Vervanging huidige F-16's, deel 7

Gestart door Lex, 22/04/2012 | 13:50 uur

Poleme

Citaat van: Elzenga op 23/04/2012 | 13:59 uur
Prima wat mij betreft als het compromis tussen de KLu fixatie op de VS en een betaalbare/genoeg aantallen straaljager de F-16 block 60 wordt. De Saab Gripen E/F lijkt mij bedrijfs-econonmisch een betere keuze om al eerder aan te sluiten op het Europese vervangingsprogramma voor de Eurofighter, Rafale en Gripen, maar ik kan me voorstellen dat dit voor de KLu een stap te ver is. Dus dan de laatste versie van de F-16...in voldoende aantallen!!...want kwantiteit zal belangrijk blijven de komende decennia.
Tijdens het afscheid van lt gen Jac Jansen in april jongstleden.  Bleken veel verassend veel luchtmachters toch een voorkeur te hebben voor de Gripen NG boven de F-35A.  En dan zullen er ook nog officieren zijn die voor de Gripen NG zijn, maar dat niet durven te zeggen.   Oud BDL Ben Droste heeft in 1996 zelfs 2 weken de Gripen C/D mogen testen en vond deze toen een uitstekende F-16 vervanger.
Dus is een eventuele aanschaf van de Gripen NG voor de KLu geen stap te ver.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#14
Citaat van: Elzenga op 23/04/2012 | 13:59 uur
Prima wat mij betreft als het compromis tussen de KLu fixatie op de VS en een betaalbare/genoeg aantallen straaljager de F-16 block 60 wordt. De Saab Gripen E/F lijkt mij bedrijfs-econonmisch een betere keuze om al eerder aan te sluiten op het Europese vervangingsprogramma voor de Eurofighter, Rafale en Gripen, maar ik kan me voorstellen dat dit voor de KLu een stap te ver is. Dus dan de laatste versie van de F-16...in voldoende aantallen!!...want kwantiteit zal belangrijk blijven de komende decennia.

Blijft het feit dat ze dan voor het einde van de F16 productielijn een definitieve keuze moeten maken anders valt er uit het bestaande rijtje niet zo veel meer te kiezen.

Je zal maar "spotter" zijn en het eerste modelletje F16 hebben zien binnen komen in 1979 en een eventuele F16 block 60 voor het laatst zien vertrekken rond 2050. (tijd voor een nieuwe hobby zou ik zeggen)

Elzenga

#13
Prima wat mij betreft als het compromis tussen de KLu fixatie op de VS en een betaalbare/genoeg aantallen straaljager de F-16 block 60 wordt. De Saab Gripen E/F lijkt mij bedrijfs-economisch een betere keuze om al eerder aan te sluiten op het Europese vervangingsprogramma voor de Eurofighter, Rafale en Gripen, maar ik kan me voorstellen dat dit voor de KLu een stap te ver is. Dus dan de laatste versie van de F-16...in voldoende aantallen!!...want kwantiteit zal belangrijk blijven de komende decennia.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 23/04/2012 | 11:53 uur
ok, block 60 F-16 Desert Falcon dan ?

De UAE deal :
The proposal for the 80 F-16 "block 60" aircraft, to be sold under a U.S. commercial
export license, is valued at $6.43 billion. The weapons, munitions, and services portion
of the proposal, sold through the Foreign Military Sales (FMS) program, is valued at
slightly more than $2 billion


http://wlstorage.net/file/crs/98-436.pdf

Aankoop : $ 6,5 miljard dollar = € 4,94 miljard Euro voor 80 toestellen => € 61,75 miljoen per toestel


Om nog enigszins een Klu over te houden (tenzij het budget na 20?? weer wordt vehoogt)  lijken momenteel de F16 Block 52/60 samen met de Saab Gripen NG de enige opties.

Als ze de keuze voor de F16 zouden maken, dan moet die kogel wel door de kerk zijn VOORDAT de productielijn (zoals het er nu naar uit ziet, in de eerste helft van 2017) sluit.

