Grootste vliegtuig ter wereld landt in Eindhoven

Gestart door -Peter-, 31/07/2003 | 15:03 uur

oud_zijde

Citaat van: Ton de Zwart op 02/08/2003 | 23:39 uur
quote: als er een band lek is dan tillen ze die gewoon omhoog

Ja, dat doe ik ook met m'n auto, maar dan heb ik een krik nodig.  Wat komt er dan hier bij te pas?....
zelfde mechanisme wat als wanneer het landingsgestel in de lucht ingetrokken moet worden neem ik aan.

maar dan ipv allemaal trekken ze 1 zo'n ding in lijkt me
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

FlyingTiger

In december 2001 zagen we nog die antanov aankomen vliegen, jammer genoeg dat we niet gingen kijken :( het was cker wel een mooi ding om hem een keertje zien te vliegen  ;D
<FlyingTiger> SaNdEr <FlyingTiger>

Marvin

#29
aanvullinkje:

dit is wat ik eigenlijk zocht:

Wing-in-ground effect vehicles (WIGs) are also referred to as wing-in-surface effect ships (WISES), aerodynamic ground effect craft (AGEC), ram-wing surface effect boats, ram-wing vehicles, air cushion vehicles, hoverplanes, wingships, flying boats and in Russia they are called ekranoplanes. Wing-in-ground effect vehicles fly close to the surface, usually over water, but some designs are amphibious. Basically a wing-in-ground effect vehicle could be considered to be any craft that is designed to take advantage of the reduced drag and increased lift of ground effect.
WIG vehicles and hovercraft are both members of the family of ground effect vehicles. A WIG vehicle rides on a dynamic air cushion, created by its own forward movement, and generates lift by forward speed. A hovercraft has fans that continuously blow up a static air cushion. Once a WIG vehicle goes beyond the maximum ground effect height, it is considered an aircraft.
WIG vehicles can operate over, and take off from, water (large lakes, river deltas, sheltered coastal areas, archipelagos, sheltered seas) and flat surfaces of the earth such as shallows and wetlands, ice and snow. Therefore, no matter where you go in a WIG vehicle, the landing area is always directly below you. Additionally, it is estimated that WIG speeds will be 2-7 times higher than ships and operating costs 1/3-1/5 that of conventional airlines (i.e. no need for a pressurized cabin, more fuel efficient etc.).

't is maar dat je het weet.... Wing In Ground Effect Vehicles....

bron: http://www.copanational.org/non-members/Newsletter/newsAugust01J.htm
confused...? so am i....

Marvin

#28
Citaat van: Reinaert op 11/08/2003 | 17:13 uur

Hoe is het trouwens met die Russische soort vliegboten, die laag over het water kunnen scheren.
Ik heb daar wel eens van gehoord, dat die eventueel gebruikt zouden worden om in Noord West-Duitsland er snel eenheden op de wal te krijgen. Ook in de Zwarte Zee.
Infiltratie in Turkije.

Ik herinner mij vagelijk dat dat type vliegboten te boek stonden als "ground effect vehicles" of woorden van gelijke strekking. Voor zover ik weet, is het nooit verder dan de projectfase gekomen. De Russische marine heeft wel ooit eens in de  jaren 80 de behoefte gesteld aan een grote vliegboot voor anti-submarine werk en search-and-rescue operaties op grote afstand. Hiervoor is toen de Beriev Be-42 Albatross (NATO-codenaam 'Mermaid') ontwikkeld.
Er zijn een 2-tal verschillende versies ontworpen. Hoeveel ervan gebouwd zijn is niet duidelijk - ik vermoed 1 of 2 prototypes. Na eind jaren 90 nooooooit meer iets vann gehoord, hoewel Beriev wanhopig dit produkt, of een kleinere uitvoering ervan probeert te verkopen. Het leven is hard....   Zie ploatje..... ;D



confused...? so am i....

Kleintje Pils

Hee Rene bedankt voor de gedaante verwisseling, maarre ik heb het nagekeken zelf, enne er is er maar een gebouwd.
Mzzls Remco

D819

Is ie nou nog steeds niet geland ??  8)  ;D   :P

Hoe is het trouwens met die Russische soort vliegboten, die laag over het water kunnen scheren.
Ik heb daar wel eens van gehoord, dat die eventueel gebruikt zouden worden om in Noord West-Duitsland er snel eenheden op de wal te krijgen. Ook in de Zwarte Zee.
Infiltratie in Turkije.

