Apaches vanaf Marine Schepen

Gestart door andré herc, 05/02/2012 | 15:45 uur

Wel of geen Apaches vanaf Marine Schepen

ja
13 (61.9%)
nee
8 (38.1%)

Totaal aantal stemmen: 0

Poll gesloten: 20/02/2012 | 17:11 uur

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 12/05/2012 | 21:10 uur
Ik wacht overigens nog steeds op een inhoudelijke reactie van Ace1 op mijn geschetste situaties betreffende het opereren met een Apache en een Lynx/NH90 vanaf een fregat met naast de normale hangaar zo'n uitschuifbaar apparaat.

Die heb ik  volgens mij toch al gegeven in posting #56, niet bezig blijven Rob.

KapiteinRob

Ik wacht overigens nog steeds op een inhoudelijke reactie van Ace1 op mijn geschetste situaties betreffende het opereren met een Apache en een Lynx/NH90 vanaf een fregat met naast de normale hangaar zo'n uitschuifbaar apparaat.

dudge

Precies, munitie is in zo'n situatie niet echt beperkend, in tegenstelling tot een airborne ehd, zo'n heli en schip kunnen aardig wat meeslepen. En dan wordt de vraag, hoe krijg je zo snel mogelijk een hoeveelheid lood in je doel.

Nikehercules

Citaat van: Strata op 12/05/2012 | 01:35 uur
De vergelijking zou dus beter zijn als je de gatling hetzelfde aantal patronen laat afvuren als de Mag

Natuurlijk niet, het gaat om de effectiviteit van een wapensysteem, niet of je test verhoudingsgewijs deugd.

Ace1

Citaat van: Elzenga op 12/05/2012 | 11:57 uur
Maar een Apache meenemen met LPD zou ik wel nuttig vinden (ook om daar zo mee te oefenen....dat concept).   

Dat hangt van de kosten af Elzenga  als het nu miljoenen gaat kosten, dan liever van die afneembare 20mm kanonnen pods en een of twee M134 gatelings op de NH90, alleen het geluid van een gateling jaagt mensen al een schrik aan.

Citaat van: Elzenga op 12/05/2012 | 11:57 uur
En kan die laatste met boordwapens ook het nodige uitrichten en zouden daarvoor zelfs anti-gronddoelraketten kunnen worden aangebracht

heb je een link of een foto van een NH90 met anti-gronddoelraketten?

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 12/05/2012 | 12:36 uur
Citaat van: Elzenga op 12/05/2012 | 12:33 uur
Al hadden we blijkbaar toen wel te maken met piraten die het er niet op waagden een RPG op de betrokken Lynx af te vuren.
Het bericht van de AMST lezende dat afgelopen week een RPG(-achtig?) iets op de boord-Lynx is afgeschoten, komt dat moment nu wel dichterbij. Iets waar ik al tijden terug voor gewaarschuwd heb in de discussie over de geschiktheid van de OPV's waar de almachtige helikopter (en Rhib) zo'n prominente plaats kregen en de snelheid van het OPV van minder belang werd geacht.....  ;)
zoals u weet pleit ik langere tijd voor het vervangen van die RHIB's (FRISC) door de (bepantserde) SRC90E. Bij de OPV is trouwens alleen de citadel bepantserd...en ik vermoed niet tegen RPGs. Maar ik ben benieuwd wanneer de piraten kleine MLR's gaan monteren op hun moederschepen...of kleine aanvalsboten gaan gebruiken tegen onze marineschepen. Mogelijk in zelfmoordaanvallen. Kans wordt groter wanneer de Somalische terroristische organisaties meer en meer de piraterij gaan overnemen.... 

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 12/05/2012 | 12:33 uur
Al hadden we blijkbaar toen wel te maken met piraten die het er niet op waagden een RPG op de betrokken Lynx af te vuren.

