70 jarig bestaan KCT en vijfjaarlijkse Commandoreunie

Gestart door Ace1, 24/02/2012 | 22:58 uur

Freggel

Citaat van: Cigarz op 04/04/2012 | 22:16 uur
(daar zullen we overigens in de toekomst zowel actief als passief wel toe gedwongen gaan worden...)

fine by me

Ace1

Beelden zeggen meer dan woorden.




Cigarz

Citaat van: Freggel op 28/03/2012 | 16:48 uur...Niet dat een (gedeeltelijk) samen aanlopen van een SOF opleiding geen meerwaarde zou kunnen zijn...
Absoluut! We moeten in deze steeds kleiner wordende organisatie eindelijk eens van die domme eilandjes politiek af. Kap met irrationele onderbuiksentimenten en ga echt samenwerken, dan wordt 1+1>2. (daar zullen we overigens in de toekomst zowel actief als passief wel toe gedwongen gaan worden...)

Maar je hebt gelijk; terug on topic...

Freggel

Citaat van: Kapitein Rob op 28/03/2012 | 09:57 uur
Als ik het goed begrepen heb uit berichten eerder op het forum, kun je als marinier niet meer in Roosendaal terecht. Dus als je een groene baret met anker wilt hebben, is de korste klap om (als marinier) terecht zien te komen bij het Engelse CTCRM. En dat gebeurt dus nog steeds wel.

Klopt maar het heeft weinig tot geen toegevoegde waarde (meer)
We hebben voldoende opleidingen nu die prima toewerken naar de man die we voor bep. eenheden willen hebben ipv " een groene baret"  halen

Niet dat een (gedeeltelijk) samen aanlopen van een SOF opleiding geen meerwaarde zou kunnen zijn.

Maar ik ben off topic . .  .

KapiteinRob

#36
Als ik het goed begrepen heb uit berichten eerder op het forum, kun je als marinier niet meer in Roosendaal terecht. Dus als je een groene baret met anker wilt hebben, is de kortste klap om (als marinier) terecht zien te komen bij het Engelse CTCRM. En dat gebeurt dus nog steeds wel.

Oorlogsvis

Citaat van: Nikehercules op 28/03/2012 | 00:16 uur
Citaat van: guest1400 op 27/03/2012 | 23:39 uur
supergruwelijke combo ;D

Ik sprak aldaar een marinier die zijn groene baret eerst in de States en later in Roosendaal had gehaald, dat is pas een combo :P
zoiets als.....eerst je havo examen in Amsterdam halen en daarna ...in Groningen ;D

KapiteinRob

Citaat van: minister Hillen volgens bndestem op 27/03/2012 | 22:59 uur
"en ik zal dit korps verdedigen waar ik kan."

Tuurlijk, excellentie; u staat altijd voor wat u zegt, nietwaar? Helaas bewijst de praktijk dat "waar u kunt" een loze kreet is door uw m.i. ruggegraatloze opstelling.......

guest1400

Citaat van: Nikehercules op 28/03/2012 | 00:16 uur
Citaat van: guest1400 op 27/03/2012 | 23:39 uur
supergruwelijke combo ;D

Ik sprak aldaar een marinier die zijn groene baret eerst in de States en later in Roosendaal had gehaald, dat is pas een combo :P

dan ben je ook wel een mannetje 8)

Nikehercules

Citaat van: guest1400 op 27/03/2012 | 23:39 uur
supergruwelijke combo ;D

Ik sprak aldaar een marinier die zijn groene baret eerst in de States en later in Roosendaal had gehaald, dat is pas een combo :P

guest1400

Citaat van: Kapitein Rob op 25/03/2012 | 13:25 uur
Citaat van: Tanker op 25/03/2012 | 13:10 uur
Mooie beelden, hier kunnen veel (voormalige) eenheden een puntje aan zuigen...ik zie 1 grote eenheid, saamhorigheid en espirit de corps

Inderdaad! En zelfs nog een paar groene baretten met anker in beeld.....  ;)

supergruwelijke combo ;D

Nikehercules

Citaat van: Kapitein Rob op 25/03/2012 | 12:20 uur
Dan nog; waar haal je "gebruikelijk(e)" vandaan? Dat was eens......

