Renovatie van de Yper

Gestart door MoronHunter, 23/01/2012 | 12:28 uur

Harald

Citaat van: IPA NG op 26/01/2012 | 15:07 uur
Er waren voor de Boxer betere alternatieven geweest. Misschien met iets mindere bescherming maar wel goedkopere, snel leverbare voertuigen die in veel meer varianten verkrijgbaar zijn.
De AMV is wel een favoriet.
Leverbaar als APC en ambulance maar ook als variant met AMOS of 105mm en omdat hij kleiner is ook geschikt als IFV, al dan niet amfibisch, of als verkenningsvoertuig.

AMV met 105 mm ziet er wel goed uit
Amfibisch !! een grote plus, want een Boxer is dit niet, jammer genoeg
http://www.youtube.com/watch?v=TSzCuVtk5CQ   2.15 tot 4.00

maar om te uiterlijk vind ik een B1 Centauro, AMX-10RCR of Rooikat er beter uitzien
gevoelsmatig lijken deze lager dan bijvoorbeeld een stryker, piranha met 105 mmn

B1 Centauro : http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=tJCKIZ3BhaE&feature=endscreen
Rooikat : http://www.youtube.com/watch?v=Nwg9MEcyYDw

Huzaar1

400 fenneks is inderdaad belachelijk, maar onthoud wel bij de KLU zijn ze ook in dienst.
Het probleem met de Fennek is, is dat er maar 3 man inpassen, ding ziet er niet zo taai uit als hij is en hij kan max beschermen tot 7,62MM KKW.

Ik weet zeker dat als er een vervanging kwam voor de m113,ypr,prtl gekozen moest worden NA Afghanistan er andere keuzes waren gemaakt.


Maar nee, een wiel voertuig voor infanterie vind ik absoluut niet slim, want zoals de infanterie de CV90 gebruikt is vooralsnog als battletaxi ( verandert al door cavalerie inbreng ) maar als we straks de zandhazen niet meer kunnen afzetten waar we willen doordat wielen geen grip hebben in het terrein zijn we echt ons zelf aan het verkrachten. Dat is niet de bedoeling.

Daarnaast kunnen we een helemaal peppie to the max cv90 in elkaar knutselen ontworpen voor Pantserinfanterie doeleinden op het hoogste geweldsniveau ( spectrum )weten we allemaal dat in dat plaatje een DFP ( direct firing platform ) onmisbaar is en optreden zonder dit aanvullende wapen automatisch betekent dat het hoogste geweldsspectrum niet meer haalbaar is.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Oorlogsvis

En wat dan te denken van die 400 Fenneks ???...jezus...400 Fenneks waarom zoveel ? en zoals ze gebruikt worden totaal van de zotte.
Maar het aantal is wat me een beetje raar overkomt waarom heeft de legerleiding ooit gedacht 400 verkenningsvoertuigen te moeten hebben ?..Ik zou voor verkenningen een voertuig zoals de Rooikat (zuid-afrika) nemen...pantserwiel, snel en zwaarbewapend ..eventueel met 105mm kanon.
Voor verkenningen/vredesmissies zou ik de Cougar kiezen zoals de Amerikanen die hebben in Afghanistan.

IPA NG

Er waren voor de Boxer betere alternatieven geweest. Misschien met iets mindere bescherming maar wel goedkopere, snel leverbare voertuigen die in veel meer varianten verkrijgbaar zijn.
De AMV is wel een favoriet.
Leverbaar als APC en ambulance maar ook als variant met AMOS of 105mm en omdat hij kleiner is ook geschikt als IFV, al dan niet amfibisch, of als verkenningsvoertuig.

De fennek?
Het past wel in de trend, zware voertuigen eruit, lichte voertuigen erin. Laten we het maar gemotoriseerde brigades gaan noemen...
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Tanker

Citaat van: Huzaar1 op 26/01/2012 | 13:43 uur
Ik zie de Buma er niet snel uitgaan, ding voldoet erg goed ( boven verwachtingen ).
Over de YPR, wat de topicstarter wil en voor ogen heeft was de Puma ( doorontwikkeld uit de Marder ).
Dat ding is ontworpen, rekening houdend met eventueel verlengen van het voertuig, en bestond voor 40% uit onderdelen die een Leopard2 tank ook heeft. Loopwielen zijn bijvoorbeeld gewoon uitwisselbaar zelfs, tracks misschien ook wel. Dat levert een enorme besparing op doordat er al contracten liepen met KMW en diehl.

