Spanning(en) rond Iran

Gestart door Lex, 14/02/2012 | 16:51 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Iran Warships Return from Syria via Suez

by Naharnet Newsdesk

Two Iranian warships sent by Tehran to the Mediterranean last week to help "train the Syrian navy" entered the Suez canal early on Tuesday on their way back to Iran, a canal authorities source told Agence France Presse.

The ships, a destroyer and supply vessel, came from the Syrian port of Tartus and were heading south towards the Red Sea, the source said, adding that they were due to complete their transit of the canal by Tuesday afternoon.

Their arrival in Tartus, announced by Iranian state media on Monday, came amid heightened tensions between Iran and Israel, fuelled by a longstanding row over Tehran's nuclear program, and as unrest continues to rock Syria.

Speculation has been rising that Israel might launch air strikes against Iranian atomic facilities.

Iran is a key ally of President Bashar Assad, and accuses Israel and the West of seeking to destabilize Syria, where activists say the regime's 11-month crackdown on pro-democracy activists has left more than 6,000 people dead.

http://www.naharnet.com/stories/en/30752-iran-warships-return-from-syria-via-suez

jurrien visser (JuVi op Twitter)

IAEA-team bezoekt geen nucleaire complexen in Iran

Laatste update:  21 februari 2012 09:56 info.


TEHERAN - Inspecteurs van het Internationaal Atoomenergie Agentschap zullen in Iran geen nucleaire faciliteiten bezoeken.

Er wordt alleen met de autoriteiten in Teheran gesproken. Dat heeft het Iraanse ministerie van buitenlandse zaken dinsdag gezegd.

De inspecteurs voeren overleg in Teheran om de samenwerking met het IAEA te 'versnellen', zei woordvoerder van het ministerie Ramin Mehmanparast.

Het tweedaagse bezoek van de inspecteurs begon maandag en is het tweede in een maand tijd. Het overleg vindt plaats in het kader van de toenemende ongerustheid over de mogelijke ontwikkeling van een Iraans kernwapen.

De Iraanse radio meldde maandag dat het team van inspecteurs had gevraagd om een militair complex in de buurt van Teheran te bezoeken. Toen al werd niet verwacht dat hier toestemming voor zou worden gegeven.

http://www.nu.nl/politiek/2746067/iaea-team-bezoekt-geen-nucleaire-complexen-in-iran.html

Tanker

Van mij mogen ze het vandaag nog "regelen" daar, het is effe crisis dan.
Maar daar zitten we toch al in, en de olie prijzen zijn toch al hoog.

Dit door laten etteren heeft geen zin, Iran wilt geen concessies doen en zachte heelmeesters maken nu eenmaal stinkende wonden....

We moeten met zijn alleen gaan wachten en hopen dat ze geen Atoombom aan het produceren zijn ergens onder een berg, dat zal de oplossing zijn....

VandeWiel

Citaat van: Huzaar1 op 20/02/2012 | 23:31 uur
Wil overigens ook duidelijk maken dat ik niet bang ben om te knokken, maar als ik ervoor ga. Dan ga ik liever voor iets wat meer betekent dan een kwestie van wie heeft hier de grootste pik in het midden-oosten. Bombardeer het via afstand, prima, het nare effect is dat dit hoe dan ook mensenlevens aan " onze kant"  gaat kosten.

Dat is Iran niet waard.

Mocht het zover komen zullen er in Iran misschien ook wel tot 100.000 slachtoffers vallen. Dat zou het ook niet waard moeten zijn. En met alleen op afstand bombarderen zal je het met Iran niet redden. Alleen al een marine inzet is essentieel.

Ik zie op dit moment heel veel acties van zaken die eerst geregeld moeten worden. Griekenland lijk gestabiliseerd, Syrie wordt verder verzwakt, Iran wordt uitgesloten van de wereldhandel om zo de impact van een directe stop van handel met Iran te beperken.

In Syrie wordt niet ingegrepen omdat het misschien wel nog gewoon te vroeg is. Als Syrie van binnen uit voldoende verzwakt is zal dat ook een minder belangrijke factor zijn zodra het begint.

Ik lees met veel interesse vandaag de berichten die alle chatter over een aanval door Israel juist weer ontkrachten. Zo maar ineens uit verschillende hoeken. Daaruit haal je dat de berichten over Amerikaanse druk georchestreerd zijn om de opstartende sancties extra impact te geven door een geloofwaardige dreiging. Als dat zo is hebben we nog steeds tot juli om diplomatie te laten werken.

VandeWiel

Citaat van: Huzaar1 op 20/02/2012 | 23:01 uur
Een oorlog tussen grote idealen is heel wat anders dan een laffe oorlog om macht,geld en olie.

