Defensie werving

Gestart door Lex, 21/03/2012 | 12:43 uur

onderofficier

Citaat van: Oorlogsvis op 18/03/2013 | 11:15 uur
Belachelijk dat je Defensie moet verlaten terwijl je het naar je zin hebt, dat systeem klopt gewoon niet. Waarom is een infantarist van pakweg 32 jaar oud ? ...liever wat meer ervaren mensen in het leger dat teveel jonge broekies van 18 ,  19 en 20 jaar. In het Britse leger lopen infantaristen bij de gevechtsonderdelen van 45 jaar (en volgens mij nog ouder ook)

Ook bij burgerbedrijven moeten mensen de werkgever verlaten ondanks het naar zij het naar hun zin hebben.
Het zal de omgekeerde wereld zijn als mensen met een tijdelijk contract kunnen bepalen of zij wel of niet kunnen blijven.

Diegene die bij defensie in diensttreden tekenen allemaal een tijdelijk contract. Fase 1 genoemd = dienverplichting.  
Indien die persoon goed functioneerd (dat is wat anders dan dat betrokkene naar zijn zin heeft) en er is ruimte dan kan men een fase 2 contract krijgen (dezelfde tijdsduur als de dienverplichting)    Voor korporaals (uitgezonderd de KM daar is deze een onderofficier) en sld houd het op na de fase 2 contract: dat weet men ook.  
De anderen (luitenanten en sergeanten) is er een kleine mogelijkheid dat zij een fase 3 contract krijgen.  

Het vergelijken met een andere krijgsmacht is appels met peren vergelijken.  
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Nikehercules

Citaat van: Oorlogsvis op 18/03/2013 | 17:04 uur
kosten maken om niets...

Een jonge krijgsmacht is goedkoper dan een oude, dit kan de afweging dus nooit zijn.

Citaat van: Oorlogsvis op 18/03/2013 | 17:04 uur
hou liever de ervaring binnenboord. En waarom niet een 40 jarige korporaal bijvoorbeeld ?

Of een 50 jarige? Of een 60 jarige? Het houd wat mij betreft gewoon een keer op, zeker bij gevechtseenheden. Dat zijn fysiek heftige functies waarvan je je af moet vragen of je die voor je eigen gezondheid wel zolang vol moet willen houden. Ervaring is absoluut belangrijk maar er blijven natuurlijk altijd mensen doorstromen naar de hogere rangen.

Citaat van: Oorlogsvis op 18/03/2013 | 17:04 uur
..ik zou dat veel effectiever vinden dan steeds die jonge onervaren broekies. Ook wat betreft mentaliteit zou ik liever oudere zien ipv jonge gasten.

Wat is er mis met de mentaliteit van een jonge Korporaal?

Oorlogsvis

Citaat van: Nikehercules op 18/03/2013 | 16:45 uur
Hier ontkom je haast niet aan. Toen we nog een dienstplichtig leger hadden werden veel van de lagere rangen binnen elke categorie van manschap/onderofficier/officier bekleed door dienstplichtigen. Zij zwaaide binnen afzienbare tijd af en stegen dus ook niet verder in rang. Hierdoor bleef er boven in de piramide ruimte over en konden de beroeps ongestoord opklimmen.

Nu is alles anders, iedereen is beroeps en bovenin is te weinig ruimte om iedereen binnen te houden. Iedere militair die nu binnenkomt weet waar hij aan toe is. Een jonge krijsmacht (onderin) acht ik wel degelijk belangrijk, op 40 jarige soldaten zit niemand te wachten toch?
Ben dat niet met je eens, je moet zo continue veel mensen opleiden want steeds worden er weer goed opgeleide ervaren militairen de dienst uitgetrapt en moeten er weer nieuwe jongeren worden opgeleid...dat is toch waanzin ? kosten maken om niets...hou liever de ervaring binnenboord. En waarom niet een 40 jarige korporaal bijvoorbeeld ?..ik zou dat veel effectiever vinden dan steeds die jonge onervaren broekies. Ook wat betreft mentaliteit zou ik liever oudere zien ipv jonge gasten.

Nikehercules

#124
Citaat van: Oorlogsvis op 18/03/2013 | 11:15 uur
Belachelijk dat je Defensie moet verlaten terwijl je het naar je zin hebt, dat systeem klopt gewoon niet. Waarom is een infantarist van pakweg 32 jaar oud ? ...liever wat meer ervaren mensen in het leger dat teveel jonge broekies van 18 ,  19 en 20 jaar. In het Britse leger lopen infantaristen bij de gevechtsonderdelen van 45 jaar (en volgens mij nog ouder ook)

Hier ontkom je haast niet aan. Toen we nog een dienstplichtig leger hadden werden veel van de lagere rangen binnen elke categorie van manschap/onderofficier/officier bekleed door dienstplichtigen. Zij zwaaide binnen afzienbare tijd af en stegen dus ook niet verder in rang. Hierdoor bleef er boven in de piramide ruimte over en konden de beroeps ongestoord opklimmen.

