NH-90

Gestart door ruiz, 26/07/2003 | 10:47 uur

Cap

#23
Inderdaad bij de Klu houden ze nog steeds de mogelijkheid open om de Cougar's op langer termijn in te ruilen voor de militaire transportversie van NH-90. Dit is zelfs vastgelegd in het contract met Eurocopter, destijds gesloten voor de aanschaf van de zeventien Cougars.

Dat er vanaf het tweede LPD Johan de Witt met Chinooks gaat worden gevlogen, is nog niet erg waarschijnlijk. Tenminste niet met het huidige aantal Chinooks, daarvoor zijn er op dit moment simpelweg te weinig. Kijk bijvoorbeeld naar de situatie op dit moment: er zijn op dit moment vijf Chinooks uitgezonden, er zijn een aantal in onderhoud, er zijn aantal nodig voor het opleiden van nieuwe crews en niet te vergeten de gereedsheidsstatus van het luchtmobiel optreden die eind van dit jaar moet worden behaald. Daarom kan de luchtmacht de vraag van Portugal met het verzoek om de Chinook's in te zetten bij de hevige branden aldaar, niet inwilliggen.

Conscript

Vloog laatst nog mee met een Lynx en de vlucht erna werd uitgevoerd door een KLu piloot die zijn eerst solo vlucht op de lynx ging maken ....
En Landmacht instructeurs hebben met de laatste trip van de HRMS Rotterdam mee gevaren en 1 maand lang aan boord instructie gegeven.
Aanstaande zondag wordt een KL instructeur ingevlogen naar de antillen om een wapen opleiding te verzorgen op de Bloys van Treslong.

Hoezo paars optreden  :D
De mensen op de werkvloer hebben er totaal geen moeite mee en dat blijkt keer op keer weer dus alles is mogelijk mits bepaalde Hoge omes hun 'trots' en 'principes eens aan de kant durven te zetten.

-Peter-

Voor zover mij bekend heeft dit probleem vaak te maken met de punt-belasting. Dit omdat het totale gewicht van een heli op de 3 of 4 wielen rust, waardoor de belasting op het punt van 1 van de wielen soms behoorlijk op kan lopen...
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...

oud_zijde

Citaat van: Ton de Zwart op 27/07/2003 | 23:29 uur
Dit klinkt me vreemd in de oren, als het een geluidsfragment geweest zou zijn.  Is een Chinook zo vreselijk zwaar dan?  Het vliegdek van de Rotterdam is bepaald niet van dun staalplaat of zo. Het is zo sterk gemaakt dat er ook een kudde tanks op vervoerd kan worden. Regelmatig staat er ook een massief blok afgeladen YA 4442's op 10 tonners etc etc. Waarom zou een chinook er niet op kunnen staan dan?.....
het zal wel met de downforce (?) te maken hebben die de chinook nodig heeft om te landen of op te stijgen, de druk die dan gegenereert wordt op het flight deck zal wel te veel zijn.

maja ik had er ook nog nooit van gehoord, maar ik neem aan dat dat het is
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

pORC

hehe dat 'gehoord' was niet letterlijk bedoeld, maar meer zoals 'ik heb iets opgevangen, ergens iets gelezen'

Ik heb het hier vandaan:

http://www.marine.nl/pictures/8017.pdf

Op de derde pagina, 1e alinea staat iets over dat het vliegdek zwaarder wordt uitgevoerd dan bij de Rotterdam zodat er dan ook grote (zware) heli's als de Chinook kunnen landen




Ton de Zwart

Dit klinkt me vreemd in de oren, als het een geluidsfragment geweest zou zijn.  Is een Chinook zo vreselijk zwaar dan?  Het vliegdek van de Rotterdam is bepaald niet van dun staalplaat of zo. Het is zo sterk gemaakt dat er ook een kudde tanks op vervoerd kan worden. Regelmatig staat er ook een massief blok afgeladen YA 4442's op 10 tonners etc etc. Waarom zou een chinook er niet op kunnen staan dan?.....

pORC

was er met die Cougars ook niet een probleem???
Er waren er toch een stuk of 7 geschikt gemaakt voor het opereren met de Rotterdam? Maar ik heb ergens gelezen dat die dingen alleen gebruikt konden worden met een zeer kalme zee....
Waarom gebruiken ze anders dan ook zo vaak die Seakings van de Royal Marines? Of is dat omdat er simpelweg te weinig Cougars zijn.