Airpower

Citaat van: Birdman op 11/08/2003 | 14:19 uur
volgens mij niet hoor, Koen. D8 dat er wel meer dan één zijn gebouwd hoor. maar ik zal vanavond daarvoor wel even de boeken in duiken.

Euh dat was Remco die dat zei  ::) :P
Flying isn't dangerous. Crashing is what's dangerous
Milaviapress.com

Birdman

volgens mij niet hoor, Koen. D8 dat er wel meer dan één zijn gebouwd hoor. maar ik zal vanavond daarvoor wel even de boeken in duiken.

DJ, tuurlijk wordt ik geen civiel spotter!! maar van die extreme vliegtuigen zoald de grote Antonov's,  Concorde en die Super transporter van Airbus zijn zo'n beetje de enigste dingen die ik civiel wel plaat, nouja dat en historische jets. "Gewone" civiele vliegtuigen (airliners, privé ed) boeit mij gewoon niet. Behalve als ik mee mag vliegen! Nee maar bij Schiphol langs de baan staan voor wat trage saaie airliners is mijn ding niet.

greets,
René
Phantoms Phorever!

Kleintje Pils

Citaat van: Birdman op 03/08/2003 | 22:53 uur
hey sanne! ben je er ook nog, tijd niet gesproken.

Mensen, bedenk wel dat er nog maar één Antonov van dit type (225) is, dus ééntje naar Parijs airshow is dus dezelfde dan. Nou, keb gehoord dat de gigant morgenmiddag om 13:00 uur aankomt op EHV, en om 09:00 uur een AN-124. Dus ik ga er maar een kijkje nemen, en lekker bakken in de zon! ;D Nu maar hopen dat ze wel kan komen.

greets,
René


Hee Rene jij zegt dat er nog maar een is, er is er toch maar een gemaakt ooit?
Mzzls Remco

Airpower

Ik zie dat ik niets gemist tijdens me vakantie   ::)

Vandaag op Las Palmas zag ik deze kist nog staan:
Polet Cargo Airlines
Antonov An-124-100 Ruslan
http://www.airliners.net/open.file/391545/M/
Flying isn't dangerous. Crashing is what's dangerous
Milaviapress.com

Ton de Zwart

Bemanning Antonov durft niet te landen

Weer honderden voor niets aan het wachten

Van onze correspondent
 
EINDHOVEN, dinsdag
De Antonov AN-225, het grootste vliegtuig ter wereld, is gisteren opnieuw niet op Eindhoven Airport geland. De kans was groot geweest dat het toestel door verschillende schuldeisers direct aan de ketting zou worden gelegd. Het vrachtvliegtuig dat eigendom is van de Oekraïense regering, is uitgeweken naar Keulen. Het vliegtuig zou een lading afleveren van de ISAF-veiligheidsmacht in Kaboel, de hoofdstad van Afghanistan.
Op Eindhoven Airport was de teleurstelling gisteren onder de tientallen wachtende vliegtuigspotters groot. Volgens een woordvoerder van de luchtmachtbasis in Eindhoven hebben de autoriteiten in Oekraïne zelf besloten om niet naar Nederland door te vliegen. ,,Zij wilden vanwege een mogelijke beslaglegging geen enkel risico nemen", aldus een woordvoerder van de basis.
Het kolossale vrachttoestel is afkomstig van Antonov Design, een staatsbedrijf in Oekraïne. In verschillende landen proberen schuldeisers dit land tot betalen te dwingen door vliegtuigen in beslag te nemen.
Veilinghuis De Meerman in Veghel, dat drie jaar geleden op Maastricht Airport in opdracht van een deurwaarder ook al beslag legde op een Antonov-124, heeft een grote internationale klant die nog veel geld tegoed heeft van de Oekraïense regering.
Volgens veilingdirecteur H. Marinus wordt er door schuldeisers over de hele wereld jacht gemaakt op de toestellen. ,,Je hoeft maar vijf keer op het Rode Plein in Moskou het woord ´Antonov´ te roepen en je krijgt meteen een zwerm schuldeisers om je heen", schetst Marinus. Hij heeft in de hele wereld contacten die hem razendsnel informeren.
 
