Benoemingen in de Defensietop

Gestart door Lex, 22/02/2012 | 10:21 uur

Ros

Citaat van: A.J. op 20/06/2014 | 21:39 uur
Toen was je behoorlijk tegen hori's anders. En diende er eerst binnen de organisatie gekeken te worden.

Vanuit het oogpunt van de instromer.....ja, voor wat betreft de voorzieningen etc. Binnen de organisatie kijken en afstappen van allerlei aparte regels en gewoonten. Als een Sgt de stap naar SM kan maken omdat hij/zij het kan moet dat gewoon kunnen.

A.J.

#303
Citaat van: Ros op 20/06/2014 | 21:31 uur
Gelet op de toenmalige toekomstperspectieven die door Defensie geboden werden.......inderdaad slecht plan. Wat dit betreft is dit bij defensie nog steeds niet goed (genoeg) geregeld. Loon en arbeidsvoorwaarden sluiten nog steeds niet aan bij het bedrijfsleven dus kan je het schudden om de juiste mensen te vinden.

Toen was je behoorlijk tegen hori's anders. En diende er eerst binnen de organisatie gekeken te worden.

Citaat
Toen zag het personeelsbeleid er wel iets anders uit. Up or out was niet aan de orde. De zittende functies waren toen nog voor "life". Dus een SM of Kapitein meer of minder maakte niet zo veel uit.

Het was toen al, en nu ook, dat de horizontale instromer gezien werd als iemand die met een kruiwagen binnen kwam en het wachten was dat deze om zou vallen, eventueel een "handje" geholpen. Hoe meer ik er over aan het denken ben hoe slechter het plan over komt.

Dat het in de burgermaatschappij normaal is dat er mensen van buiten komen voor een hogere functie is waar maar in vele, ik denk de meeste, bedrijven is het zo dat eerst in huis gekeken zal worden naar geschikte kandidaten en dan pas buiten de organisatie gezocht gaat worden.

Toevoeging: Je was iig een stuk genuanceerder.

Ros

Citaat van: A.J. op 20/06/2014 | 21:23 uur
Je noemt het ergens een slecht plan. Vandaar mijn vraag wat je mening veranderd heeft.

Gelet op de toenmalige toekomstperspectieven die door Defensie geboden werden.......inderdaad slecht plan. Wat dit betreft is dit bij defensie nog steeds niet goed (genoeg) geregeld. Loon en arbeidsvoorwaarden sluiten nog steeds niet aan bij het bedrijfsleven dus kan je het schudden om de juiste mensen te vinden.

A.J.

Citaat van: Ros op 20/06/2014 | 21:21 uur
Mijn mening is nog steeds hetzelfde. Ik ben niet tegen horizontale instroming en zeker niet voor de zg. management functies waar mensen met een civiele opleiding en ervaring in het bedrijfsleven voor defensie veel kunnen betekenen. Ik kan uit de topic uit 2008 niet echt opmaken dat ik tegen  zou zijn ?

Je noemt het ergens een slecht plan. Vandaar mijn vraag wat je mening veranderd heeft.

Ros

Citaat van: A.J. op 20/06/2014 | 21:10 uur
Maar ff een vraag aan Ros, ik weet nl. dat deze discussie vaker is langsgekomen... Wat heeft jouw mening doen veranderen?

http://www.defensieforum.nl/Forum/printpage.html;topic=14530.0

Mijn mening is nog steeds hetzelfde. Ik ben niet tegen horizontale instroming en zeker niet voor de zg. management functies waar mensen met een civiele opleiding en ervaring in het bedrijfsleven voor defensie veel kunnen betekenen. Ik kan uit de topic uit 2008 niet echt opmaken dat ik tegen  zou zijn ?

A.J.

Maar ff een vraag aan Ros, ik weet nl. dat deze discussie vaker is langsgekomen... Wat heeft jouw mening doen veranderen?

http://www.defensieforum.nl/Forum/printpage.html;topic=14530.0

A.J.

Ach natuurlijk... gooi alle (keurings, sport, ervarings, opleidings) eisen en vooral zittend personeel overboord omdat Ros het een middeleeuws systeem vindt...

Kun jij dat project uit de jaren 80 nog herinneren toen defensie een gigantisch personeelsgebrek had in de officiersrangen? En toen er een shitload aan horizontalen uit het bedrijfsleven naar binnen gewinkeld zijn? Wat een ramp is dat geworden. Gelukkig zijn de meesten nu met FLO, maar daar hebben we jarenlang last van gehad.

KapiteinRob

De defensietop weet dat stampij vanaf de werkvloer totaal geen invloed heeft, dus hoeven ze daar geen rekening mee te houden. Zoals je weet heeft men lak aan (de mening van) het gepeupel! En ik stel nergens dat het aantal dienstjaren leading is bij het vullen van onderhavige functie. Wel goed lezen, Ros. En de discussie over hori's ga ik hier niet voeren; op dergelijk niveau in ieder geval w.m.b. absurd!

Ros

#296
Citaat van: Kapitein Rob op 20/06/2014 | 14:53 uur
Je gaat me toch niet vertellen dat jij dit serieus meent?!? Dat EEN VROUW van buitenaf, met FC-achtergrond, minstens gelijk geschikt was aan alle kolonels/brigadegeneraals die al 2-3 decennia bij de Kmar zaten? Notabene in een tijd dat militairen vanwege "overtolligheid" de laan uitgeschopt worden. En een paar maanden na overhandigen eerste ster kreeg deze "minstens zo goed geschikte" mevrouw een tweede ster en werd plv. CKmar.