Voorheen was er toch wel altijd sprake van een geldelijke bijdrage vanuit het ministerie?

Ace1

3300 man bij reünie commando's in Roosendaal

ROOSENDAAL - De reünie van het korps Commando Troepen in Roosendaal is zaterdag door 3300 (oud-)commando's bezocht.

Hoogtepunt was het defilé over de oude Markt, dat werd afgenomen door onder andere minister Hans Hillen van Defensie, burgemeester Jacques Niederer, commandant Rob Querido van het KCT, Commandant der Strijdkrachten Peter van Uhm en Marco Kroon, drager van de militaire Willemsorde.  "Het is zo druk als tijdens de carnavalsoptocht", zegt Niederer enthousiast over het defilé. "Dit toont de verbondenheid tussen de stad en het korps."

Tijdens het het defilé hebben speciale eenheden zich onherkenbaar gemaakt met bivakmutsen of camouflage. 'Zien zonder gezien te worden' is het motto tijdens de operaties en ook in het openbaar mag niemand weten welke personen er achter deze eenheden zitten. Dat is voor de veiligheid van deze militairen.

Minister Hans Hillen vertelde na afloop dat het soms lastig is om te verantwoorden wat Defensie allemaal doet tijdens die speciale operaties. "Gelukkig is er van de volksvertegenwoordigers begrip voor de geheimhouding van deze acties, in belang van de missie en in belang van de personen die deze uitvoeren. Het KCT ligt onder een platte steen, je ziet er vanaf de buitenkant weinig van, er is weinig gelegenheid om naar buiten te treden. Voor mij zitten hier de helden achter de gordijnen en ik zal dit korps verdedigen waar ik kan."

Bekijk hier ons fotoalbum van de Commandoreünie.

http://www.bndestem.nl/bndestem/fotoalbums/commandoreunie/

http://www.bndestem.nl/regio/10727268/3300-man-bij-re%C3%BCnie-commandos-in-Roosendaal.ece


Ace1

Volgens mij deed AJ ook mee aan het defile van de Commando's in Roosendaal en heeft hij zijn snor langer laten groeien? ;)


KapiteinRob

Citaat van: Tanker op 25/03/2012 | 13:10 uur
Mooie beelden, hier kunnen veel (voormalige) eenheden een puntje aan zuigen...ik zie 1 grote eenheid, saamhorigheid en espirit de corps

Inderdaad! En zelfs nog een paar groene baretten met anker in beeld.....  ;)

Tanker

Citaat van: Cigarz op 24/03/2012 | 21:58 uur
Wat een geweldig feest was het vandaag!

Een kleine impressie via omroep Brabant (klik)
Mooie beelden, hier kunnen veel (voormalige) eenheden een puntje aan zuigen...ik zie 1 grote eenheid, saamhorigheid en espirit de corps

KapiteinRob



KapiteinRob

Citaat van: Nikehercules op 25/03/2012 | 01:24 uur
Zeer nette prestatie zo'n groots feest op te zetten zonder de gebruikelijk financiële bijdrage van defensie.

Gebruikelijk?

Nikehercules

Citaat van: MINDEF op 24/03/2012 | 21:56 uur
Hij dankte de huidige en oud korpsleden namens het hele kabinet voor hun wereldwijde inzet door de jaren heen.


Nikehercules

Citaat van: Cigarz op 24/03/2012 | 21:58 uur
Wat een geweldig feest was het vandaag!

Zeer nette prestatie zo'n groots feest op te zetten zonder de gebruikelijk financiële bijdrage van defensie.


Lex

Commando's vieren 70ste verjaardag

Zo'n 4000 (oud) commando's presenteerden zich vandaag aan de Roosendaalse bevolking. Met het traditionele defilé over de Markt vieren de mannen het 70-jarige bestaan van het Korps Commandotroepen (KCT).

Reünisten van alle lichtingen lopen naar het centrum, aangevoerd door de parate troepen in verschillende tenues. Zo waren er commando's in het traditionele woodlandtenue en snipers en operators in voor bergachtig terrein geschikte kleding. Ook reden er ongeveer 50 historische voertuigen van de vereniging Keep them Rolling mee. Burgemeester Jacques Niederer en Minister van Defensie Hans Hillen namen het defilé af.


