Ontwikkeling Type-26 fregat / global combat ship

Gestart door dudge, 10/02/2012 | 10:45 uur

Sparkplug

Citaat van: ARM-WAP op 19/10/2018 | 21:52 uur
Voor beide punten: denk ik ook.
Voor de Kiwi's ben ik het al nagenoeg zeker dat die ook op die kar springen... Met de ANZACS was het net hetzelfde... Alleen kunnen ze het niet en zeker op politiek vlak was het al kantje boordje... "Geld naar defensie is zo fout"...

Alleen kan Nieuw Zeeland het niet af, maar zij hebben een groot EEZ en willen ook weer niet te afhankelijk van Australië zijn. De bijna 120 jarige ANZAC traditie is op basis van gelijkwaardigheid.

Als Wellington de P-8A Poseidon aanschaft, dan moet in de periode 2025-2030 ook de aanschaf van 2 Type 26 fregatten mogelijk zijn. Hoe deze zullen worden uitgerust is weer een ander verhaal.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

ARM-WAP

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/10/2018 | 21:48 uur
Daar zal nog wel even over gesproken worden.

Grote kans dat Nieuw Zeeland nu ook voor dit type gaat (al hebben de Kiwi's wel een heel klein defensiebudget)
Voor beide punten: denk ik ook.
Voor de Kiwi's ben ik het al nagenoeg zeker dat die ook op die kar springen... Met de ANZACS was het net hetzelfde... Alleen kunnen ze het niet en zeker op politiek vlak was het al kantje boordje... "Geld naar defensie is zo fout"...

ARM-WAP

Citaat van: Harald op 19/10/2018 | 21:33 uur
Alleen is het wel raar dat er niet voldaan wordt aan de eis dat het een bestaand en varend ontwerp moest zijn. Dus een schip op basis van een bestaand ontwerp.
+1
De kracht van de lobby dus...
En mss ook een beetje een niet-zo-snuggere eis...  Op zich is er niets mis mee met een nieuw ontwerp, zolang veel van de techniek zijn efficientie al bewezen heeft op bestaande schepen... Dat was mss een betere specificatie geweest.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 19/10/2018 | 21:33 uur
Alleen is het wel raar dat er niet voldaan wordt aan de eis dat het een bestaand en varend ontwerp moest zijn. Dus een schip op basis van een bestaand ontwerp.

Daar zal nog wel even over gesproken worden.

Grote kans dat Nieuw Zeeland nu ook voor dit type gaat (al hebben de Kiwi's wel een heel klein defensiebudget)

Harald

Citaat van: Parera op 19/10/2018 | 21:22 uur
Het was te verwachten nadat Australië er ook voor ging. Wel mooi dat alle landen met Britse roots nu voor 1 ontwerp gaan.

en ja jammer van de LCF maar het is zo.
Alleen is het wel raar dat er niet voldaan wordt aan de eis dat het een bestaand en varend ontwerp moest zijn. Dus een schip op basis van een bestaand ontwerp.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/10/2018 | 19:29 uur
Type 26 Frigate wins Canadian frigate competition

https://ukdefencejournal.org.uk/type-26-frigate-wins-canadian-frigate-competition/ via @ukdefjournal
Het was te verwachten nadat Australië er ook voor ging. Wel mooi dat alle landen met Britse roots nu voor 1 ontwerp gaan.

en ja jammer van de LCF maar het is zo.


