Benoemingen in de Defensietop

Gestart door Lex, 22/02/2012 | 10:21 uur

Lex

Directeur Veiligheid bij Defensie aangesteld

Nieuwsbericht | 14-05-2018 | 15:58

Brigadegeneraal Nico van der Zee gaat deze week als generaal-majoor aan de slag als de eerste Directeur Veiligheid binnen de Bestuursstaf. De functie is een gevolg van de veiligheidssituatie binnen Defensie die met het verschijnen van de Defensienota topprioriteit heeft gekregen.

De directie Veiligheid stelt kaders waarbinnen de Defensieonderdelen hun veiligheidsmanagement inrichten. De directie ziet erop toe dat de maatregelen die de veiligheid binnen Defensie verbeteren, worden uitgevoerd. Veiligheid maakt deel uit van het beleid, de plannen en is opgenomen in de begroting.

Van der Zee was tot begin deze maand commandant van het Operationeel Ondersteuningscommando Land van de Koninklijke Landmacht. Hij begon zijn militaire loopbaan in 1984 als dienstplichtig onderofficier bij de genie.

Mindef

Ros

Citaat van: tentara71 op 28/04/2018 | 01:50 uur
En Ros ging naar de KLu om SM te worden.

Niet de enige reden. Als ik eerder had geweten hoe het bij de KLu allemaal werkte en hoe de werksfeer was zou ik de overstap veel eerder hebben gemaakt.

Ros

#347
Citaat van: A.J. op 27/04/2018 | 23:28 uur
Sinds wanneer is een OPC een SM?

Bij de NATRES in ieder geval wel. Luitenant of LT1 als PC dan SM als OPC en Sergeanten als groepscommandanten. Zo was het in ieder geval in 2000/2001 toen ik naar de KLu ging. En daar was de organisatie binnen het peloton net zo ingericht, tot 2005 toen ik afscheid nam in ieder geval wel.

Tijdens mijn dienstplicht was het ook  anders dan bij de NATRES. Vaandrig of LT als PC en een PS (SGT/SGT1) als second, ook de enige beroeps binnen het peloton.

A.J.

Citaat van: tentara71 op 28/04/2018 | 01:50 uur
En Ros ging naar de KLu om SM te worden.

Omdat hij bij de KL geen SM kon worden als OPC... Daarom mijn opmerking.

Maar goed, schijnbaar is op basis van die ervaring bij de Natres de bevorderingssytematiek middeleeuws...

MasterChief1971

En Ros ging naar de KLu om SM te worden.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

A.J.

Citaat van: tentara71 op 28/04/2018 | 00:12 uur
Bij het Korps al jaren.... zelfs tientallen jaren.
Daar was de CSM ook een AOOMARNALG.
Nu heet ie CA.

Een OPC bij de KL is sgt1.

MasterChief1971

Bij het Korps al jaren.... zelfs tientallen jaren.
Daar was de CSM ook een AOOMARNALG.
Nu heet ie CA.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

A.J.

Citaat van: Ros op 27/04/2018 | 21:04 uur

Ik heb zelf bij de KL (NATRES) op de stoel van OPC gezeten in de rang van Sgt.1. Telkens weer gesolliciteerd maar afgewezen op de ervaringseis in rang. Opgestapt naar de KLu, dezelfde OPC functie en direct de bijhorende SM rang gekregen. Het kan dus wel....

Sinds wanneer is een OPC een SM?

Ros

#341
Citaat van: A.J. op 27/04/2018 | 13:07 uur
Het is gewoon een bepaalde ervaringsopbouw over de jaren met een bijbehorend opleidingstraject. Maar goed, leg eens uit waarom jij het "middeleeuws geneuzel" vindt? Alsof in de burgermaatschappij 20 jarigen de baas zijn bij Shell of Unilever oid...

"Ja je bent heel geschikt en bezit de juiste kwalificaties maar helaas moet je de tijd in je huidige functie eerst volmaken". Moet je in de burgersector eens proberen hard te maken. Het is gelijk toedeledokie en ze stappen over naar een ander. 20 jaar en de baas bij een grote onderneming is natuurlijk zwaar overdreven. De meeste mensen die een studie hebben gevolgd beginnen pas "echt" te werken als zij 27- 28 jaar zijn. En dan kan het hard gaan. Mijn laatste directeur was een vrouw van nog geen 35 jaar.

