Ontwikkeling Type-26 fregat / global combat ship

Gestart door dudge, 10/02/2012 | 10:45 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 24/11/2015 | 12:17 uur
new class of lighter, flexible, general purpose frigates to complement the Type 26

Zou dit nog een basis voor samenwerking kunnen worden in relatie met onze M-fregat-vervanging ??

Persoonlijk denk ik van niet gezien ieders eigen ideeën, wensen, eisen en landelijke prioriteiten. 


Ik denk het ook niet, zeker niet omdat het MPF2 geen licht fregat wordt maar, na verwachting, een ASW schip van +/- 6K ton.

Harald

new class of lighter, flexible, general purpose frigates to complement the Type 26

Zou dit nog een basis voor samenwerking kunnen worden in relatie met onze M-fregat-vervanging ??

Persoonlijk denk ik van niet gezien ieders eigen ideeën, wensen, eisen en landelijke prioriteiten. 
Is als eens eerder geprobeerd ;

Met de Royal Navy werd vervolgens samengewerkt in het Anglo-Dutch frigate (AD). Ook dit project strandde, naar verluidt wegens onenigheid over het plaatsen van Nederlandse apparatuur op Engelse schepen.

Uit eindelijk is voor Nederland hier het "Standaardfregat" uit ontwikkeld, of ook wel Kortenaerklasse.


ARM-WAP

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/11/2015 | 09:38 uur
Als ze het aantal maar krijgen en laat dit  niet het begin zijn van afstel.
Afstel zal het niet worden...

Dat is bij de AAW's ook niet gebeurd... Maar wel een substantiele mindering in het aantal... Ook hier weer.
O.a. om de design- en engineering teams bij de werf aan de bak te kunnen houden.
Net zoals die extra bestelling van enkele OPV's... Niet omdat deze gevraagd/gewenst zijn door de RN, neen, enkel omdat het geld alweer niet beschikbaar gemaakt wordt...

Indien men dan toch gaat voor een kleiner fregat, kunnen ze er hopelijk meer bouwen dan die 5 die mss zullen voorzien worden.
Ik heb het vermoeden dat dit een poging is om alsnog export orders te bekomen...
De RN zal liever gewoon de een-op-een vervanging hebben van de Type-23 (waarvan ze er ooit 16 hadden en nu nog 13)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 24/11/2015 | 09:20 uur
Royal Navy To Reduce Frigate Buy, Design Lighter Warship   ( een stop op de aanschaf van type 26 fregatten, focus op nieuw ontwerp )

( het lijkt erop dat ze in de UK ook aan het schuiven zijn met aantallen en (jaartallen) indienststellingen en investeringen om hun defensie op orde te brengen )


Als ze het aantal maar krijgen en laat dit  niet het begin zijn van afstel.

Harald

Royal Navy To Reduce Frigate Buy, Design Lighter Warship   ( een stop op de aanschaf van type 26 fregatten, focus op nieuw ontwerp )

( het lijkt erop dat ze in de UK ook aan het schuiven zijn met aantallen en (jaartallen) indienststellingen en investeringen om hun defensie op orde te brengen )

LONDON — The Royal Navy has cut plans to build 13 Type 26 frigates to eight and will launch a concept phase to design a new class of lighter warships to fill the gap, the government announced in the strategic defense and security review (SDSR) unveiled Monday.

The review also said the government wouldn't order any Type 26 frigates from BAE Systems until it had "further matured the design."

..../....

MoD sources, who asked not to be named, said the change from 13 to eight Type 26s may be better news than it first appears.

"It's a commitment for eight warships whereas recently there had been speculation the number could be lower. From an industry perspective the new light frigate will enable BAE and others to keep design and engineering teams busy beyond the scaling down of the Type 26 effort, which would probably have started late next year," he said.

..../....

The government intends to launch a concept study and then design and build a new class of lighter, flexible, general purpose frigates to complement the Type 26, according to the SDSR.

Details are thin and it's unclear whether the new frigate will be based on the same hull as the Type 26 or something completely different.

Originally, the Type 26 was to have operated in a general purpose role as well as its primary ASW mission.

The review said the lighter, more flexible warship would have a better chance of securing export orders for Britain's naval industry.

..../....

The SDSR held out the possibility additional general purpose frigates could be added to the fleet beyond 2030.

..../....