De Puma was zoiezo een betere keus geweest omdat KMW nogal soepel was met de prijs en het kanon wat meer mogelijkheden bood.
De keuze van de Cv90 is weer een vraagteken eigenlijk.

Ik snap ook niet waarom niet voor de Puma gekozen is, de pantservoertuigen van KMW zijn ongeëvenaard.
Je koopt bewezen techniek en kwaliteit, en waarschijnlijk had men zeer scherpe deals kunnen afsluiten omdat we al decennia zaken doen met dat bedrijf.......

Huzaar1

Ik zie de Buma er niet snel uitgaan, ding voldoet erg goed ( boven verwachtingen ).
Over de YPR, wat de topicstarter wil en voor ogen heeft was de Puma ( doorontwikkeld uit de Marder ).
Dat ding is ontworpen, rekening houdend met eventueel verlengen van het voertuig, en bestond voor 40% uit onderdelen die een Leopard2 tank ook heeft. Loopwielen zijn bijvoorbeeld gewoon uitwisselbaar zelfs, tracks misschien ook wel. Dat levert een enorme besparing op doordat er al contracten liepen met KMW en diehl.

De Puma was zoiezo een betere keus geweest omdat KMW nogal soepel was met de prijs en het kanon wat meer mogelijkheden bood.
De keuze van de Cv90 is weer een vraagteken eigenlijk.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

MoronHunter

Citaat van: Ace1 op 23/01/2012 | 21:42 uur
Nu ik deze topic nog eens doorlees en het PDFje van Chrisis nog eens bekijk, zie ik het nut van de aanschaf van de CV90 en Bushmaster niet in.

Bushmaster was toch een tijdelijke maatregel om de komst van de Boxer te overbruggen, en eerstgenoemde nadien af te stoten?

SMI de Boer

Kweet niet of we door moesten gaan met het casco van de YPR. Als je alle componenten behalve het casco moet vervangen denk ik niet dat je goed bezig bent.

Ik zeg wel: boveluike rules
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Ace1

Nu ik deze topic nog eens doorlees en het PDFje van Chrisis nog eens bekijk, zie ik het nut van de aanschaf van de CV90 en Bushmaster niet in.

Chrisis

Citaat van: MoronHunter op 23/01/2012 | 17:23 uur
Citaat van: Ace1 op 23/01/2012 | 17:20 uur
Boeiend dat de Fennek weinig warmte uitstraalt, maar waar vechten we doorgaans ook alweer tegen en heeft de vij dergelijke peppi apparatuur om Fenneks waar te nemen? Dat antwoord kennen wij hier allemaal.....

hmm maar we hebben de krijgsmacht niet alleen nodig tegen vijanden waar we doorgaans tegen vechten. Je doelt daarmee op Taliban? Dat is nou juist het hele probleem. De krijgsmacht is er puur om ons land, en onze belangen te beschermen onder ALLE omstandigheden. Nu is alle wel een heel breed begrip, maar zoals het nu is zou dat alle vervangen moeten worden door (ideale omstandigheden) kortom, alleen voor op het oefenterrein.

MoronHunter

#15
Citaat van: Ace1 op 23/01/2012 | 17:20 uur
Zo´n gemoderniserde  Yper had veel geld kunnen besparen bij Defensie, dat geld had men nu goed kunnen gebruiken, wat kost zo´n gemoderniserde versie van de YPer en wat was men kwijt aan de CV90 en de Boxer en Fennek?

Juust. De CV90 voldoet niet helmaal (dat kan weliswaar opgelost worden, lees mijn desbetreffend topic even), en die laatste 2 zijn tamelijk zinloos. Vooral de eerste. Voor verkenningen heb je echt niet per se een dure Fennek nodig. De apparatuur die erin zit kun je ook op een LaRo110 oid zetten. Boeiend dat de Fennek weinig warmte uitstraalt, maar waar vechten we doorgaans ook alweer tegen en heeft de vij dergelijke peppi apparatuur om Fenneks waar te nemen? Dat antwoord kennen wij hier allemaal.....

Ace1

Zo´n gemoderniserde  Yper had veel geld kunnen besparen bij Defensie, dat geld had men nu goed kunnen gebruiken, wat kost zo´n gemoderniserde versie van de YPer en wat was men kwijt aan de CV90 en de Boxer en Fennek?

