Vervanging CH47D door CH47F

Gestart door StrataNL, 16/05/2012 | 18:17 uur

Huzaar1

Alsof windows naar mac een vooruitgang is. Kontvergelijking. Ik haat mac.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Nieuwe Chinooks voor 298

Tekst Arno Marchand
Foto sergeanten Cinthia Nijssen en Jan Dijkstra

CH-47F MYII CAAS: 'van Windows naar Mac en dan maal tien'

Nog net op tijd om binnen het jubileumjaar van het 298 Squadron te vallen, arriveerde op 14 april de eerste nieuwe Chinook officieel op Gilze-Rijen. Zelfde vorm, nieuwe kleur, maar vooral inwendig een compleet andere CH-47 dan de versie die al 25 jaar bij het squadron vliegt. Een stap naar de 5e Generatie Luchtmacht voor het Defensie Helikopter Commando (DHC).

Wat gaat er vanaf nu gebeuren?

"Vanaf morgen mag'ie wat mij betreft meteen aan de slag". Commandant 298 Squadron luitenant-kolonel Niels van den Berg is duidelijk over wat hij na de First Aircraft Arrival (FAA) met de nieuwe Chinook het liefste doet. "Eind april starten we met reguliere trainingsvluchten, maar eerst moeten we nog een stukje van de operationele test en evaluatie (OT&E, red.) afronden. Het grootste deel daarvan deed het 302 Squadron op Ft. Hood. In Nederland testen we nog het afzetten van een externe lading in een brown out en de storm scope die de helikopter veilig om een storm of onweersbui moet leiden. Die omstandigheden hebben ze in Texas niet gehad. In september ronden we de OT&E volgens planning af met bergvliegen."

Instappen en wegwezen?

Vliegen met de nieuwe helikopter kan zeker niet zomaar. "De stap van de Delta uit 1996 naar de Foxtrot die in 2012 in dienst kwam, was vrij klein", legt de commandant 298 uit. "De cockpit was nagenoeg hetzelfde." Dat is niet zo bij de 'CH-47F Multi Year II Common Avionics Architecture System' – afgekort MYII CAAS. "Het cockpitsysteem is volledig anders dan we kenden. Vergelijk het met van Windows naar Mac en dan maal tien."

De D-472 wordt naast de OT&E gebruikt voor het laatste stukje omscholing van geheel nieuw personeel dat in Amerika is opgeleid op Amerikaanse exemplaren. Van den Berg: "Ze oefenen hier eerst op de simulator, daarna in de heli zelf. Vervolgens gaan ze naar Ft. Hood voor de tactische training bij 302."

Opleiden in Amerika of Nederland?

Ook wordt de nieuwe helikopter gebruikt om Klas 0, het kernteam, current te houden. Die groep van twintig vliegers, loadmasters en navigatiespecialisten is – met vertraging – vanaf januari in Amerika opgeleid. Daarbij zit personeel van het 298, 299 enn 302 Squadron: instructeurs van de initiële opleiding, testvliegers en wapeninstructeurs. Zij zijn de trainers die straks de collega's in Nederland opleiden. Bovendien schrijven ze mee aan de procedures voor de initiële opleiding. "Het is een megapuzzel om iedereen opgeleid te krijgen en ondertussen de dagelijkse inzet te laten doorgaan", geeft Van den Berg aan. "Door corona is het afleverschema vertraagd en daarmee ook de omscholing, tot wel een half jaar voor Klas 0. De druk voor het andere personeel is daardoor hoog, want dat moet zich continu aanpassen aan de veranderende omstandigheden. Dat kost veel tijd."

Technisch alles hetzelfde of niet?

Het technisch concept van de helikopters is niet echt veranderd, geeft hoofd Gereedstelling en Onderhoud majoor John Campfens aan. "Maar alles is natuurlijk gemoderniseerd en daardoor anders. Het écht grote verschil zit echter in de avionica, waar alles steeds meer draait om computers. Bovendien keek je vroeger naar een onderdeel en bepaalde dan wat nodig was: onderhoud of vervanging. Nu gaan we 'top down' werken: wat is het effect op de veiligheid en/of een operatie als onderdeel x faalt. Dat zorgt voor een efficiëntere manier van onderhouden. Daarvoor moet iedereen worden opgeleid op een nieuw onderhoudssysteem en in nieuwe logistiek."