ARM-WAP

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/10/2018 | 19:34 uur
Hiermee wordt Type-26 toch een serie van >30 schepen... Prijstechnisch ook weer interessant, het zou Type-31 (als de Britten slim zijn) zo maar in de diepvries kunnen doen belanden.
Dat zou best interessant kunnen worden... Dat gedoe met twee types fregatten enz is gewoon stupide... Ja, het spaart geld uit, maar dan heb je "normale" fregatten en tweederangsfregatten... en die tweede groep kan je niet inzetten in hoge intensiteit...
Omgekeerd gaat wel natuurlijk: je bouwt een hele reeks top-fregatten, maar al naargelang de inzet kan je wel een paar systeempjes thuis laten... maar vooral, met minder personeel varen. Indien er str... aan de kni... is dan vaart het schip door en vlieg je opstappers naar de volgende haven. Heb je wel het probleem dat het geen "hecht team" is.
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/10/2018 | 19:34 uur
Jammer voor "ons" eigen aangepaste LCF ontwerp....
De kans is natuurlijk klein, maar:
"Should the preferred bidder not successfully demonstrate to Canada and Irving Shipbuilding Inc. that it meets all of the due diligence requirements, then the next highest ranked compliant bidder will become the preferred bidder. The new preferred bidder will then have to successfully demonstrate that it meets all of the due diligence requirements."

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/10/2018 | 19:34 uur
Hiermee wordt Type-26 toch een serie van >30 schepen... Prijstechnisch ook weer interessant, het zou Type-31 (als de Britten slim zijn) zo maar in de diepvries kunnen doen belanden.

Op deze manier wordt dit type het Commonwealth fregat van de 21e eeuw. Er zullen vast meerdere klanten worden gevonden.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/10/2018 | 19:29 uur
Type 26 Frigate wins Canadian frigate competition


Hiermee wordt Type-26 toch een serie van >30 schepen... Prijstechnisch ook weer interessant, het zou Type-31 (als de Britten slim zijn) zo maar in de diepvries kunnen doen belanden.

Jammer voor "ons" eigen aangepaste LCF ontwerp....

jurrien visser (JuVi op Twitter)


jurrien visser (JuVi op Twitter)


ARM-WAP

M.i. zit de politiek en ook de scheepsbouwlobby hier achter. De designers van respectievelijk FIncatieri, DCNS en BAe moeten bezig gehouden worden.
An sich denk ik dat niemand daarmee een probleem heeft, maar zo wordt toch veel geld verspild. En tijd.
De Fransen gaan nu een derde klasse (naast de Forbin en de FREMM - al in verschillende variantes) bouwen.
Bij de Italianen is het van hetzelfde laken een broek.
Bij de Britten net van hetzelfde: Type 45 (waarvan er uiteindelijk slechts 6 gebouwd zijn), de Type 26 en dan nog eens een type 31.
En dat voor zo'n landen, die altijd al een zeer respectabele marine gehad hebben.
Povertjes vind ik dat.

Parera

Citaat van: Poleme op 02/08/2017 | 22:50 uur
Een mooi schip ja, vind ik ook. Maar het wiel wordt veel te veel opnieuw uitgevonden.  Type 26 schuit lijkt wel erg veel op de Italiaanse FREMM Bergimini klasse.
Het Global Combat Ship concept, ademt toch hetzelfde uit als wat de Duitsers willen met hun wereldwijd opererende F126.  Alleen willen de 'Teutoners' weer een 100 % oplossing en wisselende bemanningen.  De US Coast Guard opereert ook over zeer lange afstanden en lange tijd van huis.   Maar zij moeten niets hebben van een 2-bemanningen systeem.  Tja, zij hebben wel heel veel meer ervaring hiermee dan de Duitsers.
In de Lage Landen worstelen ze ook met het verkrijgen van Globaal Opererende en Flexibel inzetbare Fregatten.  De US Navy had ooit een goed schip concept, welke had moeten uitgroeien tot de 'F-16 van de Navy'.  Maar liep uit op de LCS klucht.

