U.S. Army Defining New Multi-Role Helicopter

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 08/04/2012 | 09:29 uur

Elzenga

Citaat van: Harald op 03/10/2014 | 20:51 uur
In de competitie om FVL (Future of Vertical Lift) Program van de US Armed Forces vind ik eigenlijk het ontwerp van AVX Aircraft Company net wat gewaagder, praktischer.

Het ontwerp van Sikorsky ; ziet er gelikt uit !  ...           (Sikorsky weet wel hoe ze iets moeten maken en presenteren !)
...
Voor dat project..vervanging UH60... levert Sikorsky een grotere versie van dit concept. De S-97 is daar geen kandidaat voor.

Elzenga

Citaat van: mandaje op 03/10/2014 | 22:05 uur
Nee, het is geen autogyro, want de contra-roterende horizontale bladen worden aangedreven door een turbine. Dat ze contra-roterend zijn maakt het erg complex en zeker niet onderhoudsvriendelijk.
De bladen zijn wel extra stijf..en ophanging anders...daarom is de afstand tussen beide rotors kleiner dan bij de Russische contra-roterende modellen.

mandaje

Citaat van: bergd op 03/10/2014 | 17:02 uur
Is de S-97 geen autogyro wat betekend dat hij veel onderhoudsvriendelijker (goedkoper) en veiliger is?

Nee, het is geen autogyro, want de contra-roterende horizontale bladen worden aangedreven door een turbine. Dat ze contra-roterend zijn maakt het erg complex en zeker niet onderhoudsvriendelijk.

Harald

the S-97 Raider helicopter features next-generation technologies in a multi-mission configuration (armed aerial scout or light assault), capable of carrying six troops and external weapons. The coaxial counter-rotating main rotors and pusher propeller provide cruise speeds up to 220 knots (253 mph), more than double the speed of conventional helicopters.

Sikorsky will offer the Raider aircraft as a replacement for the U.S. Army's OH-58D Kiowa Warrior helicopter fleet based on the Army's future operational and financial priorities, and for the special operations platform.

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/157628/sikorsky-unveils-out-s_97-raider-prototype.html

Enforcer

http://www.cnet.com/news/sikorsky-s-97-helicopter-sports-sleek-unusual-design/#ftag=YHF65cbda0

Er kunnen 6 militairen mee vervoerd worden naast de 2 piloten.

Citaat van: Elzenga op 03/10/2014 | 14:09 uur
hij is niet bedoeld als vervanging voor de gevechtshelikopter. Wel voor de verkennings/lichte aanvalsheli's OH-58 Kiowa..

Dat stond wel in de openingszin van het artikel van dit topic.

Harald

In de competitie om FVL (Future of Vertical Lift) Program van de US Armed Forces vind ik eigenlijk het ontwerp van AVX Aircraft Company net wat gewaagder, praktischer.

Het ontwerp van Sikorsky ; ziet er gelikt uit !  ...           (Sikorsky weet wel hoe ze iets moeten maken en presenteren !)






Die van AVX heeft een geheel andere romp, wel de drukrotors en ook de counter-rotating propellers



Ace1

#14



bergd

Is de S-97 geen autogyro wat betekend dat hij veel onderhoudsvriendelijker (goedkoper) en veiliger is?

Elzenga

Citaat van: Enforcer op 03/10/2014 | 14:04 uur
Het lijkt eerder op een transport chopper die een kleine SF eenheid kan afzetten ipv een echte Attack-chopper.
hij is niet bedoeld als vervanging voor de gevechtshelikopter. Wel voor de verkennings/lichte aanvalsheli's OH-58 Kiowa..

Enforcer

Het lijkt eerder op een transport chopper die een kleine SF eenheid kan afzetten ipv een echte Attack-chopper.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Behold the newest, fastest, most badass attack helicopter in the world

Oct 2, 2014

The S-97 Raider—Sikorsky new attack helicopter—is out and it is not only gorgeous. It's absolutely badass. It is based in the same technology as their X2 technology demonstrator, which broke the world helicopter speed record in 2010: 260 knots—that's 299.2mph (481.5km/h) vs the 172mph of conventional helicopters.

According to Sikorsky's Mike Miller, it "is an all-new helicopter, all-new configuration. We haven't seen something this new in 30 years." The Raider uses counter-rotating rotor blades with a push propeller on the tail. This unique combination allows it to pulverize all speed records.

Obviously, its weight is limited. This thing will not have the same kind of firepower as heavier helicopters, but it will be able to zip to any location and provide troop support faster than any other chopper.

The aircraft will not be operative in the US military just yet. In fact, only two Raiders are built. They will be tested during 2015.

Zie link voor de plaatjes

http://sploid.gizmodo.com/sikorskys-new-attack-helicopter-is-the-most-badass-helo-1641816294

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Strata op 05/07/2014 | 11:51 uur
Keuzes, keuzes.

Helemaal waar.

Eerst maar eens afwachten wat er gebeurd met de heli-capaciteit van de NL defensie.

StrataNL

Citaat van: jurrien visser op 05/07/2014 | 11:25 uur
Yep nu al meervoud....  ;D (en dan laat ik de spreadsheet lovers en Zeeuwsmeisje aanbidders nog maar even buiten beschouwing)

Maar natuurlijk moet een US Blakhawk vervanger eerst zijn uit ontwikkeld zijn en zich bewezen hebben, wat mij betreft ook in het zoute domein.

Welk type de competitie ook wint, na verwachting is het aantal  daarna voldoende attractief, zonder een "ziljoen" subvarianten, om het als kandidaat te beschouwen.

Beschouw mezelf gelukkig niet als een Utopiaan, spreadsheet lover of Zeeuwsmeisje aanbidder, eerder een nuchtere Hollander  ;)

Maar natuurlijk?? Was het maar zo "natuurlijk"... Ik verwacht niet dat dit type uit ontwikkeld is en zich bewezen heeft voordat de Cougars eruit gaan. Dus blijft over: Investeren in een nieuw project met de risico's van dien (F35, NH90 enz.) of een nieuwe generatie Blackhawk, Cougar/Caracal, of AW149 (zullen tegen 2024 ook wel evoluties ondergaan).

Keuzes, keuzes.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1


jurrien visser (JuVi op Twitter)

#6
Citaat van: Strata op 05/07/2014 | 11:14 uur
Meervoud nu al?  ;D

A.u.b. eerst uit ontwikkelen en bewijzen. En het liefst ook geschikt voor maritiem gebruik. Dan kunnen we kijken of het wat voor ons is (als die dan teminste nog bestaat).

Yep nu al meervoud....  ;D (en dan laat ik de spreadsheet lovers en Zeeuwsmeisje aanbidders nog maar even buiten beschouwing)

Maar natuurlijk moet een US Blakhawk vervanger eerst zijn uit ontwikkeld zijn en zich bewezen hebben, wat mij betreft ook in het zoute domein.

Welk type de competitie ook wint, na verwachting is het aantal  daarna voldoende attractief, zonder een "ziljoen" subvarianten, om het als kandidaat te beschouwen.