MoronHunter

Citaat van: Chrisis op 23/01/2012 | 16:55 uur
Citaat van: MoronHunter op 23/01/2012 | 16:29 uur
Citaat van: Harald op 23/01/2012 | 14:50 uur
Citaat van: Chrisis op 23/01/2012 | 14:14 uur
Over dat de YPR op zou zijn......

Waarom stond dit project van Van Halteren Metaal dan tijdens NIDV beurs 2010 dan ook de foto in het eerste stukje.
Ik ben even in mijn archieven gedoken en kwam deze toch zeer mooie brochure van Van Halteren Metaal tegen. Een export versie van de YPR, genaamd YPR 2010.......  Met een prachtig 30mm RCWS (Rafael Samson), Verbeterde motoren, Nieuwe roadwheels, verbeterde veering, aanvullende bepantsering (ook tegen IED, EFP, RPG, armor piercing) RPG net aan de achterkant

http://dl.dropbox.com/u/36193122/VHM%20YPR2010.pdf

Ziet er nice uit !!,
zijn daar 2 Spike ER missiles (ATGW) geplaatst naar het 30 mm kanon in de brochure ?

Yep. Die toren kan elk kanon tussen 20 en 40mm geïnstalleerd hebben. En je kunt ipv 7.62mm ook 12.7, 14.5 of 40mm (HK GMG, of een andere granaatwerper) op die plek hebben. Plus die Spike lanceerinrichting voor als de Tali's of IT's in Afrika onverhoopt met een verdwaalde T-54, BTR-60 of wat dan ook op de proppen komen. Je kan met mijn Yper idee dus veel meer dan met de CV90! (die heeft alleen maar 35mm air burst en 7.62 coax.....) More bang for less bucks...

Ik heb persoonlijk niets tegen de CV9035MKIII maar juist tegen de Boxer. Nederland heeft de Boxer alleen maar in gebruik voor ondersteunende taken. Ondersteunende taken die dus ook door verbeterde YPR voertuigen hadden kunnen worden uitgevoerd. Ook had de PRAT op deze manier verbeterd kunnen worden zodat de Landmacht dit geweldige voertuig, met een capaciteit om van onder pantser te vuren EN een voorraad van 12 TOW missiles mee te nemen.  De Boxer is uiteindelijk een prutser want het voertuig is nog altijd te zwaar, en de bepantsering is ook nog steeds minimaal. De Piranha  V, AMV Finland, Frankrijk, Italië  allemaal hebben ze goedkopere alternatieven, en toch moest en zou Nederland haar kapitaal opmaken aan de Boxer.... Want we waren er nou eenmaal aan begonnen of zo?

De Verbeterde YPR varianten kunnen de CV9035MKIII in ieder terrein bijbenen, we hebben er voldoende voertuigen van in voorraad en kunnen dus in geval van nood ten alle tijde opschalen.

Vergeet niet dat een aanvullende actieve bescherming tegen IED, mortieren, rakketten RPG en dergelijke tegenwoordig ook mogelijk is.


Allemaal mee eens. Zie ook mijn topic over de CV90. Ik ben geen verklaard evident tegenstander van dat vtg, maar ik vind dat 'ie verkeerd is aangekocht. Al had ik graag de Yper een grote beurt zien krijgen, want ik vind het een geweldig vtg dat zeker niet verouderd is en potentieel heeft in de 21ste eeuw. Juíst in onze 21ste eeuw van VG en dus kleine ruimtes. De CV90 is net als de Boxer veel te groot man... Hoe wilde je daar fatsoenlijk mee kunnen draaien en zo in VG? CV90 kan dat wel, maar Boxer heeft een radius nodig. En net wat je zegt: totaal overbodig onzinvtg. Want wat heeft het nou voor zin om je painf op rups en je support op wielen??? Al die steun moet toch bij de painf kunnen komen en DUS onder dezelfde terreinomstandigheden kunnen opereren? Nou dan... Ik vraag me echt af wie het materieelbeleid doet. Ik wil die vent spreken, want die doet z'n werk niet goed.

Chrisis

Citaat van: MoronHunter op 23/01/2012 | 16:29 uur
Citaat van: Harald op 23/01/2012 | 14:50 uur
Citaat van: Chrisis op 23/01/2012 | 14:14 uur
Over dat de YPR op zou zijn......

