Vervanging Operationele Wielvoertuigen 7,5 kN

Gestart door Reservist, 13/01/2012 | 13:44 uur

Lex

Citaat van: Jellington op 10/12/2013 | 21:52 uur
Zou zo'n Sherpa 1 mee kunnen op uitzending?
Elk voertuig zou mee kunnen op uitzending. Maar of het verstandig is, is van een andere orde.

Jellington

Citaat van: Thomasen op 10/12/2013 | 21:33 uur
Das offtopic geratel over voertuigen die niet in categorie 7,5 kN vallen.
Tenzij iemand van mening is dat een STANAG 3+ gewenst is voor genoemde operaties.
Zo'n Sherpa 1 had trouwens wel gekund, ruimer en sterker, en ziet er bovendien stoerder uit dan de plantsoenendienst bakkies die we nu krijgen.

Zou zo'n Sherpa 1 mee kunnen op uitzending? Het idee was toch om de Natres uit te breiden naar 20000 man en dat ze dan mee zouden gaan op uitzending? Niet dat ik daar een voorstander van ben.

dudge

Citaat van: Jellington op 10/12/2013 | 21:27 uur
JE hebt het nu over de Amarok toch? Zoiets dacht ik al maar waarom heeft NL bijv. die Renault Sherpa 2 nodig dan? Of is dat niet relevant?

Das offtopic geratel over voertuigen die niet in categorie 7,5 kN vallen.
Tenzij iemand van mening is dat een STANAG 3+ gewenst is voor genoemde operaties.
Zo'n Sherpa 1 had trouwens wel gekund, ruimer en sterker, en ziet er bovendien stoerder uit dan de plantsoenendienst bakkies die we nu krijgen.

Jellington

Citaat van: Thomasen op 10/12/2013 | 21:24 uur
Er zijn erg veel taken die Defensie wel in Nederland doet, maar niet tijdens missies. Daar zijn ze voor nodig.

Denk bijvoorbeeld aan lui die de oefenterreintjes van defensie onderhouden en beheren, daar zijn niet altijd nette paden, dus rijden die nu in MB's. Maar denk ook aan OTC, de opleidings eenheden, maar ook de organisatie tijdens oefeningen. Dan zijn er bijvoorbeeld ook nog de B&B eenheden, het DBBO, en een groot aantal gaat naar de Natres. Zij zijn allemaal druk bezig met op en neer rijden, en daar zijn die wagentjes dus voor nodig. 

JE hebt het nu over de Amarok toch? Zoiets dacht ik al maar waarom heeft NL bijv. die Renault Sherpa 2 nodig dan? Of is dat niet relevant?

dudge

Citaat van: Jellington op 10/12/2013 | 21:13 uur
Maar waar hebben we deze voertuigen eigenlijk voor nodig?

Er zijn erg veel taken die Defensie wel in Nederland doet, maar niet tijdens missies. Daar zijn ze voor nodig.

Denk bijvoorbeeld aan lui die de oefenterreintjes van defensie onderhouden en beheren, daar zijn niet altijd nette paden, dus rijden die nu in MB's. Maar denk ook aan OTC, de opleidings eenheden, maar ook de organisatie tijdens oefeningen. Dan zijn er bijvoorbeeld ook nog de B&B eenheden, het DBBO, en een groot aantal gaat naar de Natres. Zij zijn allemaal druk bezig met op en neer rijden, en daar zijn die wagentjes dus voor nodig. 

Elzenga


Jellington

Maar waar hebben we deze voertuigen eigenlijk voor nodig?

Harald

Citaat van: Tanker op 10/12/2013 | 20:59 uur
Waarom niet weer gewoon Mercedes, de ervaring is aanwezig.
Die kunnen vast ook wel een of ander gepantserd voertuig maken met een mooie deal....

kijk eens : ...  ;)
http://www.mb-military-vehicles.com/fileadmin/downloads/Flyer_LAPV6-X_2011.pdf

Tanker

Waarom niet weer gewoon Mercedes, de ervaring is aanwezig.
Die kunnen vast ook wel een of ander gepantserd voertuig maken met een mooie deal....

Flyguy

Ik heb laatst nog een zeer recente (eind october) foto gezien van een renault sherpa 2 op het marine etablissement in Amsterdam.



Met een aflopend dak aan de achterkant, ook in zandkleur en met een Nederlands kenteken.

dudge

Citaat van: Huzaar1 op 10/12/2013 | 18:42 uur
?

Das een gepantserde IJscowagen, ideaal voor missies in bloedverziekend hete gebieden.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

DvdW

Citaat van: Elzenga op 10/12/2013 | 11:43 uur
Ja volgens mij ook...Renault Sherpa 2...nu light scout geheten.
http://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Sherpa_2

Nederlandse vlag? of die van Egypte?!

Ik denk dat Nederland er verstandiger aan doet de Iveco LMV te kopen dan..standaardisatie met de Belgen en Britten..



8)
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

StrataNL

Eagle V is dacht ik ook in NL getest (stond op DDP een artikel)

Hawkei is ook interessant, kleine broertje van de bushmaster, ook in diverse varianten.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Chrisis

Citaat van: NLTactical op 10/12/2013 | 12:23 uur
Is er eigenlijk veel keuze uit dit soort voertuigen.?


Er is behoorlijk wat keuze:

Om maar een lijstje te noemen van de aanwezige mogelijke kandidaten (heb ik het alleen over licht gepantserde voertuigen, ver boven de 7,5Kn

•   Sherpa in diverse modellen van Renault (FR) Gebruikt door vele landen o.a.. (Ook in Mali)
•   ALTV in diverse modellen van ACMAT (FR) Gebruikt door vele landen o.a.. (Ook in Mali)
•   Panhard met diverse modellen (Niet aanwezig op stand wel folder gezien) PVP, VBL, VAP en VBR(FR) Gebruikt door vele landen o.a.. (Ook in Mali)
•   KMW / DDVS met Mungo, (GE/NL) Gebruik Duitsland
•   KMW / Rheinmetal / MAN met AMPV Gebruik Duitsland
•   Iveco met de LMV in diverse uitvoeringen. (IT) In gebruik bij diverse landen o.a. Italië, GB, België
•   General Dynamics EAGLE V,(SWISS) De Switserse tak van GDES Mowag uit Zwitserland had een model van de EAGLE V op de stand. Dit voertuig is al in vele varianten in gebruik wereldwijd. Ook Duitsland heeft een aantal EAGLE IV in gebruik en nu een vervolgbestelling voor meer dan 100 EAGLE V voertuigen Men koos dus voor dit voertuig terwijl de lokale industrie alternatieven had van KMW en Rheinmetall. Er zijn ook EAGLE voertuigen in Duits gebruik die dezelfde taken uitvoeren als de Fennek. Men koos er dus voor om de EAGLE IV te bestellen in plaats van extra Fennek.. dit zegt wel degelijk iets... over prijs-kwaliteit waarschijnlijk.  Overigens ik meen dat de de Spaanse mariniers ook gebruik maken van de EAGLE IV met speciale diepwater geschikt.