Het opleiden van de eerste groep technici zou in Amerika plaatsvinden. Dat lukte door corona niet, dus gaf KMSL-personeel van Woensdrecht met ondersteuning van enkele Amerikanen les op Gilze. Maar door corona pasten er nu maar acht monteurs in een klas in plaats van twintig. "Daardoor duurt alles veel langer; we liggen nu een maand of drie achter op schema. We moeten dus extra opletten wie waar en wanneer nodig is. Eén voordeel: in tegenstelling tot vliegers en loadmasters, zijn technici na conversie ook gewoon nog inzetbaar op de Delta."

Wat is de rol van 302 Squadron?

Ft. Hood is de tactische opleidingsbasis die Van den Berg 'essentieel' noemt voor 298 Squadron. Hier is het kernteam voor een deel opgeleid door het Amerikaanse New Equipment Training Team. "Dat hoort bij de aanschaf van dit wapensysteem", vertelt majoor Jaap Lokker, CAAS Transition Supervisor. "Amerikanen zijn alleen niet gewend dat wij ondertussen de winkel openhouden. Daardoor moesten we wat schakelen en vond een deel van de opleiding ook in Nederland plaats in de simulator. In januari begonnen we met vliegen op Ft. Hood. De teller staat nu al op ruim vijfhonderd uur, want behalve de conversie van bestaand personeel, draait hier de Mission Qualification Training voor nieuwe vliegers en loadmasters ook gewoon door."

Wanneer komt de rest van de toestellen?

De nieuw gebouwde toestellen zijn allemaal al afgeleverd, maar staan nog deels in Amerika: zes stuks op Ft. Hood voor gebruik bij 302 en evenzoveel staan klaar in Huntsville (Alabama) voor verscheping naar Nederland. De zes 'oude' Foxtrots worden nu bij Boeing omgebouwd tot de nieuwe F-variant. Afgelopen januari kwamen de eerste twee nieuwe Chinooks aan in Antwerpen, waar vandaan ze over de weg werden vervoerd naar 980 Squadron op Woensdrecht. Daar worden ze vervolgens met hulp van 298-personeel opgebouwd. Campfens: "We hopen het tweede toestel daarvan, de D-473, in de eerste week van mei op DHC binnen te krijgen. De D-480 is al vanuit Amerika als enige rechtstreeks via Antwerpen op Gilze-Rijen aangekomen. Dat toestel helpt ons om sneller 'on base' ons eigen technisch personeel omscholen.

Verdeeld over 2021 volgen er daarna nog vijf. In 2022 krijgen we er iedere maand één totdat de teller op 14 staat. Eén 298-toestel blijft voorlopig nog in Amerika voor extra opleidingscapaciteit. Uiteindelijk vliegen er vijf bij 302 en vijftien bij 298."


De verwachting is dat de CH-47D (links) tot 31 december 2021 blijft vliegen. Het eerste kwartaal van 2022 start dan de omscholing van het laatste personeel. Op dit moment krijgt de laatste CH-47D fase-onderhoud op Woensdrecht.

de Vliegende Hollander 04 | 2021, maandag 26 april 2021

https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2021/03/03_nieuwe-chinooks-voor-298
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

@dhcluchtmacht (14-04-2021)

CitaatVandaag ontvingen wij op vliegbasis  Gilze-Rijen de eerste CH-47F MYII CAAS uit handen van @Defensie_DMO. Super trots dat we deze Chinook in onze helikopterfamilie welkom mogen heten, bij 298 en 302 squadron #Chinook @Kon_Luchtmacht @gilzerijen









https://twitter.com/dhcluchtmacht/status/1382363072027852802
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Nieuwe Chinook-transporthelikopter voor de luchtmacht

Nieuwsbericht | 14-04-2021 | 08:00

De 1e nieuwe Chinook-transporthelikopter wordt vanmiddag overgedragen aan het Defensie Helikopter Commando. De luchtmacht gaat hiermee stapsgewijs naar een moderne, toekomstbestendige transporthelikoptervloot. De overhandigingsceremonie op Vliegbasis Gilze-Rijen is vanmiddag vanaf 14:30 uur live te volgen op YouTube.