Tsja, Japan viel de VS aan vanwege een olie embargo, Duitsland viel Rusland aan in de hoop de Kaukasus te nemen en Irak zag in Kuweit ook wel wat olie inkomsten. En vroeger, lang voor het grootschalig gebruik van olie, gingen de oorlogen om de zoutvoorraden.

Probleem is dat Iran de mogelijkheid heeft om de totale wereldeconomie te doen crashen. En dus ook jouw portemonnee flink te gijzelen. Wil je dat wel toelaten?

Huzaar1

Wil overigens ook duidelijk maken dat ik niet bang ben om te knokken, maar als ik ervoor ga. Dan ga ik liever voor iets wat meer betekent dan een kwestie van wie heeft hier de grootste pik in het midden-oosten. Bombardeer het via afstand, prima, het nare effect is dat dit hoe dan ook mensenlevens aan " onze kant"  gaat kosten.

Dat is Iran niet waard.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Ros op 19/02/2012 | 13:01 uur
De situatie lijkt zich  te beperken tot verbaal  "geweld" als je het mij vraagt. Niemand is ook zo te zien bereid de eerste steen te werpen.


Dat zeg ik, dat gaat ook helemaal niet gebeuren.
Puur omdat Iran het toch nooit zover zal laten komen...
Ze zijn niet debiel in Iran. Dat staatshoofd is natuurlijk een mentaal beperkt wezen maar
ze begrijpen zelf ook wel dat als ze te veel provoceren ze hun eigen land naar de vernieling helpen.


Als er oorlog komt, wordt het een preemptive strike.
Dat zou ik echt hardstikke dom vinden. Het volk in Iran moet die vent eruit wippen..wij niet.
Ik ben echt niet bereid te sterven voor wat olieprijzen en gezeik in de wereld dat in principe enkel gaat om wat macht in een regio waar ik niet in leef. Dit gaat enkel om olie en geld.

Jullie wel dan?

Een oorlog tussen grote idealen is heel wat anders dan een laffe oorlog om macht,geld en olie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

VandeWiel

Citaat van: deccanchronicle op 20/02/2012 | 18:42 uur
'Israel will need 100 planes to attack Iran'

Hmmm, hoeveel langeafstandsraketten is dat? En nog de acties van Special Forces. 100 kisten is niet per definitie de aanpak. Vergeet ook niet de lange afstands Heron drones. En volgens mij doen 3 EMP's hetzelfde werk mocht Israel het echt als een levensbedreiging zien. Dus ja, als je alleen van vliegtuigen uit gaat. Bovendien zal de actie meerdere dagen duren.

Voor de rest vind ik de hoeveelheid "chatter" zorgwekkend. Dit is niet langer meer gewoon "good guy-bad guy". Maar we zullen het toch niet weten  ;D

jurrien visser (JuVi op Twitter)

'Israel will need 100 planes to attack Iran'

February 20, 2012

Israel will need at least 100 fighter planes to strike Iran, a media report said on Monday.

Israeli forces will also have to fly over 1,000 miles above unfriendly airspace should it decide to attack Iran, the Haaretz daily said citing a report in the New York Times.

According to the Times report, American military analysts and defence officials believe an Israeli strike on Iran's nuclear facilities would be a highly complex operation.

It will be different from Israel's 'surgical' strike on Iraq's Osirak reactor in 1981 and also differ from the strike it is believed to have carried out in Syria in 2007.

"All the pundits who talk about 'Oh, yeah, bomb Iran,' it ain't going to be that easy," the report quoted Lt. Gen. David A. Deptula, who retired last year as the US Air Force's top intelligence official, as saying.

The report also cited comments by former CIA director Michael Hayden, who said that Israel is not capable of carrying out airstrikes that would seriously set back Iran's nuclear program, partly due to the distance the aircraft would have to travel.

According to the report, US military analysts believe that Israel will have a serious problem reaching Iran's four major nuclear sites - the urnainum enrichment facilities at Natanz and Fordo, the heavy water reactor near Arak, and the uranium conversion plant near Isfahan.

Israel has three possible routes to those facilities - north over Turkey, south over Saudi Arabia, or a central route across Jordan and Iraq.

US defence analysts believe that the route over Iraq would be preferable, since Iraq effectively has no air defences and the US is no longer defending Iraq's airspace.

According to officials, should Jordan allow Israel to fly over its territory, the next issue for Israel is that the range of its fighter jets falls short of the 2,000-mile round trip.

