Herdenken Duitsers mag niet in Vorden

Gestart door Ros, 04/05/2012 | 18:13 uur

Wel of niet eens met deze uitspraak van de rechter

Ik ben het eens omdat.......
8 (42.1%)
Ik ben het niet eens omdat......
11 (57.9%)

Totaal aantal stemmen: 0

Poll gesloten: 06/05/2012 | 18:15 uur

Nikehercules

Moeilijk... Op zich heb ik er geen moeite mee dat daar ook de Duitse militairen herdacht worden, ook dat waren militairen die maar gewoon voor hun land vochten.

Alleen kan het niet zo zijn dat oud strijders/nabestaanden/ieder ander zich juist op deze dag gekwetst voelt omdat ook militairen van de toenmalige vijand herdacht worden.

Daarom heb ik voor gestemd.

onderofficier

Ik vraag me af op welke grond deze uitspraak is.  


Maar op nu.nl staat niet meer dat de
Citaat van: nu op 04/05/2012 | 18:13 uur
wandelroute langs de graven van de Duitsers moet worden geschrapt. Ook moet de gemeente zorgen dat de graven tijdens de herdenking ontoegankelijk zijn.

maar er staat nu: Belangstellenden mogen langs de graven om de Duitse soldaten te herdenken. De gemeente moet hen echter wel waarschuwen op het moment dat ze de route naar die graven inslaan en de mogelijkheid bieden de begraafplaats te verlaten zonder de Duitse graven te passeren.
http://www.nu.nl/binnenland/2802876/herdenken-duitsers-mag-niet-in-vorden.html
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 04/05/2012 | 18:56 uur
Ik vind het niet gepast om uitgerekend vandaag in het openbaar gesneuvelde Duitse militairen te gedenken. Dat gezegd hebbende, vind ik het niet kloppen dat een rechter blijkbaar lijkt te bepalen wie of wat je herdenkt......

+1

Waarbij ik het prima vind dat Duitse soldaten (officieel) herdacht worden, bijvoorkeur op de datum waarin Duitsland zijn slachtoffers herdenkt.


KapiteinRob

Ik vind het niet gepast om uitgerekend vandaag in het openbaar gesneuvelde Duitse militairen te gedenken. Dat gezegd hebbende, vind ik het niet kloppen dat een rechter blijkbaar lijkt te bepalen wie of wat je herdenkt......

Leo2

Citaat van: Ros op 04/05/2012 | 18:24 uur
Hypocriet gedrag...Duitsers zijn prima mensen behalve als het de oorlog en voetbal betreft............ :sick:

Dit is nu precies het punt waar het omdraaid.

Ik heb voor gestemd

Ton
Voor sommige mensen is morgen altijd de drukste dag.

dudge

Overleden? Zijn die duitsers niet gesneuveld dan?

Verder vindt ik het triest, ben benieuwd of het persoonlijke verhaal van die duitsers in de rechtzaak ter spraken is geweest, zal wel weer generalisatie zijn.

Ros

Ik heb tegen deze uitspraak gestemd. Ook de Duitse militairen die er begraven zijn hebben niet de keuze mogen maken of zij deelgenoot wilden zijn aan deze oorlog. De keuze om wel of niet stil te staan bij de graven van deze mensen zou een keuze moeten zijn van de mensen die deze herdenking bijwonen.

Hypocriet gedrag...Duitsers zijn prima mensen behalve als het de oorlog en voetbal betreft............ :sick:

Ros

#1
ZUTPHEN - Bij de herdenking in Vorden mag niet worden stilgestaan bij het overlijden van enkele Duitse militairen. Dat heeft de rechtbank in Zutphen vrijdagmiddag bepaald.
Foto:  Thinkstock

Federatief Joods Nederland was naar de rechter gestapt omdat de herdenking van Duitsers een dolksteek in de rug van nabestaanden zou zijn.

De rechter oordeelde dat de herdenking door mag gaan in haar traditionele vorm. Het herdenken van de Duitse gesneuvelden is volgens de rechter ongepast.

Een wandelroute langs de graven van de Duitsers moet worden geschrapt. Ook moet de gemeente zorgen dat de graven tijdens de herdenking ontoegankelijk zijn.

Geen gevolgen


De uitspraak heeft geen gevolgen voor de protestactie van een andere joodse organisatie. Actiecomité Tradition is our Future (TOF) heeft aangekondigd om 17.15 uur voorafgaand aan de herdenking om 20.00 uur met een vliegtuigje over Vorden te vliegen. Het toestel zal een spandoek met de tekst 'Vorden is fout' met zich meedragen.

Volgens een woordvoerder van TOF heeft de rechter bevestigd dat de burgemeester fout is en dat 4 mei over de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog moet gaan. Wat hem betreft is een herdenking van de Duitse slachtoffers op een andere datum wel een optie. "Daar kunnen we over praten."

Noodverordening


De gemeente Bronckhorst, waartoe Vorden behoort, heeft een noodverordening ingesteld om te zorgen dat de omstreden herdenking in goede banen kan worden geleid. Iedereen die niet in de buurt woont, zich verdacht gedraagt of de orde verstoort kan worden weggestuurd.

www.nu.nl