Hele kabinet
De stad Roosendaal en het KCT zijn, na de oprichting in 1942 in Schotland, inmiddels sinds 1949 onlosmakelijk met elkaar verbonden. Burgemeester Niederer: "Wat ik belangrijk vind aan het defilé is de verbinding tussen militair en burger. Normaal gesproken blijft het KCT, vanwege de aard van het werk verborgen voor het publiek. Een dag als vandaag  bevestigt juist de warme vriendschapsband tussen het KCT en de bevolking van Roosendaal. Het zijn bijzondere inwoners: als burgemeester vind ik het een eer zo'n elite-eenheid in mijn stad te hebben." Ook de minister liet zich lovend uit over 'zijn' commando's. Hij dankte de huidige en oud korpsleden namens het hele kabinet voor hun wereldwijde inzet door de jaren heen.

Hoogtepunt
Hoewel de aard van de operaties en de inzet van het KCT door de jaren heen radicaal is veranderd, blijft de vijfjaarlijkse reünie een hoogtepunt voor elke groene baret. Commandant KCT kolonel Rob Querido: "Er hangt altijd een zweem van mysterie over de missies van commando's, maar dat is niet wat ons samenbrengt. Wat bindt is de opleiding, die is al 70 jaar hetzelfde. De broederschap, kameraadschap en waarden en normen die je worden bijgebracht, gaan van oud op jong over. Dus als de jonge operator van nu praat met een commando van No2 (Dutch) Troop (de eerste Nederlandse commando-eenheid, red). dan herkent hij hoe die is opgeleid en delen ze de ontberingen. Dat maakt het Korps uniek."

Oude held
Bijzonder was de aanwezigheid van de 79-jarige Viëtnamveteraan en Medal of Honordrager Bruce Crandall. De gepensioneerde kolonel van de Air Cavalry Division deed op weg naar Afghanistan, waar hij ISAF-eenheden bezoekt, onder meer Roosendaal aan. Eenheden van de luchtmacht en de landmacht treden tijdens zijn 5-daagse verblijf in Nederland op als gastheer.

Reünie wandelmars
Voorafgaand aan de reünie namen bijna 50 oud-commando's van tussen de 42 en 82 jaar deel aan de reünie wandelmars. Zij liepen van afgelopen maandag tot gisteren het 180 kilometer tellende traject van Schaarsbergen tot Roosendaal. Het detachement werd vanochtend onder muzikale begeleiding van de Pipes en Drum band 'The Seaforth Highlanders' via de 'tranenpoort' van de Engelbrecht van Nassau Kazerne binnengehaald. De commando's hadden dit jaar een nobel doel. Voor Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa) haalde de Commandovereniging Gelderland met de mars zo'n 40.000 euro op.

Boek
Minster Hans Hillen en korpscommandant kolonel Rob Querido ontvingen vandaag bovendien het jubileumboek 'Callsign Naussau: het moderne Korps Commandotroepen 1989-2012'.

MINDEF,
24 maart 2012, 18.34 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Vierduizend commando´s zaterdag naar reunie korps in Roosendaal

ROOSENDAAL - Met een grote reunie wordt zaterdag in Roosendaal het 70-jarige bestaan van het Korps Commando Troepen gevierd.

Zo'n vierduizend oud-commando's marcheren door het stadscentrum. De mars van de elite-eenheid wordt afgesloten met een defilé op de Oude Markt. Minister van Defensie Hans Hillen neemt het defilé af. Ook drager van Militaire Willemsorde Marco Kroon uit Den Bosch, commandant der Strijdkrachten Peter van Uhm en de burgemeester van Roosendaal zijn bij de parade aanwezig.

Reuniemars
Woensdag komen bij Lith 54 commando's van de Gelderse legerplaats Schaarsbergen Brabant binnen. Ze zijn maandag begonnen aan een wandelmars van 180 kilometer naar Roosendaal. Zaterdag passeren de commando´s onder muzikale begeleiding de 'tranenpoort' van de Engelbrecht van Nassau Kazerne. De jongste loper is 39, de oudste 82 jaar.