Trouwens ook wel een blunder (achteraf) om dat vliegdek niet een beetje steviger te maken zodat er ook wat grotere beestjes op kunnen landen. Ik betwijfel of er wel een Merlin op zou kunnen staan
En in een Chinook kunnen nog altijd een stuk meer man dan in een Cougar.

Maar ze hebben er wat van geleerd want bij de Johan de Witt gaan ze het tenminste wel doen.

Ton de Zwart

#16
Citaat van: Mourning op 26/07/2003 | 21:31 uur
Ben overigens even voor de duidelijkheid nog steeds een tegenstander van volledige integratie.

Weet ik Mourning,...ik niet, daarom dus!!

Mourning

Heh, heh, zat eigenlijk eerder aan het onderbrengen van de mariniers bij de KL te denken.  ;D ;D ;D

Ben overigens even voor de duidelijkheid nog steeds een tegenstander van volledige integratie.

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ton de Zwart

#14
Welnee Mourning.  De wereld te klein bij de KM!!??  We hebben juist hier op het forum afgesproken dat uit oogpunt van efficientie en kostenbesparing de muren tussen de strijdkrachtenonderdelen geslecht zouden gaan worden.  Dus nu de MLD gemillimeterd gaat worden, zonder MVKV en Orions, hunnen de overgebleven boordheli's, ook als dat de nieuwe NH-90 is bij de Klu ingelijfd worden.  De vliegers zullen echter bijgeschoold moeten worden in alles wat te maken heeft met opereren op zee en met het eten van rijsttafel.  Geef die Klu vliegers die daarin afgeoefend zijn dan een leuk gouden ankertje op hun L. Borstzak, mag ook koper in deze tijd van bezuinigen, en hijs de Klu vlag op de Kooy.
Weer een stukje dichter bij een volledige integratie.  

Ik stel voor dat als tegenprestatie de huzaren, de genie, de pontonniers en de artillerie bij de mariniers ondergebracht worden.  Weet je wat?  Doe de AAT ook maar.....

Mourning

Ik meen me te herinneren dat er ook nog iets van een optie was om de Cougar met de NH-90 TTH te veravangen zodra die beschikbaar was voor een prikkie van de echte prijs, maar de details weet ik niet meer. Ideaal zou zijn om ook de KM NH-90s die TTH worden bij de KLU onder te brengen (bundeling/centraliseren van krachten), maar ik vrees dat de wereld dan te klein is voor de KM.

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

oud_zijde

eigenlijk zouden ze de tth voor de tactische helikoptergroep moeten gebruiken, kan makkelijk naast de cougar gebruikt worden lijkt me (ook een europees product).
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Mourning

Dacht, maar ik kan me vergissen, dat de Chinooks net iets te zwaar waren om te landen op onze LPD (maar ben daar dus niet helemaal zeker van). Maar de Cougars hebben daar geen problemen mee.

Ik denk dat we een aantal stuks NH-90 van de
NFH-versies (ASW) moeten veranderen in de transport versie (de TTH), maar met extra aanpassingen aan bijv. het landingsgestel en navigatielichten, etc zodat ze ook geschikt zijn om op de LPDs te landen en ook weer op te stijgen.

Bijv. 12 ASW en 8 TTH NH-90s, lijkt me een goede mix. Bovendien biedt dit de krijgsmacht in geheel meer flexibiliteit. Ze hoeven natuurlijk niet alleen voor de KM gebruikt te worden.