De voorganger van het Type 26 is het Type 23 fregat, een generatie genoot van ons MP/ M-fregat.
Wij begonnen met een goedkoop schip dat NLG 170 miljoen / EUR 77 miljoen zou moeten gaan kosten.  Liep uiteindelijk op tot NLG 518 miljoen / EUR 235 miljoen, voor een te compact, dus duur in exploitatie, schip van 3.320 ton.
Het Type 23 heeft dezelfde gasturbines, 8 ASM Harpoons, het CMS is gebaseerd op een gelijksoortige technologie, er staat wel een exotisch kanon kaliber op de bak met
113 mm.   Maar goed, Type 23 meet wel 4.800 ton en heeft een 1,5 x zo groot bereik als het MP / M-fregat.  En dat voor een prijs van gemiddeld GBP 170,1 miljoen,
was ruwweg gelijk aan de aanschafprijs van ons MFF.   Goede deal.
Van de 16 Type 23's zijn er nog 13 over.  En worden dan vervangen door hopelijk 8 schepen.  Eerst komt er een batch van 3, zes a tien jaar later gevolgd door een geplande 5 Type 26's.  De eerste 3 kosten in totaal GBP 3,7 miljard = gemiddeld GBP 1,23 miljard = 7,25 keer zoveel als toentertijd een Type 23.
Er zit een maritieme kloon van de Trent straalmotor in, die in honderden verkeersvliegtuigen wordt gebruikt.  Het Mk.42 VLS Zwitsers zakmes dient bij vele marines.
Een 127 mm kanon op de bak, wordt geleverd door ik geloof 2 verschillende fabrikanten en is bijna standaard aan het worden.  Een van een andere fregat klasse gerecyclede Phalanx, waarvan de US Navy vindt dat ie te onderhoudszwaar en weinig tot niets kan uitrichten tegen supersonische anti schip raketten (ASM).
De Royal Navy past overigens voorlopig voor ASM's op fregatten, idem dito voor torpedo's op het Type 26.   De DSE 30 mm kanons zijn ook niets bijzonder, is gewoon het wijd verbreide 30 x 173 mm Bushmaster buks.
Wat voor meerwaarde heeft het CAMMS / Sea Ceptor systeem boven RAM, een maritieme kloon van het Franse MICA of IRIS-T ? 
Oh ja, ze hadden nog dat gruwelijk dure ASRAAM air-to-air missile.  De ontwikkelingskosten moeten terug verdiend worden en de nationale industrie moest aan wat omzet en werkgelegenheid worden geholpen.  Stel je toch eens voor dat listige koppen de laatste trap / dart van de Aster 15 / 30 hadden genomen ?  Is qua grootte en gewicht vergelijkbaar met bovengenoemde SAM raketten. En dan heb je gelijk standaardisatie met de Asters op het Type 45. Heeft een radar zoeker die gebaseerd is op die in de MICA.  Maar waarom deze niet vervangen door eentje die gebaseerd is op die in het Meteor air-to-air missile ?
De Artisan 3D E/F band radar ontwikkeling heeft 12 jaar geduurd.  Doet me denken aan de SMART-S.  In de jaren 80 werden een aantal vliegtuig spotters gearresteerd en hun foto's in beslag genomen.   Want, de heren hadden de revolutionaire radar van het Tornado Air Defense Version (ADV) weten te fotograferen.
Toen ik dat hoorde, zaten mijn wenkbrauwen tegen mijn haargrens aan geduwd van verbazing.  De AI 24 Foxhunter radar was in feite gebaseerd op jaren 60 technologie en had ook nog een ouderwetse Cassegraine (omgekeerd soep bord) radar antenne.  De leverancier, Ferranti, had ook nog eens problemen om deze radar goed te laten werken.
Ahhh-hum .. en dat terwijl Hollandse Signaal Apparaten al in de jaren 770 een passieve phased array (PESA) radar getest had.

Vermenigvuldigen we de EUR 235 miljoen met zeven en een kwart, dan komen we uit op ruim EUR 1,7 miljard voor een v(ervanger)MFF !
Rode vlekken in de nek, magen die omdraaien, buikpijn, etcetera bij de troepen van Dijsselbloem van MinFin.
Vermenigvuldigen we de oorspronkelijke EUR 77 miljoen van het MFF X1 ontwerp met 7,25.  Dan krijgen we een bedrag van ruim EUR 558 miljoen.
Hee, dit bedrag komt overeen met dat van de ... FREMM.   ;)

Waar blijft de 'Airbus , de 104 Starfighter, het F-16' van de NAVO marines ?