Eerste publicatie: woensdag 21 maart 2012 - 10:43

http://www.omroepbrabant.nl/?news/1714691183/Vierduizend+commando%C2%B4s+zaterdag+naar+reunie+korps+in+Roosendaal.aspx

Cigarz

Citaat van: Ace1 op 25/02/2012 | 11:19 uur
Ook een zekere Raymond Westerling maakte deel uit van No2 Dutch Troop...
Ja? En?

Citaat van: Ros op 26/02/2012 | 12:10 uurAch...wie weet heeft MINDEF achter de schermen toch een paar Euro's geschoven om het feest mede  te bekostigen....
Denk 't niet...

Citaat van: Ros op 26/02/2012 | 12:10 uur...De reunisten zullen er denk ik lak aan hebben wie er op het schavotje staat te zwaaien....
Ik denk dat je dat verkeerd denkt....

KapiteinRob

#16
Citaat van: Ace1 op 26/02/2012 | 12:22 uur
Rob zeg dan gewoon dat je niet durft en dat alleen maar woorden zijn van je en geen daden? ;)

Vind je niet dat je enigzins stupide aan het posten bent? Lees eerst eens goed voordat je m.i. stompzinnige opmerkingen maakt.  >:(

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 26/02/2012 | 11:57 uur
Als ik met een van hem geleende groene baret op mijn hoofd op een KCT-verjaardagsfeestje of -reunie ga rondlopen, wordt ik (terecht) gelyncht! Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt ergens mee rond te lopen waar ik niet voor gekwalificeerd ben of "wat voor gedaan heb". Ik wil Cigarz ook niet rond zien lopen bij een admeursreunie met een van mij geleend telraam......  :devil:

Rob zeg dan gewoon dat je niet durft en dat alleen maar woorden zijn van je en geen daden? ;)

KapiteinRob

Citaat van: jurrien visser op 26/02/2012 | 12:13 uur
Nu weet ik van een aantal oude groene baretten dat ze wel altijd uitkeken naar de aanwezigheid van prins Bernhard... maar ook dat is vvt.

Hoezeer ik de adoratie in deze voor PB niet deel (overigens niet alleen in deze...), heeft-ie (voor zover mij bekend) in ieder geval geen messen in ruggen van defensiepersoneel gestoken.

KapiteinRob

Citaat van: Ros op 26/02/2012 | 12:10 uur
Ach...wie weet heeft MINDEF achter de schermen toch een paar Euro's geschoven om het feest mede te bekostigen. 

Ik kan me vreselijk boos maken om bepaalde "geldstromen" bij defensie. Waar "Jan met de Pet" bakzeil haalt als hij om een bijdrage vraagt voor een (traditioneel) feest maar de (vaak) hotemetoten en het laagje er net onder relatief behoorlijke bedragen erdoorheen jagen aan "representatie", selectieve "saamhorigheid" en "heidagen voor het management".

Citaat van: Ros op 26/02/2012 | 12:10 uur
De reunisten zullen er denk ik lak aan hebben wie er op het schavotje staat te zwaaien.

Als dat zo is, vind ik dat betreurenswaardig!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 26/02/2012 | 12:10 uur
Ach...wie weet heeft MINDEF achter de schermen toch een paar Euro's geschoven om het feest mede  te bekostigen.  De reunisten zullen er denk ik lak aan hebben wie er op het schavotje staat te zwaaien.

Nu weet ik van een aantal oude groene baretten dat ze wel altijd uitkeken naar de aanwezigheid van prins Bernhard... maar ook dat is vvt.

Ros

Ach...wie weet heeft MINDEF achter de schermen toch een paar Euro's geschoven om het feest mede  te bekostigen.  De reunisten zullen er denk ik lak aan hebben wie er op het schavotje staat te zwaaien.