Voor gehele artikel, zie onderstaande LINK
http://www.defensenews.com/story/defense/naval/ships/2015/11/23/royal-navy-reduce-frigate-buy-design-lighter-warship/76266560/

Marskramer

Het Type 26 van de Britten heeft een ruime romp waarmee je vele kanten op kunt. Het schip heeft ook een Multi Purpose Task wat duidelijk naar voren komt in de bewapening en overige assets die meegevoerd kunnen worden (denk hierbij aan Frisc achtige bootjes, ruim heli dek, dek voor transport voor voertuigen/ containers, etc.). Een type schip welke op papier goed past in de onvoorspelbare wereld en stand alone haar eigen broek kan ophouden ingeval van onvoorspelbare veelsoortige dreigingen. Zij is uitgerust voor air point defence, het oppervlakte gevecht, onderzeebootbestrijding en voert middelen die ingezet kunnen worden om het landgevecht in de littoral te beïnvloeden.

Als we een sprongetje maken naar de mogelijke vervanger van het M-fregat dan ziet het er naar uit (van wat er over is gepubliceerd) dat deze die vier basis taken niet zal kunnen uitvoeren gelijk zoals Type 26. Waarschijnlijk zal de bewapening bestaan uit middelen voor de air point defence, oppervlakte gevecht en onderzeebootbestrijding. En dan nog met een air point defence capaciteit die erg mager afsteekt tegen die van het Type 26 als het gaat om het aantal lanceercontainers.

Misschien is te overwegen om de extra euro's die beschikbaar komen voor de KM vanaf 2016 te investeren in het meer Multi Purpose maken van de bewapening van de opvolger van het M-fregat. Denk daarbij aan een 127mm kanon, meer containers voor het ESSM2 systeem en lanceercapaciteit voor het kunnen ondersteunen van het landgevecht vanaf zee.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/08/2015 | 08:45 uur
Ook dat zal niet gebeuren... puur een aanbestedingsregel formaliteit... ik zou  als UK company geen tijd hier aan besteden.

Germany approves MKS 180 naval project

http://www.janes.com/article/52190/germany-approves-mks-180-naval-project

Duitslands Defensie (MoD) heeft goedkeuring verleend aan het plan MKS180 voor 4 schepen + optie voor 2 stuks. Maar niet bijvoorbaat aan al een ontwerp of scheepswerf.
En ja, gezien dat tegenwoordig veel aanbestedingen ook Europees/internationaal aanbesteed moet worden, zullen er "buitenlandse" ontwerpen worden aangeboden. En ja, het is een formaliteit, en ja .... Duitsland kies voor een Duits ontwerp gebouwd door een Duitse werf.

Kijk ook maar eens hoe het gegaan is met de S-fregatten, Kortenaer-klasse. eerst als UK-NL ontwerp, later UK en NL ieder zijn eigen ontwerp en Duitsland koos later om op basis van het ontwerp van de S-fregat, zijn eigen F-122 Bremen klasse te bouwen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kortenaerklasse

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 28/08/2015 | 08:33 uur
Maar waarschijnlijk de rompvorm als basis willen nemen en de rest zelf willen ontwikkelen en bouwen in Duitsland.


Ook dat zal niet gebeuren... puur een aanbestedingsregel formaliteit... ik zou  als UK company geen tijd hier aan besteden.

Germany approves MKS 180 naval project

http://www.janes.com/article/52190/germany-approves-mks-180-naval-project

Harald

One German defense analyst, who asked not to be named, said the British will have to keep a low profile to have any chance of success.

"The last thing the German Naval Yard wants is reference to a British ship," he said. "No one will think of buying a British ship. The yard will compete with a German offer based on a BAE design. The ship will be built in Germany and will have no UK equipment like command and control or electronics."


Zoals bovenstaande citaat; Duitsland zal zeker geen compleet type 26 van de Britten aanschaffen. Maar waarschijnlijk de rompvorm als basis willen nemen en de rest zelf willen ontwikkelen en bouwen in Duitsland.

Type 26 is ook in de basis een ASW schip, naar mijn weten ligt daar bij de Duitsers niet de 1ste prioriteit. Maar juist een alles in 1 schip, een alles kunner. Geen perfectionist in 1 taak. En via Modules/containers extra taken toe te kunnen voegen.