Daar waar de Britten nu 1,4 miljard euro voor 1 Type 26 fregat kiezen ze ervoor om 3 a 8 schepen te bouwen ipv de geplande 13. De eerste 3 zijn nu besteld en de vraag is nog maar hoeveel erbij gekocht gaan worden, naar mijn verwachting zal het uiteindelijk op maximaal 6 Type 26's uitkomen aangevuld door 6 a 8 Type 31's welke met een geschatte prijs van 400 miljoen euro een stuk goedkoper zijn, en beperkter.

De FREMM fregatten zijn in een oplage van 21 stuks gebouwd waardoor de ontwikkelingskosten veel meer verspreid konden worden, maar ook hier is in de bestellingen gesneden (door de Franse marine).

Ontwikkeld in 5 varianten (en meer op tekening) komt dat nog maar uit op 4 schepen per variant en zijn met hun +/- 600 miljoen euro ook niet heel goedkoop.

ARM-WAP

Belachelijk hoge prijzen, alweer.
En opnieuw maken ze dezelfde fouten: mini-aantallen. Dan kan je gewoon nooit van een serieproductie spreken... Gaan ze nog een tweede klasse bouwen, die nog zwakker zal uitgerust zijn.
Met de FREMMs hadden 'we' in Europa eigenlijk een mooi seriebouwvoordeel kunnen halen. Standardisatie, lagere prijzen en meer fregatten...
Maar ja, de (nog overblijvende) nationale Defensie-industrie moet granen (kunnen) meepikken en mag dus ook hier en daar wat designen...
M.i. krijgt de "Europese" belastingbetaler geen waar voor zijn/haar geld.

Poleme

#99
Citaat van: Thomasen op 02/08/2017 | 16:05 uur
Mooi schip lijkt me.
Al ben ik wel teleurgesteld in de Artisan radar. Niet dat ik volledig met de ins-outs van dat ding bekend ben, maar heb het idee dat ze daarmee minder  capaciteit hebben dan onze of de Italiaanse OPV's. Ook geen melding van welke optische sensoren het krijgt. Een IRST lijkt me vandaag de dag ook wel fijn.
De Phalanx CIWS lijkt me ook niet future proof, als deze al minder presteerd dan de GK, terwijl de GK het al niet meer red.
ASM worden niet genoemd. Alsook een Torpedo tube.

En dit wordt hun 'backbone'. Ben benieuwd.
Een mooi schip ja, vind ik ook. Maar het wiel wordt veel te veel opnieuw uitgevonden.  Type 26 schuit lijkt wel erg veel op de Italiaanse FREMM Bergimini klasse.
Het Global Combat Ship concept, ademt toch hetzelfde uit als wat de Duitsers willen met hun wereldwijd opererende F126.  Alleen willen de 'Teutoners' weer een 100 % oplossing en wisselende bemanningen.  De US Coast Guard opereert ook over zeer lange afstanden en lange tijd van huis.   Maar zij moeten niets hebben van een 2-bemanningen systeem.  Tja, zij hebben wel heel veel meer ervaring hiermee dan de Duitsers.
In de Lage Landen worstelen ze ook met het verkrijgen van Globaal Opererende en Flexibel inzetbare Fregatten.  De US Navy had ooit een goed schip concept, welke had moeten uitgroeien tot de 'F-16 van de Navy'.  Maar liep uit op de LCS klucht.