KapiteinRob

Citaat van: Ace1 op 26/02/2012 | 09:49 uur
Rob als jij nu een groene baret van Cigarz leent en op zaterdag 24 maart deelneemt aan het defilé en dan je middelvinger naar  minister  Hans Hillen uitsteekt gaat dat helemaal goedkomen toch? En Rob geen woorden maar daden. :devil:

Als ik met een van hem geleende groene baret op mijn hoofd op een KCT-verjaardagsfeestje of -reunie ga rondlopen, wordt ik (terecht) gelyncht! Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt ergens mee rond te lopen waar ik niet voor gekwalificeerd ben of "wat voor gedaan heb". Ik wil Cigarz ook niet rond zien lopen bij een admeursreunie met een van mij geleend telraam......  :devil:

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 25/02/2012 | 12:49 uur
Zijn de reunisten vergeten dat dit de man is die geen geld beschikbaar heeft voor hun reunie annex verjaardag van hun KCT? De man die een paar duizend (voornamelijk oudere) militairen over het hek wil kieperen? Die geen ruggegraat heeft? Defensie (nog verder) om zeep helpt?

Ik kan me momenteel maar 1 toepasselijke groet voorstellen; iets met een vinger......  >:(

Rob als jij nu een groene baret van Cigarz leent en op zaterdag 24 maart deelneemt aan het defilé en dan je middelvinger naar  minister  Hans Hillen uitsteekt gaat dat helemaal goedkomen toch? En Rob geen woorden maar daden. :devil:

KapiteinRob

Citaat van: BN de Stem op 24/02/2012 | 23:09 uur
Daar wordt een groet gebracht aan onder anderen burgemeester Jacques Niederer en minister van Defensie Hans Hillen en natuurlijk de bevolking van Roosendaal.

Zijn de reunisten vergeten dat dit de man is die geen geld beschikbaar heeft voor hun reunie annex verjaardag van hun KCT? De man die een paar duizend (voornamelijk oudere) militairen over het hek wil kieperen? Die geen ruggegraat heeft? Defensie (nog verder) om zeep helpt?

Ik kan me momenteel maar 1 toepasselijke groet voorstellen; iets met een vinger......  >:(


Ace1

Ook een zekere Raymond Westerling maakte deel uit van No2 Dutch Troop wat een onderdeel was van  No. 10 (Inter Allied) Commando

http://en.wikipedia.org/wiki/No._10_(Inter-Allied)_Commando

Ace1

Laatste lid No2 Dutch Troop eregast

Ze hopen dat hij ook echt komt. Herman Gobetz, de laatste nog levende commando die deel uitmaakte van No2 Dutch Troop, een groep van 65 mannen die in de jaren 1942-'44 de eerste Nederlandse commando's waren.

De 88-jarige Gobetz, die in 1937 naar Zuid-Afrika was geëmigreerd, kwam terug om zich in Engeland te melden voor de Nederlandse krijgsdienst. Op 18-jarige leeftijd, in juni 1942, werd hij de benjamin van het selecte clubje commando's.

Gobetz vocht in India tegen de Japanners, bij Arnhem tijdens Operation Market Garden en werd bij Oosterbeek krijgsgevangen genomen. Nadat een eerste ontsnappingspoging mislukt was, wist Gobetz in mei 1945 de Amerikaanse linies in Duitsland te bereiken. De Commandostichting heeft de oud-commando, die inmiddels de Zuid-Afrikaanse nationaliteit heeft, uitgenodigd als eregast.

http://www.bndestem.nl/regio/roosendaal/10479840/Laatste-lid-No2-Dutch-Troop-eregast.ece

Ace1

Programma reünie KCT 24 maart 2012

09.00 - 11.00 uur: Aankomst en ontvangst van reünisten. 09.45 uur: Binnenkomst Reüniewandelmars. 11.00 uur: Opstellen reünisten voor mars en defilé. 11.20 uur : Welkomstwoord door Commandant KCT. 11.40 uur: Start mars en defilé. 12.30 - 13.00 uur: Defilé op de Markt in Roosendaal. 13.30 - 18.00 uur: Samenzijn in de feesttent voor alle reünisten. 18.00 uur : Einde reünie.

http://www.bndestem.nl/regio/roosendaal/10479839/Programma-reunie-KCT-24-maart-2012.ece

Ace1

Wat drinken en eten ruim 3.000 commando's?

