'Luchtmacht wil de ruimte in'

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 05/04/2012 | 17:16 uur

Ros

Citaat van: jurrien visser op 27/12/2013 | 15:52 uur
Niet als uit een business case zou blijken dat er geld mee verdiend zou kunnen worden en dat het programma zich zelf kan bedruipen en er zelfs winst mee gemaakt zou kunnen worden. (dit is uiteraard een "stel dat" stelling)

Ik kan mij geen enkele formule voor de geest halen hoe Defensie hier aan wil verdienen ?. En daar waar er aan verdiend kan worden zijn andere partijen al een stuk verden. Het wiel opnieuw uitvinden.....


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 27/12/2013 | 15:56 uur
Als dat het geval is heeft men geen (financiële) steun van de overheid (via krijgsmacht via KLu) nodig. En met de financiering wil het geloof ik niet zo erg lukken lees ik...dus is een overheids-"bijdrage" vast welkom.

Dar kan een goede motivatie zijn om nee te zeggen.

Elzenga

Citaat van: Nikehercules op 27/12/2013 | 15:56 uur
...

Desalniettemin denk ik dat het goed is dat je in de toekomst een club hebt met expertise op dit gebied.
Zeker...de expertise en kennis hebben is belangrijk. Maar zover ik weet is de Nederlandse "industrie" op dit vlak meer verbonden met ESA dan met een commercieel privaat project als dit. Hoezeer de pers de zaak ook heeft aangedikt..

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 27/12/2013 | 15:54 uur
Ach natuurlijk, defensie dat geld verdient..... :silent:

Vandaar ook stel dat..... maar als er opdrachten voor derden worden uitgevoerd, zoals een satelliet in een baan om de aarde brengen, zoals dat nu gebeurd door de gevestigde orde dan worden er aanzienlijk bedragen gerekend en betaald voor deze service.

Bij mijn weten worden er aardige rekening geschreven in een opleidingstraject bij onze onderzeedienst.

Nikehercules

#57
Citaat van: DvdW op 27/12/2013 | 10:11 uur
Hahahahaha, hij is alvast aan het oefenen voor zijn oudejaarsconference? Kan deze hofnar ook uitleggen waarom de aanschaf van de (Amerikaanse) F35 en de (Amerikaanse) Reaper UAV ons afhankelijk maakt van o.a. Amerika?  :big-smile:   :crazy:

Deze ''hofnar'' heeft natuurlijk gewoon gelijk. Als je zelf over capaciteit beschikt hoef je niet meer te schooien bij andere landen om UAV inzet. En zolang wij zelf de industrie niet hebben zullen we voor aanschaf/ondersteuning altijd afhankelijk zijn van derden.

Citaat van: jurrien visser op 27/12/2013 | 14:25 uur
Lees nu eens zonder het belachelijk te maken!

Dat dus. Al werkt Defensie het zelf in de hand door te beginnen over ruimtevliegtuigen. (die er toch niet komen...)
Al sluit ik ook niet uit dat e.e.a. door de pers behoorlijk is opgeblazen of accenten verkeerd zijn gelegd. Het is tenslotte interessanter om over ''starwars'' te schrijven dan over een denktank.

Desalniettemin denk ik dat het goed is dat je in de toekomst een club hebt met expertise op dit gebied.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 27/12/2013 | 15:52 uur
Niet als uit een business case zou blijken dat er geld mee verdiend zou kunnen worden en dat het programma zich zelf kan bedruipen en er zelfs winst mee gemaakt zou kunnen worden. (dit is uiteraard een "stel dat" stelling)
Als dat het geval is heeft men geen (financiële) steun van de overheid (via krijgsmacht via KLu) nodig. En met de financiering wil het geloof ik niet zo erg lukken lees ik...dus is een overheids-"bijdrage" vast welkom.

KapiteinRob

Citaat van: jurrien visser op 27/12/2013 | 15:52 uur
Niet als uit een business case zou blijken dat er geld mee verdiend zou kunnen worden en dat het programma zich zelf kan bedruipen en er zelfs winst mee gemaakt zou kunnen worden. (dit is uiteraard een "stel dat" stelling)

Ach natuurlijk, defensie dat geld verdient..... :silent:

Ros

Citaat van: Kapitein Rob op 27/12/2013 | 15:46 uur
Ik zie graag dat desbetreffende KLu-hoofdofficier hier zijn mond over houdt in de publiciteit. Lijkt me eerder aan de minister om dit soort (al dan niet vermeende) "initiatieven" bekend te maken.