De voorganger van het Type 26 is het Type 23 fregat, een generatie genoot van ons MP/ M-fregat.
Wij begonnen met een goedkoop schip dat NLG 170 miljoen / EUR 77 miljoen zou moeten gaan kosten.  Liep uiteindelijk op tot NLG 518 miljoen / EUR 235 miljoen, voor een te compact, dus duur in exploitatie, schip van 3.320 ton.
Het Type 23 heeft dezelfde gasturbines, 8 ASM Harpoons, het CMS is gebaseerd op een gelijksoortige technologie, er staat wel een exotisch kanon kaliber op de bak met
113 mm.   Maar goed, Type 23 meet wel 4.800 ton en heeft een 1,5 x zo groot bereik als het MP / M-fregat.  En dat voor een prijs van gemiddeld GBP 170,1 miljoen,
was ruwweg gelijk aan de aanschafprijs van ons MFF.   Goede deal.
Van de 16 Type 23's zijn er nog 13 over.  En worden dan vervangen door hopelijk 8 schepen.  Eerst komt er een batch van 3, zes a tien jaar later gevolgd door een geplande 5 Type 26's.  De eerste 3 kosten in totaal GBP 3,7 miljard = gemiddeld GBP 1,23 miljard = 7,25 keer zoveel als toentertijd een Type 23.
Er zit een maritieme kloon van de Trent straalmotor in, die in honderden verkeersvliegtuigen wordt gebruikt.  Het Mk.42 VLS Zwitsers zakmes dient bij vele marines.
Een 127 mm kanon op de bak, wordt geleverd door ik geloof 2 verschillende fabrikanten en is bijna standaard aan het worden.  Een van een andere fregat klasse gerecyclede Phalanx, waarvan de US Navy vindt dat ie te onderhoudszwaar en weinig tot niets kan uitrichten tegen supersonische anti schip raketten (ASM).
De Royal Navy past overigens voorlopig voor ASM's op fregatten, idem dito voor torpedo's op het Type 26.   De DSE 30 mm kanons zijn ook niets bijzonder, is gewoon het wijd verbreide 30 x 173 mm Bushmaster buks.
Wat voor meerwaarde heeft het CAMMS / Sea Ceptor systeem boven RAM, een maritieme kloon van het Franse MICA of IRIS-T ? 
Oh ja, ze hadden nog dat gruwelijk dure ASRAAM air-to-air missile.  De ontwikkelingskosten moeten terug verdiend worden en de nationale industrie moest aan wat omzet en werkgelegenheid worden geholpen.  Stel je toch eens voor dat listige koppen de laatste trap / dart van de Aster 15 / 30 hadden genomen ?  Is qua grootte en gewicht vergelijkbaar met bovengenoemde SAM raketten. En dan heb je gelijk standaardisatie met de Asters op het Type 45. Heeft een radar zoeker die gebaseerd is op die in de MICA.  Maar waarom deze niet vervangen door eentje die gebaseerd is op die in het Meteor air-to-air missile ?
De Artisan 3D E/F band radar ontwikkeling heeft 12 jaar geduurd.  Doet me denken aan de SMART-S.  In de jaren 80 werden een aantal vliegtuig spotters gearresteerd en hun foto's in beslag genomen.   Want, de heren hadden de revolutionaire radar van het Tornado Air Defense Version (ADV) weten te fotograferen.
Toen ik dat hoorde, zaten mijn wenkbrauwen tegen mijn haargrens aan geduwd van verbazing.  De AI 24 Foxhunter radar was in feite gebaseerd op jaren 60 technologie en had ook nog een ouderwetse Cassegraine (omgekeerd soep bord) radar antenne.  De leverancier, Ferranti, had ook nog eens problemen om deze radar goed te laten werken.
Ahhh-hum .. en dat terwijl Hollandse Signaal Apparaten al in de jaren 770 een passieve phased array (PESA) radar getest had.

Vermenigvuldigen we de EUR 235 miljoen met zeven en een kwart, dan komen we uit op ruim EUR 1,7 miljard voor een v(ervanger)MFF !
Rode vlekken in de nek, magen die omdraaien, buikpijn, etcetera bij de troepen van Dijsselbloem van MinFin.
Vermenigvuldigen we de oorspronkelijke EUR 77 miljoen van het MFF X1 ontwerp met 7,25.  Dan krijgen we een bedrag van ruim EUR 558 miljoen.
Hee, dit bedrag komt overeen met dat van de ... FREMM.   ;)

Waar blijft de 'Airbus , de 104 Starfighter, het F-16' van de NAVO marines ?
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.