Cola/cola light: 2.940 Sinas: 300 Seven up: 240 Ice Tea: 120 Appelsientje: 420 Spa rood: 384 Spa blauw: 96 Bier: 23.000 (8.000 liter bier) Malt bier: 72 Rode wijn: 144 Witte wijn: 144 Jonge jenever: 432 Vieux: 144 Whiskey: 264 Bacardi: 888 Lunchpakketten: 4.000 Erwtensoep: 4.000 Plak cake gesneden: 4.360 Cola/cola light: 2.940 Sinas: 300 Seven up: 240 Ice Tea: 120 Appelsientje: 420 Spa rood: 384 Spa blauw: 96 Bier: 23.000 (8.000 liter bier) Malt bier: 72 Rode wijn: 144 Witte wijn: 144 Jonge jenever: 432 Vieux: 144 Whiskey: 264 Bacardi: 888 Lunchpakketten: 4.000 Erwtensoep: 4.000 Plak cake gesneden: 4.360 Cola/cola light: 2.940 Sinas: 300 Seven up: 240 Ice Tea: 120 Appelsientje: 420 Spa rood: 384 Spa blauw: 96 Bier: 23.000 (8.000 liter bier) Malt bier: 72 Rode wijn: 144 Witte wijn: 144 Jonge jenever: 432 Vieux: 144 Whiskey: 264 Bacardi: 888 Lunchpakketten: 4.000 Erwtensoep: 4.000 Plak cake gesneden: 4.360

http://www.bndestem.nl/regio/roosendaal/10479841/Wat-drinken-en-eten-ruim-3000-commandos.ece

Ace1

Defilé voor bevolking Roosendaal

ROOSENDAAL - Het is een traditie die bij geen enkele reünie van het Korps Commando Troepen wordt overgeslagen. Het defilé over de Markt in Roosendaal.

Ook dit jaar lopen de reünisten op 24 maart vanaf de Engelbrecht van Nassaukazerne naar de Markt.

Daar wordt een groet gebracht aan onder anderen burgemeester Jacques Niederer en minister van Defensie Hans Hillen en natuurlijk de bevolking van Roosendaal.

Met het vaandel van het KCT voorop lopen de parate eenheden, in alle mogelijke inzettenues, langs het podium voor het oude Raadhuis.

Zo zijn er de commando's in het traditionele woodlandtenue, de snipers, de waterploeg, de operators bergachtig terrein en de para's. Er rijden quads mee en de MB's (Mercedes Benz, JL) met softtop die in Afghanistan werden gebruikt.

Na de parate troepen lopen alle reünisten, voorzien van een speciaal zwart reüniejack of in de traditionele blazer langs, het podium in volgorde van lichtingsjaar.

De oudste lichtingen eerst, de 'jongste' commando's als laatste. Na het defilé marcheren alle reünisten weer naar de kazerne waar de poorten achter hen dichtgaan. Daar begint dan het besloten feestje voor het Korps Commando Troepen zelf. De fanfare ter bereden wapens begeleidt het defilé op de Markt. Tussen de kazerne en de Markt lopen enkele andere muziekkorpsen mee.

Bovendien wordt het defilé begeleid door voertuigen van Keep the Rolling, een vereniging die als doel heeft het in stand houden van een rijdend museum van militaire voer-, vaar en of vliegtuigen die in de Tweede Wereldoorlog werden gebruikt.

http://www.bndestem.nl/regio/roosendaal/10480067/Defile-voor-bevolking-Roosendaal.ece

Ace1

Commando's: reünie met militaire precisie

ROOSENDAAL - Aan één ding zul je bij een reünie van het KCT nooit gebrek hebben. Aan vrijwilligers om de organisatie een extra hand te bieden.

Wie regelt er nou niet graag zijn eigen feestje? Al geven kapitein buiten dienst Jack Harte en plaatsvervangend korpscommandant luitenant kolonel Rob Rademaker toe dat het een fikse klus blijft. "Want wie denkt dat het gewoon een kwestie is van het draaiboek van de vorige reünie uit de kast trekken, die heeft het mis.

Al kunnen we als Commandostichting, die alle reünies tot nog toe organiseerde, rekenen op volop ondersteuning van onze leden én van het Korps", vertelt Jack Harte. Hij was de vorige reünie nog financiële man, betaalde de rekeningen. Nu is hij 'project-officier.'

