Vervanging CH47D door CH47F

Gestart door StrataNL, 16/05/2012 | 18:17 uur

StrataNL

http://www.bndestem.nl/regio/oosterhout/11813974/Drie-nieuwe-Chinooks-op-Vliegbasis-GilzeRijen.ece

3 Nieuwe chinooks staan al op vlbGilze Rijen. De overige 3 blijven in de States voor training. En deze hebben flir!
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Citaat van: Elzenga op 02/10/2012 | 21:41 uur
Ok, misschien weet iemand anders hier dat. Had men er een keuze in of niet?
Misschien dat het antwoord op deze vraag in een van de vele Kamerbrieven staat.

Elzenga

Citaat van: 5m@sh_1up op 02/10/2012 | 21:15 uur
Geen idee. Ik ben niet bij de ontwikkeling betrokken geweest.
Ok, misschien weet iemand anders hier dat. Had men er een keuze in of niet?

5m@sh_1up

Citaat van: Elzenga op 02/10/2012 | 21:14 uur
Citaat van: 5m@sh_1up op 02/10/2012 | 20:59 uur
De NH90 cockpit heeft veel weg van de CAAS cockpit.
En had men daarin een keuze?

Geen idee. Ik ben niet bij de ontwikkeling betrokken geweest.

5m@sh_1up

Tja, dat dat soort afkortingen de kop opdoen komt voornamelijk door mensen die zomaar wat verzinnen. GLZ is een IATA afkorting. Net als AMS dat is voor EHAM (Schiphol). IATA afkortingen zijn extra belachelijk, en worden eigenlijk alleen maar door civiele autoriteiten op de grond gebruikt (bagageafhandeling enzo). Van GLZ heb ik dus nog nooit gehoord. En ik noem het belachelijk omdat navigatiebakens juist uit 3-letter identifiers bestaan (Gilze Rijen TACAN: GZR), dus om een 3-letter identifier te gebruiken voor een vliegveld, is érg onhandig. Het kan namelijk bijna niet anders dan dat er ergens ter wereld al gewoon een GLZ navigatie baken bestaat. Dat soort afkortingen worden in de luchtmacht dus ook gewoon niet gebruikt.

Elzenga

Citaat van: 5m@sh_1up op 02/10/2012 | 20:59 uur
De NH90 cockpit heeft veel weg van de CAAS cockpit.
En had men daarin een keuze?

Lex

Citaat van: 5m@sh_1up op 02/10/2012 | 20:52 uur
Ik sla er niet mee, ik merk slechts op. Ik heb nog nooit van GIRY gehoord. Is ook helemaal niks. De enige echte afkorting is EHGR. De rest is incorrect/verzonnen.
Officieel heb je deels gelijk. Gilze Rijen staat te boek als EHGR, maar ook als GLZ. Dus zijn er meerdere afkortingen. GIRY is mij in de jaren 70 van de vorige eeuw aangeleerd op Nieuw-Milligen. Het is toen idd veelvuldig gebruikt in allerlei berichtgevingen, vergaderverslagen etc. EHSB werd toen veelvuldig aangemerkt als SOESTY.
Ik begrijp uit je opmerking dat het tegenwoordig niet meer gebruikt wordt.
Dank voor de opmerking.

5m@sh_1up

Citaat van: Poleme op 20/08/2012 | 18:57 uur
Citaat van: 5m@sh_1up op 19/08/2012 | 19:56 uur
De Nederlandse cockpit is totaal anders dan de Amerikaanse.
De Amerikaanse CAAS cockpits zuigen. Lees je mee Elzenga?
Leg eens nader uit, wat je met zuigen bedoelt.
Medio jaren 90 hoorde ik van de ACMS project leider, dat vliegers met een CAAS stuurhut nogal eens verdwalen in de beeldscherm menu's.
Terwijl in de (originele) ACMS er gewerkt wordt met een zogenaamde 2-laags menu opzet.    Wat zijn de ervaringen van jou en je maten?