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

oud_zijde

of bij de luchtmacht

de NH90 versie die wij krijgen (Nato frigate helicopter) is voor zover ik weet in principe geen transporthelikopter, er kunnen 12 mannen mee dat is een voordeel van het toestel maar hij is bedoeld voor anti submarine warfare en sar geloof ik.

Ik denk dat als je echt een amphibische landing met de LPD's wilt gaan uitvoeren dat er dan Chinooks meegaan (weet alleen niet of die in de hangar passen qua hoogte)
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Ton de Zwart

Spelen we toch weer, zoals gebruikelijk leentjebuur bij de Britten....

Da's lekker goedkoop....

pORC

En weet je wat het is:
Binnen een paar jaar zijn er 2 LPD's in de vaart. En als je die beide (tegelijkertijd) uit wil laten varen (op volle sterkte) heb je al 6+6=12 heli's nodig......en dan nog de escortes.
Dus 20 NH-90s is al heel weinig...

Ton de Zwart

#7
Citaat van: oud_zijde op 26/07/2003 | 11:54 uur
de schepen kunnen uberhaupt niet opereren zonder boordhelikopter

althans het kan wel maar dat lijkt me niet verantwoord.

wat zouden ze doen als er iemand overboord slaat, of iemand midden op zee doodziek wordt, wie gaat de sub warfare doen?
reken er maar op dat die dingen niet weggaan

Nou, dat is wat overdreven.  Oorlogschepen hebben van oudsher kunnen opereren zonder heli, alleen het is een stuk minder efficiĆ«nt en comfortabel.   Als er iemand overboord slaat, is daar een goede procedure voor ("man overboord", of die kreet ook gebruikt wordt als er een vrouw over boord gaat is me niet bekend).  En als er iemand doodziek wordt, dan is er een ziekenboeg aan boord en vaak een dokter, en als het mis gaat, dan vaart het schip naar de dichtst bijzijnde haven. En als het echt misgaat, dan is er ook een procedure, maar daarbij komt een jutezak en een rijgdraad aan te pas en een Ned. vlag.....  

oud_zijde

mjwha er wordt volgens mij ook al gewacht

tot 2007 maar daarna is de lynx op, die zal toch echt vervangen moeten gaan worden
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

U-96

Ik vind dat we moeten wachten met de aanschaf van de NH-90, omdat we dan nog misschien 12 fregatten kunnen houden, en misschien wel de MLD.
Als het beter gaat met de economie dan zouden we de NH-90 moeten aanschaffen.

oud_zijde

de schepen kunnen uberhaupt niet opereren zonder boordhelikopter

althans het kan wel maar dat lijkt me niet verantwoord.

wat zouden ze doen als er iemand overboord slaat, of iemand midden op zee doodziek wordt, wie gaat de sub warfare doen?
reken er maar op dat die dingen niet weggaan
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

U-96

Laten we met zijn allen hopen dat minister kamp (zonder hoofdletter) niet de 21 helikopters af gaat schaffen. Nederland zet zichzelf zo verschrikkelijk voor joker met ons overtolerantie, drugsbeleid, en vooral ons mini-Defensie.

Ton de Zwart

Nee, de MLD wordt niet afgeschaft doch gedecimeerd door het afstoten van de Orions en het sluiten van MVKV.  Echter de Kooy blijft intact en de heli's op de schepen blijven ook.  De MLD zal dus in zeer kleine vorm blijven voortbestaan tot de bezuinigingen opnieuw toeslaan en ook de heli's verpierd gaan worden.  
Het komt nog wel eens een tot een collecte onder het defensiepersoneel om wat materiaal te kunnen behouden.

ruiz

Met de bezuinigingen in het verschiet vraag ik me af of de komst van de NH-90 nog doorgaat. of zullen ze er net als bij de Phz-2000 van de landmacht een aantal verkopen nog voordat wij er zelf gebruik van kunnen maken?
Ik hoorde dat de MLD wordt afgeschaft, waar worden deze helicopters dan ondergebracht?