In 2015 ging het kabinet akkoord met het vervangen en moderniseren van de Chinook. Tegelijkertijd werd besloten de Chinook-vloot met 3 toestellen uit te breiden tot 20. De 11 'oude' CH-47D Chinooks zouden worden vervangen door nieuwe helikopters en de 6 CH-47F gemoderniseerd tot diezelfde standaard.

Schaarse capaciteit

Bij militaire operaties zijn transporthelikopters van onschatbare waarde. Transporthelikoptercapaciteit is schaars, zowel in Nederland als daarbuiten. Met de vervanging en uitbreiding van de Chinook-vloot nemen de oefenmogelijkheden, de inzetbaarheid en het voortzettingsvermogen van de krijgsmacht toe. De capaciteit is ook wereldwijd inzetbaar voor (inter)nationale partners en in samenwerkingsverbanden.


Een militair met een hond bewaakt een nieuwe Chinook op een trailer na aankomst in Nederland.

Informatiegestuurd

Het gaat om de CH-47F MYII CAAS (common avionics architecture system), de standaardversie van de US Army. De MYII CAAS heeft een zeer modern uitgeruste cockpit met nauwkeurige navigatieapparatuur.

Dankzij nieuwe technologieën past de nieuwe helikopter uitstekend in het streven meer informatiegestuurd en genetwerkt op te treden. Zo kan de bemanning via een dataverbinding informatie uitwisselen met andere eenheden voor een actueel en nauwkeurig beeld van de situatie. Ook signaleert het vernieuwde onderhoudssysteem slijtage vroegtijdig. Dit maakt eerder en meer gericht onderhoud mogelijk, waardoor de beschikbaarheid toeneemt.

Nederlandse aanpassingen

De helikopter heeft een zelfbeschermingspakket met een raketwaarschuwings-  en infrarood-onderdrukkingssysteem. Specifieke Nederlandse aanpassingen zijn de crashbestendige stoelen in de cockpit en een VHF-radio (very high frequency). Die is voor beveiligde communicatie met Nederlandse eenheden. Ook krijgen de toestellen  het fast-rope systeem voor special forces operaties. Militairen kunnen een vliegende Chinook daarmee snel verlaten langs een touw.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2021/04/14/nieuwe-chinook-transporthelikopter-voor-de-luchtmacht
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

@Kon_Luchtmacht (12-04-2021)

CitaatWoensdag 14 april komt de eerste Chinook 47-F MYII CAAS aan op Vliegbasis Gilze-Rijen. De aankomst en de ceremonie kan je live volgen via:
https://youtu.be/dK_S0x1bDBg
#nieuweheli
@dhcluchtmacht @Defensie_DMO @Defensie



https://twitter.com/Kon_Luchtmacht/status/1381542750450028547
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Vers van de (Amerikaanse) pers: 20 nieuwe Chinooks

Sleutelen aan nieuwe toestellen

Tekst Kapitein Djenna Perreijn
Foto Sergeant-majoor Maartje Roos

Op Vliegbasis Woensdrecht krijgen de eerste 2 nieuwe Chinook transporthelikopters bewonderende blikken. 6 jaar werd halsreikend uitgekeken naar de hypermoderne transporthelikopters. Die tijd gebruikte de DMO-projectgroep om het maximale uit de aankoop te halen. Met 20 stuks kan Nederland de komende 25 jaar vooruit. In de onderhoudshangar neemt projectleider kolonel Koen van Gogh plaats in een van de gloednieuwe toestellen om ins and outs van de transitie toe te lichten.

Wie de nieuwe Chinook instapt, ruikt de geur die aan nieuwe schoenen doet denken. Het komt van de geluiddempende acoustic blankets, een grijze stof op de wanden, die ervoor zorgt dat je elkaar tijdens het vliegen beter verstaat. Bovendien verbergen ze alle bedradingen en leidingen: een rustigere aanblik. Alles oogt nieuw: frisse verf en schone vloer. Alleen de afneembare rode 'hangmatjes' die dienen als stoelen komen nog uit oude helikopters. De meegeleverde zijn volgens de Nederlandse luchtvaartautoriteit niet brandwerend genoeg, dus doen deze dienst tot de nieuwe robuuste (crash resistant) exemplaren in de zomer arriveren.