Zo niet, dan valt elke nieuwe F16 variant automatisch af als keuze.

Beide opties zijn niet mijn keuze maar ik prefereer een Klu boven geen Klu.

Harald

Citaat van: jurrien visser op 23/04/2012 | 11:00 uur
Citaat van: Harald op 23/04/2012 | 10:27 uur
Of zouden we ook serieus moeten gaan kijken naar de optie : F-16V

een afgeleide van de F-16E/F (block 60) van UAE, deze heeft :
- AN/APG-80s (AESA) radar
- GE's F110-GE-132 engine (32,000-lb thrust)
- new glass cockpit
- new mission computer
- data-link architecture
- Conformal Fuel Tanks
- Internal FLIR housing

AIM-132 ASRAAM missile (gebruikt door UK)
MBDA Meteor
AGM-88 Harm
AGM-84 Harpoon SLAM

Deze missiles kunnen ook gebruikt worden, hierdoor een betere A2A en A2G mogelijkheden en tevens SEAD.

Door wel F-16 te blijven gebruiken, is een overgang makkelijker en goedkoper. En onderhoudstechnisch waarschijnlijk ook.

Dan kunnen we beter de F16 Block 52/60 aanschaffen. De V's zijn oudere kisten (vanaf block 40) die omgebouwd worden tot V variant.

Onze F16's zijn hiervoor absoluut niet geschikt.

ok, block 60 F-16 Desert Falcon dan ?

De UAE deal :
The proposal for the 80 F-16 "block 60" aircraft, to be sold under a U.S. commercial
export license, is valued at $6.43 billion. The weapons, munitions, and services portion
of the proposal, sold through the Foreign Military Sales (FMS) program, is valued at
slightly more than $2 billion


http://wlstorage.net/file/crs/98-436.pdf

Aankoop : $ 6,5 miljard dollar = € 4,94 miljard Euro voor 80 toestellen => € 61,75 miljoen per toestel

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 23/04/2012 | 10:27 uur
Of zouden we ook serieus moeten gaan kijken naar de optie : F-16V

een afgeleide van de F-16E/F (block 60) van UAE, deze heeft :
- AN/APG-80s (AESA) radar
- GE's F110-GE-132 engine (32,000-lb thrust)
- new glass cockpit
- new mission computer
- data-link architecture
- Conformal Fuel Tanks
- Internal FLIR housing

AIM-132 ASRAAM missile (gebruikt door UK)
MBDA Meteor
AGM-88 Harm
AGM-84 Harpoon SLAM

Deze missiles kunnen ook gebruikt worden, hierdoor een betere A2A en A2G mogelijkheden en tevens SEAD.

Door wel F-16 te blijven gebruiken, is een overgang makkelijker en goedkoper. En onderhoudstechnisch waarschijnlijk ook.

Dan kunnen we beter de F16 Block 52/60 aanschaffen. De V's zijn oudere kisten (vanaf block 40) die omgebouwd worden tot V variant.

Onze F16's zijn hiervoor absoluut niet geschikt.

Harald

Of zouden we ook serieus moeten gaan kijken naar de optie : F-16V

een afgeleide van de F-16E/F (block 60) van UAE, deze heeft :
- AN/APG-80s (AESA) radar
- GE's F110-GE-132 engine (32,000-lb thrust)
- new glass cockpit
- new mission computer
- data-link architecture
- Conformal Fuel Tanks
- Internal FLIR housing

AIM-132 ASRAAM missile (gebruikt door UK)
MBDA Meteor
AGM-88 Harm
AGM-84 Harpoon SLAM

Deze missiles kunnen ook gebruikt worden, hierdoor een betere A2A en A2G mogelijkheden en tevens SEAD.

Door wel F-16 te blijven gebruiken, is een overgang makkelijker en goedkoper. En onderhoudstechnisch waarschijnlijk ook.

