daarbij niet in het geding. De herziene eisen betreffen de terreinmobiliteit, de soorten te gebruiken brandstof en het aantal passagiers. Ten aanzien van de terreinmobiliteit zijn onder andere de eisen voor waaddiepte, bodemvrijheid en op- en afloophoek verlaagd. Hierdoor is het voertuig minder geschikt voor zware terreinomstandigheden."
DE MINISTER VAN DEFENSIE
drs. J.S.J. Hillen

Ace1

#10
Ik heb nog wat info gevonden over de prijzen van de Santana PS-10, daar heb je echt geen Landrover voor, jammer dat Santana Motor is gestopt door de crisis. Er zat wel  dikke 4 cil iveco diesel in en  lijkt me weer beter dan zo'n diesel van landrover?

http://www.autozine.nl/nieuws/nieuws_archief.php?nk=5084

http://www.landrover.com/nl/nl/lr/defender/

Ace1

#9
jammer dat Santana Motor  in Spanje is gestopt door de crisis, want dan had je een goedkoop alternatief voor de landrover  en MB gehad.

http://en.wikipedia.org/wiki/Santana_Motor

http://www.army-guide.com/eng/firm3436.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Iveco_Massif

http://www.army-technology.com/projects/ivecomassif/

Ik heb zelf in een keer in een civiele Santana PS-10 een proefrit mogen rijden bij een dealer in de buurt bij mij, omdat ik daar iemand kende die daar werkte en ik heb ook weleens in een landover Defender gereden, maar vond de Santana PS-10 een heel goed alternatief voor de landrover en de prijs was ook een stuk goedkoper.

Enforcer

Citaat van: Ace1 op 13/01/2012 | 17:49 uur
Citaat van: Ros op 13/01/2012 | 15:14 uur
Je wil naast de bestuurder 1 tot 4 mensen meenemen en een beetje lading, gereedschap, PGU etc. Dat maakt de pickup met dubbele cabine, naar mijn idee een ideale keuze.

Een pickup met dubbele cabine is niet goedkoop.

Klopt, rond de 50 mille; zie ook boven. Voor de prijs van 1 MB krijg je dus 2 pick-ups. MB is handiger voor zandbakken, maar voor gebruik binnen NL zouden er veel meer trucks kunnen komen. Daarnaast zal het onderhoud ook goedkoper zijn en makkelijker door een dealer uit te voeren zijn. En outsourcen is tegenwoordig hip in Defensief Den Haag.

Ace1

Citaat van: Ros op 13/01/2012 | 15:14 uur
Je wil naast de bestuurder 1 tot 4 mensen meenemen en een beetje lading, gereedschap, PGU etc. Dat maakt de pickup met dubbele cabine, naar mijn idee een ideale keuze.

Een pickup met dubbele cabine is niet goedkoop.

Ros

Je wil naast de bestuurder 1 tot 4 mensen meenemen en een beetje lading, gereedschap, PGU etc. Dat maakt de pickup met dubbele cabine, naar mijn idee een ideale keuze.

KapiteinRob

Citaat van: Ros op 13/01/2012 | 14:34 uur
Het zal wel een Toyota of Nissan worden. Ook goed om mensen van A naar B te krijgen, ook door het terrein.

Prima keuze. Snap uberhaupt nuet dat er (krijgsmacht breed) consequent voor dure Laro's en MB's werd (wordt?) gekozen. Zijn er nou echt geen goedkopere alternatieven die net zo goed voldoen? Tuig in Libie, Soedan, etc. komt toch ook overal in pickups......

Ros

Het zal wel een Toyota of Nissan worden. Ook goed om mensen van A naar B te krijgen, ook door het terrein.

Enforcer

Er is een tijd lang sprake geweest van de Mitsubischi L200. Civiel te koop vanaaf 51.246 Euro.

De Amarok  is te koop vanaf 47.100 Euro.

Beide dubbele cabine, inclusief BPM. Aangezien het per stuk zo 4000 Euro kan schelen, zou het best kunnen dat het de Amarok wordt.

Uiteraard betaald Defensie door kortingen en dergelijke minder voor de basis voertuigen, maar zullen de aanpassingen de prijs weer opdrijven.