Inderdaad een taak voor MINDEF, prachtig item voor de volgend uitgave van Margriet of op TV bij RTL Boulevard.  :devil:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 27/12/2013 | 15:47 uur
erger nog..uiteindelijk zal de KLu hier zelf het hardst onder lijden...want politici die niet zoveel op hebben met de krijgsmacht zullen..eenmaal op het pluche...als eerste aankloppen bij de KLu.

Niet als uit een business case zou blijken dat er geld mee verdiend zou kunnen worden en dat het programma zich zelf kan bedruipen en er zelfs winst mee gemaakt zou kunnen worden. (dit is uiteraard een "stel dat" stelling)

Ros

Citaat van: Flyguy op 27/12/2013 | 15:40 uur
De klu krijgt het altijd voor elkaar om zo'n slechte indruk te maken bij het publiek. Eerst de JSF, toen de drones en nu een ruimteprogramma?

De KL stort haast in en de klu krijgt weer nieuwe speeltjes? Denk dat dit er slecht ingaat bij zowel defensiepersoneel als het volk.

Het niet KLu personeel zal wel gaan griepen (en terecht). Het volk zal na dit prachtig nieuws volmondig gaan stemmen op partijen die op Defensiekosten willen bezuiningen. In discussies met 'burges' komen de termen als toys for boys, visieloos en geldverspilling steeds vaker voor (en voor 90% ook terecht).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 27/12/2013 | 15:46 uur
Ik zie graag dat desbetreffende KLu-hoofdofficier hier zijn mond over houdt in de publiciteit. Lijkt me eerder aan de minister om dit soort (al dan niet vermeende) "initiatieven" bekend te maken.

Hier heb je absoluut een punt!

Elzenga

Citaat van: Flyguy op 27/12/2013 | 15:40 uur
De klu krijgt het altijd voor elkaar om zo'n slechte indruk te maken bij het publiek. Eerst de JSF, toen de drones en nu een ruimteprogramma?

De KL stort haast in en de klu krijgt weer nieuwe speeltjes? Denk dat dit er slecht ingaat bij zowel defensiepersoneel als het volk.
erger nog..uiteindelijk zal de KLu hier zelf het hardst onder lijden...want politici die niet zoveel op hebben met de krijgsmacht zullen..eenmaal op het pluche...als eerste aankloppen bij de KLu.

KapiteinRob

Citaat van: jurrien visser op 27/12/2013 | 15:39 uur
Het gaat mij om de reactie in algemene zin.... ik roep nergens dat ik voor of tegen ben, ik constateer alleen een ongemotiveerd nee met hoog uit de argumentatie "te duur" (we hebben nog geen idee waar we het over hebben), te ambitieus, "laat de grote landen dit maar lekker doen" of: "we moeten hier Europees naar kijken" etc.

Ik zie graag de business case om vervolgens een oordeel te kunnen vormen.

Ik zie graag dat desbetreffende KLu-hoofdofficier hier zijn mond over houdt in de publiciteit. Lijkt me eerder aan de minister om dit soort (al dan niet vermeende) "initiatieven" bekend te maken.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Flyguy op 27/12/2013 | 15:40 uur
De klu krijgt het altijd voor elkaar om zo'n slechte indruk te maken bij het publiek. Eerst de JSF, toen de drones en nu een ruimteprogramma?

De KL stort haast in en de klu krijgt weer nieuwe speeltjes? Denk dat dit er slecht ingaat bij zowel defensiepersoneel als het volk.

Mee eens dat de timing niet echt handig te noemen is.

Flyguy

Citaat van: jurrien visser op 27/12/2013 | 15:21 uur
Dit topic lijkt vergeven met SP sympathisanten.... ook zo'n op voorhand "nee" brul clubje, laten we nu eerst eens zien wat de onderbouwing van dit verhaal is zodat we feitelijk weten waar we nee of misschien ja tegen kunnen zeggen.


De klu krijgt het altijd voor elkaar om zo'n slechte indruk te maken bij het publiek. Eerst de JSF, toen de drones en nu een ruimteprogramma?

De KL stort haast in en de klu krijgt weer nieuwe speeltjes? Denk dat dit er slecht ingaat bij zowel defensiepersoneel als het volk.