Lex

Verzoeke on-topic te blijven. Voor een discussie over staatsschuld etc. bestaat een separaat topic.

Lex
Algeheel beheerder

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 22/04/2012 | 13:58 uur
Een dergelijke aanname kwalificeer ik als science fiction. Denk je nu werkelijk dat we onze staatschuld in de komende paar jaar (waar we nu over spreken, toch?) afgelost hebben? En zolang we een staatsschuld hebben, hebben we wat mij betreft nog steeds reden die af te lossen en dus geen excessieve uitgaves te doen voor zaken die anders oplosbaar zijn.

Ik heb het natuurlijk over het financierings te kort. Jij en ik zullen (hoogstwaarschijnlijk) in ons leven niet mee maken dat de staatsschuld op nihil- of zelfs in de plus staat.

Zolang is het nog niet geleden dat er meer binnen kwam dat dat er uit ging, dat lijkt mij dan ook een prima vertrekpunt.

Nikehercules

Citaat van: Kapitein Rob op 22/04/2012 | 13:58 uur
(waar we nu over spreken, toch?)

Het zijn de overheidsfinanciën die het probleem vormen. De staatsschuld is daar zeker onderdeel van maar dit wil niet zeggen dat hiermee de overheidsfinanciën per definitie beroerd zijn.

Gelukkig niet...

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 22/04/2012 | 13:58 uur
Citaat van: jurrien visser op 22/04/2012 | 13:55 uur
Ik mag toch aannemen dat onze financiële problemen ten tijden van een F16 vervanger opgelost zijn.
Een dergelijke aanname kwalificeer ik als science fiction. Denk je nu werkelijk dat we onze staatschuld in de komende paar jaar (waar we nu over spreken, toch?) afgelost hebben? En zolang we een staatsschuld hebben, hebben we wat mij betreft nog steeds reden die af te lossen en dus geen excessieve uitgaves te doen voor zaken die anders oplosbaar zijn.
precies. En er zijn meer dan financiële redenen om niet voor de JSF te kiezen. Of secundaire financiële argumenten om voor een Europees alternatief te kiezen. Het is ook wijs om nu in de toekomst te investeren. En die toekomst ligt nog steeds in de EU en niet aan de andere kant van de oceaan.

KapiteinRob

Citaat van: jurrien visser op 22/04/2012 | 13:55 uur
Ik mag toch aannemen dat onze financiële problemen ten tijden van een F16 vervanger opgelost zijn.

Een dergelijke aanname kwalificeer ik als science fiction. Denk je nu werkelijk dat we onze staatschuld in de komende paar jaar (waar we nu over spreken, toch?) afgelost hebben? En zolang we een staatsschuld hebben, hebben we wat mij betreft nog steeds reden die af te lossen en dus geen excessieve uitgaves te doen voor zaken die anders oplosbaar zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 22/04/2012 | 13:51 uur
Citaat van: jurrien visser op 22/04/2012 | 13:25 uur
Gaat de JSF het voor Nederland overleven?

Ik mag hopen dat het eindelijk eens doordringt in o.m. het Haagsche dat onze financiele problemen niet een peperdure JSF rechtvaardigen daar waar goedkopere en afdoende alternatieven bestaan. En het zou prettig zijn als ze in Breda in deze ook hun verantwoording eens namen!

Ik mag toch aannemen dat onze financiële problemen ten tijden van een F16 vervanger opgelost zijn.

KapiteinRob

Citaat van: jurrien visser op 22/04/2012 | 13:25 uur
Gaat de JSF het voor Nederland overleven?

Ik mag hopen dat het eindelijk eens doordringt in o.m. het Haagsche dat onze financiele problemen niet een peperdure JSF rechtvaardigen daar waar goedkopere en afdoende alternatieven bestaan. En het zou prettig zijn als ze in Breda in deze ook hun verantwoording eens namen!

Lex

Vervolg van deel 6.

Lex
Algeheel beheerder