Tuurlijk.....

Een bult dienstjaren wil nog niet zeggen dat je een geschikte kandidaat zal zijn voor een dergelijke functie. De mensen die verantwoordelijk gehouden worden voor het aanstellen van deze dame zillen zich wel tien keer achter de orden hebben gekrabt voor zij dit hebben doorgevoerd. Wetend dat er in de gelederen stampij gemaakt zou worden en de dame in kwestie met argus ogen zou worden gevolgd  en af gerekend zou worden op ieder klein foutje.

Wat mij betreft zou Defensie (in het bijzonder) veel mer gebruik moeten maken van horizontale instroming of direct op een hoger niveau, om mensen binnen te halen met ervaring opgedaan buiten de club. En niet perse de mensen met de meeste jaren, balken en sterren op een post moeten plaatsen omdat zij "toevallig" aan de beurt zijn om een stap naar boven te maken.

En niet alleen op hogere posten maar ook onder in de organisatie. Af van de middeleeuwse gewoonte van het tellen van dienstjaren en ervaringseis in rang. Ik begrijp dat hier links en rechts al van af word geweken maar het kan veel beter en veel sneller.

Mourning

Citaat van: Kapitein Rob op 20/06/2014 | 14:53 uur
Je gaat me toch niet vertellen dat jij dit serieus meent?!? Dat EEN VROUW van buitenaf, met FC-achtergrond, minstens gelijk geschikt was aan alle kolonels/brigadegeneraals die al 2-3 decennia bij de Kmar zaten? Notabene in een tijd dat militairen vanwege "overtolligheid" de laan uitgeschopt worden. En een paar maanden na overhandigen eerste ster kreeg deze "minstens zo goed geschikte" mevrouw een tweede ster en werd plv. CKmar.

Tuurlijk.....

Dat heeft inderdaad een wel HEEL hoog Eftelinggehalte...  :angel:
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

KapiteinRob

Citaat van: Ros op 20/06/2014 | 14:33 uur
Het zou kunnen dat "bij gelijke geschiktheid de vrouwelijke kandidaat de voorkeur krijgt", m.a.w. positieve discriminatie waar ik niet achter sta. Sterren op de schouders alleen op het feit dat zij een vrouw is........zeer ongeloofwaardig. Zij zal in kennis en kunde minimaal net zo goed moeten zijn als de heren officieren die op deze baan hebben gesolliciteerd.

Je gaat me toch niet vertellen dat jij dit serieus meent?!? Dat EEN VROUW van buitenaf, met FC-achtergrond, minstens gelijk geschikt was aan alle kolonels/brigadegeneraals die al 2-3 decennia bij de Kmar zaten? Notabene in een tijd dat militairen vanwege "overtolligheid" de laan uitgeschopt worden. En een paar maanden na overhandigen eerste ster kreeg deze "minstens zo goed geschikte" mevrouw een tweede ster en werd plv. CKmar.

Tuurlijk.....

Ros

Citaat van: Kapitein Rob op 20/06/2014 | 13:55 uur
Nu lijk je me toch wel erg gemakkelijk voorbij te gaan aan het feit dat deze "generaal" met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid louter de ster(ren) op haar schouder kreeg vanwege haar geslacht.

Het zou kunnen dat "bij gelijke geschiktheid de vrouwelijke kandidaat de voorkeur krijgt", m.a.w. positieve discriminatie waar ik niet achter sta. Sterren op de schouders alleen op het feit dat zij een vrouw is........zeer ongeloofwaardig. Zij zal in kennis en kunde minimaal net zo goed moeten zijn als de heren officieren die op deze baan hebben gesolliciteerd.

KapiteinRob

Citaat van: Ros op 20/06/2014 | 12:55 uur
Dat zij gevraagd is om een (nog) hogere functie te bekleden zegt natuurlijk ook wel wat. En dat de heren officieren op den plasser getrapt zijn snap ik ook wel maar heb er geen boodschap aan. Het niet hebben van militaire ervaring was schijnbaar geen belemmering om de functie inhoud te geven. De beste man/vrouw op de stoel, en zo moet het altijd en overal.

Nu lijk je me toch wel erg gemakkelijk voorbij te gaan aan het feit dat deze "generaal" met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid louter de ster(ren) op haar schouder kreeg vanwege haar geslacht.

A.J.

Citaat van: Ros op 20/06/2014 | 12:55 uur
Dat zij gevraagd is om een (nog) hogere functie te bekleden zegt natuurlijk ook wel wat. En dat de heren officieren op den plasser getrapt zijn snap ik ook wel maar heb er geen boodschap aan. Het niet hebben van militaire ervaring was schijnbaar geen belemmering om de functie inhoud te geven. De beste man/vrouw op de stoel, en zo moet het altijd en overal.

Het is maar wat je wil lezen he...

Citaat
In officierenkringen wordt opgelucht gereageerd op het vertrek van de voormalig burgermedewerkster.

Schijnbaar waren de collega's niet zo onder de indruk van haar...

Ros

Dat zij gevraagd is om een (nog) hogere functie te bekleden zegt natuurlijk ook wel wat. En dat de heren officieren op den plasser getrapt zijn snap ik ook wel maar heb er geen boodschap aan. Het niet hebben van militaire ervaring was schijnbaar geen belemmering om de functie inhoud te geven. De beste man/vrouw op de stoel, en zo moet het altijd en overal.