Dit jaar krijgt de luchtmacht 20 nieuwe Chinooks: de CH-47F MYII CAAS. De laatste afkorting staat voor het luchtvaart-elektronicasysteem Common Avionics Architecture System. De belangrijkste verandering ten opzichte van de huidige D- en F-modellen: de nieuwe cockpit met geïntegreerde communication suite.

Simulator

Bij de aankoop van de 20 CH-47F MYII CAAS Chinooks liftte Nederland mee op een al bestaand productiecontract van het Amerikaanse leger. "Zij laten er honderden maken, dus de processen en het toezicht op kwaliteit waren al goed ingericht en de helikopters gunstig geprijsd", weet projectleider kolonel Koen van Gogh.

Op aanraden van de Amerikanen kocht Nederland er een simulator bij. De belangrijkste veranderingen zijn te vinden in het cockpitmanagementsysteem: de informatie van digitale vlieginstrumenten en sensoren wordt anders op de schermen weergegeven. Daarom volgen vliegers een conversietraining voor het nieuwe toestel. De eerste 5 weken kan dat dankzij de simulator in Gilze-Rijen. De laatste 5 op de militaire basis in Fort Hood, Texas, waar voorlopig 6 nieuwe toestellen staan voor trainingsdoeleinden.


De grootste veranderingen zijn te vinden in de cockpit. Geen 'ouderwetse' ronde klokjes en metertjes meer, maar moderne schermen die doen denken aan tablets. Die geven veel meer informatie weer, wat een lagere werklast voor de vliegers betekent.

Feestje

De onderhoudsmonteurs van 980 en 298 squadron leggen na de aankomst uit Amerika de laatste hand aan de nieuwe toestellen. Een feestje, vertelt adjudant David Dreesen, die als een van de production engineers de monteurs begeleidt bij de werkzaamheden.

"Zoiets gebeurt niet iedere dag." In Woensdrecht brengen de monteurs nog een aantal modificaties aan om aan de Nederlandse maatstaven te voldoen. "Zoals de extra gebolde ramen om het omgevingsbewustzijn van loadmasters te vergroten. Of een speciale coating over de voorruit, zodat de regen er snel afwaait."

Als de nieuwe toestellen dan eenmaal Woensdrecht hebben verlaten en in gebruik zijn, zien de monteurs ze als het goed is voorlopig niet terug. Van Gogh: "De oude Chinooks moesten na 400 vlieguren een grote onderhoudsbeurt krijgen. Het nieuwe onderhoudssysteem is efficiënter en vraagt vaker om kleinere inspecties tussendoor. Pas na 680 uur krijgen ze een grote beurt. Dat vermindert de werklast en vergroot de beschikbaarheid."


Monteurs lopen ook tegen zaken aan 'die je pas ziet als je ermee werkt', stelt adjudant Dreesen. 'Zo kunnen we onze stellingen niet goed tegen de toestellen plaatsen zonder onderdelen te moeten demonteren. Niet ideaal voor de levensduur, dus passen we de stellingen aan.'

Buiten budget

De 13 oude Chinooks werden tussen 1995 en 1998 in gebruiken genomen. 2 toestellen gingen verloren in Afghanistan. Scheurvorming was een van de argumenten om in 2015 nieuwe modellen aan te kopen. Maar belangrijker nog: "Het werd steeds moeilijker én duurder onderdelen te krijgen of te repareren. 25 jaar geleden waren ze het nieuwste van het nieuwste. Er werd uitgegaan van een internationale trend, maar landen kozen voor eigen ontwikkeling. Leveranciers vroegen prijzen die ver buiten budget vielen omdat onze toestellen uniek waren."

Het grootste verschil met de oude toestellen zit in de software. "Als je dat zelf moet ontwikkelen, certificeren en instandhouden, kost dat heel veel geld. Dankzij de samenwerking met de US Army weten we dat onderhoud en vervanging in de toekomst geen probleem zijn. Met 500 vliegende CH-47F MYII CAAS Chinooks in de wereld werken we met een bewezen concept en kunnen we van bestaande U.S. Army voorzieningen gebruik maken."