Ook 'een beetje jammer' dat de ACMS niet in de NiHil-90 wordt toegepast.  De huidige stuurhut in deze kist is inadequaat

Sorry, door drukte kan ik niet altijd reageren en deze was ik even vergeten.

Je zit op het juiste pad. De Amerikaanse CAAS cockpit is een regelrecht drama. Ontworpen door engineers, totaal niet praktisch voor vliegers. Je raakt gemakkelijk verdwaald in een CAAS cockpit. Sterker nog, je kan bijna niet NIET verdwalen. Ook ervaren Amerikaanse testvliegers verdwalen gewoon. Simpelweg doordat in de CAAS-cockpit er véél te veel lagen zijn in de software, met onduidelijke tags, en nutteloze overbodigheden. Hierdoor raak je heel snel het overzicht kwijt. Sterker nog, je tovert in een paar toetsen al je vlieginstrumenten weg, en probeer ze dan nog maar eens terug te krijgen!

Ik durf te beweren dat het een levensgevaarlijke cockpit is.

De NH90 cockpit heeft veel weg van de CAAS cockpit. Ook weer designed door (waarschijnlijk) hele intelligente mensen, die de ballen verstand hebben van vliegen. Vraag me niet waarom, zeg niet dat het onwaarschijnlijk klinkt... Het IS gewoon zo. De cockpit van de NH90 is na de CAAS cockpit een van de meest onduidelijke onoverzichtelijke verzameling van rommel die ik ooit heb gezien.

En ja, in de Chinook zijn we keihard verwend met onze superieure ACMS cockpit. Het is simpel, overzichtelijk, doelmatig. Precies wat je nodig hebt bij vliegen, vooral in crisis omstandigheden. In tegenstelling tot de cockpits waar je eerst een minuut naar moet kijken om alles te intepreteren (en nee, het is GEEN kwestie van gewenning).

Waarom niet iedereen met ACMS vliegt? Geld... Helaas, en onbegrijpelijk, heeft de US Army gekozen voor de CAAS cockpit. In verband met interoperabiliteit en compatibiliteit kiezen veel andere landen ook voor CAAS. Tegen beter weten in. Het is nou eenmaal goedkoper.

5m@sh_1up

Citaat van: Lex op 02/10/2012 | 19:14 uur
Citaat van: 5m@sh_1up op 02/10/2012 | 18:45 uur
GIRY? Er worden echt steeds gekkere afkortingen bedacht :)
Toch weer wat gevonden om mee te slaan? Ik zie nog dagelijks berichten voorbijkomen waarbij in stede van EHGR GIRY gebruikt wordt.

Ik sla er niet mee, ik merk slechts op. Ik heb nog nooit van GIRY gehoord. Is ook helemaal niks. De enige echte afkorting is EHGR. De rest is incorrect/verzonnen.

StrataNL

Citaat van: Lex op 01/10/2012 | 15:03 uur
De eerste CH47F bestemd voor de KLu (D-891) is rond 14:30 uur geland op GIRY.

Zijn de andere nummers ook al bekend?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Poleme

Ik wacht nog steeds op een reactie op Antwoord # 231, 5m@sh_1up.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Lex

Citaat van: 5m@sh_1up op 02/10/2012 | 18:45 uur
GIRY? Er worden echt steeds gekkere afkortingen bedacht :)
Toch weer wat gevonden om mee te slaan? Ik zie nog dagelijks berichten voorbijkomen waarbij in stede van EHGR GIRY gebruikt wordt.

Ace1

Citaat van: 5m@sh_1up op 02/10/2012 | 18:45 uur
GIRY? Er worden echt steeds gekkere afkortingen bedacht :)

Ach er zijn gekkere dingen wat dacht je als je de achternaam Vroeg in de Wei hebt of de achternaam Naakt Geboren. :P

5m@sh_1up

GIRY? Er worden echt steeds gekkere afkortingen bedacht :)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 01/10/2012 | 15:03 uur
De eerste CH47F bestemd voor de KLu (D-891) is rond 14:30 uur geland op GIRY.

Eindelijk weer eens positief nieuws!