Onder een parasol en op een meegebrachte klapstoel wachten twee vliegtuigspotters tevergeefs op de Antonov-225. Ook gisteren waren weer veel mensen naar Eindhoven Airport gekomen om een glimp van het toestel op te vangen.

,,Onlangs werd in het Canadese Toronto ook al een Antonov in beslag genomen." Volgens het veilinghuis kleven er aan beslaglegging enorme risico´s . ,,Voordat we beslag leggen, willen we eerst weten of een schuldeiser beschikt over voldoende liquide middelen. De kosten kunnen namelijk in de miljoenen lopen. ´, aldus Marinus. De Antonov-225 zou afgelopen vrijdag ook al in Eindhoven landen, maar bleek met pech te staan in Oezbekistan. ,,Pech, ga er maar van uit dat ze niet durven te komen", aldus Marinus.
     
Bron: De Telegraaf van 050803



Venz

CitaatZal wel balen geweest zijn voor al die spotters uit italie, Engeland, en Spanje (acht bussen vol). Het was dan ook voor het laatst in 1990 dat de Antonov in een West-Europees land te zien was!

Citaat
Ik wil niet veel zeggen hoor, maar 2 jaar geleden stond er nog een op de Paris Airshow hoor....

Ja, en niet alleen daar:
     June 1989
    Paris Le Bourget
    Paris Air Show
   
     Sept 1990
    Farnborough
    Air Show
   
     June 2001
    Paris Le Bourget
    Paris Air Show
   
     Dec. 2001
    Stuttgart
     
   
     Jan 2002
    Munich
     
   
     Dec 2002
    Hahn (Germany)
     
   
     Dec 2002
    Palma de Mallorca
    engine problems enroute USA-Africa
   
     March 2003
    Linz
     
   
     April 2003
    Stuttgart
     
   
     July 2003
    Prague

Dus....

En trouwens, vandaag komt hij ook niet. Hij is uitgeweken naar Köln/Bonn omdat een veilinghuis uit Veghel, die de belangen behartigd voor een internationale orginisatie, mag tenminste 7 Antonovs aan de ketting laten leggen omdat de eigenaar van de Antonovs een flinke schuld heeft bij die organisatie. Vandaar dat die An.124 vandaag zo snel weer pleite ging. Dat één van de motoren niet wou starten maakte de gezagvoerder blijkbaar weinig uit dus gingen ze op drie motoren ook takeoff!!! Vond al dat hij moeilijk los kwam... :o :o


DJdeRidder

Citaat van: Birdman op 03/08/2003 | 22:53 uur
Mensen, bedenk wel dat er nog maar één Antonov van dit type (225) is, dus ééntje naar Parijs airshow is dus dezelfde dan. Nou, keb gehoord dat de gigant morgenmiddag om 13:00 uur aankomt op EHV, en om 09:00 uur een AN-124. Dus ik ga er maar een kijkje nemen, en lekker bakken in de zon! ;D Nu maar hopen dat ze wel kan komen.

Rene, je wordt toch geen civiele spotter he  :o... Dat kun je echt niet maken vind ik. Verneukt je hele leven, maar daar kom je nog wel achter...  :P

DJ
----------
An airshow a day, keeps the doctor away!

Birdman

hey sanne! ben je er ook nog, tijd niet gesproken.

Mensen, bedenk wel dat er nog maar één Antonov van dit type (225) is, dus ééntje naar Parijs airshow is dus dezelfde dan. Nou, keb gehoord dat de gigant morgenmiddag om 13:00 uur aankomt op EHV, en om 09:00 uur een AN-124. Dus ik ga er maar een kijkje nemen, en lekker bakken in de zon! ;D Nu maar hopen dat ze wel kan komen.

greets,
René
Phantoms Phorever!

Sanne

Vruuuuger, toen de kratten bier nog van hout waren zodat je door moest zuipen om de kachel aan te houden.