Reünie

In het verleden bestond de Commando Stichting ook vooral uit actieve commando's. Nu draait de stichting vooral op oud-militairen, b.d. (buiten dienst) "Destijds was de korpscommandant voorzitter, nu is dat een b.d.'er. En de korpscommandant is vicevoorzitter", aldus Harte, die aan zijn vierde reünie toe is. "Maar dit is mijn eerste keer als project-officier. Ik ben al precies één jaar bezig met de voorbereiding. Elke keer leren we weer van de vorige keer. Of bedenken we iets nieuws. En ik kan steunen op Rob, want het Korps helpt ons zoals altijd met van alles en nog wat."

Na elke reünie wordt geëvalueerd en die nabespreking is voor Harte het startpunt geweest voor de reünie bij het 70-jarige bestaan van het Korps Commando Troepen. "Omdat er nu meer ruimte is op het kazerneterrein, hebben we zelfs een terras voor de grote feesttent. Bovendien hebben we deze keer een eigen KCT-band."

3000

Zoals altijd rekent de organisatie op de komst van meer dan 3.000 oud-commando's. "De teller staat nu rond de 2.800. Maar als binnenkort de reünie-uitgave van De Groene Baret verschijnt, loopt dat al snel verder op", weet Rademaker, die de organisatie aan de KCT- kant voor zijn rekening neemt.

"Alhoewel, we hebben voor alles en nog wat commissies. Financiën, logistiek, communicatie, veiligheid, enz. enz. En Jack is de eerste maanden van 2012 gewoon permanent op de kazerne om allerlei zaken te regelen. Want dat is die laatste weken voor de 24e maart voor hem gewoon een volle dagtaak." Dat gaat met militaire precisie. "Van het samenzijn in de grote tent, tot de foto's die alle lichtingsploegen kunnen laten maken en de demo's die overal op ons kazerneterrein worden gegeven. En we laten onze nieuwste materialen zien", aldus Rademaker.

Besloten

Vanzelfsprekend is de reünie een 'besloten feest.'

Er zijn maar twee dingen die de Roosendalers zullen merken van het feestje, met uitzondering dan van de hoeveelheid groene baretten die 's avonds in de stad gesignaleerd kunnen worden. "Dat is het defilé door de stad en de binnenkomst van de Reuniëwandelmars", vertelt Harte. Die wandelmars wordt gelopen door zestig oud-commando's die in één week van Schaarsbergen naar Roosendaal lopen. Zo'n 180 kilometer voor het goede doel. Zij krijgen op zaterdagmorgen de traditionele binnenkomst op de Engelbrecht van Nassaukazerne.

"Na het defilé in de stad gaan de poorten hier dicht. Dan is het alleen toegankelijk voor groene baretten en een select clubje genodigden. Het blijft tenslotte ons eigen feest."

http://www.bndestem.nl/regio/roosendaal/10525345/Commandos-re%C3%BCnie-met-militaire-precisie.ece

Ace1

ROOSENDAAL - Het begon met een idee van een paar oud-commando's. Inmiddels hebben 58 deelnemers zich aangemeld voor een reüniewandelmars van maar liefst 180 kilometer.

Het was de commandovereniging Gelderland die ergens in 2010 vooruitblikte naar de reunië en het 70-jarige bestaan van het Korps Commandotroepen in Roosendaal in maart 2012. Dan verzamelen zich op de Engelbrecht van Nassaukazerne ruim 3.000 dragers van de groene baret om herinneringen op te halen. "Het leek ons gewoon leuk om iets te doen met dat gegeven én dat te koppelen aan een goed doel", vertellen Sander de Vries (lichting '86) en Co Hartman (lichting 60-1).

Aangezien beiden al fanatiek meededen aan de wandeltochten van de Stichting Wandelen Oud Commando's, ontstond al snel het idee een wandelmars te houden. "Van Schaarsbergen naar Roosendaal. Zo'n 180 kilometer. Langs een route die voor de meesten herinneringen zal oproepen aan de afmattingsweek van de elementaire commando opleiding (ECO) die elke groene baret ooit heeft afgelegd en die ons bindt. En ja, die mars is inclusief de befaamde dijkenmarsen en de Commandantenmars aan het eind, van het tentenkamp op de Rucphense Heide naar de Engelbrecht van Nassaukazerne in Roosendaal", vertelt De Vries, die in Bemmel bij Nijmegen woont.