Nu is alles anders, iedereen is beroeps en bovenin is te weinig ruimte om iedereen binnen te houden. Iedere militair die nu binnenkomt weet waar hij aan toe is. Een jonge krijsmacht (onderin) acht ik wel degelijk belangrijk, op 40 jarige soldaten zit niemand te wachten toch?

Oorlogsvis

Citaat van: ARM-WAP op 18/03/2013 | 12:47 uur
Die zijn eerder uitzondering dan regel...
Ook 'hier' worden er mensen de laan uitgestuurd...
Zo erg zelfs dat sommingen met moeite juist van Afghanistan terugkeerden om dan te horen dat hun Regt ontbonden werd en ze hun P-45 mochten afhalen...

belachelijk toch..

ARM-WAP

Citaat van: Oorlogsvis op 18/03/2013 | 11:15 uur
In het Britse leger lopen infantaristen bij de gevechtsonderdelen van 45 jaar (en volgens mij nog ouder ook)
Die zijn eerder uitzondering dan regel...
Ook 'hier' worden er mensen de laan uitgestuurd...
Zo erg zelfs dat sommingen met moeite juist van Afghanistan terugkeerden om dan te horen dat hun Regt ontbonden werd en ze hun P-45 mochten afhalen...

Oorlogsvis

Belachelijk dat je Defensie moet verlaten terwijl je het naar je zin hebt, dat systeem klopt gewoon niet. Waarom is een infantarist van pakweg 32 jaar oud ? ...liever wat meer ervaren mensen in het leger dat teveel jonge broekies van 18 ,  19 en 20 jaar. In het Britse leger lopen infantaristen bij de gevechtsonderdelen van 45 jaar (en volgens mij nog ouder ook)

KapiteinRob

Citaat van: Huzaar1 op 17/03/2013 | 23:04 uur
Kapitein Rob, ik begrijp je persoonlijke wrok tegen bepaalde zaken van defensie, en ook ik ben niet blij met de manier op hoe een boel zaken verlopen. Als ik aan het hoofd zou staan, dan zou ik het ook allemaal wel anders doen. Dat geldt voor praktisch iedereen. Maar de afzeikerige negatieve manier hoe jij je keer op keer uitlaat over bepaalde zaken maken nog veel meer stuk dan defensie zelf al doet. Ik mag hopen dat je niet zo'n persoon bent wat op verjaardagen loopt te verkondigen wie ook maar naast je zit hoe kut het op je werk is, of hoe vervelend zaken wel niet zijn waar je tegenaan loopt. Want dat is echt scheit irritant. Zelfs ik weet een goed potje te klagen, ook in het bijzijn van iedereen. Maar jij zou toch ook wel beter moeten weten. Het slikken van zoete koek, voor de nieuwelingen hoort er nu eenmaal bij. En zo bagger is het allemaal ook weer niet. Veel secundaire arbeidsvoorwaarden zijn nog altijd beter bij defensie dan in de vergelijkbare burgerbaantjes. Vind je het niet leuk, Vul lekker 3 vra's in en zeg de groeten. maar dat negatieve gezwam komt een beetje mijn keel uit.

Je reageert op een posting van bijna een jaar geleden. En sedert begin dit jaar heb ik niet meer deelgenomen aan discussies op het defensieforum. Maar je zal je redenen voor deze m.i. mostert na de maaltijd hebben. Inhoudelijk reageer ik er verder niet op.

Nikehercules

Citaat van: onderofficier op 23/02/2013 | 16:36 uur
Wat zal hun het jeuken dat oudere werknemers er uit moeten

Dat zal voor sommige gelden, niet voor iedereen. Ik bijvoorbeeld bekommer me wel degelijk over het lot van die oude Adjudant of SM die de laan uit getrapt wordt. Ter gelijkertijd besef ik me ook heel goed dat het opgeven van mijn droom niets aan zijn situatie zal veranderen.

En ook voor de spijkerbroek is het nu geen beste tijd. In mijn omgeving iemand die ook van kleins af aan beroepsfunctie ambieerde. Hij is nu ruim 5 jaar reservist, pas afgestudeerd, maar waarschijnlijk geen plek in de herberg. Het zou zomaar kunnen dat ''zijn'' stoel bezet wordt door iemand die ten tijde van hoogconjunctuur nooit voor defensie had gekozen. Tja heel erg zuur natuurlijk, maar uiteindelijk kiest toch iedereen voor zichzelf...