Het eerste dat opvalt bij de aanblik van de nieuwe Chinooks is de kleur: de groenbruine verf werd aan het begin van het project weinig fris klinkend baby diaper green gedoopt. In de woestijn is deze kleur het meest tactisch.

F-jes

Toen de Tweede Kamer besloot meer geld toe te kennen voor helikoptercapaciteit, werd gedacht aan 14 nieuwe exemplaren. De 6 F(oxtrot)-modellen uit 2012 konden in theorie nog een tijd mee. "Maar werken met 2 verschillende types brengt operationele en logistieke problemen met zich mee", legt kolonel Van Gogh uit. "Denk alleen al aan het vliegen in missiegebied: als je met 2 verschillende toestellen vliegt, moet je meer en andere reserveonderdelen meenemen. Ook vliegers moeten dan op 2 verschillende cockpits current blijven, dat komt de vliegveiligheid en de uitvoering van de missie niet ten goede. Eigenlijk is het niet werkbaar."

Een businesscase wees uit dat het om tal van redenen voor de vloot efficiënter en op termijn goedkoper was om de 'F-jes' in een speciaal programma (Renew Program) in dezelfde configuratie te krijgen. "Bij Boeing zijn ze volledig ontmanteld, alleen het casco stond nog. Meer dan 2500 onderdelen zijn door Boeing op de productielijn hergebruikt. De restanten zijn verkocht. Sommige onderdelen, zoals motoren, hebben we bewaard als reserveonderdelen om bij het onderhoud van de huidige toestellen meer vet op de botten te houden. Al met al bespaarde deze werkwijze per toestel zo'n 8 miljoen euro."


Extra gebolde ramen vergroten het omgevingsbewustzijn van loadmasters.


5 toestellen blijven permanent bij het 302 Squadron op Fort Hood gestationeerd. Deze hebben het squadronembleem van 302 met een bruine kiekendief, in plaats van de gouden libelle van 298 op de staart geschilderd.

Expertise

Kolonel Van Gogh blikt terug op een enerverend aankooptraject. "Bij de DMO spreken we over 'van willen naar kunnen', dit hebben we gecombineerd met het luchtmachtcredo: één team, één taak. In alle fases van het project is namelijk samengewerkt met tal van collega's in de hele keten: van logistiek planner tot certificeerder en van vlieger tot monteur. Zonder hen hadden we het nooit kunnen realiseren. Ik had er ook niet aan moeten denken om voor bepaalde zaken mensen buiten de organisatie te zoeken. De expertise is in huis en bovendien: zij moeten er de komende 25 jaar mee werken."


Aan de binnenkant herinneren alleen de rode troop seats nog aan de oude Chinooks. In de zomer worden deze vervangen door de veiligste stoelen die er in de wereld voor militaire inzet beschikbaar zijn.

Materieelgezien 02, dinsdag 16 maart 2021

https://magazines.defensie.nl/materieelgezien/2021/02/04_20-nieuwe-chinooks
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Collins Aerospace awarded multi-year contract to support CH-47F fleet for the Royal Netherlands Air Force


Collins Aerospace will provide field service engineering, program management, logistics service and repair and overhaul for the Common Avionics Architecture System components installed on the fleet of 15 CH-47F Chinook helicopter at the Gilze-Rijen Air Base, in the Netherlands.

March 8, 2021

  • Helps maintain highest fleet availability levels, resulting in immediate cost savings
  • Onsite field service to reduce repair turnaround times
TOULOUSE, France (March 8, 2021) – Collins Aerospace, a unit of Raytheon Technologies Corp. (NYSE: RTX), has been awarded a multi-year Performance Based Logistics avionics support contract to the Royal Netherlands Air Force's (RNLAF) fleet of 15 CH-47F Chinook helicopters. Collins Aerospace will provide field service engineering, program management, logistics service and repair and overhaul for the Common Avionics Architecture System (CAAS) components installed on the aircraft at the Gilze-Rijen Air Base, in the Netherlands.