For this reason, officials say, Israel would need to use airborne refuellers which would need to be protected by more fighter planes, which significantly increases the number of planes needed for the operation.

http://www.deccanchronicle.com/channels/world/middle-east/israel-will-need-100-planes-attack-iran-092

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Netanyahu, Obama schedule Iran meeting

US president, Israeli prime minister to meet in White House on March 5th against backdrop of reports on possible Iran strike; Bibi to arrive in Washington next month for AIPAC conference

Yitzhak Benhorin Published:  02.20.12, 19:26 / Israel News  
 
WASHINGTON – Prime Minister Benjamin Netanyahu will meet US President Barack Obama in Washington on March 5th, the White House announced Monday.

The meeting between the two leaders will take place against the backdrop of a flurry of reports about the possibility of a military strike on Iran's nuclear facilities.

The president's national security advisor, Tom Donilon, presented Netanyahu with an invitation on behalf of Obama in a meeting in Jerusalem. THe prime minister is scheduled to travel to the American capital early next month in order to appear at AIPAC's annual conference.

President Shimon Peres will also take part in AIPAC's annual event and may meet with Obama at the margins of the conference.

Meanwhile, speculation on a possible strike continues, with American officials and military analysts telling the New York Times that an Israeli attack on Iran's nuclear sites would be a highly complex operation and would require at least 100 planes.

According to the officials, whose assessment was published by the newspaper on Monday, Israeli jets would have to refuel in the air en route, fight off Iran's air defenses and attack multiple underground sites simultaneously.


Meanwhile, Iran announced Monday that its aerial defense forces have embarked on a drill meant to contend with the threats to strike the country's nuclear facilities.

Iranian news agency Fares reported that the drill started in the Bushehr region, where one of Iran's nuclear reactors is located. According to the report, aerial defense forces embarked on "tactical maneuvers in order to boost preparedness for coping with possible threats on the homeland, and especially on its vital and sensitive nuclear centers."

http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4192421,00.html

IPA NG

Citaat van: Tanker op 20/02/2012 | 11:40 uur
http://www.foreignpolicy.com/articles/2012/02/15/once_upon_a_time_in_tehran#1

bij deze alsnog......

Je moet je wel realiseren dat dat de elite was. Op het platteland was het toen niet veel anders als nu ben ik bang.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu


Ros

Nu is het nog "op het hart drukken". Als Israel echt verder wil dan de sancties zal dit waarschijnlijk worden "wij staan er niet achter".  Het is dus vrijwel zeker dat Israel niet zal aanvallen.

Ros

JERUZALEM - De Verenigde Staten en Groot-Brittannië hebben Israël zondag op het hart gedrukt niet over te gaan tot een aanval op de atoominstallaties van Iran.

Volgens de Amerikaanse stafchef generaal Martin Dempsey en de Britse minister van buitenlandse zaken William Hague zou een aanval ernstige gevolgen hebben voor de gehele regio.

Israël moet volgens hen internationale economische en financiële sancties tegen Iran hun werk laten doen.


'Rationeel'

Dempsey en Hague noemden een eventuele aanval 'niet verstandig'. Volgens Dempsey zou Israël met een aanval de nucleaire ambities van Iran misschien een paar jaar terug kunnen zetten, maar zullen sommige doelwitten waarschijnlijk buiten het bereik van Israël blijven.

Een aanval zou allerlei gevolgen kunnen hebben voor Amerikaanse doelwitten in het Golfgebied en Afghanistan. Omdat Iran 'rationeel' handelt, denkt Dempsey dat internationale sancties effect zullen sorteren. In een interview met CNN zei Dempsey dat ook Israël zal inzien 'dat een aanval destabiliserend zou zijn en het langetermijndoel niet zou verwezenlijken'.

Barak

De Britse minister Hague zei voor de BBC dat Israël de sancties die westerse landen hebben getroffen hun werk moet laten doen.

Ondertussen is de Amerikaanse nationale veiligheidsadviseur Tom Donilon voor besprekingen in Israël aangekomen. Hij zou praten met premier Benjamin Netanyahu en minister van defensie Ehud Barak alvorens maandag weer te vertrekken.


IAEA

Een delegatie van het Internationaal Atoomenergie Agentschap (IAEA) is maandag in Teheran aangekomen om te spreken over het vooral in westerse ogen omstreden nucleaire programma van het land.

Het is de tweede keer in 3 weken tijd dat een belangrijke delegatie van het IAEA poolshoogte neemt in Iran.

Het IAEA wil vooral weten in hoeverre Iran bereid is in alle openheid te spreken over de activiteiten die het agentschap als mogelijk verdacht inschat. Teheran zou in het geheim aan kernwapens kunnen werken. De Iraanse regering spreekt deze beschuldiging al jaren fel tegen.

Aan het hoofd van de delegatie die 2 dagen in Iran is, staat nucleair inspecteur Herman Nackaerts.

www.nu.nl

Tanker

Ik kwam wat foto's tegen uit "den ouden doosch" van Iran in de jaren '60 en '70.....wat een verschil met nu.....