Huzaar1

Kapitein Rob, ik begrijp je persoonlijke wrok tegen bepaalde zaken van defensie, en ook ik ben niet blij met de manier op hoe een boel zaken verlopen. Als ik aan het hoofd zou staan, dan zou ik het ook allemaal wel anders doen. Dat geldt voor praktisch iedereen. Maar de afzeikerige negatieve manier hoe jij je keer op keer uitlaat over bepaalde zaken maken nog veel meer stuk dan defensie zelf al doet. Ik mag hopen dat je niet zo'n persoon bent wat op verjaardagen loopt te verkondigen wie ook maar naast je zit hoe kut het op je werk is, of hoe vervelend zaken wel niet zijn waar je tegenaan loopt. Want dat is echt scheit irritant. Zelfs ik weet een goed potje te klagen, ook in het bijzijn van iedereen. Maar jij zou toch ook wel beter moeten weten. Het slikken van zoete koek, voor de nieuwelingen hoort er nu eenmaal bij. En zo bagger is het allemaal ook weer niet. Veel secundaire arbeidsvoorwaarden zijn nog altijd beter bij defensie dan in de vergelijkbare burgerbaantjes. Vind je het niet leuk, Vul lekker 3 vra's in en zeg de groeten. maar dat negatieve gezwam komt een beetje mijn keel uit.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

onderofficier

Citaat van: Kapitein Rob op 05/04/2012 | 22:05 uur
Een geweldige optie; o.m. een paar generaals en zelfs een admiraal die Spitskrantjes staan uit te delen bij stations omdat defensie mensen nodig heeft. Uhh, jonge goedkope mensen, want wat we volgens hetzelfde defensie hebben, is zogenaamd dure mensen te veel. Mensen die decennia lang defensie over het algemeen goed en trouw, vaak lang en ver van huis gediend hebben, maar omdat ze door falend personeelsbeleid en een door defensie blijkbaar verkeerd ingericht functiehuis nu als teveel en door hun leeftijd/diensttijd te duur besschouwd worden door defensie, net voor hun einde dienstverband met duizenden over het hek gekieperd gaan worden. Heeft de zogenaamd beste werkgever van Nederland asociaal slim bedacht; door het progressieve pensioenopbouwsysteem wordt men eruit geschopt voordat je kan incasseren en je hoeft ook geen FLO meer uit te betalen. En het SBK is een financieel beperkt systeem, dus de centenknijpers kunnen in hun handen wrijven......

En deze organisatie moeten we dus gaan bewieroken. Uit welk ei komt de huidige defensiemedewerker dat-ie dit juichend gaat staan doen. En hoe blind zijn de spijkerbroeken dat ze de mooie praatjes van defensie voor zoete koek slikken?
Ondanks het een bijna jaar geleden is toch een reactie:

De spijkerbroeken komen binnen op basis van een tijdelijk contract (fase1) die hebben dus niets te maken met de "problemen" die de oudere werknemers hebben.

Waarschijnlijk hebben de ouderen van nu ook de mooie praatjes toendertijd voor zoete koek geslikt en zijn dus bij defensie gaan werken.
In welk ei leven lui die denken dat een werkgever de spelregels niet negatief zal veranderen....

En nu de werkeloosheid groeit hoeft men echt meer geen PR werk te doen / te bewierroken, het zal nu ook wel weer zo zijn dat de jongelui een baan bij defensie willen: een baan is immers een baan..............en dan ook nog eens voor een langere tijd... Nee ze mogen niet bij defensie omdat ze dan blind zouden zijn hoe het bedrijf om gaat met oudere werknemers.....  
Zij mogen dan niet de IK-IK-mentaliteit  hebben :devil: :silent

Wat zal hun het jeuken dat oudere werknemers er uit moeten, net als die TNT parttime medewerker die het baantje van de ontslagen oude en betrouwbare postbode heeft overgenomen..... Of dat oudere werknemers 10% van hun loon zouden moeten inleveren.  

Ook onderling jeukt het niet als een (oudere) collega er uit moet, natuurlijk wel in zijn/haar gezicht en ondertussen denken: zo blij dat ik het niet was: is het al 2016??

Daarnaast blijf ik het zeggen: deze jongeren zijn niet de bedreiging voor de SM, AOO, Oversten en hoger.....  deze SM, AOO, Kapitein, Oversten en hoger gaan echt niet meer het werk doen waar deze jongeren voor aangenomen worden: SLD, KPL, SGT, Luitenant.  

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

onderofficier

Citaat van: Lucc op 23/02/2013 | 15:33 uur
hoi,
ik heb het psychologisch, medisch en fysiek onderzoek allemaal gehaald, er loopt nu nog een veiligheidsonderzoek.
ik ben benieuwd hoe dit nu precies verder loopt wanneer ik wat hoor, ik zou een brief krijgen zei diegene met wie ik het na gesprek had op de marinekazerne in amsterdam maar ik zou toch graag wat meer info krijgen

gr Luc

Wat heeft dit met werving te maken....?? 
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Marc66

Ik heb er twee voor je Lex  ;)

A.J.


onderofficier

Citaat van: Marc66 op 05/04/2012 | 21:46 uur
Defensie heeft mensen nodig, personeel. Dat is niets nieuw, defensie heeft altijd mensen nodig en omdat de opkomstplicht afgeschaft is, weet Miep in Maastricht niet dat er een marine in Den Helder zit of een luchtmachtbases in bijv. Groningen.

Dat is ook nieuw voor mij 
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.