Ik heb zelf bij de KL (NATRES) op de stoel van OPC gezeten in de rang van Sgt.1. Telkens weer gesolliciteerd maar afgewezen op de ervaringseis in rang. Opgestapt naar de KLu, dezelfde OPC functie en direct de bijhorende SM rang gekregen. Het kan dus wel....

A.J.

Citaat van: Thomasen op 27/04/2018 | 15:39 uur
Iets ouder, maar bij de KMAR kun je inderdaad gewoon generaal worden met een paar danslessen.

Ach ja, zolang je maar geen leuning hebt.

Hillie Beentjes kunnen we ons allemaal nog wel herinneren denk ik...

A.J.

Citaat van: Sparkplug op 27/04/2018 | 13:51 uur
Dacht altijd dat een kolonel/kapitein ter zee pas na het 45e jaar brigade-generaal/commodore/commandeur werd.

Is er eigenlijk een minimum leeftijd voor een rang?

In principe niet, maar je bent natuurlijk wel gebonden aan de verschillende opleidingen die je moet volgen voordat je een bepaalde rang kunt bekleden. Daarbij zit je ook nog een keer met het FPS en hoeveel bevorderingsruimte er beschikbaar is.

Maar goed, gelukkig vinden sommigen, niet gehinderd door enige kennis van zaken, het weer een middeleeuws systeem... Alsof we iemand generaal gaan maken die geen HDV gevolgd heeft oid... Hell, laten we gewoon een 25 jarige een verkorte AMO en drie danslessen geven dan maken we hem/ haar daarna meteen generaal...

Sparkplug

Dacht altijd dat een kolonel/kapitein ter zee pas na het 45e jaar brigade-generaal/commodore/commandeur werd.

Is er eigenlijk een minimum leeftijd voor een rang?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

A.J.

Citaat van: Ros op 27/04/2018 | 12:49 uur
Leeftijd, man of vrouw, maakt niet uit. Gaat er om wat men in huis heeft en welke prestaties er geleverd kunnen worden.  Heb mij altijd mateloos kunnen ergeren aan zaken zoals 'ervaringseis in rang'. Middeleeuws geneuzel.

Het is gewoon een bepaalde ervaringsopbouw over de jaren met een bijbehorend opleidingstraject. Maar goed, leg eens uit waarom jij het "middeleeuws geneuzel" vindt? Alsof in de burgermaatschappij 20 jarigen de baas zijn bij Shell of Unilever oid...

Ros

Leeftijd, man of vrouw, maakt niet uit. Gaat er om wat men in huis heeft en welke prestaties er geleverd kunnen worden.  Heb mij altijd mateloos kunnen ergeren aan zaken zoals 'ervaringseis in rang'. Middeleeuws geneuzel.

Lex

Vrouwelijke generaal in aantocht

Nieuwsbericht | 26-04-2018 | 13:58

De 42-jarige luchtmachtkolonel Elanor Boekholt-O'Sullivan wordt op 1 juli bevorderd tot commodore, een generaalsrang. Op 5 juli gaat ze vervolgens aan de slag als commandant van het Defensie Cyber Commando (DCC).

Boekholt is nu nog commandant Vliegbasis Eindhoven. Ze is verantwoordelijk voor de inzet van strategisch en tactisch luchttransport, tankoperaties en het uitvoeren van kustwachttaken. Daarnaast zorgt ze ervoor dat het vliegveld is opengesteld voor haar 'buurman'. Daardoor kan Eindhoven Airport 17 uur per dag, 7 dagen per week van de vliegbasis gebruik maken.
   
De nieuwe cybercommandant begon haar loopbaan in 1994 als assistent-verkeersleider. Na haar KMA-opleiding werkte zo onder meer bij de Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst (MIVD).  In 2008 werd ze uitgezonden naar Afghanistan. Als projectleider hield zij zich bezig met de wederopbouw van de civiele luchtvaart. In 2011 werd zij programmamanager bij de Defensie-ICT-organisatie (JIVC).

Boekholt trad in juni 2016 aan als commandant van de vliegbasis. Als commandant DCC volgt ze brigadegeneraal Hans Folmer op.

Momenteel telt Defensie 1 andere vrouwelijke generaal, ook van de luchtmacht.

Mindef