With PBL and predictive supply and demand management, the RNLAF is able to reduce the number of spares needed, eliminate back-orders and cuts out any unnecessary paperwork. This reduces turnaround time, increases parts availability and saves time and money.

"We have a long, successful history of supporting customer PBLs, delivering the highest level of in-country service that optimizes mission readiness," said Craig Bries, vice president and general manager, Avionics Service and Support for Collins Aerospace. "As the original equipment manufacturer for the CH-47F avionics suite, we provide an unmatched level of expertise to help ensure fleets are ready at a moment's notice."

"This PBL follows a Letter of Intent signed between the RNLAF and Collins Aerospace in 2019 and is one of the key steps the RNLAF is taking to provide guaranteed fleet availability and in-theatre support, during the RNLAF's key missions," said Lieutenant General J.D. Luyt, commander of the RNLAF.

Collins Aerospace has over 20 years of PBL contracting expertise with a 100 percent program renewal rate. This proven track record has shown that PBLs improve reliability and performance by integrating all facets of a comprehensive logistics chain.

About Collins Aerospace
Collins Aerospace Systems, a unit of Raytheon Technologies Corp. (NYSE: RTX), is a leader in technologically advanced and intelligent solutions for the global aerospace and defense industry. Collins Aerospace has the extensive capabilities, comprehensive portfolio and broad expertise to solve customers' toughest challenges and to meet the demands of a rapidly evolving global market. For more information, visit CollinsAerospace.com.

About Raytheon Technologies
Raytheon Technologies Corporation is an aerospace and defense company that provides advanced systems and services for commercial, military and government customers worldwide. With 195,000 employees and four industry-leading businesses ― Collins Aerospace Systems, Pratt & Whitney, Raytheon Intelligence & Space and Raytheon Missiles & Defense ― the company delivers solutions that push the boundaries in avionics, cybersecurity, directed energy, electric propulsion, hypersonics, and quantum physics. The company, formed in 2020 through the combination of Raytheon Company and the United Technologies Corporation aerospace businesses, is headquartered in Waltham, Massachusetts.

https://www.collinsaerospace.com/newsroom/News/2021/03/Collins-awarded-multi-year-contract-support-CH-47F-fleet-Royal-Netherlands-Air-Force
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

#692
Eerste twee nieuwe Chinooks CH-47F MYII CAAS aangekomen in LCW Woensdrecht

18 jan 2021

Categorie: Militair, Nieuwe toestellen / Tests, Nieuws

In de afgelopen week kwamen er drie nieuwe Chinook CH-47F MYII CAAS bij voor DHC (Defensie Helicopter Commando). Deze leveringen zijn een belangrijke vervolgstap in het militair project "Chinook Vervanging & Modernisering" dat zowat €1 miljard zal kosten.

Twee nieuwe Chinooks kwamen per boot uit de US naar Antwerpen en werden over de weg verder getransporteerd naar het LCW op de basis Woensdrecht. Daar zullen de D-472 en de D-473, Chinooks van de nieuwste generatie, worden klaargestoomd om vanaf maart 2021 te kunnen vliegen. Zie onderstaande video van de aankomst in Woensdrecht.

Een andere nieuwe Chinook CH-47F MYII CAAS met registratie D-479 werd op 13 januari 2020 vliegend geleverd aan het Nederlandse trainingscentrum 302 Squadron op Ft. Hood, Texas US. Daar zal het toestel worden ingezet om nieuwe Chinook piloten op te leiden en om bestaande Chinook piloten een conversietraining te geven. Het is de vijfde nieuwe Chinook die op FT. Hood zal worden gestationeerd, de andere toestellen zijn de D-474, D-475, D-476 en D-477.

Het militair project "Chinook Vervanging & Modernisering" betreft de verwerving van veertien nieuwe CH-47F MYII CAAS Chinook helikopters voor de vervanging van de elf oudere CH-47D toestellen en de uitbreiding van de vloot, alsmede de standaardisatie van de Chinookvloot door de modernisering van de huidige zes CH-47F(NL).