Het bericht van de AMST lezende dat afgelopen week een RPG(-achtig?) iets op de boord-Lynx is afgeschoten, komt dat moment nu wel dichterbij. Iets waar ik al tijden terug voor gewaarschuwd heb in de discussie over de geschiktheid van de OPV's waar de almachtige helikopter (en Rhib) zo'n prominente plaats kregen en de snelheid van het OPV van minder belang werd geacht.....  ;)

KapiteinRob

Ik zie, de bijdrages lezende, nog geen voordeel in het Apaches meenemen op in ieder geval piratenjacht. Wellicht bij een ampfbische operatie, maar voor zaken de Somalische kust betreffende kan, naast scheepsgeschut, een NH90 naar mijn bescheiden mening van afdoende vuurkracht voorzien worden om zo links en rechts ook nog wat zaken aan diggelen te knallen. Oftewel vind ik (voorlopig) het sop de kool niet waard om Apaches alsmede de scheepsinrichting en -organisatie aan te passen.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 12/05/2012 | 12:28 uur
Citaat van: Elzenga op 12/05/2012 | 11:50 uur
Met een beetje moeite kan een klein boardingteam worden afgeleverd (zij het wel via een landing)
Ik heb die foto ooit met Britten wel eens gezien (had jij die niet geplaatst?). Maar dat is natuurlijk geen optie.....  ;)
Yep...;)...nee dat hadden we de Mi-35 moeten aanschaffen..dan konden we beide taken wel combineren. Maar goed, zelfs met de kleine lynx blijkt een boarding goed uit te voeren te zijn. Al hadden we blijkbaar toen wel te maken met piraten die het er niet op waagden een RPG op de betrokken Lynx af te vuren.

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 12/05/2012 | 11:50 uur
Met een beetje moeite kan een klein boardingteam worden afgeleverd (zij het wel via een landing)

Ik heb die foto ooit met Britten wel eens gezien (had jij die niet geplaatst?). Maar dat is natuurlijk geen optie.....  ;)

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 11/05/2012 | 19:32 uurVoor een fregat en OPV vind ik het geen bijdrage leveren, daarintegen zie ik wel een goede toepassing vanaf de LPD's en het JSS vermits de kisten natuurlijk aangepast worden zodat ze ook met een klein zeetje inzetbaar zijn.

Eén of twee Apaches a/b van een LPD, naast één of twee NH90's kunnen tijdens een anti-piraterij missie waarin landdoellen onder vuur genomen kunnen/mogen worden een behoorlijke indruk maken.
Dat geldt voor de LPD/JSS bij gebrek aan kanon en NLOS-LS raketten inderdaad...daar zie ik ook wel mogelijkheden voor de Apache...al is die niet minder kwetsbaar voor RPGs als de Lynx of NH90. En kan die laatste met boordwapens ook het nodige uitrichten en zouden daarvoor zelfs
anti-gronddoelraketten kunnen worden aangebracht (maar heeft NL vast niet besteld). Fregatten en de OPVs hebben altijd nog hun boordkanon om de meestal kust-locaties te bestoken wanneer nodig (op aanwijzingen van mariniers-verkenners). Ik neem aan dat de marine nog geen landaanvalsversie van de Harpoon heeft. In de toekomst...als NL daar tenminste in meegaan...zullen ook nieuwe SAM systemen secundaire landaanvalscapaciteiten krijgen. Maar een Apache meenemen met LPD zou ik wel nuttig vinden (ook om daar zo mee te oefenen....dat concept).   

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 11/05/2012 | 19:19 uur
Ik herhaal mijn eerder richting VVD gestelde vraag wat een Apache bij de huidige piratenjacht voor meerwaarde heeft boven een Lynx? Het nadeel is dat de Apache geen boardingteam kan vervoeren, je op de meeste marineschepen geen twee heli's kwijt kan en dat twee (verschillende types) heli's me sowieso wat overdone lijkt.
Met een beetje moeite kan een klein boardingteam worden afgeleverd (zij het wel via een landing) ;)...maar echt praktisch is het niet nee. Dus met je eens.

