Leiderschap

Gestart door Marc66, 15/05/2012 | 13:31 uur

Marc66

Dat plaatje heb ik al duizend maal gezien op duizend verschillende leiderschapscursussen waar, geloof ik, iedere militair en in nagenoeg iedere rang wel in moet of mag en, inderdaad, het zegt helemaal niets dat plaatje want als je het gaat gebruiken bij een persoon heeft die persoon ineens ook andere kenmerken en dan werkt het plaatje niet meer.

Wordt de Nederlandse militair niet een beetje overspoeld met leiderschap? Wat is goed leiderschap, dat bestaat denk ik niet, misschien is luisteren het beste. Hij met de grootste heeft gelijk, klaar! Scheelt een hoop ge-praat en misschien ook wel stress, hij met de grootste is nl. ook eindverantwoordelijk. Maarja, ik vrees dat ook dit geen optie is want honderd man aansturen is ook honderd meningen aanhoren.

Wat kan er gedaan worden aan al die heisa om leiderschap? Eerst was het de KOK, toen de KOS, toen de LMO, LMV, APK. Nu is er alweer de APK-2 en dan heb ik het enkel over dat wat de marine kent. Hoeveel leiderschapscursussen geeft een ander onderdeel wel niet?

yelloow

SL2 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ros

Citaat van: A.J. op 15/05/2012 | 16:03 uur



Klaar, topic kan op slot.

Nee, als je 10 leiderschapscursussen heb doorlopen heb je ook 10 van dit soort niets zeggende plaatjes gezien.

onderofficier

Citaat van: A.J. op 15/05/2012 | 16:03 uur
Klaar, topic kan op slot.

waarom doe je dat dan niet?
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

A.J.




Klaar, topic kan op slot.

Marc66

In verschillende defensie-bladen wordt met zeer grote regelmaat geschreven over leiderschap. Er worden voorbeelden genoemd van goed, maar liever nog van niet goed leiderschap, maar, wat is leiderschap?
Is dat voor iedereen niet verschillend?
De een vindt het prettig om in duidelijke en vooral korte bewoordingen een opdracht mee te krijgen, een ander vindt het prettiger wanneer er gezellig met een bak koffie gesproken wordt over de verwachtingen.

Kan een leidinggevende het überhaupt goed doen of is leiding geven eigenlijk een ander woord voor cursus, want van leiderschapscursussen bestaan er veel, heel veel, verworden.