De nieuwe en aangepaste helikopters kunnen naar verwachting tot 2045 worden ingezet als tactische transporthelikoptercapaciteit van Defensie. Zes toestellen worden voor de conversie naar Ft Hood (VS) overgebracht. Afhankelijk van de COVID-19 beperkingen worden vanaf begin 2021 de nieuwe toestellen in Nederland verwacht. Het ombouwprogramma van de zes F-modellen zal eind 2021 zijn afgerond. In de eindsituatie blijven vijf toestellen op Ft. Hood staan voor training en oefening en zijn 15 toestellen op vliegbasis Gilze-Rijen gestationeerd.


Foto: D-472 & D-473 voor hun vertrek naar Nederland



https://helispot.nl/hs/page/detail.asp?oid=F2G3j9e8&sub=logboek
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Sparkplug op 28/01/2021 | 17:02 uur
De CH-47F Block II zit nog steeds in de testfase en is nog niet beschikbaar voor de export. Wat DefenseNews beschrijft komt uit het DOT&E FY2020 verslag.

https://www.dote.osd.mil/Portals/97/pub/reports/FY2020/army/2020ch47f.pdf?ver=_IUI_wy1G1gmmW03q-CJZg%3d%3d

ok, dus no worries dus

Sparkplug

De CH-47F Block II zit nog steeds in de testfase en is nog niet beschikbaar voor de export. Wat DefenseNews beschrijft komt uit het DOT&E FY2020 verslag.

https://www.dote.osd.mil/Portals/97/pub/reports/FY2020/army/2020ch47f.pdf?ver=_IUI_wy1G1gmmW03q-CJZg%3d%3d
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Latest Chinook helo variant has excessive rotor blade vibrations heading into major test 
(ik kan eigenlijk nergens duidelijk lezen of NL ook Block II variant heeft, overal lees ik alleen maar "latest US army standard" )

The U.S. Army is dealing with excessive rotor blade vibrations in its latest variant of the Boeing-manufactured Chinook cargo helicopter as it heads into a limited-user test during the first half of the calendar year, according to a report by the Pentagon's chief weapons tester.

The new Advanced Chinook Rotor Blade, or ACRB, on the CH-47F Block II aircraft "produces excessive vibrations in ground, hover, and forward flight that may cause a safety of flight risk," the report stated. "Aircrews reported prolonged fatigue and other physiological conditions due to excessive vibrations following a developmental test flight using the redesigned ACRB's."

The director of operational test and evaluation wrote that the relevant program office examined the issue and determined the potential effect on the program's limited-user test set for the third quarter of fiscal 2021.

Block II improvements include newly designed rotor blades, major changes to the drive system and other improvements like non-segmented fuel cells. The aircraft is expected to buy back roughly 4,000 pounds of additional load capacity and add range capability.

.../....

https://www.defensenews.com/land/2021/01/27/latest-chinook-helo-variant-has-excessive-rotor-blade-vibrations-heading-into-major-test/

StrataNL

Citaat van: andré herc op 15/01/2021 | 15:02 uur
Mijn vraag is eigenlijk is deze nieuwe versie  van de Chinook beter geschikt om vanaf een LPD of andere KM schepen te opereren wat defensie bij het ontwerp van de JSS wel liet blijken maar ondertussen is er nooit nog een geland op een LPD of JSS volgens  mij wel een keer een Apache! :glare:
US Army standaard, dus nee.

Dat de schepen er wel geschikt voor zijn heeft vooral te maken met interoperability.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

andré herc

Mijn vraag is eigenlijk is deze nieuwe versie  van de Chinook beter geschikt om vanaf een LPD of andere KM schepen te opereren wat defensie bij het ontwerp van de JSS wel liet blijken maar ondertussen is er nooit nog een geland op een LPD of JSS volgens  mij wel een keer een Apache! :glare:
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Huzaar1

Citaat van: Nikehercules op 14/01/2021 | 16:32 uur
Deze is te makkelijk. Het enige bestaansrecht van deze heli's is de ondersteuning van landmachteenheden.

Jaja en indien de Landmacht het op de grond moet uitzoeken doen ze dat zeker voor zichzelf?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Nikehercules

Citaat van: Huzaar1 op 14/01/2021 | 12:56 uur
Gouden Klu jaren.

Deze is te makkelijk. Het enige bestaansrecht van deze heli's is de ondersteuning van landmachteenheden.