Ton de Zwart

quote: als er een band lek is dan tillen ze die gewoon omhoog

Ja, dat doe ik ook met m'n auto, maar dan heb ik een krik nodig.  Wat komt er dan hier bij te pas?....

oud_zijde

Citaat van: Ton de Zwart op 02/08/2003 | 10:41 uur


Goeie genade, wat een landingsgestel! Da's echt indrukwekkend!  Je zal een lekke band  moeten repareren, ergens in het midden.....
ik denk niet dat dat ding al die wielen nodig heeft om een beetje stabiel te staan hoor ... als er een band lek is dan tillen ze die gewoon omhoog ;)
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

DJdeRidder

Citaat van: Stravers op 02/08/2003 | 10:37 uur
Zal wel balen geweest zijn voor al die spotters uit italie, Engeland, en Spanje (acht bussen vol). Het was dan ook voor het laatst in 1990 dat de Antonov in een West-Europees land te zien was!
Groeten Daan

Ik wil niet veel zeggen hoor, maar 2 jaar geleden stond er nog een op de Paris Airshow hoor....
----------
An airshow a day, keeps the doctor away!

Ton de Zwart

Citaat van: Caspar op 01/08/2003 | 21:41 uur
Indruk hoe groot het vliegtuig nou echt is

Goeie genade, wat een landingsgestel! Da's echt indrukwekkend!  Je zal een lekke band  moeten repareren, ergens in het midden.....

JoeMann

Zal wel balen geweest zijn voor al die spotters uit italie, Engeland, en Spanje (acht bussen vol). Het was dan ook voor het laatst in 1990 dat de Antonov in een West-Europees land te zien was!
Groeten Daan

Marvin

ik wil niet zeuren, maar sommige van die bandjes zien er aaaardig oud en profielloos  uit ......  ;D zou je hier niet mee door de APK komen...  :o
confused...? so am i....

Caspar

Indruk hoe groot het vliegtuig nou echt is


Ton de Zwart

#9
Bedankt Caspar, mooi voor m'n collectie....


Ton de Zwart

#7
Ik had allang van een van jullie luchvaartfreaks een fotootje verwacht van dat bijzondere vliegend tuig....

modelbouwer

Das zeker pech ;D Maar geluk voor mij, want anders had ik dat gemist, wie weet wanneer ie nu komt?

Marvin

#5
heb inmiddels gehoord dat de An-225 met pech in Taskjent (of zoiets) staat - dus het feest ging niet door...!  :-\
confused...? so am i....

Caspar

Aha, zo zat het ja, die An-225 ken ik wel ja.

Venz

CitaatZo'n toestel heeft in Nederland toch al een keertje aan de ketting gestaan of heb ik het mis

Negatief over! Dat was een "Normale" Antonov 124 die een aantal jaartjes aan de ketting lag op Maastricht/Aachen airport.

Die Antonov die morgen komt is z'n uit de kluiten gewassen broer.

Caspar

Zo'n toestel heeft in Nederland toch al een keertje aan de ketting gestaan of heb ik het mis ???

-Peter-


Uitgegeven: 31 juli 2003 07:48

EINDHOVEN - Eindhoven Airport krijgt vrijdagochtend bezoek van het allergrootste vliegtuig ter wereld. Dat heeft de Koninklijke Luchtmacht woensdag bekendgemaakt. Het is de eerste keer dat de Antonov 225 in Nederland landt.

Het vliegtuig komt naar verwachting rond half negen aan en zal rond het middaguur weer vertrekken. Het in Rusland gebouwde toestel staat te boek als het grootste vliegtuig ter wereld. Er bestaat maar één exemplaar van.

De spanwijdte van de vleugels bedraagt 88,4 meter. Het toestel kan een lading van 250 ton vervoeren en de laadruimte is 43 meter lang bij 6,4 meter breed en 4,4 meter hoog. Daarin kunnen tachtig auto's of zestien standaardformaat vrachtcontainers.

De bijnaam van de Antonov 225 is Mriya, wat Russich is voor 'droom'. Het zesmotorige toestel werd in de jaren tachtig ontworpen om de Russische versie van de Space Shuttle te vervoeren. Vandaag de dag vervoert het toestel alleen nog maar vracht. Het vliegtuig komt op Eindhoven Airport een lading afleveren.

[bron: www.nu.nl]
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...