Waarom stond dit project van Van Halteren Metaal dan tijdens NIDV beurs 2010 dan ook de foto in het eerste stukje.
Ik ben even in mijn archieven gedoken en kwam deze toch zeer mooie brochure van Van Halteren Metaal tegen. Een export versie van de YPR, genaamd YPR 2010.......  Met een prachtig 30mm RCWS (Rafael Samson), Verbeterde motoren, Nieuwe roadwheels, verbeterde veering, aanvullende bepantsering (ook tegen IED, EFP, RPG, armor piercing) RPG net aan de achterkant

http://dl.dropbox.com/u/36193122/VHM%20YPR2010.pdf

Ziet er nice uit !!,
zijn daar 2 Spike ER missiles (ATGW) geplaatst naar het 30 mm kanon in de brochure ?

Yep. Die toren kan elk kanon tussen 20 en 40mm geïnstalleerd hebben. En je kunt ipv 7.62mm ook 12.7, 14.5 of 40mm (HK GMG, of een andere granaatwerper) op die plek hebben. Plus die Spike lanceerinrichting voor als de Tali's of IT's in Afrika onverhoopt met een verdwaalde T-54, BTR-60 of wat dan ook op de proppen komen. Je kan met mijn Yper idee dus veel meer dan met de CV90! (die heeft alleen maar 35mm air burst en 7.62 coax.....) More bang for less bucks...

Ik heb persoonlijk niets tegen de CV9035MKIII maar juist tegen de Boxer. Nederland heeft de Boxer alleen maar in gebruik voor ondersteunende taken. Ondersteunende taken die dus ook door verbeterde YPR voertuigen hadden kunnen worden uitgevoerd. Ook had de PRAT op deze manier verbeterd kunnen worden zodat de Landmacht dit geweldige voertuig, met een capaciteit om van onder pantser te vuren EN een voorraad van 12 TOW missiles mee te nemen.  De Boxer is uiteindelijk een prutser want het voertuig is nog altijd te zwaar, en de bepantsering is ook nog steeds minimaal. De Piranha  V, AMV Finland, Frankrijk, Italië  allemaal hebben ze goedkopere alternatieven, en toch moest en zou Nederland haar kapitaal opmaken aan de Boxer.... Want we waren er nou eenmaal aan begonnen of zo?

De Verbeterde YPR varianten kunnen de CV9035MKIII in ieder terrein bijbenen, we hebben er voldoende voertuigen van in voorraad en kunnen dus in geval van nood ten alle tijde opschalen.

Vergeet niet dat een aanvullende actieve bescherming tegen IED, mortieren, rakketten RPG en dergelijke tegenwoordig ook mogelijk is.

MoronHunter

Citaat van: Harald op 23/01/2012 | 14:50 uur
Citaat van: Chrisis op 23/01/2012 | 14:14 uur
Over dat de YPR op zou zijn......

Waarom stond dit project van Van Halteren Metaal dan tijdens NIDV beurs 2010 dan ook de foto in het eerste stukje.
Ik ben even in mijn archieven gedoken en kwam deze toch zeer mooie brochure van Van Halteren Metaal tegen. Een export versie van de YPR, genaamd YPR 2010.......  Met een prachtig 30mm RCWS (Rafael Samson), Verbeterde motoren, Nieuwe roadwheels, verbeterde veering, aanvullende bepantsering (ook tegen IED, EFP, RPG, armor piercing) RPG net aan de achterkant

http://dl.dropbox.com/u/36193122/VHM%20YPR2010.pdf

Ziet er nice uit !!,
zijn daar 2 Spike ER missiles (ATGW) geplaatst naar het 30 mm kanon in de brochure ?

Yep. Die toren kan elk kanon tussen 20 en 40mm geïnstalleerd hebben. En je kunt ipv 7.62mm ook 12.7, 14.5 of 40mm (HK GMG, of een andere granaatwerper) op die plek hebben. Plus die Spike lanceerinrichting voor als de Tali's of IT's in Afrika onverhoopt met een verdwaalde T-54, BTR-60 of wat dan ook op de proppen komen. Je kan met mijn Yper idee dus veel meer dan met de CV90! (die heeft alleen maar 35mm air burst en 7.62 coax.....) More bang for less bucks...