Poleme

#59
20mm kanons,  6 loops 7,62mm M134's noodzakelijk tegen piraten?
De US Coast Guard gebruikt al jaren veramerikaniseerde Dauphin's,  H-65 "TupperWolf" Dolphins helikopters die smokkelaars met (zeer) snelle boten op effectieve wijze onderscheppen.  Hun Helicopter Interception Tactical SquadRON's zijn echter 'maar' slechts uitgerust met enkele M-16A2's. Soms Vietnam era enkelloops 7,62 mm M-14's die bij snelvuur ineffectief zijn en hier dus alleen schot voor schot afvuren. Of deze HITRON heli's hebben een M240G aan boord, bij ons beter bekend als de MAG.  Of ze gebruiken het Barrett M107 12,7mm Schutter Lange Afstand geweer.
De M-16A2 of MAG word gebruikt voor een waarschuwing salvo en zelf verdediging.
Werkt dat waarschuwing salvo niet en dat gebeurd nogal vaak. 
dan wordt de M-14 of M107 in stelling gebracht, om de (buitenboord) motor uit te schakelen.
bijbehorende link laat zien dat een dure en niet maritieme Apache helemaal niet nodig en niet wenselijk is  ;):
http://en.wikipedia.org/wiki/Helicopter_Interdiction_Tactical_Squadron
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

StrataNL

#58
Het gaat hier over Apache's op onze LPD's. Dit heeft weinig met Somalie te maken. De Maritieme Apache zou in NL minimaal over een jaar pas zijn eerste deklanding op volle zee maken. Met een aantal jaar gaan er geen LPD's en fregatten meer naar het Somali basin. Daar gebruiken we dan onze OPV's voor. En ik zie geen Apache op een OPV, wegens gebrek aan transportcapaciteit voor mariniers.

Een tweede hangar is onmogelijk, je zet niet zomaar even een hangaartje op een marineschip welke al een hangaar heeft. Ook is er dan geen ruimte op het dek om te landen.

Ik denk dat de kosten van het ombouwen van Apache's (landingsgestel + bladen) niet heel veel hoger zijn dan het aanschaffen van nieuwe wapensystemen voor de NH90. De NH90 zoals NL die krijgt moet dan ook helemaal omgebouwd worden.

Ook is de Apache veelzijdiger door zijn beweegbare kanon en raketten. De pods zoals die er nu zijn voor de NH90 kunnen niet bewegen. De hele heli moet dus richting het doel vliegen wil je raken.

Gattling vs Mag: Nogal logisch dat je met een gatling meer hits hebt in een bepaalde tijd. Aangezien de vuursnelheid veel hoger ligt. +- 4000 tegenover +- 780 per minuut. 10 seconden is voor de Mag in het filmpje 130 patronen, 10 seconden is voor de M134 ongeveer 700 patronen. En het ligt ook aan de schutter. De vergelijking zou dus beter zijn als je de gatling hetzelfde aantal patronen laat afvuren als de Mag, ben benieuwd welke dan de meeste hits heeft, helemaal als de Mag in bursts schiet want full-auto schieten heeft bij de Mag veel meer invloed op je accuratie dan bij een gattling (recoil). Nee, zulke filmpjes overtuigen mij niet.


-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Overigens vind ik het te duur om Apaches om te bouwen voor maritiem gebruik, ben een voorstander ervan om de NH90 dan van wat extra bewapening te voorzien die men van de plank af kan kopen, dat is een stuk goedkoper.
Ik zit dan te denken aan 20mm kanonnen in pods en de mag die wordt dan door de M134 gateling vervangen.

http://www.nexter-group.fr/en/products/item/406-nc-621-cannon-pod-for-helicopters-and-light-aircrafts

http://www.dillonaero.com/M134_Gun_Systems-8-1.html

http://www.otomelara.it/EN/Common/files/OtoMelara/pdf/business/Air/PintleMount/pintleMount.pdf



Uitleg met het verschil tussen de M240 (Amerikaanse naam voor de Mag) en de M134 gateling