KiKa

Het goede doel was ook zo gevonden. "We hebben aansluiting gezocht bij KiKa (Kinderen Kankervrij) dat fondsen werft voor de zeven kinderkankercentra in Nederland. We zagen overeenkomsten tussen de ECO en de strijd tegen kanker."

Via oproepen in de eigen nieuwsbrief en De Groene Baret, het huisblad van de commando's, kwamen al snel de eerste inschrijvingen binnen. "34 aanmeldingen kwamen heel rap binnen. Daarna liep het al snel op naar de 58 die we nu hebben. Het zijn oud-commando's uit heel Nederland en van alle leeftijden. De jongste is 39, de oudste is 82 jaar!", vertelt Hartman.

Kazernes

Hij is tijdens de zesdaagse wandelmars verantwoordelijk voor de logistiek om de mars heen. Het maximumaantal deelnemers is inmiddels vastgesteld op zestig. "Er zit een enorm logistiek verhaal achter dit alles. We hebben slaapplaatsen gevonden in een aantal kazernes, want de mannen wilden die kazernelucht weer eens ruiken. Er staan rustplaatsen gepland, in cafés en in een legertent die we meenemen. We hebben, gezien de leeftijd van sommige wandelaars, zelfs een medisch team, compleet met twee commando-artsen en EHBO'ers. We moeten af en toe met een eigen bus pendelen van de finish naar een kazerne en dan de dag erop weer naar de plek waar we de dag ervoor gefinisht zijn. We hebben een aantal oud-commando's bereid gevonden als ondersteuning te fungeren, omdat niet iedereen fysiek nog 180 kilometer kan lopen. Maar we willen pertinent niemand weigeren", legt Hartman uit.

Sponsors

Voor de Reüniewandelmars, naar goed militair gebruik afgekort tot RWM, zijn de deelnemers inmiddels al druk bezig met het zoeken naar sponsors.

"We hebben mensen die per kilometer worden gesponsord, maar ook bedrijven die lopers ondersteunen met grotere bedragen. Al het geld gaat naar KiKa, want de deelnemers betalen zelf inschrijfgeld, waarmee verder de kosten worden afgedekt. Er is overigens nu al meer dan 26.800 euro toegezegd. Daarnaast hebben we speciale tenues voor de mars, zodat we uniform lopen, zoals het commando's betaamt. In dit geval zwarte broek met speciaal voor dit doel gemaakte koppelriem, een reünie-T-shirt met als opdruk het nieuwe logo van het KCT met de commandodolk en ten slotte een softshell jack met wederom ons logo op een badge", vertelt De Vries.

Marketgarden

De zes wandeldagen zijn inmiddels allemaal verkend én gelopen. "Ik heb ze zelf al vier keer gelopen, want als detachementscommandant moet ik de routes in mijn hoofd hebben zitten. We hebben overigens wel een paar leuke verrassingen voor de lopers in petto. Daarnaast loopt de route langs heel herkenbare punten, zoals het commandomonument van Operation Marketgarden, de dijken langs de Waal uit de ECO, we komen langs de Vaarschool van het KCT in Keizersveer, de zandduinen van de Loonse en Drunense Duinen en natuurlijk het tentenkamp in de Rucphense Bossen."

Pipes and drums

De lopers hebben op de verjaardag van het Korps, donderdag 22 maart, een speciale herdenking ingelast voor korporaal Kevin van de Rijdt van het KCT, die in september 2009 in Afghanistan om het leven kwam. "Dat is toch een moment waar we stil bij willen staan." Het vier man sterke organisatieteam, De Vries, Hartman en hun twee kompanen Toon Lap en Piet Pruijs, kijken uit naar de binnenkomst op de kazerne op 24 maart. "Dan lopen we weer net als toen, begeleid door The Memorial Pipes and Drums van de Seaforth Highlanders of Holland, onder de Tranenpoort het kazerneterrein op. Allemaal, ook de niet-lopers!"

http://www.bndestem.nl/regio/moerdijk/10526194/Re%C3%BCnie-commandos-Roosendaal-marstempo-terug-naar-verleden.ece


Co Hartman (l) en Sander de Vries tonen de speciale outfit die de 58 oud-commando's dragen tijdens de Reünie Wandelmars. foto John Lazaroms