Nederland wil ook een alles kunner, maar juist op basis van een ASW schip   

dudge

BAE Shops Type 26 Ship Design to Germany

LONDON — German plans to acquire a fleet of new combat ships through a European competition have opened the door to a possible sale of the British Royal Navy's Type 26 frigate design, BAE Systems executives said.

The German Ministry of Defense is expected soon to issue invitations to tender to several of Europe's big naval shipyards as it seeks designs for a 7,500-metric-ton multirole [...]

http://www.defensenews.com/story/defense/naval/ships/2015/07/25/bae-seeks-new-market--type-26-frigate--germany/30513361/

dudge

Ik ga niet het hele bericht posten, veel te lang daarvoor, bovendien zelf een groot deel nog niet gelezen.
Op deze link is best wat info te vinden over de Type 26. O.a. over de wapensystemen en sensoren en vergelijking met andere schepen.

Lees meer op:
http://ukarmedforcescommentary.blogspot.it/2014/11/type-26-frigates-new-info-and-some.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#57
Citaat van: Harald op 11/11/2014 | 13:37 uur
Als je dit nog breder trekt met de M-fregat vervanging, dan geloof ik niet dat NL gaat voor een fregat groter dan de huidige LCF-fregatten en ook het genoemde budget van € 450 miljoen euro per schip, geeft aan dat de M-fregat vervanger niet de afmetingen zal krijgen groter dan 6000 ton. Juist aannemelijker dat het minder is dan 6000 ton, meer in de range van 4500-5000 ton, lijkt me.

Ik verwacht niet dat de MFF vervanger veel groter dan 6K ton zal worden maar vooralsnog hou ik nog even vast aan die maat, 4500 tot 5000 ton zou natuurlijk ook kunnen maar bedenk dat de prijs van een fregat niet zo zeer zit in het tonnage zit (staal en lucht) maar voornamelijk in de systeemwensen.

dudge

De Britten hebben al te weinig schepen. Het hele idee van het Type-26 was dat dit een betaalbaar schip zou worden. Vooral na het feitelijke debacle met de Type-45, waar er dus veel minder van gekocht zijn dan oorspronkelijk gehoopt. Als een carrier straks op pad moet met en escorte van een 45 en 26 zal dat een fikse belasting op de krappe vloot gaan leggen.

Harald

Citaat van: Thomasen op 11/11/2014 | 10:54 uur
Britain Struggles With Costs for New Frigates

Design work is continuing to mature on the frigate. Part of that effort has seen the weight of the warship creep up slightly by 250 tons to 6,500 tons. Full load displacement is now more than 8,000 tons, officials said.


"But the Navy knows what it wants. It wants a credible platform with global reach and the sort of quality, particularly in anti-submarine warfare to keep us right up there."

.....

MoD officials dismissed the idea Britain might consider the FREMM design to meet the Type 26 requirements.

"The department remains committed to the Type 26. The program is currently focused on maturing the Type 26 design," an official said.


.....

One executive said Britain could just be thinking of benchmarking Type 26 against FREMM.

The unit cost target for the Type 26 is unknown. A French Senate report last year said the average unit price of a 6,000-ton FREMM multimission frigate is €605 million (US $754 million), excluding development cost, using 2013 prices.

That is based on a total program cost of €8.75 billion for the 11 French warships, of which nine are anti-submarine warfare and two air defense versions, the report said



Type 26 wordt een schip van 8000 ton. Als men kijkt en vergelijkt met (wat ze nu in de UK ook doen) het FREMM fregat van 6000 ton. Dan worden de type 26 schepen nog iets duurder dan FREMM, zal wel tegen de € 700 miljoen lopen per schip.

Als je dit nog breder trekt met de M-fregat vervanging, dan geloof ik niet dat NL gaat voor een fregat groter dan de huidige LCF-fregatten en ook het genoemde budget van € 450 miljoen euro per schip, geeft aan dat de M-fregat vervanger niet de afmetingen zal krijgen groter dan 6000 ton. Juist aannemelijker dat het minder is dan 6000 ton, meer in de range van 4500-5000 ton, lijkt me.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 11/11/2014 | 12:49 uur
Ik zie het niet gebeuren, zeker aangezien er al flink werk geleverd is aan de Type-26, en de Britse marinebouw nu eenmaal een bron van trots is. Hoewel ze voor de MARS schepen ook overzees zijn gaan shoppen. Helemaal uit te sluiten is het dus niet.

+1